Tryckutjämna sadelgjord

Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Svanskappa är inte ett alternativ öht? Efter att ha läst denna tråd la jag upp en tråd med frågan eftersom de inte verkar användas mycket i Sverige längre och jag undrar varför.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag skulle också rekommendera dig att prova ELT-gjorden om du har möjlighet. Många hästar har blivit hjälpta av den men inte alla. Därför verkar det dumt att springa iväg och köpa en med tanke på hur dyra de är. Men känner du ingen som kan låna ut en till dig så du kan få testa iallafall? Och få prova den under en veckas tid så att du vet om den funkar eller inte.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Svanskappa är inte ett alternativ öht? Efter att ha läst denna tråd la jag upp en tråd med frågan eftersom de inte verkar användas mycket i Sverige längre och jag undrar varför.

:confused:
På vilket sätt skulle en svanskappa hjälpa till att tryckutjämna sadelgjorden ?
Hennes sadlar åker aldrig fram
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag använder mig av "Ordo Equester" gjord. Köpte den till en känslig häst och min nuvarande är ännu mer känslig och den funkar. Har även en ELT gjord.

Om ELT gjorden står det ju bla:

" hästen har lättare att andas och blodgenomströmningen blir bättre

fördelar trycket mot bröstmuskeln

hästen får ett friare rörelsemönster

sadeln ligger på plats, glider inte Obs! Obs! Obs!

elastisiteten centrerad under hästen för bästa comfort

ergonomiskt utformad "
 
Senast ändrad:
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Vilka fina bogblad, vilken körhäst! Dör måste det gå att hitta en sele till.

Ja ja, nu är jag som jag e.

Sadeljord var det, funderade på om det är nervknippet mitt under som hästen reagerar på?

I sådana fall så gäller det att bygga upp på var sida om så att det blir en kanal mitt under, kanske en handsbredd. Fanns sådana jordar de var poppis för ca 15 år sen men har inte sett dem på länga. De var lite dyra vill jag minnas. De jag tänker på var dessutom med dubbelfunktion då där var ett par extra remmar som gick till en gummigrej så man kunde ställa svikten.

Ptr
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Har du alltså en sådan som jag la upp bild på, hur funkar det med resåren där ?
Blir den mer sviktande än en med resåren uppe ?

Resåren är ganska styv men trycket blir jämt och bra.
Tror faktiskt inte att den sviktar mer, bara annorlunda.
Har också känslan av att sadeln ligger mer stilla med den gjorden.
Dessutom så känner man mycket bättre hur hårt man spänner den. På en vanlig gjord så ger resåren med sig rätt mycket när man drar den men denna får man mer känsla i handen på hur hårt man drar.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Till TS Jag skulle, som många tidigare även skrivit rekommendera Franskgjorden, Eric Le Tixerant
 
Senast ändrad:
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Hade också ursvårt att hitta en sadegjord till våram Lippa som hade både sadelgjordsfobi och uruselt sadelgjordsläge men jättebra sadelläge.

Men efter att ha prövat den ena anatomiska sadelgjorden efter den andra, tror vi testade nästan allt som fanns utom ELT så upptäckte jag att vi hade tänkt helt FEL....

Det var inte en bred gjord hon behövde utan en jättesmal gjord. Hennes sadelgjordsläge mitt under magen var bara ca 4-5 cm bred....

När jag berättade det för han som stoppat om hennes sadel visste han precis vad för sorts sadelgjord hon behövde.

Och hem fick jag dessa 2 gjordar, en vanlig lång och en kort.
Redan efter första ridturen märktes skillnaden efter ca 15 minuter.
Efter ca 1.5 timmes tur i skogen i alla gångarter hade sadelgjorden inte flyttat sej ens en millimeter.
Vid nästa dags ridtur spände hon sej inte ens när vi skulle lägga på sadeln.

28973353.jpg


Dom ska användas som dom är UTAN fårskinn eller annat mellan gjorden och hästen.
Och dom gav inga skav trots att hon var så skavkänslig att hon fick skav av i princip allt.......
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag är helsåld på Tixerand-gjorden. Jag har den på alla hästar jag rider, om jag får för ägarna.
Min egen ena hade sadeltvång som nu snudd på är borta. Min andra bara rörde sig lite stelare. Så vi testade. Och han rör sig bättre.
De flesta rör sig mindre knipt med den.
Min ponny har så smalt sadelläge att han inte skulle kunna ha en vanlig lädergjord, Men det verkar funka fint med Tixerandgjorden.

Jag tycker det är en väl genomtänkt gjord med resår rakt igenom och neoprenplattan.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag har de där lite "flätade" i läder. De har lite samma idé. Inte så värst breda och dessutom smalare i höjd med benen.

Just den där varianten har jag inte sett förut! Härligt att du är nöjd.

Den jag skrev om längre upp i tråden liknar däckeljorden som sitter på en del travselar.

Ptr
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag använder Wintec Cair gjorden till min som har sadeltvång, den är superbra! Håller med de andra att den ser klumpig ut men min häst älskar den!

Vilken längd har du i förhållande till vad du har på vanliga lädergjordar?
Är den mkt elastisk ?
Ramlade på ett ställe utomlands igår som säljer dem för under halva priset mot här hemma, ca 600:- för en wintec cair och ca 1000:- för en bates cair med hoppplatta. Var ju en viss skillnad mot här hemma kan man ju säga.
Klurar dock om jag vågar ta en lång då jag har en annan häst med lite sadeltvångstendenser tidvis men den behöver egentligen längre gjord än denna dam.

ELT gjorden för övrigt har jag upptäckt verkar bara finnas upp till 130 töjer den sig mkt eller varför finns den bara upp till den längden ?
Den andra jag skrev om som har lite sadeltvångstendenser kan omöjligt ha kortare än 140 till den sadeln hon har nu då den har så korta kåpor/stroppar så tom det är på håret att man får dit. (Hade 130 när hon hade flat med normallånga kåpor).
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Då Lippan inte längre finns så testade jag gjordarna på vårat nya fullblod som ibland inte gillade att bli sadlad.
Men sen vi började med dessa gjordar försvann alla sådana tendenser :love:

Är det en sådan här gjord du menar när du skriver "flätad" lädergjord ?

16008468.jpg
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Man ska ta mindre storlek i ELT gjorden än vad man annars har, ja för den töjer sig. Jag har 65 på dressyrgjord men tog 60. Insåg dock att jag borde tagit 55. Räkna med 10 cm kortare ungefär än vad man annars har...
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Som tur var googlade jag runt en del och ELT gjorden är nu helt avskriven, hon har luftstoppning på sadeln och tydligen funkar inte dessa gjordar alls ihop med det, likadant står det på många ställen att det oftast inte funkar om man har problem med att sadeln rullar i sidled bara framåt och bakåt. Så jag tackar för att google finns innan man lägger ut 2500 för något som andra upptäckt inte fungerar.
Kommer att beställa en Wintec cair (tror jag skall köra ner och klämma på den lite mer i affären i närheten) från utlandet, dessutom får jag hem den andra gjorden jag visade bild på idag på öppet köp så får vi se hur den ser ut att stämma i passform på henne innan jag bestämmer mig.
Frågan är bara vilken storlek man skall beställa på cair gjorden, mkt hänger på hur elastisk den är.
Någon som har koll på vilken storlek man skall ta ?
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Ta samma, evt 5 cm större. Inte mindre! Den är inte alls särskilt elastisk, vilket jag tycker är bra, mindre elastisk än en vanlig lädergjord med resår. Har som sagt även ELT och den plus Childeric med extra mjuka bossor blir lite vingligt.... Funkar dock jättebra till ullstoppade sadlar.

Jag köpte också min Cair på rea i utlandet.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Ja just sån!

Man mäter mellan frambenen och totallängd så att den blir avpassad. Har två här hemma ska bli en till sen.

Ptr
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Ta samma, evt 5 cm större. Inte mindre! Den är inte alls särskilt elastisk, vilket jag tycker är bra, mindre elastisk än en vanlig lädergjord med resår. Har som sagt även ELT och den plus Childeric med extra mjuka bossor blir lite vingligt.... Funkar dock jättebra till ullstoppade sadlar.

Jag köpte också min Cair på rea i utlandet.

Hmmm blir den inte stum då ? Hade ju klurat ut att jag kanske kunde klara mig utan magplatta i hoppningen om hon kan ha den gjorden som är så bred skyddar ju en del av området man vill ha plattan i ialla fall, men just till hoppningen så vill man ju absolut inte ha gjord utan resår bröstkorgen utvidgar ju sig en hel del när de hoppar och det i kombination att sadeln ju utsätts för tryck och press i alla riktningar och därmed måste vara ordentligt spänd gör ju resåren mkt viktig.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag har jätteproblem med att alla sadlar just åker i sidled på min häst...(dessutom hade han sadelgjordstvång förut..) men jag använder ju ELT gjorden och har dessutom två childericsadlar med mjuk stoppning (inte ullstoppade) Har inte heller haft problem med att sadlarna kanat omkring. Jag varierar dock mellan min ordo gjord och min Elt gjord. Har kikat på wintec gjordarna men dom verkar ju vara så tjocka. har aldrig testat dom dock. Valde att köpa ordo gjorden istället då. Har du kollat på Ordo gjordarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Googlade fram Ordo gjorden nu är ju nästan en likadan som den jag nu fått hem (bild tidigare i tråden) med skillnaden att den jag fått hem har resåren i det smala partiet direkt efter plattan istället för uppe i änden mätte plattan och den är 17 cm på den dock lite mer formad än ordogjordens som det står är 18 cm. Så bör vara lite skitsamma utförande mässigt och känslan säger mig att resåren bredvid plattan istället borde göra att det blir mer "svikt" i plattan har inte hunnit prova den på henne än men skall göra det snart.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Grrrr har upptäckt en sak som inte är så kul, det går ju inte att sätta förbygeln på varken den gjorden jag nu har hemma eller på wintecgjorden, de har uppenbarligen räknat helt med att alla har gjord med resår vid knäppningen för utan resår där så delar sig ju inte spännena upp till sadelstropparna och plötsligt finns det ju inget att spänna förbygeln i som alltså sitter om en stropp och skall sitta precis i underkanten på sadelkåpan, jäätekul skall man nu behöva lämna in och få sytt om förbygeln också har inte haft en tanke på det.
 

Liknande trådar

Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
657
Senast: warg
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp