Tryckutjämna sadelgjord

Sv: Tryckutjämna sadelgjord

jag har samma storlek på den som på andra gjordar, hade nog kunnat ha 5cm längre.
Jag förstår inte vad du menar, mina gjordar går att ha förbygel till, det sitter ju en liten ögla som man sätter förbygeln i.

Bild på mina 2 gjordar.
CIMG1726.jpg
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

jag hittar inte bilden i tråden?

ang Ordo, det finns fler modeller att välja på.
(En dressyr, En vanlig med lite extra i mitten, En hopp och en fält) Vet inte vilken du titta på.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag har förbygel med 5 infästningar alltså dels de vanliga uppe i d ringarna och mellan frambenen men även en extra precis i underkanten av sadelkåpan som alltså fästs om den främre stroppen i sadelgjorden när den är delad som resårgjordar är upp mot sadelstropparna, iom att dessa inte är delade så måste man ju på något sätt spänna dem om hela sadelgjorden istället vilket det inte finns utrymme att göra nu då det bara är en smal ögla på förbygeln som bara passar om en sadelgjordsstropp.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

jag hittar inte bilden i tråden?

ang Ordo, det finns fler modeller att välja på.
(En dressyr, En vanlig med lite extra i mitten, En hopp och en fält) Vet inte vilken du titta på.

Såg när jag rullade bak i tråden för att kolla på bilden att den inte fanns där längre moderatorn har nog varit inne och upptäckt att det var en "stulen" bild från affären :angel: och plockat bort den, sitter på noll hastighet på uppkopplingen nu något fel på 3G nätet här nere så tror inte jag kan ladda upp bild även om jag tar en ny på sadelgjorden, så bild finns tillsvidare på horze det är den svarta med vita sömmar som har platta (som dock ser mindre ut på bilden än i verkligheten) och resår bredvid plattan.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Bild på mina 2 gjordar.
CIMG1726.jpg

Klurar på en sak när jag tittar på Wintecgjordarna blir de svängda även när de sitter på och i så fall de är ju svängda åt fel håll ? Puttar de inte fram sadeln normal häst har ju sadelgjordsläget rakt under stropparna eller längre fram (de som behöver svängd gjord där böjen är framåt) men dessa är ju svängda bakåt om de blir svängda även på och måste ju då spännas på magen på hästen finns väl ingen häst som har sadelgjordsläget bakom sadelstropparna ?
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Nä då sätter du den åt fel håll.

såhär ser den ut på min häst. På sista bilden ser man skavet hon fick utav en vanlig gjord.

CIMG1736.jpg


CIMG1737.jpg
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

De är formade för att inte putta sadeln framåt därav rundningen framåt. Plattan är dock så pass dred att den täcker hela sadelgjordsplattan på en normal häst och kan på en häst med liten yta tom bli för stor. Hoppgjordens platta är många gånger för stor och tar då mot på ett eller annat vis.

Så här kan det se ut på.

32837961.jpg


32837960.jpg


32837969.jpg


Även att det inte är resor så gör luften att gjorden flexar en hel del både för andningen och expaneringen av buken och till rörelsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Men kan du inte göra en liten mellan del som ligger runt sadeljorden och som sen förbygeln är kopplad i. Lite bökigt kanske men ett sätt att lösa problemet?

Ptr
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Ursäkta för trådkapning ts men var har du Palle köpt dessa gjordar ifrån? Kan du PM:a mig :)? Jag letar efter likadana till mitt sto men har inte någon och inga butiker verkar förstå vad jag menar.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Grrrr har upptäckt en sak som inte är så kul, det går ju inte att sätta förbygeln på varken den gjorden jag nu har hemma eller på wintecgjorden, de har uppenbarligen räknat helt med att alla har gjord med resår vid knäppningen för utan resår där så delar sig ju inte spännena upp till sadelstropparna och plötsligt finns det ju inget att spänna förbygeln i som alltså sitter om en stropp och skall sitta precis i underkanten på sadelkåpan, jäätekul skall man nu behöva lämna in och få sytt om förbygeln också har inte haft en tanke på det.

Det finns snygga läder "byglar" eller vad man skall säga som har en liten ring framtill. Det är meningen att man skall ha den på gjorden mellan frambenen - om man vill kunna koppla på en gramman eller liknande. Om du köper två såna så kan du ju ha dem vid knäppningen istället så slipper du sy om förbygeln.
Jag kan ta ett kort på en sån om du vill, men det blir imorgon i s f för jag har en i stallet.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Har du hunnit kontakta den som gjort gjordarna ännu ?

Till alla som frågat efter VAR jag fått gjordarna gjorda så är dom gjorda i Stockholm...
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jo jag vet att sådana finns och har sådana också men det löser inte problemet då förbygeln inte har någon "knäppning" där utan just öglor som dock enbart är så smala att de går över en "stropp" till sadelgjorden och alltså inte går att trä över hela sadelgjorden.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Kan för övrigt uppdatera i huvudämnet för tråden också. Klart bäst gillar hon den sadelgjorden jag köpte från horrze som har liten platta under magen och resår där nere.
Slumpade sig inte bättre än att jag även sprang på en begagnad ELT gjord som jag köpte dock egentligen till den jag har som har sadeltvång ibland (alltså inte samma häst), naturligtvis var jag ju även tvungen att prova den på denna dam och kan säga att det var tur det inte var till henne jag köpte den för hon hatar den.
Den andra hästen har varken sagt bu eller bä så har inte märkt något större resultat av ELT gjorden dock har hon inte haft några sadeltvångsutbrott dock kan det även vara slumpen då hon är sådana att de bara kommer ibland och i vissa lite speciella situationer.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Palle, här är en till som undrar om du kan pm:a mig om var du fått dina gjordar tillverkade? Tror att det skulle kunna vara något för min dam :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
657
Senast: warg
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp