Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är lustigt det där, för 1996 framträdde jag och mina kompisar som Spice Girls och jag var Scary Spice. Jag vågade mitt hår men hade inte en tanke på att måla mig mörk. Det fanns liksom inte på kartan. Jag kan inte föreställa mig att mina föräldrar hade tillåtit det heller utan de hade helt klart sagt nej och tyckt att det var olämpligt.

2006 tycker jag absolut att någon borde ha reagerat på vad ni gjorde. Föräldrar eller lärare. Det är så pass nyligen.

Ja, jag börjar förstå det! Säger en del om skolan och det sociala sammanhanget överlag.
 
@Voeux Samtidigt gillar du ju de svar som pekar på "ung och dum" och "en annan tid" som ursäkt/förklaring?

Att hävda att en 29-årig Trudeau var ung och dum känns magstarkt tycker jag, likaså att få det att låta som att 2001 var så länge sen att blackface då (och där) skulle ha setts som helt okej och oproblematiskt.

Nä, då får du nog kolla igenom vilka inlägg jag gillat och inte igen.
 
Tycker inte det är en annan tid när det gäller inom en medelålders mans vuxna livstid, det är väl ändå nutid? Har han dessutom gjort det flera gånger under den tiden så tycker jag att det ska slå hårt mot honom. Äckligt beteende som inte ska slätas över när det gäller inom så kort tid.

Hans attityd till det hela tycker jag också bidrar till att det inte ska slätas över "Förstod inte att det var rasistiskt, kunde såra folk etc." och sedan ha mage att säga att jag ber om ursäkt OM jag sårade någon. Låter som ett rikspucko i mina ögon.

Var det så han bad om ursäkt då? Förstod det som på @mandalaki s inlägg att han bett om ursäkt reservationslöst? Har inte sett hans uttalande själv dock.

Sedan vet jag inte om jag skulle kunna säga äckligt beteende såvida en person varit okunnig och inte haft en ond avsikt. Okunnigt, dumt, puckat, borde ha vetat bättre, rasistiskt osv. kan jag absolut skriva under på. Att han som politiker varit okunnig under så lång tid tycker jag absolut kan slå mot honom i hans yrkesroll. Framförallt eftersom det skett upprepade tillfällen. Men jag är kluven till att kalla det äckligt beteende om det nu är okunskap som ligger till grund.
 
Var det så han bad om ursäkt då? Förstod det som på @mandalaki s inlägg att han bett om ursäkt reservationslöst? Har inte sett hans uttalande själv dock.

Sedan vet jag inte om jag skulle kunna säga äckligt beteende såvida en person varit okunnig och inte haft en ond avsikt. Okunnigt, dumt, puckat, borde ha vetat bättre, rasistiskt osv. kan jag absolut skriva under på. Att han som politiker varit okunnig under så lång tid tycker jag absolut kan slå mot honom i hans yrkesroll. Framförallt eftersom det skett upprepade tillfällen. Men jag är kluven till att kalla det äckligt beteende om det nu är okunskap som ligger till grund.
Det finns många klipp som jag inte orkat se (nyhetshjärnan i semestermode) men det jag har sett är hans formuleringar som t ex här: https://www.cbsnews.com/news/justin...gizes-blackface-controversy-today-2019-09-19/

Och där tycker jag han gör det bra.
 
Nä, då får du nog kolla igenom vilka inlägg jag gillat och inte igen.
Okej, då regerar jag bara på en gillning. Hade dock kunnat svära på att du tidigare gillat @lil-sis inlägg.
Men jag är kluven till att kalla det äckligt beteende om det nu är okunskap som ligger till grund
Det här fokuset tycker jag är lite märkligt. Hur vet du och @Angel till exempel att det är okunskap det rör sig om? Hur vet ni vad Trudeau var medveten om eller inte medveten om som 29-åring?
 
Okej, då regerar jag bara på en gillning. Hade dock kunnat svära på att du tidigare gillat @lil-sis inlägg.

Det här fokuset tycker jag är lite märkligt. Hur vet du och @Angel till exempel att det är okunskap det rör sig om? Hur vet ni vad Trudeau var medveten om eller inte medveten om som 29-åring?
Det vet jag inte och har därför inte alls nämnt honom i mitt inlägg utan skrivit generelllt.
Men jag har fortfarande svårt att tänka mig att folk som på en maskerad för studenter klär ut sig till barnprogramsfigurer gör det för att medvetet såra eller kränka andra. Men det är förstås möjligt att det finns fler bilder som jag inte sett eller bakgrundshistoria som jag inte hört.
 
Okej, då regerar jag bara på en gillning. Hade dock kunnat svära på att du tidigare gillat @lil-sis inlägg.

Det här fokuset tycker jag är lite märkligt. Hur vet du och @Angel till exempel att det är okunskap det rör sig om? Hur vet ni vad Trudeau var medveten om eller inte medveten om som 29-åring?

Nej, jag har inte ändrat några gillanden i denna tråd.

Det vet vi inte, därav skrev jag "om det nu är okunskap det rör sig om".
 
@Voeux Och känner du samma sak för en politiker som 29 år gammal suttit och vräkt ur sig misogyna åsikter? Att om det är okunskap så är du kluven till huruvida det är ett vidrigt beteende?
 
Nej, jag har inte ändrat några gillanden i denna tråd.

Det vet vi inte, därav skrev jag "om det nu är okunskap det rör sig om".

Håller med. Det känns dessutom magstarkt att kalla någon för äcklig utan att faktiskt veta. Vi vet inte om det rör sig om okunskap eller inte och därför känns äcklig som en stark åsikt. Att döma utan att veta. Sen rättfärdigar jag absolut inte hans beteende. Det är inte en gång, det är flera. Så någonstans skall det absolut slå mot honom som yrkesperson och kanske även privat.

Däremot är min uppfattning att han gjort en hel del bra saker för minoritetsgrupper av olika slag och har därför svårt att tro att han gjort det med onda avsikter eller med mening. Sen inte sagt att man kan skylla allt på okunskap heller... Men det känns som det finns fler anledningar och det känns magstarkt att kalla någon äcklig utan att med säkerhet veta avsikten!
 
Okej, då regerar jag bara på en gillning. Hade dock kunnat svära på att du tidigare gillat @lil-sis inlägg.

Det här fokuset tycker jag är lite märkligt. Hur vet du och @Angel till exempel att det är okunskap det rör sig om? Hur vet ni vad Trudeau var medveten om eller inte medveten om som 29-åring?

Jag står fast vid ung och dum men jag hade missat att han är ett helt decennium äldre än mig och var lärare vid tidpunkten. Då kan man ju förvänta sig mer.
 
Vad anser ni, hur illa är den?

Jag vet ganska lite om Trudeau som politiker, men förstår såklart varför detta slår väldigt hårt mot honom. Blackface är givetvis aldrig acceptabelt. Men jag undrar även hur mycket man kan döma en person för vad som skett lite i en annan tid. Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande. Vi hade aldrig hört om uttrycket blackface och hade givetvis ingen ond avsikt med sminket. Ingen annan elev, eller lärare för den delen, reagerade på sminkningen. Det här var 2006. Sedan dess har vi lärt oss mycket mer och såhär i backspegeln så känns det såklart högst opassande, och historiken med blackface har blivit allmän kännedom.

Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang? Vad anser ni om Trudeau, fullkomlig skandal eller inte inte helt oväntat att det kan ha skett i en annan tid?
Jag kan inte minnas att något blackface förekommit i något sammanhang jag sett eller varit med om. Jag kan inte säga att jag definitivt måste kommit ihåg det om det skett, men jag tror inte att det betraktades som ett alternativ (samtidigt inte heller som diskussion).
Jag är däremot ganska säker på att tex, fjäderskrud funnits i utklädningslådor på dagis (tangerande ämne).
Jag vet att jag sett en person som kört cosplay som drow (en typ av alv med vitt hår och svart hud), vilket diskuteras i USA som sannolikt oacceptabelt, nu, men den diskussionen fanns inte då, utan kom i år.

Jag vet inte vad jag tycker om Trudeau, 2006 är lite sent för att vara -förr i tiden, blev en spontan tanke hos mig. Niphredil kanske har rätt i att det är Kanadas att diskutera.
 
Var det så han bad om ursäkt då? Förstod det som på @mandalaki s inlägg att han bett om ursäkt reservationslöst? Har inte sett hans uttalande själv dock.

Sedan vet jag inte om jag skulle kunna säga äckligt beteende såvida en person varit okunnig och inte haft en ond avsikt. Okunnigt, dumt, puckat, borde ha vetat bättre, rasistiskt osv. kan jag absolut skriva under på. Att han som politiker varit okunnig under så lång tid tycker jag absolut kan slå mot honom i hans yrkesroll. Framförallt eftersom det skett upprepade tillfällen. Men jag är kluven till att kalla det äckligt beteende om det nu är okunskap som ligger till grund.

Tycker inte att man kan skylla på okunskap. Snarare ignorans, brukar gå hand i hand med rasism.
 
Jag förstår absolut vad du menar, och hoppas absolut på att få till en vettigare diskussion än så. Jag reflekterar som sagt över händelser tidigare i mitt eget liv och för egen del är de värdefullt. Tanken är inte att det ska vara ledande, och jag hoppas nästan att någon ska tycka att det är fullkomligt vansinnigt att det skedde i min skola 2006 för by then visste man mycket bättre.

Så om trådstarten uppfattas ledande så förtydligar jag i alla fall här ifrån och framåt att det verkligen inte är min avsikt. Sen nej, en diskussion om rasism med enbart vita säger inte så mycket om hur saker och ting är eller inte är. Den är relativt irrelevant i det stora hela. Men för egen är det relevant att diskutera och eftersom Buke är fullt av vettiga människor, om än vita i detta sammanhang, så pratar jag gärna om det här också.
Jag tänker ungefär som @niphredil här, du gör i din trådstart allt du kan för att tona ner problematiken med blackface. Och därmed också det helt ofattbara i att du menar att det var en helt rimlig grej att "i en annan tid". Att ni inte menade något illa.

Alltså, jag hade haft lättare att hantera trådstarten OM ni hade menat något illa eller konstigt.

Att ni såg "svart" som något man kunde "klä ut sig till" så nyligen, och att du nedtonar allvaret i det, är för mig rasistiska strukturer som du gestaltar och reproducerar mycket tydligt. Och du gör det helt oproblematiserat.
 
@Voeux Och känner du samma sak för en politiker som 29 år gammal suttit och vräkt ur sig misogyna åsikter? Att om det är okunskap så är du kluven till huruvida det är ett vidrigt beteende?

Det går ju inte att svara på eftersom jag inte vet vad du menar med att sitta och vräka ur sig misogyna åsikter. Jag hittade exempelvis den gamla goda "dassboken" uppe i vår sommarstuga i en låda, fullproppad av misogyni. Det innebär inte att jag anser att alla som någonsin ägt boken i vuxen ålder är vidriga. Jag vet inte ens hur den hamnat i vår stuga, men vet att den inte representerar åsikter som husets ägare står för. Jag tänker även på min vän som målade sig blackface i skolan, och eftersom hon inte hade en blekaste aning om att det var rasistiskt har jag svårt att kalla det för vidrigt beteende. Okunnigt, dumt, rasistiskt, borde ha vetat bättre - absolut. Det finns extremt mycket samhällsstrukturer, privilegier och okunskap som successivt kommer upp till ytan och förhoppningsvis är vi en liten bit på vägen.
 
@Voeux Jag undrade mest var gränsen går för vad som är okej pga åberopad okunnighet och vad som inte är det. Men då är jag lite mer med på hur du tänker.
 
Vad anser ni, hur illa är den?

Jag vet ganska lite om Trudeau som politiker, men förstår såklart varför detta slår väldigt hårt mot honom. Blackface är givetvis aldrig acceptabelt. Men jag undrar även hur mycket man kan döma en person för vad som skett lite i en annan tid. Jag vill minnas att vi, vid ett plojframträdande i skolan, målade en vän mörk eftersom hon skulle framträda som en svart person på ett uppträdande. Vi hade aldrig hört om uttrycket blackface och hade givetvis ingen ond avsikt med sminket. Ingen annan elev, eller lärare för den delen, reagerade på sminkningen. Det här var 2006. Sedan dess har vi lärt oss mycket mer och såhär i backspegeln så känns det såklart högst opassande, och historiken med blackface har blivit allmän kännedom.

Hur har det sett ut för er i yngre dagar, har det funnits blackface i något sammanhang? Vad anser ni om Trudeau, fullkomlig skandal eller inte inte helt oväntat att det kan ha skett i en annan tid?
Jag tycker det visar på vad han är för person egentligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp