Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker ungefär som @niphredil här, du gör i din trådstart allt du kan för att tona ner problematiken med blackface. Och därmed också det helt ofattbara i att du menar att det var en helt rimlig grej att "i en annan tid". Att ni inte menade något illa.

Alltså, jag hade haft lättare att hantera trådstarten OM ni hade menat något illa eller konstigt.

Att ni såg "svart" som något man kunde "klä ut sig till" så nyligen, och att du nedtonar allvaret i det, är för mig rasistiska strukturer som du gestaltar och reproducerar mycket tydligt. Och du gör det helt oproblematiserat.
Det här med att man inte menade något illa eller att man inte medvetet kränkte är väl typ sämsta ursäkten någonsin. Det är nog väldigt få som t ex blackfacear för att ”nu ska jag minsann kränka någon”.
 
Jag tänker ungefär som @niphredil här, du gör i din trådstart allt du kan för att tona ner problematiken med blackface. Och därmed också det helt ofattbara i att du menar att det var en helt rimlig grej att "i en annan tid". Att ni inte menade något illa.

Alltså, jag hade haft lättare att hantera trådstarten OM ni hade menat något illa eller konstigt.

Att ni såg "svart" som något man kunde "klä ut sig till" så nyligen, och att du nedtonar allvaret i det, är för mig rasistiska strukturer som du gestaltar och reproducerar mycket tydligt. Och du gör det helt oproblematiserat.

Det håller jag inte med om. Jag tycker att jag problematiserar blackface-händelsen i vår skola 2006 i allra högsta grad.
 
Det håller jag inte med om. Jag tycker att jag problematiserar blackface-händelsen i vår skola 2006 i allra högsta grad.
Fast det låter verkligen inte så i ditt första inlägg. Om du tycker att det du skriver i trådstarten inte är problematiskt så tycker jag verkligen att du ska läsa det igen och fundera en stund. Det är ett ursäktande inlägg.
 
Hur kan man stå helt utan ansvar för sin egen okunnighet i högaktuella samtidsfrågor? Hela grejen med okunnighet gör ju snarare saken värre.

Fast det är ju det jag försöker belysa här. Att okunnigheten i sig är ett stort problem. Att det inte funnits onda avsikter är en sak, och det är väl väl, men det betyder inte att det inte är precis lika problematiskt men just okunskapen.
 
Det går ju inte att svara på eftersom jag inte vet vad du menar med att sitta och vräka ur sig misogyna åsikter. Jag hittade exempelvis den gamla goda "dassboken" uppe i vår sommarstuga i en låda, fullproppad av misogyni. Det innebär inte att jag anser att alla som någonsin ägt boken i vuxen ålder är vidriga. Jag vet inte ens hur den hamnat i vår stuga, men vet att den inte representerar åsikter som husets ägare står för. Jag tänker även på min vän som målade sig blackface i skolan, och eftersom hon inte hade en blekaste aning om att det var rasistiskt har jag svårt att kalla det för vidrigt beteende. Okunnigt, dumt, rasistiskt, borde ha vetat bättre - absolut. Det finns extremt mycket samhällsstrukturer, privilegier och okunskap som successivt kommer upp till ytan och förhoppningsvis är vi en liten bit på vägen.
Varför försöker du tvinga oss att prata om huruvida personer är "vidriga"? Många av oss säger helst inte så om andra. Jag tycker att du även där, gör vad du kan för att dämpa kritiken. Dvs du skyddar rasistiska strukturer från kritik.
 
Fast det är ju det jag försöker belysa här. Att okunnigheten i sig är ett stort problem. Att det inte funnits onda avsikter är en sak, och det är väl väl, men det betyder inte att det inte är precis lika problematiskt men just okunskapen.
Men vadå okunskap? Vad menar du att det var folk inte kunde "i en annan tid" som gör att du måste peka på just okunskap?
 
@Voeux Jag undrade mest var gränsen går för vad som är okej pga åberopad okunnighet och vad som inte är det. Men då är jag lite mer med på hur du tänker.

Fast jag har faktiskt aldrig skrivit i den här tråden att någonting är okej. Jag har aldrig skrivit att okunskap är okej heller, vilket många verkar tolka det som. Blackface är inte okej oavsett om bakgrunden till den är okunskap eller medveten rasism. Det jag säger är att jag tycker att det är lite magstarkt att kalla okunniga personer för vidriga, eller att de har ett vidrigt beteende. Det är inte samma sak som att det är okej med okunskapen.
 
Fast det låter verkligen inte så i ditt första inlägg. Om du tycker att det du skriver i trådstarten inte är problematiskt så tycker jag verkligen att du ska läsa det igen och fundera en stund. Det är ett ursäktande inlägg.

Jag har förstått det, och har sedan förklarat i tråden vad jag menat i trådstarten.
 
Det håller jag inte med om. Jag tycker att jag problematiserar blackface-händelsen i vår skola 2006 i allra högsta grad.
Jag läser att du påstår det. Jag läser absolut inte att du faktiskt gör det. Vilket helt undergräver dina påståenden, och sammantaget gör ditt resonemang mer oroande.
 
Varför försöker du tvinga oss att prata om huruvida personer är "vidriga"? Många av oss säger helst inte så om andra. Jag tycker att du även där, gör vad du kan för att dämpa kritiken. Dvs du skyddar rasistiska strukturer från kritik.

Fast nu var det ju så att det var @niphredil som frågade om jag inte ansåg att en viss sak var just ett vidrigt beteende, och inlägget du svarar på var ett svar på det.
 
Ignorans ÄR okunskap. Om du menar något som ignoreras är kanske nonchalans bättre.

Ja typ nonchalant ignorans. Han har uppenbarligen gjort det flera gånger och då kan man inte skylla på att man bara är okunnig. Skulle vilja säga att det finns ignorans där folk har alla möjligheter att ta till sig att black face är racistiskt men att man väljer att inte ta det till sig.
 
Vem har gjort det?

Ingen, rättar till vidrigt beteende. Det jag försöker få fram är att jag aldrig har påstått att blackface är okej. Du skrev om vad jag "anser är okej och inte" på grund av okunskap. Så jag förtydligar att jag aldrig uttryckt att det är okej, eller ursäktat, av okunskap.
 
Ingen, rättar till vidrigt beteende. Det jag försöker få fram är att jag aldrig har påstått att blackface är okej. Du skrev om vad jag "anser är okej och inte" på grund av okunskap. Så jag förtydligar att jag aldrig uttryckt att det är okej, eller ursäktat, av okunskap.
Bra att du rättade, det är en ENORM skillnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp