TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

28979_395030067342_704747342_4618221_4633903_n.jpg

Knapplån

Hej :)
Vilken rolig tråd :)
Här kommer en bild på damerna (med mig i mitten), den tuffsigare damen fick vi tyvärr ta bort i julas pga. canser men den spinkiga saken lever och frodas hemma hos mamma.
För tillfället har jag ingen vinthund i mitt liv, mycket tråkigt med de passar sig inte nu, (bor och pluggar på Island) men den spinkiga tösen är min salukitik sen 3år tillbaka, omplaceringsdam med så mycket personlighet - 100% fisförnäm prinsessa (ja förrutom när hon stjäl köttfärslimpa för 8pers på spisen då...). Hon är även min första bekantskap med Saluki, själv är jag uppfödd med varghund och dess personlighet.

Jag vill nu veta hur er en saluki i personlighet allmänt sett? Jag är ju van vid varghundens framfusighet och "älska alla för dom kan ju ha godis och klia bakom öron" tänkade. Givetvis är det skillnader mellan hundarna men tom. varghunden på bilden som också är omplacering älskar alla - trots att hon inte litade ett dugg på människor när hon kom. Salukin litar inte på andra hundar när hon är kopplad (gammal olycka) men hon är så snorkig mot folk, hon hälsar sällan på folk, tittar på dom som "ja okej du får ta på mig, men gud vad du äklar mig, du har liksom inte min status, just deal with it" ;) Hon väljer folk som hon älskar och dom håller hon väldigt kärt. Jag träffar henne nu en vecka en gång i halvåret, trots det finns ingen annan när jag är hemma. (Jag vill ju tro att det är för att jag är lika fin om hon ;))

Men nu då, hur är era salukisar? Väljer dom också folk med omsorg? (Hon är ju inte dum mot folk, hon har bara inget intresse till folk som inte är "bra" och tittar alltid på dom som om dom vore avskum ;))

Jätte kul läsning :D

//Petronella

Senast ändrad:

[
Jag vill nu veta hur er en saluki i personlighet allmänt sett? Jag är ju van vid varghundens framfusighet och "älska alla för dom kan ju ha godis och klia bakom öron" tänkade. Givetvis är det skillnader mellan hundarna men tom. varghunden på bilden som också är omplacering älskar alla - trots att hon inte litade ett dugg på människor när hon kom. Salukin litar inte på andra hundar när hon är kopplad (gammal olycka) men hon är så snorkig mot folk, hon hälsar sällan på folk, tittar på dom som "ja okej du får ta på mig, men gud vad du äklar mig, du har liksom inte min status, just deal with it" ;) Hon väljer folk som hon älskar och dom håller hon väldigt kärt. Jag träffar henne nu en vecka en gång i halvåret, trots det finns ingen annan när jag är hemma. (Jag vill ju tro att det är för att jag är lika fin om hon ;))

Men nu då, hur är era salukisar? Väljer dom också folk med omsorg? (Hon är ju inte dum mot folk, hon har bara inget intresse till folk som inte är "bra" och tittar alltid på dom som om dom vore avskum ;))

Jätte kul läsning :D

//Petronella

vega045.JPG

Jag har två tjejer och trots att de är mycket nära släkt (moster och systerdotter) så är de rätt olika. Vega (grizzlen och den äldsta, 6 år) är oerhört social och älskar i princip alla, favoriten bland okända människor är gamla och alkolister om hon inte var så vild i sitt att hälsa så skulle hon vara utmärkt som terapihund på ålderdomshem eller behandlingshem. Mot hundar är hon i regel rätt okej, hon har sina kompisar och med dem fungerar hon väldigt bra. När hon gick på hunddagis under en period så fick hon byta box rätt ofta för hon var en av de få som gick att ha med alla hundar.

Vega är en tjej som är med på det mesta och kan tycka att det är kul med lydnadsträning så länge det inte blir allt för mycket och det inkluderar köttbullar. Hon kan utföra det mesta för en köttbulle.

Nashira (19 mån), hon är periodvis mer tillbakadragen mot okända än Vega. Man brukar ju prata om att hundar har olika kritiska perioder som beror på psykisk könsmognad och till skillnad mot Vega där de inte märktes alls så har de märkts tydligt på Nashira. Hon blir lite ämlig då. Nashira är lite mer som en berg och dal-bana eller vad man ska säga, hon visar alla känslor till tusen och ordet lagom har hon aldrig hört.

Träningsmässigt är Nashira lite roligare än Vega då hon tycker att det skitkul och är därmed mycket mer lättlärd, hon ylar allt vad hon kan när det är Vegas tur.

Snorkighet är dock ingen av mina hundar som vet vad det betyder, något som jag annars kan tycka inte är helt ovanligt saluki.

Underbart med fler salukimänniskor i tråden :D

Jag har två damer, en 9åring vid namn Zala och en 2åring vid namn Wahidah.
Zala är mor till Wahidah men trots deras (minst sagt) nära släktskap så är de väldigt olika :p

De här bilderna tycker jag beskriver dem fint:
34505_1237296871.jpg

10727_1185474448178_1567794103_3048.jpg

Wahidah är en liten pajas. Hon tycker att ALLT i livet (förutom otrevliga hundar) är till för att lekas med. Grässtrån, människor, gosedjur, kartongbitar, bollar(!), allt. Helt orädd och vill vara med på allt, fast självklart ska allt ske på hennes sätt ;) Hon börjar dock få lite värdighet och rusar inte längre fram till vem som helst, men ser hon att jag hälsar glatt på någon, ja då måste hon såklart göra detsamma. Annars går det att göra vaaad som helst för en liten godisbit, om så bara en halv, torr gammal frolic. Matvrak. Helknäpp liten dam.

Zala är damen i huset. Av vänners föräldrar får hon smeknamn som "drottningen", "grevinnan" osv. Hon äger världen tycker hon och det är inte så att hon tycker "Åh, ja, någon klappar mig!" utan det är mer "okay, jag tillåter dig att klappa mig, men egentligen är jag för fin för det här". Hon har även helt annan stil när hon tigger mat av folk jämfört med Wahidah. Wahidah kör på "Jag är liten och söt"-stilen. Zala kör med "Du har mat. Jag ska ha mat! Ge den till mig, NU!". Hon kör även lite hårt med Wahidah ibland. Rätt dominant är hon, men samtidigt osäker på främmande hundar om de inte är vinthundar..

Jag träffar en kille nu sen ett halvår tillbaka och tja, Zala hälsar fortfarande inte på honom när han kommer hit. Varför skulle hon? Det enda han gör är att sno hennes plats i sängen ;) Wahidah däremot är överförtjust i honom. Han är ju en potentiell lekmänniska och någon som kan klia henne på magen!

Jag brukar säga att Wahidah är en för smal golden retriver. Zala, ja hon är en saluki.

Jag har jobbat på kennel till och från under många år, och visst varierar personligheterna massor från hund till hund, men det känns för mig ändå vanligare att de är som något mellanting mellan min Zala och Wahidah än att de är som någon av dem.. Jag är dock helförälskad i Zalas divafasoner :love:

20419_1208725363.jpg
En tjock saluki ;) (Hon är ingen direkt vinterhund och detta är i början av våren och träningen på stranden har precis kommit igång...) (Och selen är rätt spänd eftersom hon kryper ur allt - tom. de som ska vara ourkrypbart..)
Haha :) Zala låter ju som min precis ;) Förrutom att hon älskade mammas nya pojkvän - de blev ju ännu mer promenader då och röra sig är A och O för damen (ja om det är bra väder då...) snöstorm, regn och kallt - ge mig vintertäcke om jag ska vara i koppel tack, annars blir de kallt och nej matte vi kan inte stanna och tala med någon och hu dig om tror att du kan skrapa rutorna med mig UTANFÖR bilen!
Men hon gör däremot ALLT för en frolic ;) Trots en smärre upplevelse då hon var ensam hemma och lyckats tagit sig in i matskåpet, ner i frolicpåsen och satt den huvudet - sen gick den ju inte att få av. När vi kom hade hon sprungit runt rätt länge, svettig och stressbajs lite varstans osv. MEN när påsen åkte av så ville hon ju gärna sätta i huvudet IGEN..

Och Louna tigger också på ett liknade sätt och ger man inget och kommer pipljudet och funkar inte de ja då kommer tassen och en blick som säger allt ;)

Wahidah låter ju mer som en varghund ;)

Men dom är ju fantastsika precis som dom är - men roligt att höra mera om olika salukis då jag själv har mest erfarenhet av varghundarna och vallningshundar av olika slag :)

/Petronella

Men hon gör däremot ALLT för en frolic ;) Trots en smärre upplevelse då hon var ensam hemma och lyckats tagit sig in i matskåpet, ner i frolicpåsen och satt den huvudet - sen gick den ju inte att få av. När vi kom hade hon sprungit runt rätt länge, svettig och stressbajs lite varstans osv. MEN när påsen åkte av så ville hon ju gärna sätta i huvudet IGEN..

Och Louna tigger också på ett liknade sätt och ger man inget och kommer pipljudet och funkar inte de ja då kommer tassen och en blick som säger allt ;)

HAHA! Jisses :D Fast iof, tydligen ska Zala, som unghund, ha hoppat upp på en köksbänk, öppnat skåpet ovanför, därefter fått ut en plåtburk och öppnat den. Varför? Jo, det fanns ju gooodis i den :D

Och jag antar att du pratar om Blicken, blicken som finns i två versioner.

"Du är dum. Du är jättedum och gör fel!"
8.jpg

"Vad gör du? Du ska ju klappa mig! Du gör inte det du. Dumma dig!"
15.jpg

Annars finns ju alltid "Ehm.. hej?"-blicken :D
fs_385901628_81145_1246307447.jpg

Senast ändrad:

Haha, shit du är grym på att fånga blickarna, den i mitten är Lounas absoluta standard i soffan - en hand ska ALLTID vara ovanpå henne, annars kommer blicken, ljuden, tassen och funkar de inte då reser man sig upp, tar blick nummer ett och går till fåtöljen ;) Blick nummer två kommer alltid efter ett eller tre kommer alltid efter att man skällt lite på henne om hon morrat på andra hundar (omplaceringsdam som sagt, blev överfallen för några år sen och sen dess litar hon inte på nya hundar när hon är kopplad - lös då kommer ju ingen ikapp om hon inte vill.. Träningen går dock bättre och bättre och blickarna beror på dagens humörkurva i övrigt)

Superroliga och trevliga hundar :) Min är ju dock inte så vältränad med tex. inkallningskomandon, men sitta, ligga, vacker tass, hopp och sånt - allt trollas fram med en godisbit ;) Inkallning - herregud är man lös då ska de springas! Lata varghunden och terriern har inte en chans ;)

Så hon kör också tassen? Zala är helt "hopplös". Ibland kommer hon fram till mig när jag sitter vid datorn, tittar på mig, med blick nr 1. Reagerar jag inte så puttar hon på mig lite löst med nosen. Klappar jag inte då så puttar hon skithårt och tar till blick 2. Därefter slår hon mig med tassen. Hjälper inte det så går hon till sängen och lägger sig med ryggen vänd mot mig :D

För ett litet tag sedan satt jag på sängen och läste en tidning. Vad gör Zala då? Jo, lägger huvudet på tidningen, puttar mig på armen, slår mig, HÅRT med tassen på armen, lägger båda tassarna på armen och puttar på tidningen med nosen... När hon ska klappas, ja då SKA man klappa henne. Det är ingen önskan, det är ett krav från henne och hon vägrar bli ignorerad :p På mornarna är det lättare, då lägger hon sig bara på mig, eller med huvudet på kudden bredvid mig (jadå, hon har en egen) och nöjer sig med att jag kliar henne lite förstrött när jag halvsover.

Lydnad är inget för den lilla damen. Visst har hon lärt sig släcka lampa, buga, sitta, ligga, sitta fint och börjar kunna stanna på kommando. Men, hon gör det bara för att få godis och bryr sig inte om att hon lär sig något egentligen.

Wahidah är annan med det. Henne tränar jag rätt mycket med, både tricks och tävlingslydnad och förhoppningsvis ska jag starta lydnadsklass 1 med henne i år. Hoppas på att få sån koll på henne när hon är lös att jag ska kunna starta agility också, för själva hindren, ja de gillar hon mycket. Hon är kort sagt ganska lätt att träna med. Inget är väl egentligen helt omöjligt (förutom att få henne att låta bli att jaga om det kommer något att jaga framför näsan på henne..) det tar bara lite tid bland.

Du råkar inte bo nära Sthlm när du är i Sverige? :D

Haha, för härligt ;) Roligaste är ju när dom går bort, lägger sig med ryggen emot och väntar på en ursäkt för att man var så HIMLA dum mot dom ;)
Den teknik kan en varghund också ta till, ojoj jag stal visst något (Som jag i och för sig ansåg vara mitt...) och du skäller på mig, jaha då går jag ut och ligger där tills du ber om ursäkt, för det var ju faktiskt mina köttbullar.. :)

Vinthundar är nog de roligaste som finns :)
Även om jag älskar bordiecollien också - som är precis tvärtemot - letar ALLTID efter att göra rätt (ja förrutom när vi VET att ni är inne, då är de så roligt att gå ner till vinterhagen och jaga hästarna runt runt runt...) Men annars är dom så mycket olika som dom kan bli - jag har aldrig mött en vallningshund som skulle bete sig på det sättet - dom ber om ursäkt så fort dom gjort något dumt :)

Mamma bor i Gävle och de flesta släktingar håller till i huvudstaden ;)

+ Nashira

Välkomna till tråden och vilka fina hundar :)

Jag är lycklig ägare till whippetkillen Cc som är min första, egna hund. Mitt hjärta och fler sådana lär det bli!

Min ömma moder har en salukidam på runt året och min moster har en syster till henne, så jag bidrar med lite saluki-bilder emellanåt. Mammas Sima finns att skåda på förra sidan :)

Jag såg på Animal planet för ett tag sedan där de sa att det finns långhåriga whippet. Är det Saluki de menar då tro?

Nepp. I usa ska det tydligen finnas "långhåriga whippets". Meen vad jag hört så ska dessa aldrig vara renrasiga eftersom whippar inte har något genetiskt anlag för långhår. Finns ju silken windhound annars. Ingen godkänd ras, men de kan väl närmast liknas vid "långhårig whippet" om man ska jämföra rasen mot andra vinthundsraser.

Jag såg Salukis IRL i lördags i Hässleholm :love: Fotade lite och de är ju så underbara... *VILL HA*

Fast faktum är att långhårig whippet är erkända både i Tjeckien o Slovakien under namnet Silken Windsprite/Dlhosrstý vipet där dom går i grupp XI (grupp 11 alltså), d v s raser ej erkända av FCI.

Silken Windhounds är ju erkända i Slovenien, men där är dom placerade i grupp 10.

Enligt ett färskt beslut av FCI kan hundar som är reggade i annexregister nu ta t ex FCI titlen World Winner. Med tanke på att Europautställningen går i Slovenien i år blir det intressant om det betyder att Silken Windhounds får Europatitlarna där i år.

Nepp. I usa ska det tydligen finnas "långhåriga whippets". Meen vad jag hört så ska dessa aldrig vara renrasiga eftersom whippar inte har något genetiskt anlag för långhår. Finns ju silken windhound annars. Ingen godkänd ras, men de kan väl närmast liknas vid "långhårig whippet" om man ska jämföra rasen mot andra vinthundsraser.

Ah, såpass. Jag visste att silken är godkända i något land, men hade inte koll på vilket och tja, jag tänkte inte på det eftersom jag bara tänkte på vilka raser som är godkända enligt FCI :p

Men intressant det där med WW-titeln.. Det är väl dags för den utställningen snart också? Du får gärna uppdatera här i tråden hur det blir för silkenhundarna då. :)

Bilder! :D Första gången jag fotar Salukis så har överseende. Vackra var de i alla fall..

grey.jpg

vita.jpg

guld_2.jpg

gra_nosa.jpg

gra.jpg

Sen kommer jag inte ihåg vad denna rasen heter :angel:

nagon.jpg

Sen kommer jag inte ihåg vad denna rasen heter :angel:

nagon.jpg

IIIH! :D
Azawakh :love:

(Ja alltså.. jag är lite smått överförälskad i dem)

Jättekul med fina bilder! Har du fleeer? :angel:

Och förresten, (lite till alla här i tråden)
i helgen ska jag fota och pussa på whippetvalp! :D (om inget skiter sig)

[QUOTE

Och förresten, (lite till alla här i tråden)
i helgen ska jag fota och pussa på whippetvalp! :D (om inget skiter sig)[/QUOTE]

Åhhh, jag har en STARK misstanke om vilken whippet valp det är :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 802
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 112
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka