"Tryckpressen"

Sv: "Tryckpressen"

Lånar min egen knapp igen.

Har kollat lite vidare, o AW verkar nu ha tagit bort detta om tryckpress från sin hemsida (jag jan inte hitta det i a f), men är bara allmänt okonstruktiv o "tjurig" i sina svar på FL. Jag tycker det hela verkar helt befängt, och tycker många av hennes metoder verkar konstiga överlag. Dock har jag tidigare lästlite om Sova Hela Natten Metoden på nätet (men aldrig praktiserat den då L hittade dygnsrytm ganska så av sig själv vid ca 3 mån) och då tyckte jag den verkade ganska vettig- särskilt jämfört med läskiga Femminutersmetoden t ex. Dock missade jag tryckpressen o andra brutaliteter, o jag läste inte så noga, utan bara konstaterade att det handlade om att ge barnet fasta rutiner och inte låta det skrika sig till sömns. Är skeptisk till Metoder med M överlag tror jag... Tips o ideer är en annan sak.
 
Sv: "Tryckpressen"

Håller med ako.
Inte mycket för dessa metoder hit och dit.
Alla är ju olika och man får läsa sitt barn och se vad som passar.
Isak somnar till sång/lågmält prat och smekningar på rygg och mage. (sedan att jag spyr på byssan lull snart är en annan sak;) )
 
Sv: "Tryckpressen"

Dock har jag tidigare lästlite om Sova Hela Natten Metoden på nätet (men aldrig praktiserat den då L hittade dygnsrytm ganska så av sig själv vid ca 3 mån) och då tyckte jag den verkade ganska vettig- särskilt jämfört med läskiga Femminutersmetoden t ex.

Jag snodde valda delar ur den boken. T.ex. rutiner och så buffa för att lugna fungerade för oss. Innan dess hade jag aldrig fått honom att sova inne på dagarna!!!! Jag hade dåligt samvete för att jag inte körde FMM och aldrig fick honom att sova. Jag är så glad att jag slapp det och fick en kille som kunde sova i sin egen säng bara på någon dag. Men jag kom aldrig igenom hela boken innan jag gjorde min egen metod som fungerade :D
 
Sv: "Tryckpressen"

Men okej... verkar ju inte normalt nånstans! Varför kan man inte låta den lilla bebisen somna när det passar.. Istället för att försöka tvinga en liten som gråter :crazy:

Det skulle du förstå om du hade ett barn som inte sov någon gång. När vår kille var ett par veckor kunde han vara vaken 6 h i sträck. Nu är han vaken tills vi lägger honom. Han skulle aldrig få för sig att bara somna. Knappt ens i vagn eller i bil.
 
Sv: "Tryckpressen"

Det där med att inte sova inne känner jag igen.
Isak hade en period då han verkligen bara sov ute.
Spelade ingen roll vad man gjorde, han somnade inte inne.
Men tog en dag och verkligen inte gav mig. Det tog lång tid men till slut somnade han inne också, men det var väldigt höga och långa protester innan det. Men efter det så sover han inne också, dock enbart i vagnen. Han vill inte sova i sängen dagtid och vi låter honom ha det så.

Var ett tag också som han inte sov dagtid om han inte fick välling också.
Problemet då blev att han vägrade äta mat och bara skulle ha välling.
Men får han äta frukost-mellis-lunch (ev frukost-mellis och lunch när han vaknar) då sover han utan flaskan sedan.
 
Sv: "Tryckpressen"

kl

Efter att ha sett den videon tänker jag inte läsa något av henne. Hon verkar ju helt hjärnbefriad. Jovisst det funkar efter ett tag, men det gör det med de ryska barnhemsbanen också när de lämnas ensamma att gråta. Jag jämför inte med att lämna ett barn gråtande, jag säger bara att metoder kan funka utan att vara bra.

Just tryckpressen ser förskräcklig ut, och vad tänker bebisen? Så länge jag skriker puttar hon mej i skallen och trycker ner mig i vagnen, när jag slutar gråta så låter hon mig vara. Jättebra Anna! Precis så man vill bemöta att ens barn försöker säga en något.
 
Sv: "Tryckpressen"

Anna lyssnar och kommenterar inte sådant "tjaffs" från andra människor.. Undrar hur man ska tolka det?

Eller är hon bara feltolkad?

Jag tycker att metoden är väldigt brysk och det skulle inte falla mig in att göra så mot mitt barn.

När Loke skulle lära sig att sova i sin säng när han var spädbarn så satt vi vid hans säng. Hade tassar på sängen så att man kunde gunga den lite, en speldosa och så sång/läsning ur bok. Han fick även flaskan med ersättning i sängen. Han låg inte och skrek ensam och vi tryckte verkligen inte ner huvudet på honom.

Det tog lite tid, men han lärde sig att sova i sängen. Han var väl ett par månader när han hade lärt sig det. Var under ett halvår iallafall. När han gnällde så kom vi självklart.

Nu är han 1 och ett halvt och har inga problem med att somna i sin säng, oftast behöver jag inte ens vara i samma rum. Han har inga större problem att somna på dagis heller och inte hemma hos morfar/farmor etc. Han har väl antagligen lärt sig att vi finns där för honom?

Det kan hända någon gång, sällan, att han är lite ledsen/grinig på kvällen när han ska somna. Men det går över fort och jag behöver inte ta ur honom ur sängen.
 
Sv: "Tryckpressen"

Ja så tycker jag också, att de ska veta att man finns där för dem.

Min somnar fortfarande inte utan tutte/bilstol och vaknar flera gånger per natt, men det bekommer inte mig och jag skulle aldrig prova AWs idiotmetoder.
 
Sv: "Tryckpressen"

Bra beslut tycker jag!
Att inte läsa något av henne. Hon är en självutnämnd uppfostringsexpert som förespråkar den ena galenheten efter den andra. Av någon märklig anledning blev hon i princip helgonförklarad på 80 och 90 talet. Jag har läst det mesta hon har haft åsikter om och kan inte förstå varför media fortsätter att uppmärksamma hennes metoder som i många fall verkar vara direkt skadliga. Människan själv är ju väldigt mediahet så henne kan man nog inte stoppa hon slickar i sig den publicitet som hon får. Så förmodligen är hon nog mycket nöjd över denna tråd. Hellre ökänd än okänd.
 
Sv: "Tryckpressen"

Fast av 31 inlägg så är det inte en enda som håller med om hennes metoder. Fast det kanske inte är Annas intresse?
 
Sv: "Tryckpressen"

Nej det tror jag nog inte att det är. Hade hon inte fått uppmärksamhet för sina uppfostringsmetoder hade hon förmodligen varit '' expert" på något annat.
 
Sv: "Tryckpressen"

Fast ärligt: när någon säger att köra över tröskeln ger shaken baby-syndrome så undrar jag faktiskt om resten av kritiken är lika befängd.

Hade man hållt sig lite inom ramarna så hade jag kunnat ta kritiken mot Anna Wahlgren mer på allvar, men det här låter mera som folk som inte gillar Anna i största allmänhet och vill hitta något att klaga på än något annat.

Jag tycker det är mera barnplågeri med alla dessa oroliga och osäkra föräldrar som duttar hysteriskt med sin barn och aldrig vågar ställa ner foten och bestämma sig för vad de ska göra.
Har bekanta som ligger och ska natta sina barn i timtals istället för att se till att de somnar (nu pratar jag inte spädbarn utan småbarn). Såväl deras barn som de själva plågas av detta utdragna nattningshelvete och ändå vågar de inte förmedla säkerhet utan står och velar fram och tillbaka vid barnkammardörren så att ungarna blir oroliga. DET anser jag är värre för jag tror då att otroligt få skulle tolka rådet till att hårdhänt TRYCKA ner sina bäbisars huvuden i madrassen och rulla barnvagnen så ungen får skakskador, jämfört med "jag-vet-inte-vad-jag-ska-göra-och-jag-vill-vara-kompis-med-mitt-barn-föräldrarna".


Fast det blir ju deras egna (föräldrarnas) problem och inte barnen som behöver bli nertryckta i en madrass.. Lite oroliga - skrikande bebis som får sitt huvud nertryckt i en madrass. Behöver jag svara vad jag tycker är värst? :angel:
 
Sv: "Tryckpressen"

Det skulle du förstå om du hade ett barn som inte sov någon gång. När vår kille var ett par veckor kunde han vara vaken 6 h i sträck. Nu är han vaken tills vi lägger honom. Han skulle aldrig få för sig att bara somna. Knappt ens i vagn eller i bil.

Hmm jag hänger inte med :D Vad gör det om han är vaken tills ni lägger honom, det är väl så det brukar vara? (Om h*n inte är en bebis) Å vaken 6 timmar i sträck, det är väl inte så länge? Alltså jo för en så liten men var det på natten eller? *förvirrad*
 
Sv: "Tryckpressen"

Hmm jag hänger inte med :D Vad gör det om han är vaken tills ni lägger honom, det är väl så det brukar vara? (Om h*n inte är en bebis) Å vaken 6 timmar i sträck, det är väl inte så länge? Alltså jo för en så liten men var det på natten eller? *förvirrad*

Bara för att man är vaken betyder det ju inte att man är glad och pigg hela tiden? Det kan ju vara så att bebisen är jättetrött och därav blir arg och skriker, fast inte somnar? Och består 3 av 6 h av skrik är 6 timmar vaken i sträck mycket. :)

Nu vet jag inte hur Brandgul hade det, men det är iaf så jag tolkar inlägget. För jag vet, även om jag personligen inte har det problemet utom någon enstaka gång, hur jobbigt det är med barn som är snortrötta och gnälliga men inte somnar.
 
Sv: "Tryckpressen"

Jag har sett filmen och har man inte sett den utan bara läst beskrivningen kan man inte i sin vildaste fantasi tänka sig vad det är som sker faktiskt. I sin demonstrationsfilm är hon väldigt brysk och hårdhänt. Vagnen körs inte över en tröskel men det rycks mycket hårt i vagnen, barnet skriker och AW trycker ner barnet genom att lägga handen över axlar/nacke och pressa ner och framåt barnet samtidigt som hon skjuter iväg vagnen med en väldig styrka.

Och barnet skriker. Det slutar inte skrika heller (barnet hon använder i demon ska nämligen inte sova förklarar hon).

Jag skulle också skrika om någon behandlade mig sådär. Sedan skulle jag gå och anmäla våldsföraren hos polisen, men det kan ett stackars spädbarn inte göra.
 
Sv: "Tryckpressen"

Vagnen körs inte över en tröskel men det rycks mycket hårt i vagnen, barnet skriker och AW trycker ner barnet genom att lägga handen över axlar/nacke och pressa ner och framåt barnet samtidigt som hon skjuter iväg vagnen med en väldig styrka.

Stämmer bra med instruktionerna jag läste i Barnaboken. Om jag minns rätt så skrev hon att man skulle dra åt sig vagnen med "samma kraft som man ryckte bort ett barn som var på väg att trilla över ett stup" (min formulering). Jag tycker AW har en del vettiga idéer, som att ha rutiner för dagen och att involvera barnen i vardagslivet. Men hennes sovråd gör mig mörkrädd :crazy:
T ex att man inte ska byta bajsblöjor på barnet när man kör sova hela natten-kuren, utan de ska lära sig att bajsa på dagtid bara. Händer det på natten får de ligga nedbajsade. Twinstar postade en länk till en sådan diskussion för ett tag sen.
 
Sv: "Tryckpressen"

Har vi sett samma film? Vagning Det hon visar här tycker jag inte är det minsta brutalt eller hemskt. Jag tycker hon tar ömt men bestämt i barnet, och hur hon vaggar vagnen, tjaa, finns inte en chans att barnet får skallskador eller mår dåligt av det!

Om det inte är samma klipp vi pratar om, kan du länka?
 
Sv: "Tryckpressen"

Fast det blir ju deras egna (föräldrarnas) problem och inte barnen som behöver bli nertryckta i en madrass.. Lite oroliga - skrikande bebis som får sitt huvud nertryckt i en madrass. Behöver jag svara vad jag tycker är värst? :angel:


Kolla på klippet med Vagning som jag länkade till i inlägg 39. Är det så otroligt hemskt att lägga ner ett barns huvud? Eller pratar ni om något annat? Jag tycker hon gör det på ett ömt med bestämt sätt där. Barnet vet vad som gäller - nu ska jag sova.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 982
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 185
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 174
Senast: Iamia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 515
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp