TREDJE Vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TREDJE Vinthundstråden!

Just nu är 10 maxtemp.. Normalet är ca 4-5 dagtid, runt 0an på natten. Fast de säger att det kommer kyla på lördag:eek:

Haha, jag tror nog att jag inte ska nämna ert väder för min Zala här hemma. Hon skulle tvinga mig att flytta bums på momangen! Hon blev jättesur på mig idag när vi var på långpromenad. Då gick hon bakom mig, jättenära, och försökte gå i mina fotspår för att slippa gå i allt för djup snö :D (vi har ca 30-40cm snö här nu. Helt galet!)

På vägen hemåt så hörde vi förövrigt en hög knall, ljudet av ett skott. Blev smått förvånad, men när vi kommit en bit framåt möttes vi av ett gäng jägare som precis fångat en hare! Jag frågade lite på skämt om de inte kunde ge haren till mina fyrbeningar, men de verkade inte tycka att det var någon superbra idé, dumt nog :p Jag kan slå vad om att mina hade älskat att få en hare!

buke_71542911.jpg

Vilken fuling han var på 5månaders bilden:eek::rofl:

Beger jag mig söderut kommer jag absolut att hojta till! :D
Och åh.. så lätt du fick det att se ut på klippen!

När jag ställer upp så börjar jag alltid att ställa fronten så att den är bra. Därefter tar jag bakbenen och drar ut dem (i den mån det öht behövs) tills de är så att överlinjen är bra men fronten inte blir "tappad". Jag är också noga med att "ta tag" i benen så lite som möjligt och så högt upp som möjligt, för jag upplever att de lättare håller balansen om man drar i dem så lite som möjligt.
Det ska jag testa! För när jag börjar justera benen vill han ofta backa, antar att det då är för att han tappar balansen? Ska prova lite senare och se hur det går! :D Tack än en gång för tipsen, det är guld värt!:bow:

Zala följer dig iaf! Gioia vägrar följa med, när hon är klar springer hon hem och väntar utanför dörren tills jag kommer.. Tar med henne till "staden" (San Gimignano) ibland, för att hon ska få se något annat:p

*KL*

Jag har så otroligt mycket att göra just nu, men jag är inne ibland och kikar ifall ni undrar. Så ni inte tror att ni är av med mig. ;) Har just varit uppe i rastgården med hundarna. Släpade med sambon med och varm choklad och bullar. :D Hundarna sprang och sprang och älskar all snö som just kommit. Det är ju verkligen flera decimeter!

För övrigt har jag och Cebbe börjat på terapihundkursen nu. Jag förstååår inte hur jag ska lyckas lära honom allt man ska kunna på bara några månader. Inte mtp att jag praktiserar heltid, tränar och har mig så jag är borta jättemycket just nu. :crazy: Men men, vi kämpar på och man får göra "uppkörningen" senare också om man vill. :p Om någon är nyfiken på alla moment han ska kunna så har jag skrivit om det i min blogg. :p

Vilken fuling han var på 5månaders bilden:eek::rofl:

Beger jag mig söderut kommer jag absolut att hojta till! :D
Och åh.. så lätt du fick det att se ut på klippen!

Det ska jag testa! För när jag börjar justera benen vill han ofta backa, antar att det då är för att han tappar balansen? Ska prova lite senare och se hur det går! :D Tack än en gång för tipsen, det är guld värt!:bow:

Tänk då hur snygg han blir om ytterligare några månader, och sedan, när han är 2-3 år och helt klar ;)

Zala är otroligt lättställd. En 2åring skulle utan problem kunna ställa henne, för hon "ställer sig själv" :) Wahidah börjar bli lättare, det var värre när hon var mindre. Hennes stora brist har länge varit fronten, att få henne att inte stå med frambenen två millimeter från varandra :D Nu när det rättat till sig så är det inte alls svårt.

Börjar han backa så är det nästan garanterat för att han tappar balansen. Försök då att sluta precis innan han börjar backa, fotografera det och kolla hur det blir. Vill du ha bak bakbenen mer så kan det hjälpa att hålla kopplet lite sträckt samtidigt som man flyttar benen, men då brukar det ändå bli gunghästar av dem så fort man släpper kopplet. Jag ser i alla fall tusen gånger hellre en hund med bra front och inte "fullt utdragen" men i balans, än en "fullt utdragen" som blir en gunghäst. Vissa håller kanske inte med mig, men det är som så mycket annat en smaksak...

Har du möjlighet så kan du ju filma när du tränar också, för att få "blick utifrån" på hur det ser ut! Det kan man lära sig mycket av.

Zala följer dig iaf! Gioia vägrar följa med, när hon är klar springer hon hem och väntar utanför dörren tills jag kommer.. Tar med henne till "staden" (San Gimignano) ibland, för att hon ska få se något annat:p

Hade hon varit okopplad så hade hon inte följt med :p Nu måste hon vara kopplad i stort sett hela tiden för att det finns så galet mycket katt och hare häromkring... Även om jag då och då är väldigt sugen på att släppa fyrbeningarna när en hare flyger förbi så lyckas jag vara förståndig nog att låta bli.. Men vadtusan.. de har så många harar här... nåååågon kan väl få vara en coursing-hare? :angel:

Hehe:D En gång här i Italien, när jag hade Cairo, i stallet där jag jobbade fanns det tre schäfrar. Helt plötsligt börjar de springa efter något, det syntes inte vad då gräset var lite högt. Cairo skuttade efter dem och underad vad de höll på med. Sen ser han haren de jagar, då la han in 5an och det såg ut som schäfrarna sprang i slow motion hur Cairo sprang om dem i långa snabba språng. Stackars hare:cry: Men det såg väldigt coolt ut den där omspringningen:p
Koppel.. Ja, vi ska in till "staden" idag :D

Här finns också galet mycket harar och närmaste rastgård ligger ca 5 km bort. :p Fast jag har släppt Faiza här ändå, men som sagt, dyker det upp en hare framför näsan på henne så är det kört.

Ninni, finns det förresten möjligtvis någon hundaffär i närheten av där du bor/där vi ska vara i morgon? Jag skulle behöva köpa ett nytt halsband då Faizas håller på att går söner...visst har väl du Björkis-halsband till dina? Skulle vilja få tag på ett nytt sådant men det blir så dyrt att beställa från nätet.

Jodå, det finns djuraffärer här i närheten! Har du inget halsband som fungerar riktigt bra nu? För isåfall kan du få låna något från mig tills du hittat något nytt bra om det mot all förmodan skulle vara så att djuraffärerna här inte har något. Jag har nog ungefär 7 olika halsband nu men använder bara max 4 av dem.

Just nu har jag strypkedja till Zala och dressyrhalsband till Wahidah. Går jag med bara Wahidah åker björkishalsbandet på och ibland när vi ska in till stan eller något så får både Zala och Wahidah vara lite tjusiga med varsin dressyrlänk :p Zala kan inte ha björkishalsband, hon kan krypa ur dem..

KL
Hej allihop!
Vill bara tala om att jag går in och läser vad ni skriver och tittar på alla bilder emellanåt, snygga vovvar allihop!, har dock otroligt långa dagar just nu och inte alltid ork att skriva och kommentera. Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året och hoppas att det blir framgångar för er alla både i utställningsringarna, på Lure Coursing och på banracing samt förstås allt annat som ni sysslar med.
Såg härförleden att SM i banracing ska gå av stapeln i Västerås 18-25 juli, jag kommer förstås att gå dit och kika någon dag och utställningen på Lövudden blir väl av i år också så då ska vi titta oss omkring där också. Utställning också på Rocklunda i april och om inte någon av mina hundar ska ställas ut då så kommer jag i alla fall att vara där och titta.
Tillbringar nu mina vardagar i Stockholm och har på ca 1,5 månader stött på två afghanpojkar samt en whippet samt sett ett par greyhounds passera förbi.
Kul är det!

Jo, jag har ett björkis som jag tycker mycket om men det håller på att gå sönder, så vill skaffa ett i reserv. Annars har jag bara ett brett helstryp i läder men det sitter inte så bra.

Om vi har tid att gå till hundaffären så kan jag kika där annars lånar jag gärna ngt så länge om du har något som du inte använder. Vad snällt! :) Känns dumt att ha ett som är på väg att gå av.

Åh, det ska bli kul att ses! Jag har laddat kameran.

Det lär inte ta många extra sekunder att svänga förbi djuraffären, så det kan vi absolut se till att hinna med. Måste klura lite på vart vi kan släppa dem bara.. Gick iväg till fårhagen igår, men de har plogat upp en stor snöhög vid ingången så där kan man inte släppa. Rastgårdarna här fungerar visserligen, men de är ju inte så stora.. Man kan nog iof ta sig till en större rastgård som finns en liten bit härifrån, men där är det ofta andra hundar som inte alltid är helt roliga.... Hm.

Bra med laddad kamera :D Min ska laddas ikväll!

Detta betalade jag 15 euro för:) Fast det blir ganska dyrt om det ska skickas:D Mjukfodrat. Det blev ingen tur till staden för Gioia, det regnar ute... Jag måste bruka våld för att få upp henne ur sängen, och det känns inte rätt, vill hon sova så:grin: Hur som helst, tvingade jag henne att modella lite, hon fick ju iaf ligga kvar:D

DSC01665.jpg

DSC01666.jpg

DSC01668.jpg

Så det finns alltså en delning av rasen i utställnings- resp. racewhippet? Det ser ju rätt så olika ut, eller är det bara olika träning? :o

Jag har för mig att jag hört att det är skillnad, men när jag frågat folk har man påstått att det är samma och skillnaden bara är hur man tränar eller rättare sagt att man tränar kapphundar...

Nån gång vill jag ha en whippet, men det är först när min nuvarande gått ur tiden. Det skulle vara roligt att prova race bara för skojjs skull, vi har en bana nåra mil bort, men samtidigt bara för skojs skull och jag är mer utställningstypen. Kan man göra båda eller får man helt enkelt välja sida?

Någon som har lust att reda ut begreppen lite? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 260
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 949
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 623
Senast: alazzi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
8 087
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka