Tryckutjämna sadelgjord

gylle

Trådstartare
Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och inte var det sadlen som vi trodde utan problemet satt på motsatta sida under magen och hon reagerar alltså med rejäla spänningar på sadelgjorden, inte blir saken lättare av att damen har ungefär noll sadelläge och är klotrund i ryggen och har vid försök med lösare gjord lyckats bocka runt sadeln vilket ju inte är så angenämt. Alltså behöver man dra gjorden ganska mkt på henne trots välpassande sadel.
Frågan är bara hur sjutton man får så lite tryck som möjligt, hon blev behandlad och fick bort spänningarna och det problem vi upplevt försvann som ett trollslag, slängde bort hennes gamla anatomiska sadelgjord och tog en rak med fårskinnsfodring istället första gången verkade det funka bra men redan andra gången så grinades det lite igen vid spänning av gjorden, dock kändes inget i ridningen men magkänslan säger mig att grinandet indikerar att det inte är optimalt med den gjorden heller att inte fårskinnet ger tillräcklig tryckutjämning.

Men vad är egentligen bäst att använda har aldrig haft problem i dessa regioner så känner mig rätt nollad i tanken.

Stod och kikade på en gjord i affären som har en liten "platta" mitt under magen sen hade den resåren ungefär mitt på istället för upptill har faktiskt ingen erfarenhet alls av att ha resåren där gör det skillnad i hur den utjämnar trycket ?

En annan fundering har någon sett någon form av platta/skydd med typ silikon eller liknande som man skulle kunna knäppa på sadelgjorden borde ju ge en bra tryckfördelning men kan inte hitta något sådant när jag försöker söka runt.
Funderade lite på att köpa den gjorden med den lilla plattan (om det nu är bra att ha resåren mitt på) och på något sätt fått dit en silikon dämpning på den plattan under magen.

Någon som har några ideer ?
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Eric le tixerant - dyr men värd vartenda öre

Förutom att vara tryckutjämnande så är den också kanon för hästar med taskigt gjordläge.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Tror inte den funkar på henne den har en alldeles för stor platta det är ett av problemen med henne att hon har väldigt smalt utrymme både i sidled och framåt/bakåt för sadelgjorden troligtvis en av anledningarna till att hon får problem av sadelgjorden, hon kan tex inte ha hopplatta så snart gjorden är tillräckligt lång så är plattan alldeles för stor för henne vilket gör att den sitter katastrofdåligt.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag har båda en Tixerant gjord och en Wintec Cair. Cair gjorden ser lite klumpig ut men den är faktisk riktigt bra!
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Okej. Jag upplever dock att själva "plattan" på den här gjorden är lika stor oavsett vilken längden på gjorden, kanske har jag fått det om bakfoten..?
Och platten är dessutom helt mjuk och formar sig efter hästen.
Du känner ingen som har en som du kan få testa?

Mitt sto är heller inte så stor och liksom din, rund över ryggen. Hon har även välvda revben som gör det lika lätt att få en sadel att sitta stilla som på en cylinderformad tunna :cool: Den här gjorden sitter där man sätter den utan att jag behöver dra mig blå och pålle är nöjd.

Den gjorden du visade bild på har jag ingen erfarenhet av.

Jag blev också rekommenderad att testa cair-gjorden, men det blev aldrig av.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Som lång gjord har jag Wintec-gjorden, och tycker den är riktigt bra! Även om den ser klumpig ut som Centaur säger, och ganska tung så verkar hästen tycka den är riktigt bekväm.
Som kort gjord (vet inte om den finns som lång) så har jag Hööks Equi-Guard, där spännena sitter ihop och löper genom en ring, och den är jag mycket nöjd med. Jag upplever på en del hästar att det blir olika tryck på de olika spännena, man skulle vilja haft ett hål emellan ibland, ffa på den bakre, och den här gjorden löser det. Det borde innebära att trycket blir jämnare.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Plattan på den är mkt möjligt lika stor på alla storlekar ser för stor ut på alla bilder jag hittat det var magplattegjordar jag menade när jag skrev det där blir ofta plattan större ju längre gjord du väljer, de som sitter på de små ponnygjordarna skulle möjligen gå på denna dam men så fort man kommer upp på "stor häst" längderna så blir plattan för stor för henne. Tixerant gjorden ser ju egentligen ut att bygga lite på just det som jag vill komma åt en dämpning på plattan under magen på den är det ju gjort med något neoprenaktigt i olika lager man borde ju helt enkelt kunna dämpa plattan själv (för bra mkt billigare pengar) att den ligger så stilla beror säkert också på samma sak neoprenen blir trög och glider inte utan "suger" sig fast. Man skulle kanske tillverka ett skydd till plattan med typ antiglidpadd borde ju då göra att gjorden ligger stilla och dämpar på samma gång frågan är bara hur man skulle få ihop det måste ju då vara avtagbart så att man kan tvätta det hmmm
Skulle vara intressant med erfarenheter av vad resåren gör positivt/negativt när den sitter som på ovanstående gjord, om det skulle vara ett bra projekt att "bygga" vidare på. Den gjorden kostar 600:- och antiglidpaddar har jag hemma så att jag skulle kunna panga en dock är jag som sagt osäker på om det är bra eller inte med resåren där ?
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Ja har stått och tittat på Wintec gjorden några gånger gillar tanken med luftstoppning i gjorden men den ser ju så fruktansvärt klumpig och styv ut, formar den sig verkligen vettigt efter hästen, känslan man får är att man måste ha en häst som har samma form som gjorden. Fattar inte varför de gjort den så styv och klumpig borde ju gå att göra en mkt smidigare gjord med luftstoppning.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Vår sadeltvångs-häst är helt symptomfri sedan vi bytte till ELT-gjorden. Jag trodde aldrig det skulle göra så stor skillnad, men med ett brutet ben i bagaget pga. rodeo-bocksprång så var vi tvungna att prova allt. Denna sadelgjord var uppenbarligen lösningen. Kan därmed verkligen varmt rekomendera den, vet även fler hästar som tydligt har visat sin uppskattning. Den är ju elastisk hela vägen och fördelar därmed trycket jämnare till hästens fördel då rörelsefriheten ökar. Gummiplattan under magen har lite "sugproppskänsla" och medför att sadeln hålls bättre på plats precis som ni tidigare nämnt. Plattan under magen är samma storlek oavsett gjordens längd och är mindre än en vanlig hopp-platta. Jag skulle kunna vara deras reklampelare, men jag är verkligen supernöjd och sprider det gärna vidare. :laugh:

Men visst är man händig kan man säkert styra ihop en egen variant, jag hade dock varit beredd att betala det dubbla då resultatet var så slående. Nu går samtliga våra hästar med ELT, och även den märr som brukar vara lite grinig vid sadling har nästintill slutat sura när gjorden spänns.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Haha tankarna sprang iväg egentligen borde det ju gå att lägga in typ en cykelslang till bredare däck alltså kapad så att den var enkel (och alltså stänga igen ändarna) i en gjord ventilen ut på något smidigt ställe sen är det bara att pumpa in lagom med luft.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Min har alltså inte sadeltvång så det är inte nerverna som kommer i kläm på henne utan hon får problem med låsningar/kramp/smärta i bröstmuskulaturen framförallt på ena sidan så troligen ligger det väl ett skadetillfälle först i botten som gör att ena sidans muskler är känsligare. Hon blir kantig och stel i rörelsen i galoppen kändes hon så kantig så att man trodde hon var halt därav alla veterinärundersökningarna som senare övergick till att tro att det kom från sadlen att hon var störd av något som tryckte därifrån.
Inte trodde vi eller någon annan tyvärr att det kom från undersidan.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Oj, jag läste nog lite snabbt.. jaha men vad märkligt och en eloge till dig och veterinärer som kunde utröna orsaken!

Då antar jag att det är väl så viktigt att hitta en gjord som fördelar trycket jämnt. Har dock ingen erfarenhet av den gjord du visade men antar att enda sättet att hitta rätt är att försöka prova allt ni kommer åt så att hästen själv får säga vad som är godkänt. Även hästar utan sadeltvång tycks uppskatta ELT så kan ju vara värt att prova iaf. men det finns säkert ngn annan gjord som kan fungera också de kostar ju trots allt lite grann och kan ju vara värt att prova en innan man köper. :)
Lycka Till!
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Tyckte precis som du för inte så länge sen gällande Wintecgjordarna, att de var klumpiga, styva och helt enkelt hemska. Men så fick jag samma problem + lite till som beskrivs och jag hade inget val för jag hittade inget som jag kände var bättre så det var bara att testa. Min har smal gjordläge och uselt läge på alla vis.

Å dessa gjordar är mina bästa köp någonsin, å denna gjord är enligt mig - guds gåva till hästarna, både Bates och Wintec. De formar sig ganska omgående å är inte alls stela och klumpiga när de kommer på plats samt att den ger mer frihet än jag sett någon annan gjord göra.

Jag har fyra stycken nu och jag är lika nöjd med allihopa. Bates är dock ngt styvare än Wintec, men det beror på lädret. Det man dock ska tänka på är att ta en str längre än man har i vanliga gjordar för luften tar en del cm.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Kan varmt rekommendera H-gjorden. Den har en platta mitt på som fördelar trycket över en betydligt större yta jämfört med en vanlig sadelgjord. Den ger ökad stabilitet så man behöver inte spänna gjorden hårt, sadeln ligger still ändå. Används med fördel på hästar som har ett gjordläge som är placerat för långt fram för den ser till att sadeln inte dras framåt.

Såhär ser den ut

3.jpg
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

En liten tanke: vad det gäller bett exempelvis ska man ju variera dessa enligt de flesta för att variera tryck och allt vad det är. Vad blir resultatet om du varierar dina sadelgjordar? De borde ju ge olika tryck kan man tycka, i och med att du kunde spänna den med fårskinnsfodringen åtminstone första gången.

Låter väldigt besvärligt att sadeln glider trots att den sitter bra. Jag antar att det inte hjälper trots att du sätter en förbygel? Jag har ju det på min bomlösa för att undvika att stabiliteten sviker mig i en serie bocksprång eller liknande (har aldrig varit med om det, det är bara ett "säkerhetsbälte" som nu har namnet stabilitetsmojäng i min värld).
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Hon har förbygel med fyra fästpunkter + antiglidpadd vid mer "utsatta" tillfällen tex vid hoppning odyl där risken ökar något men det är en väldigt rörlig häst och förbyglen hämmar helt klart bogrörelsen så undviker att använda den för mycket så vanliga pass får man se till att ha välspänd gjord och bra balans ;)
Är ett tag sedan hon fick runt sadeln nu hon körde lite unghästtrots slog bakut och svängde in samtidigt och sadeln som inte var så hårt spänd (brukar inte dra så hårt på unghästarna) kom på glid och snacka om att hon tyckte det var skitäckligt och for iväg som värsta rodeohästen jag är ju ganska van vid unghästrodeo men när framvalvet efter ett antal bockar kom in under knäet på mig då var det bara att ge upp och käka lite grus, cool tjej dock bockade iväg ett par bockar till insåg sen att hon hade tappat bort någon och stannade förvirrad och vände och kom tillbaka med sadeln hängande inne under magen med kåpor och stigbyglar hängande ner (tur var det för det var min dyra amerigo hon hade på sig).

Vad gäller att byta sadelgjord så har det nog lite den effekten att man flyttar den till ett annat ställe så hon reagerar inte lika mkt första gången vi har sett lite den effekten när vi provat olika sadlar på henne första gången har hon ofta gått bättre med ny sadel för att sen kännas likadan igen gången efter då har vi ju tänkt att det handlade om sadlarna iom att vi var säkra på att det var där problemet låg men troligen har det ju varit att olika sadlar så hamnar gjorden lite olika. Dock är det ju inte optimalt att flytta runt "smärtan" det optimala är ju att hitta en gjord som aldrig skapar smärtan på henne och därför inte behöver flyttas omkring.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Blir nog svårt med en sådan gjord på henne dels har hon gjordläget helt perfekt i förhållande till sadeln dels är hon en häst som behöver ha gjorden spänd i de två bakre stropparna då hon behöver ha friheten i bogen som det ger så där blir ingen distans alls vid sadelstropparna sen är kort gjord inget alternativ utan det skall vara lång gjord då jag smyger upp sadelgjorden efter hand när jag skrittar då hon nu blivit så anti allt vad spänna gjorden heter och leka akrobat på henne är inget alternativ jag tänker prova blir nog att tugga grus lite för ofta då.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Det var en besvärlig dam du har ;)
Jag rekomenderar absolut att du får tag i en ELT-gjord och provar.
Unghästen i stallet fick låna en gjord av mig (sån som du la upp en bild på) den var aningen mer populär än en vanlig men inte mycket.
Sen fick dom lånat en ELT-gjord av en annan kompis och det blev en otrolig skillnad. Nu har hon en egen!
Tycker att inte "plattan" på ELT-gjorden är speciellt bred och den är väldigt mjuk men allt är ju relativt.
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Jag använder Wintec Cair gjorden till min som har sadeltvång, den är superbra! Håller med de andra att den ser klumpig ut men min häst älskar den!
 
Sv: Tryckutjämna sadelgjord

Det var en besvärlig dam du har ;)
Jag rekomenderar absolut att du får tag i en ELT-gjord och provar.
Unghästen i stallet fick låna en gjord av mig (sån som du la upp en bild på) den var aningen mer populär än en vanlig men inte mycket.
Sen fick dom lånat en ELT-gjord av en annan kompis och det blev en otrolig skillnad. Nu har hon en egen!
Tycker att inte "plattan" på ELT-gjorden är speciellt bred och den är väldigt mjuk men allt är ju relativt.

Har du alltså en sådan som jag la upp bild på, hur funkar det med resåren där ?
Blir den mer sviktande än en med resåren uppe ?
 

Liknande trådar

Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
657
Senast: warg
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp