Trött, trött, trött - hur bli piggare?

Kom på en grej nu. Kan din sömnkvalitet ha fått sig en smäll i och med att du inte verkar vakna piggare på morgonen än när du la dig? Det vill säga sover för lite djupsömn.
Vaknar du flera gånger på nätterna?

Vaknar inte så jag märker det. Men det är ju mkt möjligt jag vaknar till utan att märka eller minnas det när jag vänder mig och det gör ont t ex. Jag kan ju fortfarande inte ligga mer än två ställningar utan att armen gör ont. Men somnar och vaknar i någon av dem. Dock så innan skadan så jag är en magsovare och det går absolut inte sen frakturen. Teoretiskt kan jag försöka vända i sömnen och vakna till utan att minnas.

Med ledning av håret ligger jag ganska still dock - mot tidigare/normalt ganska rörlig.
 
Visst är trötthet det vanligaste symtomet folk söker vård för och det är ofta man inte hittar något mer än att man tydligen behöver vila mer just nu. Men det kan ändå vara läge att gå dit och be om en koll på sköldkörtelvärden mm. Om inte annat så brukar det vara en liten psykisk avlastning att veta att det inte är något fel.
Har själv WED/RLS i perioder, förvärras vid stress, och jag har oftast inga andra problem av det mer än att min sambo säger att jag viftar med fötterna när jag sover och har lite lätta myrkrypningar ibland. Men i sämre perioder kan jag sova jättemycket utan att egentligen bli pigg av det eftersom djupsömnen försämras ordentligt även om jag aldrig har problem att somna. Det kan ibland orsakas av brist på järn, vitamin B12 eller folat men aldrig själv märkt någon skillnad om jag tar tillskott av det. Däremot tycker jag sömnen blir bättre av ZMA som är zink, magnesium och vitamin b6 men det är möjligt att det är någon sorts placeboeffekt.
 
Jag är så sjukt trött. På nivån somna klockan 17 och sova till nästa morgon-trött.

Om jag ser till att hålla mig vaken så funkar det några dagar och sen kraschar det och jag sover som en klubbad säl. Då spelar det ingen roll hur många alarm jag ställt eller hur många gånger särbon attackringer för att väcka mig.

Min dygnsrytm har ändrat sig lite med. Normalt en mkt morgontrött person men nu har jag börjat "pensionärsvakna" innan klockan. Det gör ju inte em- och kvällströttheten bättre.

Men det börjar bli besvärande. Idag skulle jag åka till stallet men somnade. Igår skulle jag diska mm men somnade. Ja ni fattar. Jag har inga problem somna igen sen om jag så som idag sov från 17 till 19.30.

Jag gissar att stor del av tröttheten är en försenad reaktion på den axelfraktur jag fick i april. Det var månader av smärta och konstant sömnbrist. Nu är det betydligt bättre. Men då denna förlamande trötthet. Delvis är det nog också att den ork jag har går åt på jobbet och det är ont om ork kvar efter jobbet. Men det är ju som det är.

Det enda jag själv kunnat komma på är att jag mest troligt har d-vitaminbrist eller åtminstone låga nivåer. Jag tillbringade ju sommaren inomhus i princip. Så har börjat ta tillskott av d-vitamin. Men jag behöver mer knep!

Jag rör på mig varje dag, promenader, men det gör inte varken till eller från. Går jag långpromenader på helgen tex blir jag mer trött och vill helst gå och lägga mig och sova efter (det gör jag inte).

Jag tror inte det sas är några fel på mig i meningen sjukdom. Och jag vet av erfarenhet att söka hjälp för trötthet sällan ger så mkt. Man har av annan anledning tagit blodvärden och infektionsprover osv 1 oktober och de var helt utan anmärkning.

Någon med tips?
Låter som det är jag som skrivit det här inlägget.
Jag fick rådet att köpa receptfria Neurol. Första veckan med dom var jag ännu tröttare. Men nu sover jag som en gud och sitter inte och somnar i soffan/på stolen kl 16.
 
Inte kollat järn nu men aldrig haft brist tidigare. Kan man ha järnbrist och högt blodvärde - om du vet? Jag har som vanligt ett blodvärde strax över högsta normalvärdet
Ingen aning, jag hade normalt, vet inte om det var högt normalt eller lågt normalt.

När jag skulle ge blod häromsistens hade jag högt men de hävdade att det var artificiellt högt pga järntablett för några dagar sedan och lät mig inte skriva in mig.
 
Alltså, boka en tid på VC omedelbums om du vet med dig att det kan dröja. Tänker som andra påpekat att det kan röra järnbrist eller som du själv varit inne på - d-vitaminbrist. Kanske även b-12-brist. Det går ju att ta receptfria tillskott, men om du är så himla trött så skulle jag åtminstone vilja ha koll på mer exakta värden.
 
Alltså de prover som tagits har ingenting med trötthet att göra. Jag har inte ens sökt för trötthet. Däremot har de tagit en massa prover inför att ev sätta in biologiska läkemedel mot min psoriasis. Och i samband med de proverna bland annat kollat blodvärden, infektionsparametrar. Så som en biupplysning vet jag blodvärdet är bra och jag har ingen infektion.

Men då man inte tagit prover avseende trötthet så är inte vitaminer och mineraler och sköldkörtel etc provtagna.

Förutom den "lilla" detaljen med fraktur läkning har jag haft snart ett halvår som är lugnare än jag haft i vuxen ålder. Tröttheten har kommit nu på slutet och har ökat successivt under dessa månader. Att vila ger ingen effekt, jag blir inte piggare av vilan.

Jag är inte stressad/känner mig inte stressad och min stressnivå senaste halvåret är extremt låg jmf med senaste 20 åren. Dvs jag hittar inget som kan förklara förutom kroppens reaktion på att behövt gå igenom hela det med frakturen och läkningen. Och då tyckte jag det borde vänt åt andra hållet nu. Dvs blivit bättre om än inte bli helt bra. Men istället blir jag tröttare och tröttare.

Att bara sova och jobba fungerar som sagt inte. Jag kommer inte bli piggare av ingen rörelse/motion, ingen friskluft och dålig kosthållning. Så jag ser inte det som en lösning.

Sen tror jag inte det finns någon patentlösning, särskilt inte såhär via ett forum. Utan det jag främst söker är om någon har något generellt tips på vad som hjälpte dem att bli piggare. Jag har själv slut på idéer.

Jag kan absolut söka för tröttheten men det är x veckors väntetid att få en tid på vårdcentralen och troligen inga direkta svar så det finns som jag ser det en klar vinst i att under den tiden försöka vad som nu ev finns att göra.

Tillägg - jag har idag ingen medicinering som kan förklara tröttheten.
Jag köpte blodprov via Werlabs, något av det bästa jag gjort. Beställde via hemsidan och knatade sedan till vårdcentralen som var knuten till företaget.

Var yr och trött - visade sig att jag hade järnbrist. Provsvaren började rulla in redan dagen efter. sedan fick jag återkoppling av läkare samt ett 39-sidigt dokument med diagram över mina provsvar och info.
 
Inte kollat järn nu men aldrig haft brist tidigare. Kan man ha järnbrist och högt blodvärde - om du vet? Jag har som vanligt ett blodvärde strax över högsta normalvärdet
Jag tror det, efter min första dos järn fick jag testa igen och då var blodvärde bra men "järnepåerna" som min läkare kallade dem var dåliga. Så då fick jag en ny dos. När båda två var bra fick jag sluta med pillrena.
 
Jag följer och hoppas på lite tips för min del av med. Men jag har haft så i 4-5 år. Funderar på sköldkörteln också. Har du funderat på utmattning? Det behöver ju inte vara nu utan ackumulerad stress.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Alltså de prover som tagits har ingenting med trötthet att göra. Jag har inte ens sökt för trötthet. Däremot har de tagit en massa prover inför att ev sätta in biologiska läkemedel mot min psoriasis. Och i samband med de proverna bland annat kollat blodvärden, infektionsparametrar. Så som en biupplysning vet jag blodvärdet är bra och jag har ingen infektion.

Men då man inte tagit prover avseende trötthet så är inte vitaminer och mineraler och sköldkörtel etc provtagna.

Förutom den "lilla" detaljen med fraktur läkning har jag haft snart ett halvår som är lugnare än jag haft i vuxen ålder. Tröttheten har kommit nu på slutet och har ökat successivt under dessa månader. Att vila ger ingen effekt, jag blir inte piggare av vilan.

Jag är inte stressad/känner mig inte stressad och min stressnivå senaste halvåret är extremt låg jmf med senaste 20 åren. Dvs jag hittar inget som kan förklara förutom kroppens reaktion på att behövt gå igenom hela det med frakturen och läkningen. Och då tyckte jag det borde vänt åt andra hållet nu. Dvs blivit bättre om än inte bli helt bra. Men istället blir jag tröttare och tröttare.

Att bara sova och jobba fungerar som sagt inte. Jag kommer inte bli piggare av ingen rörelse/motion, ingen friskluft och dålig kosthållning. Så jag ser inte det som en lösning.

Sen tror jag inte det finns någon patentlösning, särskilt inte såhär via ett forum. Utan det jag främst söker är om någon har något generellt tips på vad som hjälpte dem att bli piggare. Jag har själv slut på idéer.

Jag kan absolut söka för tröttheten men det är x veckors väntetid att få en tid på vårdcentralen och troligen inga direkta svar så det finns som jag ser det en klar vinst i att under den tiden försöka vad som nu ev finns att göra.

Tillägg - jag har idag ingen medicinering som kan förklara tröttheten.

Av en ren slump så kollade de d-vitaminvärden i samband med en allmänkontroll för min diabetes och upptäckte att jag hade en allvarlig brist så fick d-vitamin utskrivet på recept på mycket starkare doser än man kan köpa receptfritt. Tyckte det hjälpte lite. Sedan är sköldkörteln en klassiker.
 
Jag följer och hoppas på lite tips för min del av med. Men jag har haft så i 4-5 år. Funderar på sköldkörteln också. Har du funderat på utmattning? Det behöver ju inte vara nu utan ackumulerad stress.

Inga andra symptom på utmattning så nej jag tror inte det. Dessutom har jag haft 6 månaders lugn jmf med tidigare vilket inte borde varken utlöst en utmattning eller förvärrat en ev befintlig sådan.
 
Inga andra symptom på utmattning så nej jag tror inte det. Dessutom har jag haft 6 månaders lugn jmf med tidigare vilket inte borde varken utlöst en utmattning eller förvärrat en ev befintlig sådan.
Fast du har inte haft det lugnt, kroppen har haft fullt upp med att läka.
När jag gick igenom cellgiftsbehandling så sov jag mycket, helt normalt, men det tog närmare ett år efter sista behandlingen innan jag var som vanligt igen. Visserligen behövde min kropp bygga upp allt igen men den behövde även vila. Då behövde jag minst 10 h sömn för att fungera, nu klara jag mig på 6 h och 7h gör mig utsövd. :)

Det är nog bra att ta prover och kolla upp så att allt ser bra ut, men det kan även vara så att kroppen håller på och återhämta sig och kräver därmed mer vila. ❤
 
Fast du har inte haft det lugnt, kroppen har haft fullt upp med att läka.
När jag gick igenom cellgiftsbehandling så sov jag mycket, helt normalt, men det tog närmare ett år efter sista behandlingen innan jag var som vanligt igen. Visserligen behövde min kropp bygga upp allt igen men den behövde även vila. Då behövde jag minst 10 h sömn för att fungera, nu klara jag mig på 6 h och 7h gör mig utsövd. :)

Det är nog bra att ta prover och kolla upp så att allt ser bra ut, men det kan även vara så att kroppen håller på och återhämta sig och kräver därmed mer vila. ❤

Jo jag menade lugnt rent allmänt. Själva frakturen har den ju milt sagt haft fullt upp med.
 
Vaknar inte så jag märker det. Men det är ju mkt möjligt jag vaknar till utan att märka eller minnas det när jag vänder mig och det gör ont t ex. Jag kan ju fortfarande inte ligga mer än två ställningar utan att armen gör ont. Men somnar och vaknar i någon av dem. Dock så innan skadan så jag är en magsovare och det går absolut inte sen frakturen. Teoretiskt kan jag försöka vända i sömnen och vakna till utan att minnas.

Med ledning av håret ligger jag ganska still dock - mot tidigare/normalt ganska rörlig.
Svårt det där, kan ju vara att sömnen inte är samma. Att du är något mer medveten och ytligare i sömnen för att skydda armen?


Innan jag fick melatoninet på recept (för att jag får någon brist alt förskjutning i utsöndringen) vaknade jag tröttare än tröttast hur mycket jag än sov och blev en enorm skillnad när sömnkvaliteten blev högre.

Därmed inte sagt att du behöver Melatonin, men jag behöver nämna det för att förklara hur stor skillnad sömnkvaliteten gjorde för mig.
Har fortfarande det kvar för behov. Med order av läkaren att ta det några dagar när den känslan dyker upp.
Tack och lov för det, den där tröttheten är inte kul...
 
Jag har för många år sedan gått igenom en sömnutredning där man konstaterade att min djupsömn är kass. Det var dock inget men mer än konstaterade :/

Det är ju dock inget nytt problem men det plus skyddar armen skulle ju kunna förklara. Konstigt det kommer NU dock då sömnen nu de sista månaderna är mkt bättre än de föregående fyra då den var skit. Då sov jag ju aldrig en hel natt pga smärta. I början var det 20 min här och där och sen successivt bättre. Men tog ju lång tid innan jag slutade vakna flera gånger om av smärta, och innan jag (åtminstone skenbart?) sov en hel natt.
 

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 708
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Det här med vilken tid man tar Levaxin, hur funkar det för er andra som tar det? Jag konstaterade direkt att tidigaste tiden jag kliver...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 806
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Är så vansinnigt trött på att alltid vara trött. Hur blir man pigg? Eller i alla fall lite normalpigg? Jag tycker att jag har gjort rätt...
2
Svar
22
· Visningar
2 791
Senast: Minett
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp