TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Om någon här inte tittar i tråden med "senaste bilderna".. Här är dagsfärska bilder på Wahidah :p

dsc_3356-copy_90117011.jpg

dsc_3367-copy_90117186.jpg

dsc_3381-copy_90117262.jpg

dsc_3438-copy_90117417.jpg

Europautställningen är första helgen i oktober.

Det blir för europeiska mått mätt ganska stor tilldragelse för Silken Windhounds.
Inte jämfört med USA naturligtvis, där det är nåt hundratal på de stora utställningarna, men det finns bara ett hundratal i hela Europa och alla åker ju inte till Slovenien.

Förutom Europautställningen är det också utställning dagen innan hos Slovenska vinthundsklubben så det är 2 certmöjligheter på en helg.
Eftersom Silkens inte är erkända av FCI kan dom bara ta vanligt CAC och inte CACIB på Europautställningen.

Samma dag som vinthundsutställningen gör vi också en rasspecial. Domare blir Francie Stull, skapare av rasen, hon kommer från USA och det är faktiskt första gången rasens skapare dömer rasen så det blir historiskt. En del av de importer som finns i Europa är naturligtvis uppfödda av Francie så dom kommer att få en speciell klass utom tävlan där dom bara får en skriven kritik.

Ringpersonalen flyger vi in från Silkenfansen i England och själv sitter jag här i Sverige och koordinerar alltihop så att säga remote. Hundarna kommer från hela Europa så det blir en tämligen internationell företeelse ;)

Tråkigt nog pajade min bil och stal vartenda öre jag hade när det var sista chansen att vaccinera upp min bästa hund. Hans dotter är vaccinerad och det är möjligt att hon får åka till Slovenien men hon har inte alls samma vinnarattityd i ringen som sin far så det blir nog ingen Europatitel för henne:p
Hon är bara en bra hund bland andra bra hundar. Hennes pappa är nåt helt annat.
Jag retar mig så det är inte sant att jag vart pank just vid alldeles fel tillfälle.

Brendan-Helena.jpg

Ah, såpass. Jag visste att silken är godkända i något land, men hade inte koll på vilket och tja, jag tänkte inte på det eftersom jag bara tänkte på vilka raser som är godkända enligt FCI :p

Men intressant det där med WW-titeln.. Det är väl dags för den utställningen snart också? Du får gärna uppdatera här i tråden hur det blir för silkenhundarna då. :)

Spännande med info om silken. Jag har knappt ens kopplat att dom är så små. Eller, 60 cm låter ju inte så litet. Fast det är klart att dom blir mindre på alla håll av att dom är lägre. :) Jag jämför ju det mesta med Cebbe långben. Zoria är helt pytteliten i mina ögon, så näpen och söt.

Roligt att även dom som har domaren som uppfödare får ställa i en egen klass utom tävlan! Det måste ju vara skoj att få vara med ändå liksom. :laugh:

För övrigt kan jag inte bestämma mig alls vilken utställning som ska bli min sommarutställning i år. Hjääälp. Funderar på Tvååker. Hade gärna ställt på fler men har för dåligt med pengar, kommer ha Cebbes kullbror här i en månad och jobba en del också. Plus hinna med lite LC-prov kanske.

Någon annan som har tänkt åka på Tvååker?

Att domarens uppfödning får ställas ut är en engångsföreteelse i och med att rasens skapare är domaren. Det är ju första gången hon gått med på att döma sin ras och kanske enda gången så det är mycket möjligt en "once in a lifetime experience".

Då många av dom som reser från hela Europa till den här uställningshelgen ändå har med sig hundar från kennel Kristull och ställer på de 2 andra utställningarna så är det naturligtvis intressant att höra Francies åsikt om importerna. Dom ligger ju till grund för vår egen uppfödning i Europa och om dom inte motsvarar rasgrundarens vision - ja då vill man nog veta det ...

Spännande med info om silken. Jag har knappt ens kopplat att dom är så små. Eller, 60 cm låter ju inte så litet. Fast det är klart att dom blir mindre på alla håll av att dom är lägre. :) Jag jämför ju det mesta med Cebbe långben. Zoria är helt pytteliten i mina ögon, så näpen och söt.

Roligt att även dom som har domaren som uppfödare får ställa i en egen klass utom tävlan! Det måste ju vara skoj att få vara med ändå liksom. :laugh:

60 cm är maxstorlek och många hanar ligger däromkring. Det är ett av våra problem, det och att tikarna har samma tillåtna storlek. Men om du parar tikar i samma storlek så blir många valpar för stora så det gäller att ha rätt små tikar om man ska kunna använda 60-centimetershanar. Och dessvärre är det otroligt ont om riktigt små hanar.

Eftersom mina ursprungliga importer var små så har Sverige väldigt små Silkens om man jämför med t ex Finland vars importer var mycket större.
Och i USA där dom flesta tikar ligger över 55 cm och närmar sig 60 (och ger en hel del alldeles för stora avkommor...) så häpnar dom när jag säger att Sveriges största tik är 55 cm:)

IMG_1276_fs.jpg

IMG_1628_fs.jpg

Synd att det verkar ta en tid till innan ett erkännande av rasen blir av. Men jag hittade mycket bra information på hemsidan.:) Jag gillar att dem har lite likheter med borzoien utseendemässigt:D

ja absolut annars hade vi haft en uppsjö av nya raser kanske. "Synd" är mer av egoistiska skäl ;)

Nu ikväll bär det iväg till brukshundsklubben igen för mer träning, underbart!
Och till helgen ska jag och Idéfix ut på en roadtrip till södra delarna av Sverige och blir borta en vecka. :bump: Då ska han få busa med sin jack russel polare:bump:

Det hade vi garanterat haft, och fler än de ca 3-400(?) raserna som finns nu i SKK känns.. överdrivet tycker jag :p Det är ju däremot inget som hindrar att man skaffar någon annan ras.

Härligt med träning! Jag önskar att jag kunde vara motiverad nog att träna med mina damer nu, men det får vila lite.

Dumt att det inte var till Sthlm du skulle på roadtrip ;)

Jag åker till Tvååker med en av mina, kul om man ses.
Blackice

[QUOTE

Och förresten, (lite till alla här i tråden)
i helgen ska jag fota och pussa på whippetvalp! :D (om inget skiter sig)

Åhhh, jag har en STARK misstanke om vilken whippet valp det är :angel:

Ehrm - ja memma har så rätt om vilken valp som ska pussas på :D

Till alla: Melli ska bli med valp :love: :love:. En halvbrorson till Cc ska flytta till oss. Jag hämtar honom på söndag i Stockholm och gör ett natt-stopp hos R_C så han får bli ordentligt ompysslad och noggrant fotograferad :D :bow:

Ja alla säger att jag är galen, men har man börjat med jordnötter så har man. Jag har frågat min kompiskrets och familj om de kan tänka sig att vara hundvakt till två hundar om det krävs och samtliga har nickat jakande och lett förväntansfullt ( i samma andetag som de bekräftar min galenhet).

Så - en liten nussig, pussig, gullig, fantastisk liten 8-veckors piraya-whippet-valp och min första riktigt egna valp välkomnas till Skåne på måndag. Som jag längtar!

Jag kommer jobba i Oslo under sommaren, men jag har ett stort kompisnätverk och en hoper med folk som ställer upp som hundvakter samt att jag kommer att bo hyfsat billigt, kunna vara lite chef över mitt schema och nog kommer att vara ledig en god del under sommaren i och med valpinköpet. Visst inser jag att det inte är de perfekta förhållandena, men valpen är helt underbart fin och jag är redo att prioritera mig själv rätt långt ner för att få det att fungera, även fast jag ju såklart skaffar valpen för min (och Cc's) skull :D Skiter det sig så flyttar jag hem till modern och fadern och ägnar mig åt hundarna tills högskolan börjar igen i höst.

Kom gärna med spontantips på vad jag ska tänka på mer än att bunkra med tålamod och en pussmun!

Senast ändrad:

Härlig läsning om Silken Windhound och kul med bilder på fina hundar. Tycker de ser ut som mini-borzoier. Jättefina!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 965
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 842
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 114
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V