Bukefalos 28 år!

Tretaktig galopp utan svävmoment

Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Vet du vad, det låter inte som att vi pratar om samma fyrtakt =)

Eller så vet du inte vad det är för nåt?

men hur tänker du nu? Klart hästen kan ha sväv i fyrtakt, som i tex ökad galopp och bytesserier, och se tex på fyrsprång där är det ju väldigt tydligt att takten både är fyrtaktig och har sväv ;)

Kollade just på den här länken och här har du ju herr totilas himself som de visar slow motion på både bytesserier och piruetter där man superlätt ser att den är fyrtaktig :D

Tillägg: piruett vid typ 30 sek och 1:09 och byten 1:38
 
Senast ändrad:
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Ok då, men den galopperar fortfarande- inte jämnfota bak.

Fyrsprång är ju ngt helt annat än en bra ökad galopp.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Ja men det är ju exakt det jag menar! Jag har aldrig sagt att hästen ska vara jämfota bak ;)
Det jag menar är att galoppen kan vara fyrtaktig och vara bra =)

Ja absolut! Själva poängen var att hästen kan vara fyrtaktig Och ha svävmoment ;)
Ha en trevlig kväll! :laugh:
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Och här tycker för en gångs skull jag och domarna lika, bra piruettgalopp är fyrtaktig, uppenbarligen ;)

Kolla gärna igenom de som får högst poäng på galoppiruetter och se - för de är fyrtaktiga =) OCH bra ;)

Att man sen kan samla galoppen och behålla svävet som tex i vanlig samlad galopp och inte piruettgalopp är en helt annan sak, som tex i byten i varje ser man ofta att hästen är fyrtaktig där med men just i så mycket samlad som i piruetten, där kommer en bra samling där hästen lägger vikten på bakdelen bli fyrtaktig, helt logiskt!

Att en bra tretaktig galopp ska ha sväv är ju givet men hästen kan också ha sväv i fyrtaktig galopp, som man tex ofta ser i bytesserier och ökad galopp.

Att det blir såhär vet ju både du och jag det är för att hästen lägger mycket vikt på baken och därför blir lättare fram, eller du kanske tycker att vi borde rida våra hästar lite mindre samlade och mer på framdelen ;)


Men visst är det så, och särskilt syns det i piruetterna för att hästen samtidigt vänder. I serier har jag aldrig förr tänkt på det förrän slowmotionfrekvensen på Totilas som du la in.

Därmed kanske man även kan avsluta diskussionen att hästar som rids i rollkur/hyperflexion inte samlar sig korrekt :angel:
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Nej en bra piruettgalopp är tretaktig då den inte ska häva sig runt med bakbenen ihop, utan baken sänks för att hästen båda har bene isär o böjer dem- bär på ena bakbenet en del av en sekund. Rider man för sakta så blir den jämnfota- o rkar inte bära på ena benet.
Har du kollat Ridsport? I senaste eller näst senaste numret fanns de kriterier för tävlingsbedömning som tagits fram. (eftersom det har varit för spretig bedömning även i elitklasserna) Där påpekade den som var högst ansvarig för detta hur viktigt det var med tretakten i galoppen, men att i en bra piruett är detta i stort sett omöjligt. Det viktiga då är att det är åt det tretaktiga hållet. Att man får känslan av att tretakten är nära. Minns inte exakt hur han formulerade sig, men det var något liknande. (har givit bort tidningarna till grannbarnen så jag kan tyvärr inte citera exakt)
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Jag skrev just att den ska galoppera bak- inte vara jämnfota.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Har du kollat Ridsport? I senaste eller näst senaste numret fanns de kriterier för tävlingsbedömning som tagits fram. (eftersom det har varit för spretig bedömning även i elitklasserna) Där påpekade den som var högst ansvarig för detta hur viktigt det var med tretakten i galoppen, men att i en bra piruett är detta i stort sett omöjligt. Det viktiga då är att det är åt det tretaktiga hållet. Att man får känslan av att tretakten är nära. Minns inte exakt hur han formulerade sig, men det var något liknande. (har givit bort tidningarna till grannbarnen så jag kan tyvärr inte citera exakt)

Jag har inte läst det men i så fall undrar jag om det kan bero på att hästarna numera har så höga frambensrörelser (som Totilas verkligen har) att han inte inte "hinner" ner med fram för att behålla tretakten, med mindre yviga rörelser finns ju hästar som faktiskt behåller tretakten i exempelvis en piruett även om det är svårt (svårklassrörelse av en anledning). Nu har jag inga exempel men tycker mej minnas att jag har sett en diskussion på det temat någonstans? Att han inte skulle klara det är ju tydligt, men som sagt alla hästar har inte såna framben.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Ettie:
Kollade Ridsports hemsida, men hittade bara artikelns namn. Den heter: "Nya direktiv till dressyrdomarna" och finns med i Inblick i nr 14.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
364
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 012
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp