TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Och Mkh: Kommer tyvärr inte upp till provet som är då. Anmälningstiden gick ut i fredags och jag ville inte anmäla innan jag var helt säker på att licensen var fixad.
Annars är det ju tävling i Sollefteå 3-4 juli. Det är väl också "där uppe någonstans" :angel:

Jo jag såg det sen, att anmälningstiden redan gått ut, så jag antog att du inte skulle åka. Men är du (eller nån annan) sugen på den i Sollefteå så erbjuder jag skjuts upp bara man tar sig till Sundsvall på egen hand ;) (förutsatt att jag får bilen genom besiktningen...)

Galathea: Härligt! Visst går afghanerna på söndagen? Får sommarlov på fredagen, så jag funderar på att stanna till på vägen upp och kika lite. Skulle vara skitkul att se Cerberus springa!

Men är du (eller nån annan) sugen på den i Sollefteå så erbjuder jag skjuts upp bara man tar sig till Sundsvall på egen hand ;) (förutsatt att jag får bilen genom besiktningen...)

Då är jag absolut på! :bump: (jag har lite svårt att ta mig till och från tävlingar eftersom jag saknar körkort och inte har allt för många att samåka med..)
Tåg går ju till Sundsvall, så det borde ju vara lugnt :D

Jaa, affarna springer på söndagen. Vi åker upp på lördagen och bor på vandrarhemmet som ligger preciiis vid tävlingen. :p

Vi vill också till Sollefteå! :D (När är den. :p )

Goodie, då säger vi det! :D Ja tåg upp till Sundsvall från Stockholm tar väl 3,5h kanske, det är ju rätt lugnt. Sen är är det cirka 12mil upp till Sollefteå, det blir skitbra! Ni skulle kunna sova över hos mig i Sundsvall, har troligtvis ett stort tomt hus alldeles för mig själv så där går det in hur många som helst!

Galathea du är också inräknad! För visst borde vi få in tre pers, en (två?) salukis och en affe i en Saab 9000? :D
3-4/7 är det, verkar som affar och salukis går på lördag. Sista anmälningsdag är 13/6.

http://www.vklcn.svvklc.se/ (kolla under PM-prov i norra)

Det vore skitkul om ni kom upp! :bump:

Ååh, nu måste jag fundilera lite. Jag hade ju inte tänkt tävla då egeeentligen. Men kaanske att jag har råd. Får grubbla och räkna lite. :p Men det vore superskoj verkligen! :D

3,5 timmar på tåg är ju ingenting :D (Jag är van vid: "åker man uppåt i landet åker man minst 12 timmar")

Lyckas jag fixa hundvakt till Zala så blir det bara Wahidah med upp. Zala är för gammal för att tävla och tycker inte det är så jäkla kul att resa runt osv :p

Storhundarna i bagaget, människa som kör, en människa i passagerarsätet och eventuellt en person i baksätet (om Galathea hänger med). Ingen whipp med? Annars kan ju whipp vara lite varfansomhelst där det finns några centimeter över ;) Inga problem! Vi lär ju t.o.m. få plats med matsäck, täcken till hundarna osv :idea:

Resan upp skulle för mig kosta ca 500 spänn.. anmälningsavgiften 200 spänn.. Jag får hoppas på pengar i födelsedagspresent! :D

Senast ändrad:

Grattis till LC-Licensen!!!

Nu har jag och idéfix träffat våran första whippet! Hur fin som helst! Tyvärr skäller dem på varandra... :eek:

3,5 timmar på tåg är ju ingenting :D (Jag är van vid: "åker man uppåt i landet åker man minst 12 timmar")

Lyckas jag fixa hundvakt till Zala så blir det bara Wahidah med upp. Zala är för gammal för att tävla och tycker inte det är så jäkla kul att resa runt osv :p

Storhundarna i bagaget, människa som kör, en människa i passagerarsätet och eventuellt en person i baksätet (om Galathea hänger med). Ingen whipp med? Annars kan ju whipp vara lite varfansomhelst där det finns några centimeter över ;) Inga problem! Vi lär ju t.o.m. få plats med matsäck, täcken till hundarna osv :idea:

Resan upp skulle för mig kosta ca 500 spänn.. anmälningsavgiften 200 spänn.. Jag får hoppas på pengar i födelsedagspresent! :D

Hahaha, din beskrivning om hur man får plats i bilen gjorde min morgon :rofl::rofl: UNDERBART!!!

:D

Men vinthundar ÄR ju ihopvikbara. En gång fick jag skjuts av en vän från en tävling till min lägenhet i Piteå. Det var inte direkt planerat att bli så fullt i bilen som det blev, men vi bestämde att det fick gå ändå.
Det var visserligen en kombi, men i den fick vi in: 1 borzoi, 3 salukihanar, mina 2 damer, 3 människor, en whippet + massor av packning :D

Hur man gör det? Jo, en körde bilen, jag satt i framsätet med Zala i knät (:D), annan person satt bak med whippen i knät, sedan var resten av hundarna och packningen på all övrig yta i bilen. Visst, hade vi krockat hade det inte varit så bra.. men vi klarade oss och den lilla vägen hem gick fint.

*kl*

Häromdagen skulle vi flytta på pojkvännens gamla oldsmobile, den fick bensinstopp utanför ett hus som vi kört förbi så många gånger. Inget märkvärdigt med det, men ute i trädgården fanns bla 2 whippets. Fick lov att prata med dom, åååh jag blev kär Pratade med en ung kille som berättade att dom hade uppfödning. Jag hittade deras hemsida när jag kom hem och läste om deras hundar. Hundarna var rätt framgångsrika på utställning och efter detta charmiga intryck vid landsvägen så blev jag sugen på en whippet.

Är det någon som vet vad som krävs för en whippet i boende och sysselsättning? Ska inte skaffa hund än, men när jag väl blir sambo är det tanken att skaffa hund , om tiden räcker till.

Är det någon som vet vad som krävs för en whippet i boende och sysselsättning? Ska inte skaffa hund än, men när jag väl blir sambo är det tanken att skaffa hund , om tiden räcker till.

Visst är whippar underbart charmiga :D

Boende.. ja sålänge det finns någon trevlig, mjuk plats att sova på så är de glada ;)
När det gäller sysselsättning så är det som med de andra vinthundarna, promenader dagligen, springa lös så ofta som möjligt och så går det att träna "vad som helst" med dem. Framförallt lösspringandet är viktigt för en vinthund, men jaktinstinstinkten gör att de ytterst sällan går att ha lösa var som helst. Ser de något de vill jaga, ja då sticker de. Rastgårdar, ridhus, inhägnade tomter osv är guld värt då. :)

Aktiviteter, ja då finns det både whippetrace, springa på kapplöpning och lure coursing för dem. Det går även fint att träna lydnad, agility, viltspår och massor av tricks med dem. Men, de lyder inte bara för att matte säger att man ska lyda, utan man kan få vara påhittig, ständigt träna med positiv förstärkning och variera träningen så att man inte tragglar samma moment för länge.

Jag ser dem som lätta hundar, men är man person med inställningen att en hund måste få vara utan koppel hela tiden, eller att man absolut vill tävla lydnad eller agility och komma långt inom sådana grenar, då är det nog smartare att titta på andra raser. Annars lever de länge, är friska och whippetvalpar är det sötaste som finns :D

Det ÄR en underbar ras :D

Jag uppdaterar med lite bilder från värmland och lyxliv för Cc med salukibus på stora ytor och skogar.

DSC05948.jpg

DSC05951.jpg

DSC05958.jpg

DSC05885.jpg

DSC05898.jpg

DSC05903.jpg

Senast ändrad:

+ Galathea

Ja spara nu duktigt så ni kan komma upp båda två! ;) Do it!

Det är faktiskt sjukt praktiskt att ha en hopfällbar hund :D Nu är ju inte Glim så stor i utfällt läge heller, men nog kan hon bli bra mycket mindre om hon vill! Mycket bra när man som jag är lite beroende av att få åka med i andras bilar :p

DSC05921.jpg

DSC05871.jpg

DSC05657.jpg

DSC05742.jpg

Och den här är så rolig. BCn lägger sig ner när han inte hinner undan, så flyyyger Sima över honom :D
DSC05630.jpg

DSC05721.jpg

Senast ändrad:

ÅH vad härliga bilder! Och vad stora de små salukisarna blivit! Hur gamla är de nu? Jättekul att se dem.

Tack :D Det är ursvårt att få bra bilder och jag är inte nöjd, men med den kameran jag har så blir det inte mycket bättre. De ska redigeras också, men jag har en lånedator som är alltför seg för (enligt datorn) avancerat redigeringsarbete :p

Jag var i värmland hos mamma och pappa så det är bara ena systern (Sima) som är med. Syster 2 (Salma) bor i Båstad. Men stor har hon blivit :) Hur tycker du (ni) att hon ser ut nu i kroppen?

Jasså! Det var samma fyrbening på båda bilderna :D Hon såg så mycket mörkare ut på ena, men nu märkte jag att bilden lurades..

Var det hon som hade så jätteliten bröstkorg förut? eller var det syrran?
Tycker i alla fall att hon ser jättetrevlig ut på bilderna! :laugh: Tycker hon ser väldigt jämn ut och inte extrem åt något håll, utan bara.. fin. Har hon stannat själv som hon står på bilderna eller är hon uppställd?

Japp, det är tjejen med minibröstkorg. Hon ställde upp sig själv sådär snyggt! Min ömma moder är inte tokintresserad av utställning, men jag tror nog att hon kan tänka sig att ställa en eller två gånger för skojs skull. Jag ska pusha lite för det och säga att du tycker hon är fin. Refererar ofta till dig när det gäller saluki-tips och hur man ska gå tillväga för att träna en saluki. Har visat henne din salukitrix-sida. Hon har alltid haft BC och terv men tycker hon är duktig med Sima och hon har faktiskt hyfsad inkallning på henne :)

I så fall - ännu mer lovely! Hon ser ut att hålla ihop väldigt bra och vara "en hund" istället för "tretusen olika detaljer som råkar sitta ihop" som tyvärr många hundar är idag.

Håll henne i så fint hull som hon är i nu och så anmäler ni henne till Tånga Hed så att jag får chansen att se henne live ;) Anmälningstiden till SvVKs utställning går ut idag. Salukiringens går ut den 28e.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 965
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 842
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 114
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V