Bukefalos 28 år!

Trickträning - Bergsgeten

AnnaM

Trådstartare
Hej,

Jag har börjat trickträna min häst och han tycker att det är jätte kul:) Nu skulle jag vilja lära honom bergsgeten och läste att man kunde ställa/lägga ngt typ bom eller pall framför hästen och sedan locka med godis. Problemet är att min häst drar sig inte för att gå in i/ på saker för att få tag på godis. Så nu undrar jag om det finns ngn som har ett annat tips på hur jag kan lära honom detta trick? (Utan att behöva ställa ngt framför honom.)

Tack på förhand!
 
Sv: Trickträning - Bergsgeten

Hej. Jag gjorde så här: Locka med godis framför hästen så att den sträcker fram huvudet och halsen. När den tar ett steg fram med ett framben korrigera genom att be den flytta bak det igen. När den rör ett bakben det allra minsta får den godis och beröm dvs positiv förstärkning. Min häst lärde sig rätt snabbt att ta ett steg med fram= inget godis och korrigering, ta ett steg med bak= godis, ta ett steg med andra bak= godis osv. Jag kan tillägga att för oss funkade det med inlärning i boxen med öppen boxdörr. Där var det redan inlärt att hon ska vänta på kommando innan hon går fram/ut ut boxen. Det är roligt med tricktäning. Lycka till!/Tualma som inte på något sätt är en auktoritet inom området men tycker det är ett roligt sätt att jobba med hästen på :)
 
Sv: Trickträning - Bergsgeten

Jag löste det genom att ställa hästen ovanpå pallen :idea: (förstärkt med playwood). Min tyckte det var jobbigare att gå ner än att gå in i en pall.
 
Sv: Trickträning - Bergsgeten

Min ponny vet att man inte får gå ut från boxen om ingen säger åt honom att göra det, och det är han stensäker på. Sen var det bara att lägga godis/hö på stallgången så ställde han sig som en bergsget för att nå;)
 
Sv: Trickträning - Bergsgeten

Tack så mycket för tipsen! Nu ska jag ut o träna. :-))
 
Sv: Trickträning - Bergsgeten

Jag löste det genom att ställa hästen ovanpå pallen :idea: (förstärkt med playwood). Min tyckte det var jobbigare att gå ner än att gå in i en pall.
Åh hur gjorde du? jag har en playwoodförstärkt pall och min häst vill gärna gå upp på den. Kan gå upp och över med alla fyra, upp med fram och backa av. Men inte upp med alla 4 och stå kvar. Han är helt orädd men han rusar bara av åt ena eller andra sidan. Försöker med en hov i taget men får liksom inte till det
 
Sv: Trickträning - Bergsgeten

Om du har pallen ute så kan du sätta 4 hinkar i varsin sida så det blir en bro med ett kort räcke :)
och sen leda ogenom han och sen försöka att gå långsamt, sen stanna på pallen med alla 4
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 319
Senast: WildHorse
·
L
Hundhälsa Jag skulle vilja fråga bara vad ni tycker och så men ni får jätte gärna inte idiot förklara ifall ni inte tycker som nånannan eller om...
Svar
15
· Visningar
1 589
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp