Bukefalos 28 år!

Trögstartad burk

E

Egonson

Vår dator tar flera minuter på sig att starta upp, den är trots allt ny -06 och inte av det allra långsammaste slaget i övrigt. När vi fick den startade den på typ 15 sek men nu tar det som sagt förhållandevis LÅNG tid..
Något enkelt man kan göra för att snabba på den lite? Rensa ut ngt särskilt eller annat? Vi har inte särskilt mkt dokument och bilder, knappt några spel eller liknande och rensar tillfälliga filer ofta.

Har Norton antivirus, kan det sakta ner datorn något? Virus, och i så fall hur får jag reda på det? Kommer ganska ofta upp varningar i Norton men aldrig att datorn är smittad utan bara att något försökt göra intrång.
 
Sv: Trögstartad burk

Virus program saktar ner uppstarten oerhört, Norton av installerade jag pga den var så seg, stor och långsam bl a vid uppstarten. Den tog helt enkelt för mycket krut av datorn.

Du kan köra en diskrensning, samt defragmentera din dator. Har man installerat nya program i samband med köpet och inte gjort en defragmentering så kan datorn också bli långsam.
Jag brukar också skaffa en sk reg cleaner för att bli av med ev registrerings filer, dessa kan också sinka datorn i olika lägen.

Förmodligen finns det fler orsaker och tips på hur man kan speeda upp datorn, både vad gäller starten och vid användandet.
 
Sv: Trögstartad burk

En sak som jag glömde, program som autostartar vid uppstart tar också mycket krut, exempel på dessa program kan vara e-postprogram, explorer, osv. Du kan kolla upp vilka program som autostartar och välja bort de som inte är nödvändiga och som man kan starta själv vid behov.
 
Sv: Trögstartad burk

Tack för alla tips :bow: Men vart hittar jag vilka program som står på autostart?
Har läst om dessa reg cleaner program, någon som har tips om vart man kan ladda ner något bra sådant?

:bow:
 
Sv: Trögstartad burk

Prova www.tweaknow.com

Det finns säkert en enkel lösning att hitta mappen autostart, men jag brukar fubba och göra det enkelt genom att köra sök. Skriv in autostart, klicka sen på den mappen när den dyker upp. Det står i den vilka program som autostarter i samband med att datorn körs igång.
 
Sv: Trögstartad burk

hur gör man en sån där defragmentering? vad är det? Vad blir effekten?Riskerar man något av att köra den?

och samma sak med diskrensning, vad hur varför risker?
Edit: min burk är inte bara seg i starten, den är allmänt slöare än förr.
 
Sv: Trögstartad burk

Du kan prova att köpa ett större (eller ett till, extra) RAM-minne. Det fick upp farten på min dator rejält =)
 
Sv: Trögstartad burk

Helt enkalt. kör diskrensning, scan disk och defragmentera hårddisken. Stäng av alla autostart program. är din dator snabb i övrigt?
 
Sv: Trögstartad burk

Japp, den är för övrigt väldigt snabb, bara starten som tar typ ett år.. :crazy: Får ta och göra allt det där någon dag. Hjälpte ej med att ta bort autostartprogram.
 
Sv: Trögstartad burk

För att förtydliga: Vilken del av uppstarten är det som tar längre tid? Ifall du använder login/välkomstskärmen så före eller efter den? (Om du inte använder något sådant så före eller efter själva skrivbordet syns?)
 
Sv: Trögstartad burk

1. Kasta ut Norton, det är längesen Norton var nummer ett på virusskydd rent tekniskt. Ersätt med NOD32 eller Avast. De tar betydligt mindre resurser i anspråk än Norton med minst lika bra skydd.

2. Defragmentera hårddisken.

3. Gå in i mappen C:\Windows\Prefetch och ta bort allting däri (Ta inte bort själva mappen).

4. Har du mycket ikoner nere i högra hörnet bredvid klockan? Högerklicka på var och en och se om du kan ändra så de inte laddas automatiskt.

5. Avinstallera alla Google toolbars och Yahoo toolbars.

6. Ladda hem och kör Ad-Aware, ett program för att söka upp och ta bort trojaner och annat otyg som ibland slinker in via webbläsaren.

Om du har fler frågor står jag gärna till tjänst.

//P
 
Sv: Trögstartad burk

Före välkomstskärmen är det som tar tid. Den står och maler hur lägne som helst och sen bara lossnar allt och den är snabb igen.
. Envetna pappsen är nog inte så pigg på att ta bort Norton (han som har köpt datorn..) men jag ska höra med honom om det :D
:bow:

Pellur Tack för alla tips! :)
Det där NOD32 går att få gratis va?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trögstartad burk

Såg länken i ditt tidigare inlägg nu :o Nu tar jag bort Norton i alla fall så får vi se om pappsen märker nåt (tror ej det) :angel: :D
 
Sv: Trögstartad burk

Provar ladda hem Avast, har också tagit hem Ad-Aware och kört det så nu får vi se vad som händer.
 
Sv: Trögstartad burk

Före välkomstskärmen är det som tar tid. Den står och maler hur lägne som helst och sen bara lossnar allt och den är snabb igen.
. Envetna pappsen är nog inte så pigg på att ta bort Norton (han som har köpt datorn..) men jag ska höra med honom om det :D
:bow: ?

I så fall är det inte autostartande program som är problemet.
 
Sv: Trögstartad burk

Okej. Har tagit ner Avast och håller på att ta bort Norton, ska ta och starta om datorn sen (det tar TID att ta bort Norton!)
 
Sv: Trögstartad burk

*kl*

Hej smiter in i tråden behöver hjälp med två program som inte vill försvinna även om jag gör som dom säger för att ta bort det, ngn som vet hur man gör då??

Har fråga ang tidigare nämt program TweakNow hur funkar det?? vad tar det bort och vilken av dom två skall man välja??

Tack på förhand
 
Sv: Trögstartad burk

*kl*

Hej smiter in i tråden behöver hjälp med två program som inte vill försvinna även om jag gör som dom säger för att ta bort det, ngn som vet hur man gör då??

Har fråga ang tidigare nämt program TweakNow hur funkar det?? vad tar det bort och vilken av dom två skall man välja??

Tack på förhand

Om du har problem med spionprogram/adware så hjälper nog inte TweakNow, då bör du prova Adaware och/eller Spybot S&D (det är möjligt att det finns andra, bättre program, jag har inte hållit mig uppdaterad).
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Min laptop har börjat beteé sig konstigt.. oftast kommer det upp felmeddelande från internet explorer.. och att sidan måste...
Svar
1
· Visningar
2 226
Senast: Stalker
·
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: suisyola
·
IT & mobiler Citerar från en annan tråd som jag inte vill kapa.:) Med andra ord - hur storstädar man en dator? Jag har en 4 år gammal stationär...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Maran
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 769
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp