Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vad är en ursäkt? Vem definierar vilka ord som får användas i en ursäkt för att den ska vara en godkänd ursäkt, eller en icke godkänd ursäkt? Vad är att döma? Vem avgör vad någon vet eller menar vid en viss tidpunkt? Vad är att ta ansvar? Är det att be om ursäkt, är det att avgå från det man gör, eller är det att uppfinna ett sätt att göra saker ogjorda?

Så mycket svingande med svärdet i denna tråd att jag blir matt. Så många ord som används för att förklara att den andra är dum, utan att förklara sina egna ord. Lycka till alla som orkar fortsätta...
Du svingar ju åt alla håll, vad jag kan se. Vad är det du vill säga?

Vem? Josephine Baker?

Ursäkta (som väl i och för sig inte betyder så mycket i denna tråden...), borde nog ha taggat @Petruska. Tänkte inte på att trådar inte notifieras här som på fb...

Å andra sidan var det egentligen en beskrivning av ett allmänt uttryck i tråden och inte alls enbart om en person. Av alla som bidrar till tävlingen om vem som var mest upplyst vid tidigast ålder, så plockade jag ett inlägg från en av de i mitt tyckte mer ihärdiga i frågan helt enkelt.

Ursäkta (som väl i och för sig inte betyder så mycket i denna tråden...), borde nog ha taggat @Petruska. Tänkte inte på att trådar inte notifieras här som på fb...

Å andra sidan var det egentligen en beskrivning av ett allmänt uttryck i tråden och inte alls enbart om en person. Av alla som bidrar till tävlingen om vem som var mest upplyst vid tidigast ålder, så plockade jag ett inlägg från en av de i mitt tyckte mer ihärdiga i frågan helt enkelt.
Mest upplyst? Och här sitter jag och tänker med fasa på de pedsgogiska alster som sent 60-tal, tidigt 70-tal skulle lära vita barn om alla människors lika värde.

Det finns väldigt många sätt att tänka fel på. Vitt privilegium verkar inte vara så värst befrämjande för tankeskärpan i relaterade frågor.

Mest upplyst? Och här sitter jag och tänker med fasa på de pedsgogiska alster som sent 60-tal, tidigt 70-tal skulle lära vita barn om alla människors lika värde.

Det finns väldigt många sätt att tänka fel på. Vitt privilegium verkar inte vara så värst befrämjande för tankeskärpan i relaterade frågor.

Om jag inte minns fel så var det du som tog du upp att du fick utbildning i ämnet redan 1975.

En skulle ju också kunna se det som sitt eget privilegium i trådens avseende, att ha växt upp i ett sammanhang som gav en insikter i väldigt unga år, insikter som andra måste hämta in under senare skede av livet för att de inte hade samma uppväxt.

Och hur dessa andra än kämpar för att komma ifatt, så finns det alltid något litet ord – kanske ett jag eller ett vi – som blir fel i de andras ögon, och som gör att man måste bankas på lite till för att en trots allt är rasistisk, vilket man i de andras ögon inte har insikter nog för att fatta själv.

Att inneha makten att definiera vilka ord som är rätt och vilka som är fel, är också ett privilegium.

Om jag inte minns fel så var det du som tog du upp att du fick utbildning i ämnet redan 1975.

En skulle ju också kunna se det som sitt eget privilegium i trådens avseende, att ha växt upp i ett sammanhang som gav en insikter i väldigt unga år, insikter som andra måste hämta in under senare skede av livet för att de inte hade samma uppväxt.

Och hur dessa andra än kämpar för att komma ifatt, så finns det alltid något litet ord – kanske ett jag eller ett vi – som blir fel i de andras ögon, och som gör att man måste bankas på lite till för att en trots allt är rasistisk, vilket man i de andras ögon inte har insikter nog för att fatta själv.

Att inneha makten att definiera vilka ord som är rätt och vilka som är fel, är också ett privilegium.
Det är inte en makt jag har. Jag kan tycka, det ändrar inget att jag tycker.

Trudeau har väldigt mycket större makt än jag. Han behöver inte skyddas från mig. Mitt tyckande når inte honom.

Det är inte en makt jag har. Jag kan tycka, det ändrar inget att jag tycker.

Trudeau har väldigt mycket större makt än jag. Han behöver inte skyddas från mig. Mitt tyckande når inte honom.

Jag pratar inte om din makt specifikt i förhållande till Trudeau. Jag pratar om din makt i förhållande de till dem du pratar med i din omgivning, och då gör du troligtvis betydligt fler inlägg här på Buke i trådar likt denna och i din vardag, än vad du pratar med honom. Och ditt tyckande spelar visst roll i det sammanhanget. Ditt bemötande spelar roll. Allas tyckande och bemötande här spelar roll, och hela vår kollektiva uppfattning om saker och ting i samhället ändras kontinuerligt i och med att vi tycker saker och uttrycker det.

Att kunna uttrycka sig är makt i förhållande till den som inte kan uttrycka sig lika bra. Och att tillhöra dem som sitter på definierandet av hur det är rätt att uttrycka sig innebär ännu mer makt.

Men det är väl ingen som definierar nåt i den här tråden eller vad menar du? Det är ju en diskussionstråd? Jag förstår faktiskt ingenting av dina inlägg som jag tycker är förvirrande. Dessutom fattar jag inte heller varför du ska tvåla till @Petruska som jag inte kan se gör sig skyldig till personangrepp.

Men det är väl ingen som definierar nåt i den här tråden eller vad menar du? Det är ju en diskussionstråd? Jag förstår faktiskt ingenting av dina inlägg som jag tycker är förvirrande. Dessutom fattar jag inte heller varför du ska tvåla till @Petruska som jag inte kan se gör sig skyldig till personangrepp.

Jag tvålar inte till någon, jag svarar på de frågor jag får och hon ställde en fråga till mig. Dock lägger jag inte manken till för att vara särskilt trevlig heller, jag svarar med samma ton jag hör i tråden i övrigt. Och det är just därför jag inte gillar den här typen av trådar som till slut bara handlar om att hitta fel i varandras inlägg, kasta in halmdockor och allmänt "tvåla till" varandra. Det diskussionsklimatet gör oss sämre än vad vi egentligen är, och så även mig.

Och just att vrida och vränga på ord i varandras inlägg, tycker jag är precis vad denna tråd fastnat i, sedan sida 1.

God natt.

Jag kan lätt tänka mig sammanhang där det kan ha varit mer laddat för 20 år sedan eftersom den vita blindheten för vit rasism var ännu mer kompakt då än nu. Något som det fanns och finns oändligt mycket svart erfarenhet av.

Den laddning du talar om, tycks endast beröra vita.
Men det är väl klart att det även berör mörka såklart! Det är inte rimligt med tanke på historiken och 2001 är liksom inte hundra år sedan

Generellt tycker jag att man imiterar väl en person inte en grupp. Man imiterar Obama liksom , han har väl gjort en del tokigt, han röker ju iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka