Bukefalos 28 år!

Tror du att 30.000/månad så skulle fler tänka sig att städa?

Om man anser att man har sådant ansvar så JA! Då kan man bli tokig på denna låga lön!!! ;-)

Jag och alla andra som jobbar inom vårt yrke har ett oerhört stort ansvar. Vi är underbetalda nästan allihopa - men jag skulle knappast bli skogstokig på en städare som fick 30.000, eller dig, som får 30.000.
 
OK, inte riktat till mig...
men jag lägger in synpunkter ändå.

visst finns det arbetsplatser för SSK som är bra. Men på just de platserna är det sällan vakanta tjänster.
Den stora rotationen och de lediga tjänsterna finns ju huvudsakligen där arbetsförhållandena inte är så bra.

Jag är - som bekant för en del - inte SSK men har "viss insikt" i arbetsmiljön inom olika arbetsplatser i mitt landsting.

SSK på sjukhus: mottagnings SSK kan nog vara ganska bra. Men det är få tjänster och just inga vakanser. Möjligen något grav- eller fld-ledighets-vik.
AvdelningsSSK: vidrigt. För få personer, för många arbetsuppgifter. Inte tid för rast, inte tid att gå hem när det är meningen enligt schema. Jag har inte sett någon vårdavdelning där det är rimligt för SSK att jobba.

Och förresten: det är många SSK som överväger att byta jobb eller byter jobb. Helt och hållet. Antingen genom att - i den mån det är möjligt - jobba i Norge, eller byta bransch.
Och numera dyker det ju upp större möjligheter att bli "stafett-SSK" också.
Den nya stafett-SSK-marknaden (kul ord) har sannolikt uppkommit pga att flera landsting erbjuder sina SSK så dåliga villkor (sett till både lön och arbetsmiljö) att det är många SSK som säger upp sig. Då blir det vakanser som behöver fyllas och vips, så finns det bemanningsföretag som ger SSK bättre villkor.
VC: rätt OK, men inte riktigt som mott-SSK på sjukhus. Ett aber att det krävs vidareutbildning till DSK för att få tjänst. Alltså inget som en "vanlig" SSK kan få.
Här slog du huvudet på spiken!!

Jag söker andra jobb inom helt andra branscher. Vill inte jobba inom vården. Ansvar, övertid och stress. Vem vill jobba under sådana villkor?!
 
Byt arbetsplats? Har flera ssk i bekantskapskretsen, och de trivs på sitt jobb och tycker det är roligt. Så man behöver absolut inte ha det så bara för att man är ssk eller jobbar inom vården.

Dåliga arbetsplatser, eller arbetsplatser som passar bra för någon annan men inte för en själv, finns nog i alla branscher, byt till något som passar dig bättre?
Du! Jag lovar dig......jag söker för fullt. Men det är inte BARA slå sig in i annan bransch! Det kan vara tufft de också......så de är inte "bara byta jobb". Men har du tips på vägen, så är jag tacksam på hur man byter bransch bäst. ;-) :-)
 
Samtidigt borde du väl ha möjligheter att byta upp dig till en bättre tjänst? Det finns väl knappt något landsting som inte skriker efter sjuksköterskor. (Även om jag inte vet din specialitet).

Utbildning handlar ju inte bara om lön, utan också valmöjligheter och möjlighet att påverka sin situation.
SSK flyr från landstinget här i alla fall. Då är kommunen bättre. Har bytt kommun. Men vi är ständigt under stress. Tror det gäller nästan hela landet. Jösses vilket trådkap de här blev......sorry! :-0
 
Jag och alla andra som jobbar inom vårt yrke har ett oerhört stort ansvar. Vi är underbetalda nästan allihopa - men jag skulle knappast bli skogstokig på en städare som fick 30.000, eller dig, som får 30.000.
Egentligen missunnar jag ingen kategori bra betalt. Då har dom lyckats förhandla till sig bra lön.

Missunsammhet är inte min grej och därför ska man kanske inte ställa yrkeskategorier emot varandra. MEN samtidigt speglar andra yrkesgrupper var man själv står.

Jag trodde de skulle vara lätt som en plätt att löneförhandla......men kors, de är ju ganska svårt att framhålla sig själv. Gör man de så vinklas de fort ifrån någon annan vinkel och som en hal tvål försvinner greppet om löneförhandling. :-/
 
Listan ändras för att yrkena och förhållandena ändras, har inte påstått något annat.

.. Undersköterskor är utbildade, inte ens majoriteten av dom söker sig till vårdyrken längre pga. Dåliga arbetsförhållanden och lön. Vårdbiträden/boendestödjare är outbildade undersköterskor, det är en titel man får på pappret och så får man dessutom några kr mindre i timmen. Att man ens behöver ta in "outbildade" säger rätt mycket om yrkets status.

Listan är fortfarande inaktuell då den är 10 år gammal. Det sagt så säger jag inte emot att lokalvårdare är ett lågstatus jobb.
Listan är alltså inte mer inaktuell än att en forskare som disputerade i april i år använder den. Och hon har som sagt valt ut städpersonal som en av de lågstatusgrupper hon studerat.
 
SSK flyr från landstinget här i alla fall. Då är kommunen bättre. Har bytt kommun. Men vi är ständigt under stress. Tror det gäller nästan hela landet. Jösses vilket trådkap de här blev......sorry! :-0
Jag tänker bara på en läkare jag träffade nyligen. Hon hade jobbat länge i mitt landsting, på förlossning, vilket ju många beskriver som ett fantastiskt jobb oavsett yrkeskategori. MEN mitt landsting är en katastrof.

Så hade hon blivit uppringd från grannlandstinget (det är brist på gynekologer) och nappat. Hon var lyrisk. Sa att det landstinget har pengar, de var bra bemannade, hon jobbar bara månd-fred på kontorstid osv. Jag var där som patient och var också imponerad av hur det funkade.

Så det finns ju. Men visst vet jag att villkoren nog är svinhårda i de flesta landsting.
 
SSK flyr från landstinget här i alla fall. Då är kommunen bättre. Har bytt kommun. Men vi är ständigt under stress. Tror det gäller nästan hela landet. Jösses vilket trådkap de här blev......sorry! :-0

Här får SSK bättre lön inom Kommunen än inom landstinget. Men arbetsförhållandena i övrigt verkar inte vara roliga inom kommunal verksamhet heller.
 
Listan är alltså inte mer inaktuell än att en forskare som disputerade i april i år använder den. Och hon har som sagt valt ut städpersonal som en av de lågstatusgrupper hon studerat.
Sant. Men man får ju ta in i beräkningarna att saker och ting förbättras och försämras för olika yrkesgrupper hela tiden, på 10 år har alltså många av de yrken på listan både dalat och toppat. Rent statistiskt förändras det, annars instämmer jag.
 
Du! Jag lovar dig......jag söker för fullt. Men det är inte BARA slå sig in i annan bransch! Det kan vara tufft de också......så de är inte "bara byta jobb". Men har du tips på vägen, så är jag tacksam på hur man byter bransch bäst. ;-) :-)

Jag menade inte byta bransch, jag menade byta jobb. Eftersom det uppenbart finns många ssk som har roligt på jobbet.
 
Nja
Bra lokalvårdare är det inte snutet ur näsan att vara.
Problemet är nog snarare attityden att sopa golv (lokalvårdare) och klippa gräs (parkarbetare) kan alla vara.
Nog för att där är stor mycket stor andel monotont arbete, men att göra det bra och effektivt och till rätt nivå så krävs ett visst mått av hantverks- och service-känsla. Annars blir det "bara" städat eller krattat eller va det nu är.

Det är många som inte förstår att dom utför en tjänst åt en kund när dom städar. Utan kunder= inget jobb.

Det är inte lätt att hitta bra lokalvårdare och det är skönt att fler skriver det.
 
Egentligen missunnar jag ingen kategori bra betalt. Då har dom lyckats förhandla till sig bra lön.

Missunsammhet är inte min grej och därför ska man kanske inte ställa yrkeskategorier emot varandra. MEN samtidigt speglar andra yrkesgrupper var man själv står.

Jag trodde de skulle vara lätt som en plätt att löneförhandla......men kors, de är ju ganska svårt att framhålla sig själv. Gör man de så vinklas de fort ifrån någon annan vinkel och som en hal tvål försvinner greppet om löneförhandling. :-/

Jag tyckte verkligen att det lät som att du gjorde just det - alltså inte unnar folk deras lön.
Och det känner jag igen oerhört mycket från när vi gått ut med att vi vill ha högre lön inom mitt yrke.
Då kommer genast en massa andra och säger "ja men vi då, vi tjänar bara så här mycket" och jag tycker det blir så fel. Tycker vi ska heja på varandra istället för att ställa oss emot varandra.
 
Om lönen för en städare skulle vara 30 000kr, då skulle jag bli skogstokig! För då skulle det innebära att mina 3 universitetsår skulle kännas bortkastade som bara är strax över 30 lax.

Eller vänta nu förresten......jag känner en hel del som tjänar mer än 30' och inte har mer än gymnasiekompetens. *suck* *suck igen*
Nä, jag vet inte ens varför man utbildade sig.

Om statusen skulle öka? Hmmm tveksamt. Jag tror det finns en gammal inbyggd syn att det är ett "skitjobb" bland många och att det bara är outbildade som har sådana jobb.
När min tredjedels miljon i studieskulder känns tung att bära i så går jag in på McDonalds och tänker "jag jobbar inte här längre" och så skrattar jag hela vägen till banken istället...
Det är så värt det, även om det först är de senaste åren som min utbildning lönat sig ekonomiskt.
Fast skrattet fastnar lite när jag tänker på hur oddsen för att bli utbränd ser ut :wtf:
 
Min utbildning är 2,5 år lång.
Har kollegor som precis fått veta sin nya lön och som jobbat i 7 år, och som fått strax över 25.000 kr.
Ska de innebära att jag blir skogstokig på dig som tjänar över 30.000 och bara har ett halvår mer utbildning?

Det är ju helt vansinnigt med era löner!
 
Jag tyckte verkligen att det lät som att du gjorde just det - alltså inte unnar folk deras lön.
Och det känner jag igen oerhört mycket från när vi gått ut med att vi vill ha högre lön inom mitt yrke.
Då kommer genast en massa andra och säger "ja men vi då, vi tjänar bara så här mycket" och jag tycker det blir så fel. Tycker vi ska heja på varandra istället för att ställa oss emot varandra.
Absolut! Vi vinner inget på att dra ner varandra.
 
Det är många som inte förstår att dom utför en tjänst åt en kund när dom städar. Utan kunder= inget jobb.

Det är inte lätt att hitta bra lokalvårdare och det är skönt att fler skriver det.

Det är väl aldrig lätt att hitta bra personal, oavsett bransch, tänker jag. Jag är inte säker på att det är svårare att hitta bra städare än något annat.
 
Det är ju helt vansinnigt med era löner!

Det finns väl massor av yrken där utbildning inte lönar sig? Ta universitetslärare, t ex, väldigt svårt att få jobb (30-40 kvalificerade sökande till en tjänst är regel snarare än undantag), ingångslön på 27 000 eller mindre (ofta stipendium, vilket innebär ingen a-kassa och ingen SGI) , och minst 8-9 års utbildning på universitetsnivå, de flesta har mer. Men det är ju självvalt att välja yrket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp