Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Tycker att det låter som en massa förbud. Får barnet vara utanför sitt rum utan att be om lov?????
Vad gör väl det om han äter upp hundens mat? Låt honom göra det ett par gånger och visa att du inte bry dig så ska du se att han slutar.
Är hunden ingen familjemedlem eller är sonen ingen familjemedlem?? Mina barn har fått lära sig att det är okej att gosa med hundarna och katterna men när de går iväg så låter man dem göra det.
Mina barn leker i sina rum nu men de är 10 resp 8 år. Pojkarna som är 2½ oc 5 mån leker runt mig och det får man nog ta ett par år till. Att isolera sina barn i deras rum så tidigt som vid 3 års ålder tycker jag låter tråkigt. Visst är det jobbigt med alla leksaker men det är saker man får stå ut med. Lär dem istället att plocka undan efter sig när de har lekt färdigt tex nu är det snart mat och nu plockar vi undan alla leksaker.
Och du, be din syster dra någonstans!
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Tack Stollan för att du satte ord på en del av det jag försökte skriva och för att du gav mig en hel del AHA! :bow:
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Skrev ett jättelångt svar där jag tackade alla för svaren jag fått samt försvarade vissa saker. Dessutom skrev jag att jag tänker ta bort reglen om att de bara får ha leksaker på rummet och försökte också¨förklara hur jag hade TÄNKT att den reglen skulle fungera.
Jag känner att jag vill försvara mina regler eftersom olika människor har olika synsätt på barnuppfostran. Jag har själv haften massa regler som liten och jag mådde inte dåligt av det. Bara man lärt sig förlja reglerna så gick det bra. Jag tycker inte att det är fel atyt ha regler om att man inte får slå på andra människor eller djur, att man ska sitta vid bordet och äta och inte spotta runt med maten eller gegga med den. Att inte titta på tv dagtid är för att jag anser att barn ska lära sig leka inte sitta och glo på tv dagarna i ända. De får gå ut och leka, vi leker med dem, de får leka med lera och rita med kritor och pennor. Vi bygger pussel och läser sagor. Det roligaste är nog när vi leker med lego för större barn, fast det gör vi bara när minstingen sover och den store är vaken. Tv tittar de på på kvällen innan de ska sova. Det är en regel som jag inte kommer att ändra på oavsett vad andra tycker.
Hunden och mina barn är alla medlemmar av vår familj. Både barnen och hunden ska respekteras, men eftersom Eric ( 3 år) inte har vett att vara snäll mot hundne så har vi reglen att de inte för röra henne utan lov. Däremot har jag inget emot att han klappar henne när hon vill och kommer fram till honom, men han får inte klättra på henne, dra henne i öronen eller bita henne. Varför skulle jag utsätta henne för det när hon inte får göra så på honom?? visst leker han och hunden också fint; de jagar varndra och hon kittlar honom, fast då är båda parterna med på det och det är viktigt!
Jag har fått en del tips i tråden om hur man får barn att städa efter sig som jag kommer att använda. Nu är det så att Eric står med händerna i fickorna och vägrar att städa oavsett vad man gör eller säger.

jag vill speciellt taqcka stollan för det långa och kloka svaret. Jag VET egentligen allt det du skriver, men det har liksom försvunnit nu. Tack för att du tog dig tid och svarade och tog fraqm allt vettigt till mig igen. Idag känns det betydligt bättre eftersom barnen har varit glada och trevliga och vi har iunte haft en enda diskussion trots att vi försov oss och stressade till dagis. I dag visade han att han hade ont i magen innan han hade ätit frukost, drog upp tröjan och klappade sig på magen och sa att han hade ont i magen. Då sa jag att det nog blir bättre om han äter lite av mackan. Efter ca 10 sekunder sa han igen att nu hade han minsann inte ont i magen mer!
Isacc, minstingen, är lätt vanligtvis, han är alltid glad och man möts alltid av ett leende. Men Eric möts man av ett nej. eric har mycket vilja och han är smart också, tänker så det knakar ibland och kommer med små roliga och riktigt smarta kommentarer.
Jag är den som står ut med att barnen skriker för att de inte får som de vill, men det gör inte min man, jag har mer tålamod än vad han har och det är svårt att orka med allt när man får vara barnvakt till två barn OCH en man också. Då är det så skönt att ha hund och häst att roa sig med, för då sliupper man allt för en stund!
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Enya skrev:
Jag är den som står ut med att barnen skriker för att de inte får som de vill, men det gör inte min man, jag har mer tålamod än vad han har och det är svårt att orka med allt när man får vara barnvakt till två barn OCH en man också. Då är det så skönt att ha hund och häst att roa sig med, för då sliupper man allt för en stund!

När jag läser detta så tycker jag det låter som om det är DU som får dra det största lasset med barnen. Likadant när du skriver att DU har mer tålamod. Jag tror att det här gapandet som många män håller på med inte är speciellt bra för barnen...Hemma hos oss är det iaf så att det är oftare min man som höjer rösten.

Det är svårt att få ihop ett aktivt hästliv med småbarn. Jag tog några år utan hästar när barnen var små bara för att orka med allt och inte vara "sura mamman".
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

break_a_leg skrev:
Det är svårt att få ihop ett aktivt hästliv med småbarn. Jag tog några år utan hästar när barnen var små bara för att orka med allt och inte vara "sura mamman".

Jag har tagit ett sabbatsår utan hästar, men nu har jag ju häst igen (dock för kort tid). Det är verkligen dubbla känslor!

Å ena sidan känns det ibland som om jag tagit på mig för mycket, å andra sidan så mår jag så BRA när jag fått vara i stallet och slita lite, rida och bli glad över att ha en så fin häst i stallet, och kommer hem en mycket bättre mamma.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Så känner faktiskt jag också! Både när det gäller hunden och hästarna. Dessutom är det ett bra sätt att avreageraq sig, att mocka skit. Och jag kan komma in med mer tålamod.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Men det gäller ju också att ens partner verkligen tycker att det här med ens hästeri är okej! Annars så kan det ju bli en ond cirkel med gnälliga barn, skrikande män och mammor som känner sig oälskade...

Jag gjorde inte mer än ett drygt års uppehåll med min ridning, men det var ändå behövligt tyckte jag.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

just nu är jag trött på min man. Jag är egentligen trött på livet helt enkelt, känner mig helt slut och min man underlättaqr inte nu precis. Visst tar han också hand om barnen, men absolut inte om hemmet. Vi bor nu i ett hus med 5 rum ocjh kök. Jag trivs här, men vet inte hur min man känner. Men en stor börda just nu är att det bara är jag som städar. Det är inte så kul att städa, men det känns skönt när man är färdig och här är rent och fint. Huset är av äldre variant så det är inte så lätt att få i tipp topp. Eftrsom min man har svårt för att slänga kläderna itvättkorgen, sina egna eller barnens, så ligger de i soffan eller på skötbordet, skorna står någonstans, men inte på skohyllan, jackorna hittar jag i en fåtölj. Tyvärr blir det så extra mcyket för mig att fixa och jag blir så besviken när jag har städat och sedan upptäcker att han har stökat upp på ett eller annant sätt.
Min man är även gapig, som du skriver. Pendlar mellan att vara för sträng och att vara slapp. Nu har jag börjat säga ifrån rejält på skarpen till min man när han gör saker som inte jag gillar. Nä, usch, vad jag gnäller. Jag är bara så trött på allt för tillfället. Men vi har pratat om det och jag hoppas på att det ordnar sig.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Lycka till med livet...Småbarnsåren är jobbiga, det är så mycket som ska klaffa och alla i familjen måste lära sig att ta sitt ansvar för att det ska bli bra. Om du tycker att han gör för lite i hemmet, strunta i att göra allt du också. Förhoppningsvis kommer han att märka någonting!
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Jag tror att du måste sänka dina krav. Du lägger oerhörda krav på alla, inte minst på dig själv. Det ska vara tipp-topp städat i huset, barnen får inte leka var de vill för att de stökar till, du blir arg på mannen om han inte tar undan sina saker.

Ni är en barnfamilj. Det är ingen som förväntar sig att det ska vara tipp-topp då. Vad är viktigast - att ha städat eller att ni mår bra? Lägg städtiden på att umgås och fungera som en familj i stället. Sänk ribban och lev i stället.

Du stressar sönder både dig själv, din man och dina barn på det här sättet.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Stressar sönder min arbetslösa man?? Jag har accepterat att det är jag som diskar, dammsugar och tvättar kläder. Jag fixar allt medan han sitter framför tv eller tv.spelet. Kan jag då inte begära att han tar blöjorna från skötbordet, lägger kläderna i tvättkorgen eller tar bort sin tallrik från bordet? Varför sk jag göra det åt honom? Jag skäms över mitt hem. Det ser hemskt ut. Trots att jag städar.
Jag hålleri nte med om att jag stressar sönder mina barn, hur gör jag det?? De får vara barn och leka, det enda jag vill är att det HJÄLPER till att plocka undan sina saker på kvällen innan läggdags.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Enya skrev:
Stressar sönder min arbetslösa man?? Jag har accepterat att det är jag som diskar, dammsugar och tvättar kläder.

Här tror jag att du har roten till "det onda". Våga ställ krav på din man. Är han arbetslös så har han ju mer tid än vad du har till hushållssysslor.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Jag har också en sambo som är väldigt dålig på att plocka undan efter sig och städa, jag kan lämna det i princip hur länge som helst, han städar inte ändå...men då vet jag också hur det såg ut i hans uppväxthem...så det funkar inte på alla tyvärr...
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Tror också att det är där du har det stora problemet. Gör de saker du måste. Men tvätta inte hans kläder, lägg inte hans grejer där de ska, låt hans tallrik stå kvar på bordet - ge honom den till nästa måltid med. Är man arbetslös behöver man rutiner för att överhuvudtaget kunna komma tillbaka till ett jobb, inte bara sitta i soffan...
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Min man har också perioder då han inte "ser skiten". Till slut strejkade jag. Jag lade hans tvättkläder i en svart sopsäck bla :devil: :o Inte heller strök jag hans kläder...Till slut var det tomt i garderoben, numera har han bättrat sig. Men jag får fortfarande spel emellanåt!
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Du skall få ett mycket rakt och ärligt uttal av mig.
Förändrar du inte det som är nu så kommer din son inte att "bättra" sig. Ditt förhållande riskerar att braka åt helvete och du riskerar att bränna ut dig mentalt.
Så länge det råder dissharmoni mellan din karl och dig så kommer er son att verka dissharmonisk. Han visar upp i symtom vad som pågår i hemmet.
Familjerådgivning vill jag att du funderar på om du känner att det är svårt att nå fram till din man. Bättre att ta tag i det nu än att försöka när det har blivit mycket värre. Många söker till sådant först när det är försent.
Har din man alltid varit så här?
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Varför har du så mycket att göra? Ni är två vuxna människor som är hemma på dagarna med era två barn. Antingen är arbetsuppdelningen totalt fel eller så måste du sänka kraven. Hur ska du annars klara dig den dag du börjar jobba!
Jag skulle rekommendera en sväng till familjerådgivningen, bara så att ni kommer på fötter igen (eller din man upp från ändan!).
Angående dina regler tycker jag att vissa är för stränga och specifika. Låt barnen vara med er och leka, inte inne på deras rum. Lär dem umgås med hunden. Om du själv känner att du måste få en paus ser jag inga problem med att sätta på en videofilm ett kortare tag. TV fria dagar kräver rätt mycket jobb av föräldrarna! Så länge du och din man inte är på samma våglängd kommer problemen med barnens trots att fortsätta och risken är att du blir den som får alla smällar (vilket du tydligen är medveten om eftersom du letar tecken på att din son gillar dig).
Jag känner med dig och jag hoppas att du får kraft att förändra din situation för det här håller inte!
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Åter igen har Stollan satt ord p ådet jag tänkte, men jag upprepar, ta kontakt med familjerådgivning innan du går rakt in i väggen och drabbas av en deprisson! Nej det är inte menningen att du ska dra hela lasset och det är inget du måste aceptera om du mår dåligt av det. Ni verkar behöva få hjälp med att prata med varandra och se vad den andra vill. Ibland ser man saker på helt olika sätt och göra hämndaktioner gör inte saken bättre utan man måste helt enkelt prata igenom det.
 
Sv: Trotsiga, bråkiga eller viljestarka barn?

Om din karl är arbetslös och du låter honom sitta framför TVn eller datorn så är det inte så konstigt att BARNEN inte gör något. Få fart på din slöa karl, du ska väl inte behöva ha TRE barn att ta hand om? Eller driver du nån välgörenhetsinrättning?

Nä, sätt krav på karln. Skriv en lista på vad som ska göras varje dag och ge honom specifika uppgifter som är HANS ansvar.

Min sambo är jätteduktig att göra allt i hemmet, men han gör det inte "av sig själv" utan behöver få veta exakt VAD som behöver göras. Sen flera månader tvättar han sina egna kläder... och det kommer han få fortsätta med. Jag tvättar helst mina och barnens själv, han kan gott ta sina kläder och handdukar och sånt som det inte är så noga med, hehe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 888
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Senast: Tassa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 409
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp