Trotjänaravlivning???

Så HÄR gick det till i mitt fall.
Jag ringde i tisdags till en firma i Varberg, som både min veterinär, mina kompisar och försäkringsbolaget rekomenderade.
Igår kom dom.
Först pratade vi en stund och betalade, i mitt fall 2 344:-.
Jag så vad jag ville göra och vart vi skulle vara.
Sen tog jag min häst och gick dit till den plats som jag redan tidigare sett ut.
Den supersnälla chauffören ställde sej vid huvudet och pratade och klappade min häst och bad mej hålla enbart i grimskaftet.
Och POFF, så trillade hon omkull samtidigt som hon FFEESSSS
( det är helt naturligt, det gör alla, även människor).
Sen tog chauffören bort grimman och jag började min ensamma vandring tillbaka.

Trodde ärligt talat att det skulle vara mycket värre än det var.
Men under det förberedande samtalet tyckte chauffören att det var ägarens skyldighet att avsluta ett lidande så fort som möjligt.
Det gjorde att jag än mer kände att jag gjorde det enda rätta.

Grät gjorde jag inte förrän mitt i natten. Då tände jag lampan och läste lite i en bok så jag kunde somna om.

Visst var det svårt att komma till stallet i morse, men stallägaren hade redan släppt ut ponnyerna så det kändes inte så hemskt att som om jag kommit in och sett EN tom spilta.
 
Fy vad hemskt. Det här är en anledning till att jag inte skaffar häst igen, jag pallar inte med ett avsked. Det känns trots allt bra att läsa hur du kände och upplevde det hela. För det känns som om du ändå känner någon sorts "lättnad" till slut. Att ta avsked av en vän som man älskar är inte det lättaste. :cry:
 
var ju med när en av skolans hästar togs bort för exakt tre veckor sedan. Vet inte om det kalades trotjänaravlivning men han skulle gå till mat och hämtades av djurambulansen.
Kollade bara.
Så HÄR gick det till.
"gubben" berättade hur det gick till och sa att det gick snabbt. De gick till lilla gödselstacken bakom svinstallet (som om det skulle vara ett bra ställe), läraren höll hästen, "gubben" klappade hästen i panna och pratade med hästen, när han skulle dö funkade inte bulten så den fick laddas om, då började hästen kasta sig och resa sig när "gubben" skulle klappa honom, denna gången funkade den (såg honom i ögonen precis när han blev skjuten, glömmer aldrig den blicken). så helt plötsigt låg han där, hästen som jag hade vart hos hela kvällen innan, de stack honom, det såg vi inte (som tur väl var antar jag), det var en betongvägg ivägen. när det gått nårra minuter fick vi komma fram och kolla. de forsade ut massa blod, men när han låg där kändes det bra men samtidigt inte, när han låg där kom tårarna. var ledsen hela dagen, är det än idag. sedan gick vi och då lastade "gubben" in honom i hästtransporten, vet inte hur det gick till..
 
Kan man få begrava hästen på sin egen mark? Vem kan ge tillstånd i så fall? Miljö och hälsa och/eller Länsstyrelsen?
 
Nu har du ju redan 'klarat av' det, men tråden kanske intresserar fler, så här är en snabböversikt (All avlivning räknar jag som trotjänaravlivning, trotjänaravlivning är bara ett ord för att kalla det någt lite snällare).

Lite olika alternativ:

Man tar bort hästen hemma med bultpistol. Då ringer man Svensk Lantbrukstjänst (eller någon av deras samarbetspartners), veterinären eller djurambulansen om sådan finns och utför trotjänaravlivning.

Man väljer en plats och hästen tas dit. Sedan sätts bultpistolen (Som ser ut som ett rör) mot pannan, och när det är dags trycker den som håller i den in en knapp. Ett stift slår då ut (och åker in igen blixtsnabbt) ur änden på bulten och går in i huvudet på hästen och slår ögonblickligen ut vitala delar av ghjärnan. Det går på bråkdelen av en sekund och hästen faller handlöst till marken. Man ska vara medveten om lite saker, dels att det inte är direkt lugnt och stilla när ett så stort djur som en häst faller handlöst, och dels att hästar dör med ÖPPNA ögon, och att de drar upp läpparna över tänderna. Dessutom är det mycket vanligt att de tömmer tarmen (fiser/bajsar) och krampar, dvs mer eller mindre sprattlar med benen, 'galopperar' med benen, rycker etc. Hur lång tid de krampar är olika, de kan göra det bara några sekunder och det kan vara fråga om ett par minuter. Hästen är dock HJÄRNDÖD i detta läge och 'borta'. De kan behålla pulsen ganska länge med.

Enligt lag ska man inom 60 sekunder avbloda en bultad häst, men detta brukar inte hållas så strikt på utan man får tid att ta farväl en sista gång. Grimman tas av. I det här läget är det rätt oblodigt, det rinner mer eller mindre blod ur såret i pannan men inte mer.

Sedan ska hästägaren lämna platsen, för nu bör man inte titta på längre. Nu ska nämligen hästen avblodas, och det är det som är den egentliga avlivningen. Bulten bedövar (gör dem hjärndöd), avblodningen avlivar dem. Man kan avbloda på lite olika sett men det vanligaste är att skära av stora halspulsådern. Hästen känenr givetvis inte detta eller är medveten av det. Det är ganska mycket blod i en häst, och det ser ganska otäckt ut så gå innan detta är mitt tips (som aldrig förmått se en häst avblodats men jag har sett kor avblodas och det räcker).

När hästen avblodats är den död soms agt, men 'borta' är den redan efter bulten.

Om man har veterinär ute men ändå vill bulta kan vet först bulta och sen ge avlivningsvätska/en överdos sömnmedel. Då kontrollerar vet att hjärtat slutat slå och man kan slippa avblodningen.

Om kroppen skall till destruktion ska den nu transporteras iväg. Är det djurambulansen eller Svensk Lantbrukstjänst som gör det så har de bilen med sig redan, och med hjälp av en kran och en vinsch så lyfts kroppen upp och släpps ner i en container (SLS) eller vinschas (dras) in i t ex djurambulansen. Detta bör man HELLER inte titta på.

Det är förresten inte ovanligt att de drar av skorna på en skodd häst i detta läge, de vill nämligen inte ha skor på hästarna som kommer till destruktion.

När hästen lastats så transporteras den till uppsamlingsplats ( t ex djursjukhus) om det är djurambulansen (djurambulansen kan även köra till slakteriet, dvs köttet tas tillvara. För att köttet ska tas tillvara måste hästen vara fri från karens och ha avblodats med bult), och är det Lantbrukstjänst så hamnar den i containern, som när den är 'full' förseglas och sen körs ner till Stenstorp och Convex anläggning där. (Om hästen hamnar på djursjukhuset hämtar Svensk Lantbrukstjänst där med sedemera). Sedan destrueras hästen vilket i Sverige idag i klartext innebär att den bränns.

Om man tagit ut veternär för att avliva måste man ringa Lantbrukstjänst med så de kommer och hämtar kroppen. Har man tur kan de göra det omgående efter hästen är avlivad, har man otur får man ha kroppen liggande ett par dagar. Men om man planerar i tid brukar det gå att lösa med bara ett par timmars väntan.

Det andra alternativet är att ta bort med spruta hemma. Då ringer man veterinären för avlivningen och Lantbrukstjänst för borttransporteringen av kroppen. Hästen får en permanentkanyl fastsydd, ibland får den lugnande innan ibland inte, det beror på häst och veterinär. Sen leds hästen till platsen man vill den ska avlivas på, och så injiceras avlivningsvätskan. Med det nya licenspreparatet faller de lika fort som med bult, däremot har jag inte hört om några kramper/ryckningar av detta? (Kan kanske förekomma, jag vet inte?). Veterinären kontrollerar sedan att hästens hjärta slutat slå och då är de död. Detta är alltså HELT oblodigt.

Om man vill begrava hästen hemma skaffar man tillstånd för detta innan, och sen när det ska avlivas så väljer man metod, och endera tar man hästen till gravplatsen och avlivar där, eller i närheten och ber någon med traktor köra kroppen till graven (hur man gör detta är lite olika, endera lyfter du på pallgafflar, eller så slår du kedjor om och lyfter hästen hängande. Men de detaljerna kan man överlåta åt den som ska ordna det och man bör återigen helst inte se detta).

Ett annat alternativ är att ta bort hästen på djursjukhus/klinik. Då avlivas den med spruta, och man lämnar kroppen på kliniken. Därifrån hämtas den sedan av Svensk Lantbrukstjänst och förs till destruktion enligt ovan.

Sen kan man ta bort på slakteri med, de flesta räknar inte det till trotjänaravlivning, men det finns slakterier som erbjuder trotjänaravlivning: men återigen,d et är bara ett snällare ord. De flesta slakterier som tar hästar har dock bemödat sig för att göra det så 'lugnt' som möjligt, och de tar hästar det första det gör på morgonen, när det är renspolat från blod och 'lugnt' runtomkring.

Hästen tas då bort med bult på slakteriet, och köttet tas tillvara för konsumtion.

Man får avliva med vissa typer av vapen istället för med bult, det lilla gårdsslakteriet där jag tog bort gammelstoet använder kulvapen t ex. Men vanligast är bult.

Kostnaderna skiljer sig en hel del och där bör man ringa runt, men räkna med mellan 2500 kr ungefär och uppåt.
 
Kan man få begrava hästen på sin egen mark? Vem kan ge tillstånd i så fall? Miljö och hälsa och/eller Länsstyrelsen?

japps, men du måste söka tillstånd. Har för mig kommunen och länsstyrelsen samverkar där, men ringer du Länsstyrelsen hjälper de dig.

Du måste ansöka i förväg, det tar ungefär en vecka, kostar en liten slant och de ger tillstånd i de allra flesta fall, de tittar bara så du inte är för nära vattendrag, brunnar etc. Brukar sällan vara några som helst problm att få tillstånd sålänge du inte vill gräva ner dem bredvid dricksvattenbrunnen ellerr så ;)
 
Precis som Alexandra namnt ar sker ett sambarbete mellan kommunens miljo- och halsoskyddsforvaltning och lansstyrelsens veterinarenhet.

Miljo- och halsoskyddsforvaltningen har vanligtvis information om vilka riktlinjer som galler (tex avstand fran narmaste vattendrag och brunn, val av plats samt hur djup graven maste vara mm). Jag foreslar att du kontaktar dem i forsta hand.

Det som brukar behovas i pappersvag fran djurhallaren ar ett veterinarintyg, sedan ar det brukligt att en inspektor fran kommunen ut och kontrollerar den foreslagna platsen for nedgravning och markerar pa en karta som sedan forvaras i kommunens arkiv samt en kopia som skickas till lansstyrelsen.
 
Utförligt skivet i vanlig ordning... :D :love:
Men ville bara säga att det kostar inget att få tillstånd för nedgrävning hemma.
Vi sökte tillstånd (för utifallatt Wibbe inte skulle hålla) och kontaktade först länsstyrelsen och sen miljökontoret.
Dom kom ut och tittade på vad vi hade för olika förslag och sen åkte dom.
Inget krångel och allt godkänt.
men vi betalade inte nåt för det...

AM
 
Dom senaste veckorna var mycket värre än det är nu.
Att se sin livskamrat sedan 20 år tillbaka bara bli sämre och sämre, medans försäkringsbolaget krävde både ditten och datten var rent mental tortyr.
Nu känner jag mest sorg och lättnad.
Tror nog att den mesta "smärtan" gick åt till alla förberedelser.

Nu ska jag "bara" ta hand om ponnyerna och börja förbereda för den nya 2-åringen som kommer i maj.

Visst är det hemskt att förlora en god hästkamrat, men sluta med hästar för det skulle jag aldrig kunna göra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 071
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: lundsbo
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 542
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp