Trött på skitsnack!

MissFideli

Trådstartare
Vad trött jag blir på allt skitsnack det är om raskatter. Kan ni inte ta reda på fakta innan ni häver ur er saker? ALLA problem som raskatterna kan ha kan även huskatterna ha. ALLA!! Och en katt blir inte friskare för att den är hälften raskatt hälften huskatt. Nedärvning funkar knappast så, den skiter i ras och färg, parar du en renrasig sjuk katt med en frisk huskatt så kan avkomman bli sjuk. Precis som om man parar en frisk raskatt med en sjuk huskatt.

Ja, raskatterna har endel problem. Många av dom märks tack vare en bra koll på katten och obduktioner. Många huskatter bor ute och därför ser ingen eventuella fel, eftersom symptomen kan vara diffusa. Katter har också instinktivt att vilja dra sig undan om den mår väldigt dåligt, många av huskatterna som går ute kan alltså ha dött av sjukdom utan att ägarna vet om det. Dessutom är det ytterst sällan huskatter obduceras.

Och framförallt beror skillnaden på 2 saker:
1. Raskatter är i MYCKET större utsträckning försäkrad och det är mycket tack vare försäkringsbolagen man har koll på sjukdomsstatistiken. Så ni har inte en enda aning om hur friska oförsäkrade huskatter är statistiskt.

2. Raskatterna dokumenteras. Om en huskatt får njurproblem, hjärtproblem eller annat så förs det inte in någonstans om katten inte är försäkrad. På raskatter tar man som uppfödare åt sig det och är öppna med den.

Att tester förekommer på raskatter beror på att man vill ha en så sund avel som möjligt. Det handlar inte om att det är på väg att gå utför, tester sätts in väldigt tidigt för att förebygga problem. På britter testas mot PKD (cystor på njurar), HCM (förtjockade hjärtväggar) och mer och mer HD (höftledsdysplasi).
Inget av det är vanligt, det som fick igång HD-testerna nu senast beror på att några få katter visade sig ha det. Det finns tusentals britter i Sverige idag, säkerligen 10.000 eller mer. Runt 5-10 st har eller hade HD, dessa 5-10 fick nästan hela uppfödarkretsen att börja testa sina katter. Det handlar alltså om runt 0.0005% av rasens individer!

Så ser det ut. Testerna sätts in otroligt tidigt för att så fort som möjligt bryta problemökningen, tester görs inte för att rasen har jätteproblem.

Att persern har problem är också kraftigt överdrivet. Dom har inte mer andningsproblem än andra raser, det beror mer på individ än ras. Att dom ibland har problem med blöta ögon kan bero på antingen krökta tårkanaler (nått även britterna kan ha, som inte är speciellt intryckta) eller pga att dom är så runda och öppna att dom torkar fortare och behöver mer tårvätska. Det handlar om ren tårvätska, inget var eller liknande. Precis som det finns människor med ökad tårproduktion.

Så istället för att köpa allt skitsnack med hull och hår, kolla upp saken först. Och framförallt, ska ni använda detta i avelssnacket huskatt vs raskatt, så kolla upp genetiken först. Parar med en sjuk katt så kan den nedärva det, oavsett om den är renrasig eller helt utan ras.
 
Sv: Trött på skitsnack!

Så sant, så sant :banana:


(Nu får man ju bara hoppas att alla uppfödare testar sina avelskatter för de specifika problemen som respektive ras tyvärr dras med, och att de tar hänsyn till resultatet i sin avel.)
 
Sv: Trött på skitsnack!

Så sant, så sant :banana:


(Nu får man ju bara hoppas att alla uppfödare testar sina avelskatter för de specifika problemen som respektive ras tyvärr dras med, och att de tar hänsyn till resultatet i sin avel.)

Det finns rötägg i alla kategorier tyvärr och kommer nog alltid att finnas.
 
Sv: Trött på skitsnack!

Tror inte helt på det, men till en del.

Sedan utseende fixerade sjukdomar (ögon inflamationer, andningssvårigheter pga korta nosar m.m. eller som höftledsproblemen hos shäferhundar, finns säkert fler kattraser jag inte känner till som kan ha liknande problem) är jag övertygad om är vanligare hos raskatter.
Så fort man avlar utseende finns en stor risk att det så småningom blir extremt, och extremt är sällan hälsosamt.

Men alla anda sjukdomar som inte är utseende relaterade kan säkert vara lika vanligt på ''normala'' (till utseendet) katter, dvs korsning eller ras oavsett. Icke extrema kattr är säkert inte sjukare än blandraser, och blandraser so ser extrema ut är säkert inte friskare än renrasiga med samma utseende.

Det är ju bra att uppfödare tar en massa prover etc, det borde bonnakatter också få genomlida.

(kan inget om kattavel och specifika kattraser, men när det gäller avel på utseende är alla djur lika).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på skitsnack!

Jag känner inte en enda seriöst avlande kattuppfödare som sätter utseende framför hälsa. Hos katt finns mig veterligen inga sjukdomar/problem relaterade till utseende. ( ang. PER/EXO, se det trådskaparen nämnde i ursprungsinlägget.)
Kan du ge några exempel på det? Det låter ju som om du har ett par stycken på lager.
 
Sv: Trött på skitsnack!

Som sagt kan jag inte mycket om just katt avel.
Men Brittish Fold, var inte det kattrasen där nästan alla hade ledinflamationer innan vuxenålder? Avlad på temperament visserligen, men.. Fast jag vet inte om de är lagliga att avla på här, hörde något om ett förbud?
Annars är ju trubbnosar lika hämmande för katter som för hundar iom att andningsvägen ''böjs'' eller vad man ska säga när nosen blir för kort och avlas ''uppåt''. Har träffat en hel del trubbnosade katter (några av dem blandraser) som väst när de andas, på samma sätt som jag gör vid astma. Kan inte komma till en annan slutsats än att det är tungt och jobbigt för dem, men de kan ju inte gärna sluta andas heller.
 
Sv: Trött på skitsnack!

Låt mig gissa att du sett insider för någon säsong sedan? :angel:
Scottish fold är inte en godkänd ras inom SVERAK i alla fall. Jag har ingen insikt alls i den rasen men jag tror att anlaget som gör att deras öron viker sig även påverkar ledbrosket vilket jag tycker är beklagligt.

Jag har träffat en massa trubbnosade katter ;) Ingen av de har haft andningsproblem. Några av dem har som nämnts dock haft större produktion av tårvätska. Jag tror det till största del handlar om individ snarare än ras då de allra flesta uppfödare av dessa raser som jag känner till verkligen är noga på den punkten när det gäller val av avelsdjur. Jag säger inte att dina erfarenheter inte stämmer, dock tror jag som sagt att det handlar om individer.

Jag törs påstå att vi på kattsidan är ganska förskonade från problem relaterade till extremavel, jag törs även gissa att vi kattuppfödare överlag är uppmärksamma på just denna punkten.
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på skitsnack!

Jupp, har sett det, men det är inte det enda jag sett. ;)
Jag hoppas du har rätt.

Själv har jag en underbar, sköldpaddsfärgad bonnakatt, och skaffar nog en likadan om jag vill ha fler katter. Litar på att jag får en hälsosam katt om jag köper från trevliga privatpersoner som tar väl hand om dem, och slipper betala för en raskatt. Men så bor jag ju på landet också, ser nästan dumt ut med en perser springandes rundor här tror jag :P
 
Sv: Trött på skitsnack!

Jag känner inte en enda seriöst avlande kattuppfödare som sätter utseende framför hälsa. Hos katt finns mig veterligen inga sjukdomar/problem relaterade till utseende. ( ang. PER/EXO, se det trådskaparen nämnde i ursprungsinlägget.)
Kan du ge några exempel på det? Det låter ju som om du har ett par stycken på lager.

Fast det där är inte helt sant. Att problem med både luft- och ögonvägar uppstod hos persern pga. exteriören är ingen hemlighet, det är direkt kopplat till brachycefali. Samma problem uppstår hos andra katter som kan få liknande drag (vi ska tex. inte svära oss fria från "weepy eyes" hos devon rex). Scottish fold med broskdefekter knutet direkt till fold-anlaget. För stängda ögon hos don sphynx har lett till problem med entropion.

Däremot är det inte vanligt med sådana problem för allt till trots så är raskatter friska trots exteriöravel. Vi har inte lyckas förstöra dem på samma sätt som man lyckats med vissa hundraser och jag hoppas vi inte tänker låta exteriöravel förstöra våra raskatter.

Däremot håller jag med MissFideli, folk ska inte vara så snabba med att slå sig för bröstet och hävda huskatternas sundhet för vem vet att det faktiskt är så? Exteriöravel är inte heller något okänt inom huskattaveln. Vita katter paras med vita katter för att vita katter är så fina (och så ökar man risken för att få döva kattungar dramatiskt), svanslösa katter paras utan någon som helst kunskap om hur anlaget kan påverka ryggrade, polydaktila katter anses i allmänhet vara väldigt exklusiva, man parar gärna sin huskatt med en perser för att få lite av perserns söta drag (men man skiter i att testa för PKD och man parar faktiskt bland med individer som har problem med ögon och andningsvägar i tron att problemen försvinner för att man inte parar renrasigt) etc.
 
Sv: Trött på skitsnack!

Jag håller med dig Sol, dock har jag fått intrycket att PER/EXO sedan länge tillbaka arbetar sig ifrån detta? Jag är på intet sätt insatt i raserna förstås och har inte kikat närmare på problematiken.
Några uppfödare jag pratat med om saken har nämnt något om att problemen "uppdagades" och kulminerade någon gång på åttiotalet och att de flesta sedan dess arbetat för att återfå en frisk ras? (Jag kan ha skitfel :p )
 
Sv: Trött på skitsnack!

Jag håller med dig Sol, dock har jag fått intrycket att PER/EXO sedan länge tillbaka arbetar sig ifrån detta? Jag är på intet sätt insatt i raserna förstås och har inte kikat närmare på problematiken.
Några uppfödare jag pratat med om saken har nämnt något om att problemen "uppdagades" och kulminerade någon gång på åttiotalet och att de flesta sedan dess arbetat för att återfå en frisk ras? (Jag kan ha skitfel :p )

Det handlar om en väldigt stor ras och problemen i sig är knutna till exteriören så även om problemet har minskat kommer de alltid finnas hos rasen. Iaf så länge uppfödarna strävar efter den extrema exteriör rasen idag har. Det är vad jag tror.
 
Sv: Trött på skitsnack!

:bow:

Tyvärr är det sådär i hundvärlden också. Blandraser är ju sååå friskare...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 704
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp