Triangelmärkt hingst?

C

c-laarsson

Hej allihop!
Är ny på forumet och har några frågor till er, har fått en möjlighet att köpa en 22 årig triangelmärkt arabhingst.
Har inte pratat om försäkringar mm ännu men ska göra det, förstår ju att "avlivning" måste finnas i föräkringen (Om det nu finns någon) eftersom de fått ut pengarna han var försäkrad för. Vet någon om den försäkring han hade då (som nu är utbetalad) om det kan vara så att avlivningen fortfarande finns kvar i den nuvarande försäkringen eller är det ett tillval?
Med tanke på hur gammal hästen är så vill man ju att detta ska ingå.
Förhoppningsvis lever han måånga år till men det går ju tyverr inte att undvika, alla ska vi ju fortsätta någon annanstans efter jordelivet så vill vara noga med allt!

Tack på förhand!

MVH
Camilla

Sv: Triangelmärkt hingst?

Finns avlivning på nån försäkring? Har aldrig haft det i nån av mina försäkringar iaf, ändå haft häst i 35år

Avlivning finns mig veterligen inte med i något försäkringsskydd, så det är bara att lägga undan pengar till.

Jag antar att du menar "livvärde"? Om nuvarande ägarna redan hämtat ut värdet på hästen gm triangelmärkning får du nog inte ut något om den avlivs. Min förra häst var i samma situation och jag kommer inte riktigt ihåg vad dom sa, men jag fick iaf inte ut någonting när jag tog bort honom.

Tror någonstans att man möjligen får ut något om hästen dör i ett olycksfall, men inte om man avliver.

Men det bästa är naturligtvis att fråga ett par försäkringsbolag vad det är som gäller (om du nu inte känner att du vill fråga nuvarande ägarna, som lär veta).

Skulle bli förvånad om han ens går att försäkra.

Med tanke på hästens ålder så går det inte att nyteckna en försäkring.
Däremot om han redan är försäkrad så kan man fortsätta med den (ta över försäkringen som en del skriver, som inte är helt rätt men säger rätt bra vad det handlar om) i så fall blir det exakt lika som den han har, går inte att höja skyddet på en sådan gammal häst.
Så be att få bolag/försäkringsnr och ring det bolaget och hör vad som ingår och hur du gör för att föra över försäkringen på dig samt vad din premie blir (inte helt säkert att det blir samma beroende på rabatter och liknade)
Eller fråga ägaren h-n vet kanske vad som ingår.

Bortsett fran forsakrings problemen, vad skall du med en 22 ar gammal triangle markt HINGST att gora? Fortsatta hoppas pa avel eller anvandas som ridhast eller vad? Aven om du ar en duktig ryttare sa ar hingstar annorlunda och om du inte har erfarenhet fran tidigare sa blir det valdigt intressant.. Han kan ju trots alder och markning fortfarande vara Hingstig.
Om du inte har mojlighet att overta forsakring som finns pa hasten blir det nog svart att fa den forsakrad, tror gransen ligger vid 17 ar. Men hor med olika bolag samt prata med agare om det.

Lycka till..

Jag har nyligen övertagit en fullt frisk nittonåring och hon är bara veterinärvårdsförsäkrad. Jag tog över befintlig försäkring i Agria. I den så betalar jag en liten summa extra varje månad för den dagen hon ska tas bort. Då ingår slaktservicen. Altså avlivningen, hämtningen och bortförandet av kroppen är betald genom försäkringen. Jag måste betala det själv först men får sedan tillbaka kostnaden genom försäkringen. Är det det du menar med avlivningen? Annars är jag nog inte riktigt med i vad du menar...

Hej igen!

Tack för alla snabba svar :)
Ja det är precis det jag menar med "avlivningen".
Ja jag ska ringa f-bolaget och fråga vad som ingår mm.
Tack igen!

/Camilla

En par korta fakta bara då jag nyligen nystat i detta själv när jag köpt en triangelmärkt häst som inte var försäkrad men då "bara" 15 år gammal.

Man kan nyförsäkra triangelmärkta hästar. Man får till och med teckna livförsäkring på dem men inte till vilka värden som helst, minns jag rätt är maxtaket hos i alla fall Agria 15.000.

Tyvärr vill inget försäkringsbolag nyteckna försäkring för hästar över 15 år förutom Folksam som godkänner upp till 17 år för vissa raser.

Här är en jättebra länk om man vill jämföra hästförsäkringar!

http://www.konsumentbankbyran.se/Forsakring/Djur/Hastforsakring/Jamfor-hastforsakring/

Precis min tanke...varför köpa denna häst?

Man kan ju också fundera på varför någon säljer en tjugotvå-årig häst/hingst.

Med ålder kommer problem, och problem kostar, både tid och pengar.

och är hästen redan triangelmärkt så har Du reservationer, även om Du tar över försäkring, vilket innebär att skador som är relaterade till triangelmärkningen ersätts inte av försäkringsbolaget. Har Du otur så ser de alla skador som relaterade till triangelmärkningen.

Till ts; vad vill Du med Ditt hästägande?

Vad Du än väljer så lycka till.

Man kan ju också fundera på varför någon säljer en tjugotvå-årig häst/hingst.

Med ålder kommer problem, och problem kostar, både tid och pengar.

och är hästen redan triangelmärkt så har Du reservationer, även om Du tar över försäkring, vilket innebär att skador som är relaterade till triangelmärkningen ersätts inte av försäkringsbolaget. Har Du otur så ser de alla skador som relaterade till triangelmärkningen.

Till ts; vad vill Du med Ditt hästägande?

Vad Du än väljer så lycka till.

Är det nåt fel med att sälja/köpa en 22 årig häst? De är minst lika mkt värda som vilken annan häst som helst.. Elr du menar kanske itne så.. :P

Nej, jag menade inte att det är något fel på en häst bara för att den är tjugotvå år, däremot funderar jag på vad det är för människa som säljer en äldre häst till ett nytt hem vid såpass hög ålder, dessutom triangelmärkt.

For ovan: och jag tillagger, triangle markt ar val "the keyword" i detta fallet.

Jag haller med dig, dock fick jag som sista hem en gammal fjordtant, da hennes agare hade en hast for mkt. Hon var 24 men fullt frisk och idag fortfarande ar hur pigg och gosig som helst.. Och ridbar, nej inga sken turer i skogen men en still skritt runt Plus hon drar timmer sa hon arbetar for sin havre. Sa det finns anledningar att salja/gora sig av med aldre hastar..
Men igen denna hasten AR dock 22 och TRIANGLEMARKT, att han sen ar hingst men kanske valuppfostrad ar en helt annan sak. Min oro ar trainglemarkningen. Tycker saljaren later oserios, men sen vet vi inte om hasten kanske skal sta kvar dar han bor nu eller ngt sadant.. Jag vill bara veta fran TS som du sa, vad ar hennes mal med hasten.. Ridhast Tradgardspynt eller vad? Dock verkar det som TS har forsvunnit..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 119
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka