TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Vad fin hon är! Men jag skulle inte heller orka med pälsen;)

Kl

Till Alla!

Vilka är det nu som ska till Mässan nu på söndag?
Vore ju kul att se hur ni ser ut:)
Jag ska i alla fall dit(utan hund) och kika på alla fina hundar, shoppa lite också:angel:

Jag ska dit och titta på alla affar på morgonen. =)

Alla: Tack för snälla ord. Hon är väldigt söt, men en liten piraya/terrier ibland. Hon tvekar inte att säga till om hon tycker att hon blir felbehandlad, så kvittar det om det är mig eller en stor, främmande hund hon säger åt. Idag blev hon förbannad på en whippet som var alldeles för påstridig. Och jag hoppas faktiskt lite att det håller i sig. Jag tycker man möter många tikar som inte säger ifrån förns dom löpt en eller flera gånger, men hon är 13 veckor och fräser redan ifrån om hon vill. :love: En tuffing är hon iaf och hon leker gärna med de stora affarna, och springer springer brottas brottas och springer. Gud, jag undrar vad det ska bli av henne när hon blir stor. :p

jag ska ju dit! skulle gärna träffas men tänker att det är svårt att hitta igen folk (förutom galathea då, du är rätt lätt att känna igen ;))?

jag ska ju dit! skulle gärna träffas men tänker att det är svårt att hitta igen folk (förutom galathea då, du är rätt lätt att känna igen ;))?

Haha! Fast jag blir nog ganska anonym utan Cerberus, och han ska vara hemma den här gången. :p Å andra sidan... kort, blek, rödfärgat hår, svarta kläder, vid afghanringen. That´s me. :D Jag själv är kass på att känna igen folk, men ser ni mig får ni gärna hojta. =) Jag kommer inte stanna superlänge dock eftersom min stackars pojkvän skall vara hemma med Cebbe, Zoria och en eller två afghaner till. (Idag är det totalt fyra affar här, såå härligt! :love:)

Så här ser jag ut
Bild013.jpg

folk brukar känna igen min tatuering på handen:)

Å andra sidan... kort, blek, rödfärgat hår, svarta kläder, vid afghanringen. That´s me. :D

Och jag är lång, har kort blont hår och kommer hänga vid whippetringen :D

Hannapirat: Schysst bild, om jag ber alla som liknar dig att göra den minen så kanske jag hittar dig tillslut ;) Men tatueringen är ju svår att missa om man tittar efter den! :)

Alla whippet/vinthundsfantaster, hjälp mig!

Är ju så att vi väntar på att se om en tik tagit sig vid parningen för at kanske då få en whippet tik till våren, dock är min make ngt tveksam nu OM en whippet kommer göra mig hel 100% nöjd.

JAg vill ha en whippet för (bla.) att:
* Anser att den passar bra in med barn
* Ingen hund som tar plats (tex som andra hundar i samma storlek, svårt att förklara)
* milt temperament
*luktar inte hund
* Kan koppla av, men älskar äventyr

Det maken är orolig för är att:

* Den kommer vara för "mesig" som familje hund, alltså gå undan när sonen stimmar och stojjar
* Inte tillräcklingt arbetsglad (jag vill kunna gå lite kurser, men inte tillbringa 5 dagar i veckan på bruksklubben)
* För frusen under vinterhalvåret o inte vilja va ute så mkt som jag älskar att va ute.....

Så.....var säger ni nu om hur whippeten är, är dem svårmotiverade att träna med??? (i lagom dos då såklart)
Fäller den mkt??? (min man hatar hundar som hårar nåt enormt........inte många som gör det men ändå....)

Man måste ju lixom oxå tänka att man kommer börja jobba till nästa höst så då ska man hinna med både jobb, barn och hund, o det känns som en whippet kan ta att vissa dagar är det inte fullt ös (kan ha med hunden på jobb) utan nöjja sig med kisserunderna (lösspringade större delen då...)

JAg har drömt länge om en whipp, ska bara få mannen på rätt känsla oxå :d

Klart du ska ha en Whipp!

Jag tycker att det låter som om den kommer att passa in till alla era önskemål, och om den är som min lilla tös så backar den garanterat inte om sonen börjar stojja:) Miiko älskar att busa med barn och är känd i hela området.

Angående tränandet så beror det ju på vad ni ska träna.
Dom kan absolut gå bra i lydnaden, men man får kanske anstränga sig lite mer(speciellt med motivationen) och ha lite tålamod.
Miiko kan verkligen vara en klocka ena dagen och nästa ha knäck i lurarna:D

Dessutom älskar hon snön som precis har kommit(ca 1 cm:angel:),och får hon bara ett bra täcke och lite bestämdhet så går hon på långpromenad med "fullt ös medvetslös" spring även i ösregn.

Jag åker tunnelbana varje dag och folk märker inte ens att jag har hund med mig för att hon ligger och sover under sätet. Från början tänkte jag ha en irländsk varghund, funkar inte riktigt lika bra med en sådan bjässe i rusningstrafiken;)

Så andas ut!
Din man kommer nog att förstå deras skönhet...så småningom:devil:

*kl*

Jag måste bara fråga, är det vanligt att vinthundar inte är representerade på rasklubbstorg/rasmontrar? Idag på Hund 09 tror jag det bara var whippar och galgo med men det är ju inte dem jag är intresserad av :angel:

Men jag får väl hitta lite mod att snacka med nån runt Borzoi o kanske afferingen - eller är folk petiga med pälsen så man inte får hälsa?:o

Våra raser är ju tämligen små och en sådan monter kostar en hel del pengar, så vår rasklubb har helt enkelt inte råd att ha en sådan. :( Tydligen kan man få billigare om man trycker SKKs pressmeddelanden i sin klubbtidning så vi hoppas på att kunna vara med nästa år tror jag. :p

Angående affarna och att hälsa på dom så kan folk vara ganska så stressade och så innan dom ska in. Det är mycket som ska klaffa och pälsen borstas på ett visst sätt t.ex. Men när dom är klara i ringen är det säkert inga problem. :laugh: Om du ser mig så slit tag i mig så kan jag säkert fixa så du får hälsa på lite affar. :p

Klart du ska ha en Whipp!

Jag tycker att det låter som om den kommer att passa in till alla era önskemål, och om den är som min lilla tös så backar den garanterat inte om sonen börjar stojja:) Miiko älskar att busa med barn och är känd i hela området.

Angående tränandet så beror det ju på vad ni ska träna.
Dom kan absolut gå bra i lydnaden, men man får kanske anstränga sig lite mer(speciellt med motivationen) och ha lite tålamod.
Miiko kan verkligen vara en klocka ena dagen och nästa ha knäck i lurarna:D

Dessutom älskar hon snön som precis har kommit(ca 1 cm:angel:),och får hon bara ett bra täcke och lite bestämdhet så går hon på långpromenad med "fullt ös medvetslös" spring även i ösregn.

Jag åker tunnelbana varje dag och folk märker inte ens att jag har hund med mig för att hon ligger och sover under sätet. Från början tänkte jag ha en irländsk varghund, funkar inte riktigt lika bra med en sådan bjässe i rusningstrafiken;)

Så andas ut!
Din man kommer nog att förstå deras skönhet...så småningom:devil:

Tack för ditt svar, det känns verkligen som om det är en whippet vi ska ha, har haft denna känsla så länge.....

Ang. träningen kommer det bli nån lydnadskurs, senare lite agility, lägga lite spår för "hemmaskoj" träna lite trix med klicker
Jag vet att tid för en superkrävande hund (tex boder collie ellr liknande) finns inte, och tävlingsambitioner inom lydnad o så har jag ej (mina nerver pallar ej sånt) däremot e jag så nyfiken att testa LC o det kan man ju om man har en whippet, svårare om man tar nån annan ras.

Man måste ju tänka på att man har en son som så småningom kommer kanske börja på aktiviteter, och att man jobbar, då tror jag en whipp kommer vara lycklig at långturen/joggingrundan i skogen vissa dagar samt träningsdagar vissa dagar.....
Sen tror jag en whippet och ett barn kan ha MKT kul i hopa iom whippeten ej är så bufflig av sig.....våra chihuahua´s har SKIT SKOJ med sonen nu, som dem kan busa, och sonen är bara 7½ månad :laugh: MEn så kul och stpr glädje han har av hundarna.
Och såklart tror jag även en whippet passar bra i hopa med dem små vavvorna.....

Ja, jag får väl fortsätta berabeta maken så han faller för deras charm, får någ "råka" träffa en så han faller pladask :angel:

MEN: Hur är det med pälsen fäller dem mkt???

Tjin tjin!!!

Btw: Om ni vet npn bra uppfödare om har valpar nu snart så PM:a gärna då jag vill ha fler möjligheter att välja mellan ifall det ej tar sig med den tiken som jag "tingat" valp från!

Jag märker då inte av pälsen särskilt mycket.
Ibland kan jag få lite på kläderna när vi gosat, men den är så lätt att "borsta" av med händerna så jag tycker inte att det är direkt störande. Så nej, jag skulle inte säga att dom fäller mycket. Sen är den ju så kort och tunn dessutom!:D

kl

Några nya foton från idag!

Håller med de andra - klart ni ska ha whippet! Jag skaffade min 2.5-åring i september och jag har inte ångrat mig en sekund. Han är enkel att ha med överallt, är tillfredsställande kontaktsökande (men instämmer i att knäck i öronen är förekommande om t.ex. kaniner är i precis närhet), lugn inomhus och en kärleksspridare av stora mått. Inget flåsande o flängande i onödan och - som du nämnt - ingen hundlukt.

Pälsvården är lika med noll på min hund. Klart det tappas några hårstrån här och var och närskådar man soffan så kanske en avstrykning i veckan med massage-handske på hunden och soffan hade kanske varit nåt, men man skäms inte när man tar hem folk på soff-besök :D

Angående valpar så har whippetföreningens hemsida en sida med planerade och födda kullar.

Är också helt övertygad om att din man kommer smälta efter att ni träffat några på riktigt. Vem kan motstå? :love:

Cc.jpg

Nej men vet ni vad? Jag tror jag gått och blivit inte så lite kär i Borzoier!:love: Vågade mig tillsist fram för att fråga lite och utav vad denne person berätta om rasen så kan jag inte vänta tills den dagen jag har råd med 2 hundar:love: En borzoi skulle passa mig underbart bra samt komplittera det yrväder till hund jag redan har :love:

*kl*

Aaarghh, kan nån snälla säga till mig att det är en DUM idé att skaffa sig en till hund när man pluggar?? Dum, dum, dum idé!

(och ni som inte tycker det är en dum idé kan istället få berätta hur det funkar för er att ha två hundar istället för en :D)

Det funkar alldeles prima, minsann :D. Jag som till och med sneglar på en tredje! :angel:

Jag skaffade ju Cebbe när jag började plugga, för då är man så fri i schemat jämfört med när man jobbar. :D Och nu skaffade jag ju Zoria och jag har minst 1,5 års studier kvar. Funkar finfint!

Är det dessutom vintisar det handlar om är det ju inga problem alls. Bara lite mer långnäsa att pussa på. :love: Visst, det trasslar lite i kopplena i bland när valp ska springa och busa med den stora men dom lär sig ju snabbt vad som gäller. Och ska man gå med en kan man lika gärna gå med två. Jag har ju tre när jag har Carmen hos mig, då börjar det faktiskt märkas av lite mer. Nog framför allt för att Carmen ju kan vara lite jobbig mot andra hundar, hatar valpar och dessutom sticker ut från afghanerna både i användingsområde och beteende. :)

Men ja, två är ju faktiskt som en fast en till. Så att säga. ;) Vinthundar säljs dessutom snudd på i 2-pack. Eller, den andra kommer liksom automatiskt efter nåt eller några år. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 586
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur