Bukefalos 28 år!

Tror du att 30.000/månad så skulle fler tänka sig att städa?

Du har förhoppningsvis ett roligt jobb? Personligen tycker jag att det skulle vara själsligt dödande att packa upp varor i en affär, städa kontor eller jobba på fabrik.
Öhhhhh......nej jag har inget roligt jobb (utan stress o övertid skulle det vara bra). Jag jobbar som sjuksköterska, stressigt o mycket övertid.

Ja, det räcker ju med att titta på nyheterna i dag så ser ni ju hur ssk läget ser ut. :-(
 
Senast ändrad:
Öhhhhh......nej jag har inget roligt jobb (utan stress o övertid skulle det vara bra). Jag jobbar som sjuksköterska, stressigt o mycket övertid.

Ja, det räcker ju med att titta på nyheterna i dag så ser ni ju hur ssk läget ser ut. :-(

Min utbildning är 2,5 år lång.
Har kollegor som precis fått veta sin nya lön och som jobbat i 7 år, och som fått strax över 25.000 kr.
Ska de innebära att jag blir skogstokig på dig som tjänar över 30.000 och bara har ett halvår mer utbildning?
 
Kommer ihåg ett fint litet citat från en f.d klasskamrat i gymnasiet: "Lokalvårdare borde få lika lön som läkare!"....... Alltså :banghead:
 
Nej.
Tror inte statusen skulle ändras. Däremot kanske fler skulle vilja bli städare - med bibehållen syn på arbetets art och status.

Däremot skulle det bli samhällsekonomiskt ohållbart att några skulle kunna jobba som städare för 30' och andra samtidigt få betydligt färre tusenlappar efter flera års universitetsstudier.

Känns dessutom lite främmande som tanke. Inte är väl just städjobb så otroligt lågt värderat?

Är det svårt att rekrytera städare? I min värld känns det tvärtom. det finns många som vill men t.ex. språket sätter hinder i vägen. Du måste också ha utbildning om de ytor som ska städas och de ämnen och material som används.

Håller med. Det är väl inom vården som det är störst personalomsättning, aldrig hört om att lokalvårdare skulle vara ett yrke som folk direkt rynkar näsan åt och tackar nej till att söka. Som sagt, vårdbiträde däremot!
 
Öhhhhh......nej jag har inget roligt jobb (utan stress o övertid skulle det vara bra). Jag jobbar som sjuksköterska, stressigt o mycket övertid.

Ja, det räcker ju med att titta på nyheterna i dag så ser ni ju hur ssk läget ser ut. :-(
Samtidigt borde du väl ha möjligheter att byta upp dig till en bättre tjänst? Det finns väl knappt något landsting som inte skriker efter sjuksköterskor. (Även om jag inte vet din specialitet).

Utbildning handlar ju inte bara om lön, utan också valmöjligheter och möjlighet att påverka sin situation.
 
Håller med. Det är väl inom vården som det är störst personalomsättning, aldrig hört om att lokalvårdare skulle vara ett yrke som folk direkt rynkar näsan åt och tackar nej till att söka. Som sagt, vårdbiträde däremot!
Men det är väl självklart att lokalvårdare är ett typiskt lågstatusyrke?

På sidan 43 i den här avhandlingen i arbetsvetenskap ser du en tabell som kommer från en yrkesstatusstudie. Städerska kommer som 98 av 100.

http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:903986/FULLTEXT01.pdf
 
Klart det är ok att vara städare hela livet. Människor har olika förmågor.

Att städa är ett för enkelt arbete för att det ska bli höga löner där. På sikt lär snarare lönerna relativt sett gå ner för städare.

Nja
Bra lokalvårdare är det inte snutet ur näsan att vara.
Problemet är nog snarare attityden att sopa golv (lokalvårdare) och klippa gräs (parkarbetare) kan alla vara.
Nog för att där är stor mycket stor andel monotont arbete, men att göra det bra och effektivt och till rätt nivå så krävs ett visst mått av hantverks- och service-känsla. Annars blir det "bara" städat eller krattat eller va det nu är.
 
Öhhhhh......nej jag har inget roligt jobb (utan stress o övertid skulle det vara bra). Jag jobbar som sjuksköterska, stressigt o mycket övertid.

Ja, det räcker ju med att titta på nyheterna i dag så ser ni ju hur ssk läget ser ut. :-(

Byt arbetsplats? Har flera ssk i bekantskapskretsen, och de trivs på sitt jobb och tycker det är roligt. Så man behöver absolut inte ha det så bara för att man är ssk eller jobbar inom vården.

Dåliga arbetsplatser, eller arbetsplatser som passar bra för någon annan men inte för en själv, finns nog i alla branscher, byt till något som passar dig bättre?
 
Byt arbetsplats? Har flera ssk i bekantskapskretsen, och de trivs på sitt jobb och tycker det är roligt. Så man behöver absolut inte ha det så bara för att man är ssk eller jobbar inom vården.

Dåliga arbetsplatser, eller arbetsplatser som passar bra för någon annan men inte för en själv, finns nog i alla branscher, byt till något som passar dig bättre?

OK, inte riktat till mig...
men jag lägger in synpunkter ändå.

visst finns det arbetsplatser för SSK som är bra. Men på just de platserna är det sällan vakanta tjänster.
Den stora rotationen och de lediga tjänsterna finns ju huvudsakligen där arbetsförhållandena inte är så bra.

Jag är - som bekant för en del - inte SSK men har "viss insikt" i arbetsmiljön inom olika arbetsplatser i mitt landsting.

SSK på sjukhus: mottagnings SSK kan nog vara ganska bra. Men det är få tjänster och just inga vakanser. Möjligen något grav- eller fld-ledighets-vik.
AvdelningsSSK: vidrigt. För få personer, för många arbetsuppgifter. Inte tid för rast, inte tid att gå hem när det är meningen enligt schema. Jag har inte sett någon vårdavdelning där det är rimligt för SSK att jobba.

Och förresten: det är många SSK som överväger att byta jobb eller byter jobb. Helt och hållet. Antingen genom att - i den mån det är möjligt - jobba i Norge, eller byta bransch.
Och numera dyker det ju upp större möjligheter att bli "stafett-SSK" också.
Den nya stafett-SSK-marknaden (kul ord) har sannolikt uppkommit pga att flera landsting erbjuder sina SSK så dåliga villkor (sett till både lön och arbetsmiljö) att det är många SSK som säger upp sig. Då blir det vakanser som behöver fyllas och vips, så finns det bemanningsföretag som ger SSK bättre villkor.
VC: rätt OK, men inte riktigt som mott-SSK på sjukhus. Ett aber att det krävs vidareutbildning till DSK för att få tjänst. Alltså inget som en "vanlig" SSK kan få.
 
Men det är väl självklart att lokalvårdare är ett typiskt lågstatusyrke?

På sidan 43 i den här avhandlingen i arbetsvetenskap ser du en tabell som kommer från en yrkesstatusstudie. Städerska kommer som 98 av 100.

http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:903986/FULLTEXT01.pdf
Har inte påstått något annat.
Jag satte yrket i kontrast till vårdbiträdeyrket och anser att det är ännu lägre status där. Folk jag känner väljer hellre att jobba som lokalvårdare än vårdbiträde.

Listan är från 2006 och mycket har hänt på 10 år, inom vården har mycket ändrats till det sämre så jag skulle vilja se hur det såg ut idag. :)
 
Har inte påstått något annat.
Jag satte yrket i kontrast till vårdbiträdeyrket och anser att det är ännu lägre status där. Folk jag känner väljer hellre att jobba som lokalvårdare än vårdbiträde.

Listan är från 2006 och mycket har hänt på 10 år, inom vården har mycket ändrats till det sämre så jag skulle vilja se hur det såg ut idag. :)

en förändring är ju att "marknaden" för vårdbiträden är försvinnande liten.

Personligen skulle jag gärna jobba som kyrkogårdsvaktmästare. Städa vore helt OK.
Undersköterska eller pers. ass skulle jag däremot avsky. Fast det finns ju fler "mardrömsjobb": förskolepersonal - aldrig! Lärare (utom möjligen på natur eller teknisk linje på gymnasiet, med motiverade elever), aldrig!
 
  • Gilla
Reactions: Pls
OK, inte riktat till mig...
men jag lägger in synpunkter ändå.

visst finns det arbetsplatser för SSK som är bra. Men på just de platserna är det sällan vakanta tjänster.
Den stora rotationen och de lediga tjänsterna finns ju huvudsakligen där arbetsförhållandena inte är så bra.

Jag är - som bekant för en del - inte SSK men har "viss insikt" i arbetsmiljön inom olika arbetsplatser i mitt landsting.

SSK på sjukhus: mottagnings SSK kan nog vara ganska bra. Men det är få tjänster och just inga vakanser. Möjligen något grav- eller fld-ledighets-vik.
AvdelningsSSK: vidrigt. För få personer, för många arbetsuppgifter. Inte tid för rast, inte tid att gå hem när det är meningen enligt schema. Jag har inte sett någon vårdavdelning där det är rimligt för SSK att jobba.

Och förresten: det är många SSK som överväger att byta jobb eller byter jobb. Helt och hållet. Antingen genom att - i den mån det är möjligt - jobba i Norge, eller byta bransch.
Och numera dyker det ju upp större möjligheter att bli "stafett-SSK" också.
Den nya stafett-SSK-marknaden (kul ord) har sannolikt uppkommit pga att flera landsting erbjuder sina SSK så dåliga villkor (sett till både lön och arbetsmiljö) att det är många SSK som säger upp sig. Då blir det vakanser som behöver fyllas och vips, så finns det bemanningsföretag som ger SSK bättre villkor.
VC: rätt OK, men inte riktigt som mott-SSK på sjukhus. Ett aber att det krävs vidareutbildning till DSK för att få tjänst. Alltså inget som en "vanlig" SSK kan få.

Jag hade en kompis med 20 år på akuten och kanske bortåt 10 som sökte jobb på VC. Hon kom på intervju men det stöp på just att hon inte hade DSK-kompetens. Däremot erbjöds hon chefsjobbet! Det var chefen som intervjuade henne och hon var på väg att sluta, så hon frågade om min kompis ville ha hennes jobb (det ville hon inte).
 
Har inte påstått något annat.
Jag satte yrket i kontrast till vårdbiträdeyrket och anser att det är ännu lägre status där. Folk jag känner väljer hellre att jobba som lokalvårdare än vårdbiträde.

Listan är från 2006 och mycket har hänt på 10 år, inom vården har mycket ändrats till det sämre så jag skulle vilja se hur det såg ut idag. :)
Visst kan listan ha ändrats, men knappast för att folk du känner gärna jobbar med städ.

Vårdbiträden finns ju knappt för övrigt längre, de har ersatts av undersköterskor.

Själva avhandlingen är dessutom från i våras och städpersonal är ett av de lågstatusyrken som författaren valt ut att studera.
 
Jag hade en kompis med 20 år på akuten och kanske bortåt 10 som sökte jobb på VC. Hon kom på intervju men det stöp på just att hon inte hade DSK-kompetens. Däremot erbjöds hon chefsjobbet! Det var chefen som intervjuade henne och hon var på väg att sluta, så hon frågade om min kompis ville ha hennes jobb (det ville hon inte).

Nej, enhetschef inom vården verkar inte heller vara roligt. Inget mandat (här åtminstone), fullt ansvar. Sitta i kläm mellan sina chefer och ekonomiskt tvång, egen personal som har det tufft, och missnöjda patienter och anhöriga (det är ju enhetschefen som får ta allt sådant).

Men man ska ju också tänka på att avgående chefen inte är den som anställer sin efterträdare så hur pass seriöst förslaget var vet man ju inte.
 
en förändring är ju att "marknaden" för vårdbiträden är försvinnande liten.

Personligen skulle jag gärna jobba som kyrkogårdsvaktmästare. Städa vore helt OK.
Undersköterska eller pers. ass skulle jag däremot avsky. Fast det finns ju fler "mardrömsjobb": förskolepersonal - aldrig! Lärare (utom möjligen på natur eller teknisk linje på gymnasiet, med motiverade elever), aldrig!
På mitt ställe där jag jobbar är dessutom arbetsmoralen så låg. Folk försvinner hela tiden och timvikarier är det brist på.

Jag skulle inte tacka nej till jobb inom lokalvård, men jag kanske är härdad och inte räds sånt som andra tycker är äckligt.
 
Nej, enhetschef inom vården verkar inte heller vara roligt. Inget mandat (här åtminstone), fullt ansvar. Sitta i kläm mellan sina chefer och ekonomiskt tvång, egen personal som har det tufft, och missnöjda patienter och anhöriga (det är ju enhetschefen som får ta allt sådant).

Men man ska ju också tänka på att avgående chefen inte är den som anställer sin efterträdare så hur pass seriöst förslaget var vet man ju inte.
Det var seriöst. Chefen ringde upp några veckor efter intervjun och frågade om hon kunde tänka sig jobbet. Hon måste alltså haft mandat att fråga.

Nej, vården är nog typ det sista ställe jag skulle vilja vara enhetshef inom, just på grund av det du säger. Alldeles för lite svängrum.
 
Visst kan listan ha ändrats, men knappast för att folk du känner gärna jobbar med städ.

Vårdbiträden finns ju knappt för övrigt längre, de har ersatts av undersköterskor.

Själva avhandlingen är dessutom från i våras och städpersonal är ett av de lågstatusyrken som författaren valt ut att studera.
Listan ändras för att yrkena och förhållandena ändras, har inte påstått något annat.

.. Undersköterskor är utbildade, inte ens majoriteten av dom söker sig till vårdyrken längre pga. Dåliga arbetsförhållanden och lön. Vårdbiträden/boendestödjare är outbildade undersköterskor, det är en titel man får på pappret och så får man dessutom några kr mindre i timmen. Att man ens behöver ta in "outbildade" säger rätt mycket om yrkets status.

Listan är fortfarande inaktuell då den är 10 år gammal. Det sagt så säger jag inte emot att lokalvårdare är ett lågstatus jobb.
 
Min utbildning är 2,5 år lång.
Har kollegor som precis fått veta sin nya lön och som jobbat i 7 år, och som fått strax över 25.000 kr.
Ska de innebära att jag blir skogstokig på dig som tjänar över 30.000 och bara har ett halvår mer utbildning?
Om man anser att man har sådant ansvar så JA! Då kan man bli tokig på denna låga lön!!! ;-)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp