Bukefalos 28 år!

Tretaktig galopp utan svävmoment

M

missan

Om en häst galopperar i tretaktig galopp (inner bak och ytter fram sätts ner exakt samtidigt) men inte har något svävmoment -vad beror det på och hur påverkar det hästen och ridningen?
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Antingen så handlar det om oerhört dålig energi, eller så är hästen trots allt fyrtaktig i galoppen.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Håller med! Hästen orkar kanske inte sitta ihop eller så har man
missat fyrtakten.

TS: är det en travhäst, körhäst eller islänning?
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Om det är riktig tretakt så måste det finnas ett svävmoment, annars är det inte tretakt! Ett av momenten i fotförflyttningen är svävmomentet. Annars är det fyrtakt, dvs alltid något ben i marken.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Är den tretaktig så har den rimligen ett svävmoment om än ett väldigt litet/kort sånt(kanske pga en dålig galopp, markbunden gång eller så), annars bör det som de andra säger vara fyrtakt om den inte svävar öht
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Det är ett vanligt halvblod. Galoppen rids vääldigt långsamt när detta inträffar, inner fram är kvar i marken när ytter bak sätts i, då kan det väl inte finnas ett svävmoment?

Men hur räknar man takten egentligen, är det inte 1) ytter bak 2) inner bak och ytter fram 3) inner fram 4) svävmoment.. Hur menar ni att en dålig galopp blir fyrtaktig?

Eller tänker jag vimsigt nu?
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Det är ett vanligt halvblod. Galoppen rids vääldigt långsamt när detta inträffar, inner fram är kvar i marken när ytter bak sätts i, då kan det väl inte finnas ett svävmoment?

Som regel när man pratar om fyrtaktsgalopp så är det att när inre bak o yttre fram ska sättas ner, att det inte görs samtidigt, inre bak är före eller om man så vill, yttre fram är efter.

Att som din häst inte ha något svävmoment, att det är helt borta p.g.a att inre fram är kvar i marken (sas under det som ska vara svävmoment) ända tills yttre bak börjar om stegsekvensen låter väldigt märkligt, det låter väldigt framtungt och obärigt långsamt, och jag sitter och funderar på hur mina ens skulle kunna bli så orena, snubbelfaktorn borde vara tokhög??

Sorry, men det enda jag kan komma på är att stegen i galoppen har blivit onormalt mycket förkortade, annars borde inte inre fram ens kunna vara kvar?

Jag har heller aldrig sett något som du beskriver, så jag inväntar med spänning andras svar.

Förresten, hur vet du, kort eller film?
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Det låter som om hästen har väldigt markbunden gång, men är den tretaktig så finns trots allt ett svävmoment. Den är kanske så marknära att du inte ser det?
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

kl

Tänkte bara säga att frambenet Kan vara kvar när bakbenet sätts i och att det inte behöver ha med dålig galopp att göra.

Här har vi ett moment i en galoppiruett där just detta händer. Alltså hästen är fyrtaktig och utan svävmoment, Men på ett bra sätt. Det är heolt enkelt en del av rörelsen i piruett galopp =)
Som alla säkert ser är det Totilas och att denne inte har fantastiskt dålig och framtung galopp :D

Sen tror jag inte att trådskaparens problem är just detta, rent spontant på vad det låter som så skulle jag säga att det låter som det är för lite energi och ryttaren tar tillbaka hästen mer än vad den klarar av för tillfället och att den då för den oönskade "travhästgaloppen" som oftast är fyrtaktig men kan också vara tretaktig men inte på rätt sätt. Jag hittar ingen bra ord :D men hästen tappar liksom hela galoppen, hela rundheten och energin så mitt råd är att rida hästen mer framåt i den där runda goa galoppen så hästen kommer ihop igen :laugh:

Här e prinstscreenen på Totilas:
ga.jpg
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Det låter som om hästen har väldigt markbunden gång, men är den tretaktig så finns trots allt ett svävmoment. Den är kanske så marknära att du inte ser det?

Ja och det brukar kunna inträffa när energin är mycket låg, dvs snudd på ingen alls. Galoppen är korrekt men svävet är så litet att det inte snudd på inte syns om man inte granskar det ingående.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Jag vet det från film, har försökt kolla noga och ser inget svävmoment alls. Förstås kan det finnas ett pyttelitet sådant som jag inte ser, jag har ingen slowmotionfunktion.. :) (Tyvärr kan jag inte lägga ut filmen då det inte är jag som rider och inte min häst.)
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Då återstår ju bara fyrtakten, det är då svävet uteblir helt.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

kl

Tänkte bara säga att frambenet Kan vara kvar när bakbenet sätts i och att det inte behöver ha med dålig galopp att göra.

Här har vi ett moment i en galoppiruett där just detta händer.

Men i just piruetter som är bra, där syns inte denna sekvens vad jag förstått med blotta ögat, piruetten uppfattas ren, förstå mig rätt, samling o bärighet även energi är bra.

När hästen går ur piruetten så blir galoppen , om piruetten är bra, även tretaktig direkt.

Jag har inte sett denna stegförflyttning vid "vanlig" galopp, finns den?, utan då är det när diagonala benparet ska sättas ner samtidigt som det brister o blir fyrtakt, och det syns ju som regel rätt tydligt.

Jag har kanske tittat dåligt och vill gärna veta mer om detta spännande med galoppens olika hovar i backen på olika ställen.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Nej precis, det e svårt att se den benförflyttningen med blotta ögat, för mig iaf =)
"Piruettgaloppen" som är fyrtaktig har ju med med samling att göra och iom att svävmomentet försvinner blir benförflyttningen så.

Själva "fyrtakten" däremot ser man lätt, att hästen har båda frambenen i luften samtidigt, när man sen går ur piruetten och rider "vanlig galopp försvinner ju både momentet me frambenet och bakbenet samt att inner bak sätts i före ytter fram då man rider fram galoppen mer och inte samlar lika mycket. men däremot om amn ökar på ännu mer som i ökad galopp kan man ven där ofta se fyrtakten men där finns ju inte bakben/framben momentet med iom att ökad galopp har svävmoment :)

Jag är inte experto experto men detta är vad jag sett o lärt mig hittills iaf :D
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Ja, men det finns ju hästar som rör sig med mycket energi, men helt enkelt är så markbundna i sin rörelse ändå. Det kan ha med energibrist att göra, men behöver inte vara det. (men bra ridning/träning kan ju såklart förbättra en markbunden gångart till det bättre)
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Nej en bra piruettgalopp är tretaktig då den inte ska häva sig runt med bakbenen ihop, utan baken sänks för att hästen båda har bene isär o böjer dem- bär på ena bakbenet en del av en sekund. Rider man för sakta så blir den jämnfota- o rkar inte bära på ena benet.

För sakta- oren galopp.

en häst ska ha svävmoment i samlad o arbetsgalopp oxå- naturlgt o ett vilkor för tretakt. Annars kan du heller inte byta i språnget dvs i svävet.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Och här tycker för en gångs skull jag och domarna lika, bra piruettgalopp är fyrtaktig, uppenbarligen ;)

Kolla gärna igenom de som får högst poäng på galoppiruetter och se - för de är fyrtaktiga =) OCH bra ;)

Att man sen kan samla galoppen och behålla svävet som tex i vanlig samlad galopp och inte piruettgalopp är en helt annan sak, som tex i byten i varje ser man ofta att hästen är fyrtaktig där med men just i så mycket samlad som i piruetten, där kommer en bra samling där hästen lägger vikten på bakdelen bli fyrtaktig, helt logiskt!

Att en bra tretaktig galopp ska ha sväv är ju givet men hästen kan också ha sväv i fyrtaktig galopp, som man tex ofta ser i bytesserier och ökad galopp.

Att det blir såhär vet ju både du och jag det är för att hästen lägger mycket vikt på baken och därför blir lättare fram, eller du kanske tycker att vi borde rida våra hästar lite mindre samlade och mer på framdelen ;)
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Nej men Zahlo, nu tycker jag att Axel har rätt. Det är precis det här jag brukar klaga på när jag inte kan få till bytesserier och piruetter på ett bra sätt. Hästen häver sig/hoppar fram istället. Man tappar helt enkelt drivet och takten.
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

Vi pratar nog inte om samma sak då :)
Jag pratar om vad faktiskt domarna dömmer upp och hur hästarna faktiskt rör sig, och vad jag verkar tycka så har de inga problem med varken bytesserier eller piruetter ;)
 
Sv: Tretaktig galopp utan svävmoment

:confused:Jag vet att du alltid har hävdat att piruetterna rids i fyrtakt o nu även att hästen kan vara fyrtaktig i bytesserier:confused:

I o m att en samlad häst galopperar med det ena bakbenet längre fram än det andra- ska vara tydligare än en mindre utbildad häst.

Hästen landar ju först med ytterbak- samma ben som den fattar med- sätter sig.

Nej de har inget svävmoment i fyrtakt- ett ben hela tiden i marken. sen har jag sett enstaka hästar som galopperar som i pass.

en bra galopp är rund just för att den har svävet- gunghäst o bomperdi bom- 3takt. Perdi är när ytterfram o inre bak landar samtidigt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
364
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 019
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp