Tumör i ögat?

puppan2

Trådstartare
Jag har en 14 årig skimmel ute på foder. Idag ringde fodervärden och var förtvivlad :cry: Hästen i fråga hade den senaste veckan varit lite rinnig i ögat, men inte så att han var röd eller irriterad. Han verkar inte ha ont alls. I söndags märkte hon att en del av ögat från ögonvrån och inåt hade blivit grått. Idag var hon in till vetrinären som sa att han "kunde se någon typ av växt" och att det eventuellt kunde vara en tumör. Hon fick en remiss till Strömsholm som "trollade med knäna" och lyckades få in henne på en tid på måndag. Usch vad orolig jag blir. Är det någon som har varit med om något liknande???
/puppan
 
Jag är ingen expert på just hästtumörer... men det känns inte så troligt att den skulle kunna växa fram så snabbt... på människor kan det bli en gråaktig växt på sclera (det vita på ögat) av olika sorters infektioner och virus... jag skulle tippa på att det är något sådant.. hästen kan ju ha fått en gren i ögat eller nått (kanske sitter den fast i tårkanalen?) och så sitter det och irriterar... Ta det lugnt och vänta på att någon duktig kollar på det... trots allt så är det ju lite speciellt hur just ögat reagerar på olika saker...
*håller tummarna*
 
Ja det hørtes alt for snabbt ut til å være en tumor! Det går nok bra, skal du se! :)
 
Det var en elakartad tumör i ögat :cry:
Stackars pållen. Han skall operera bort hela ögat på onsdag. Då kan de se om tumören har spridit sig bakom ögat eller ej. Vet sa dock att enögda hästar kan fungera utmärkt som promenadhästar. Nu är han ju redan promenadhäst så förhoppningsvis blir det inte så stor skillnad för fodervärden. Hon vill väldigt gärna ha kvar honom.
Är det någon som har träffat på några enögda hästar och kan berätta lite hur de är?
/puppan
 
Promenadhäst? Bah, det finns fler hästar som tävlar med ett öga, bla Quite Easy och så finns det en ponny som tävlat i flera år med bara ett öga.

Nu var ju hästen redan promenadhäst men ändå.

Håller tummarna för att det inte spritt sig!
 
Vad tråkigt att det var en tumör! Hoppas att det inte spridit sig!
Har träffat på en travhäst (i träning) som bara hade ett öga. Det var ingen skillnad i hanteringen förutom att man fick vara extra noga med att göra hästen uppmärksam (med rösten) när man kom på den sidan där ögat fattades.

//Frida
 
Enögd kurshäst

Borgs i Vimmerby hade ett enögt sto (olyckshändelse i hagen). Hon gick - efter konvalecens förstås - tillbaka till undervisningen. Har själv hoppat henne. Fick hon bara förtroende för ryttaren så var det inga problem.
Borde vara ändå lättare med en enda ryttare.
 
Min syster har en ponny som är enögd, hon är över 20 år (ponnyn alltså...) nu och har varit enögd i många år. Jag undrar om inte hon också hade en tumör i ögat....*minnet är dåligt* Men precis som nån ovan sa, man får göra sig hörd med rösten på den sida som hon inte ser. Annars har hon inga större begränsningar, hon hoppar och rider ut på henne som på en vanlig häst. (Fast nu är hon ju pensionär och tar det lugnt av den anledningen!)

Lycka till och jag hoppas det bara är begränsat till ögat.
// :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 360
Senast: Sol
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 556
Senast: Lisa2014
·
Övr. Katt Har precis kommit hem från vet... var där för att vår nya lilla stjärna Tristan drog hem öronskabb och smittade vår ett år gamla Isac...
Svar
10
· Visningar
1 761
Senast: skojskrot
·
Hästvård Kort historik. Fick en knöl på ögonlocket som växte oroväckande fort. Klinik 1 tyckte avvakta, hemmavet skickade mig med expressfart...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 421
Senast: barajag...
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp