Mer uppdatering om Keles öga..

Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Ja, han verkar verkligen vara "en på miljonen" Vilken häst, och vilken matte han har. :) Otroligt att han mår så bra efter alla omständigheter.

Kul också att höra att försäkringsbolaget ställer upp, annars får jag mest höra när det inte fungerar.
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Oj, hur blir det då i ögat om hon inte kan blinka ordentligt? Blir det tort?
Ska hon betäckas till våren?
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Ja, han verkar verkligen vara "en på miljonen" Vilken häst, och vilken matte han har. :) Otroligt att han mår så bra efter alla omständigheter.

Kul också att höra att försäkringsbolaget ställer upp, annars får jag mest höra när det inte fungerar.

HON :angel:

Jag har faktiskt aldrig haft minsta problem med det bolaget (Agria), det var liiite tjafs ang operera hennes benbit, då hon inte hade mer än minimala besvär, inga böjreaktioner, ingen reaktion vid longering men reaktion (tydlig) i ena varvet i trav vid ridprov. Lite korrespondens mellan bolaget och kliniken och de betalade den utan att tveka dock. I övrigt har de aldrig nånsin trasslat minsta lilla, och den hästen har kostat dem skjortan..
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Oj, hur blir det då i ögat om hon inte kan blinka ordentligt? Blir det tort?
Ska hon betäckas till våren?

Äns er det bra ut, det gjorde det faktiskt rent fuktighetsmässigt även innan OP, knasit nog. Dock fick hon ju då in skräp (spån t ex) i det, och fick ett hornhinnesår med tillhörade inflammation.

Hon ska inte betäckas om till våren om inte något oförutsett händer, utan då gör hon sin första tävlingssäsong istället, och så betäcker jag sen. Dels vetefan om jag TÖRS betäcka nu, kan ju få en otrevlig favorit i repris med ny operation med otur, sen så ser jag hellre till att få igång henne och utb henne, det är betydligt mer ofördelaktigt att betäckas som fyraåring och föla som femåring jmf med betäckning som treåring och föla som fyraåring. De missar mkt mer om de betäcks som fyraåringar. Och hon har ju tack vare operationer och elände vilat sen i maj ändå, så.. Och sist men inte minst så gav köpte jag jud en där tredje hästen istället.

Så, om allt går som det ska blir det INGEN betäckning nästa år (ska vara om de ställer Szkopul på semin då, dååå blir det svårt låta bli *s*)
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Vilken kärleksförklaring. Underbart!
Vilket försäkringsbolag är det om man far fraga? Jag haller pa att kolla runt inför mitt nya hästinköp..
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Aha, Agria alltsa? Läste precis inlägget ovan.
Har du förresten nagra bilder pa hur det ser ut nu efter stygnen är tagna? En mycket fascinerande historia är det här..
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

HON :angel:

Jag har faktiskt aldrig haft minsta problem med det bolaget (Agria), det var liiite tjafs ang operera hennes benbit, då hon inte hade mer än minimala besvär, inga böjreaktioner, ingen reaktion vid longering men reaktion (tydlig) i ena varvet i trav vid ridprov. Lite korrespondens mellan bolaget och kliniken och de betalade den utan att tveka dock. I övrigt har de aldrig nånsin trasslat minsta lilla, och den hästen har kostat dem skjortan..

Sorry.. har en han så det går av bara farten.. :o
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Aha, Agria alltsa? Läste precis inlägget ovan.
Har du förresten nagra bilder pa hur det ser ut nu efter stygnen är tagna? En mycket fascinerande historia är det här..


Nej tyvärr, har ingen kamera. KANSKE kan låna en i helgen.

TYVÄRR måste jag dock meddela att det dras uppåt nu. Inte mycket, men ändock.. *svär och spottar* Återstår väl att se hur det utvecklas, lite kan man ju acceptera men jag är ju rädd det blir som förra gången =/
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Usch, det ögat ser obekvämt ut, men det kanske inte känns som det ser ut? Hoppas att den tredje operationen blir den sista då!

Måste bara fråga, vad är det för söt hund som är med? Ras? Det var en gullig nos :D !
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Usch, det ögat ser obekvämt ut, men det kanske inte känns som det ser ut? Hoppas att den tredje operationen blir den sista då!

Måste bara fråga, vad är det för söt hund som är med? Ras? Det var en gullig nos :D !

Den SKA bli den sista.. Jag ville inte plastikoperera andra gången, jag ville ta bort ögat. vet vägrade..och tja..här är vi nu..

Det är en riesenschnauzernos i närbild =)
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Men hur blir det nu om ögat måste bort. Räcker verkligen det ögonlock som finns att täcka hålet?
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

måste få fråga:

Varför är det så viktigt att kiropraktorn tiitar på hästen efter narkos? Och framför allt direkt efter?

Har ju varit med o sövt flera hästar men har aldrig varit med om att kroppen tagit stryk så kiropraktor måste kallas in..
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

måste få fråga:

Varför är det så viktigt att kiropraktorn tiitar på hästen efter narkos? Och framför allt direkt efter?

Har ju varit med o sövt flera hästar men har aldrig varit med om att kroppen tagit stryk så kiropraktor måste kallas in..

Kele vurpade i hagen som 1½ åring, modell ordentligt. Var bara blankis, blankis och blankis den jävla vintern. Fick en rejäl muskelskada på vänster bak. Den läkte dock inte som förväntat, trots att vi skodde och broddade henne så hon skulle få grepp. Så in på klinik en månad senare. Det var början på en jävligt lång karusell.. Hon ägnade januari - september som tvååring med att åka jojo in och ut på klinik med ledinflammationer. Behandlade, blev bra, en månad senare var ledinflammationerna tillbaka. Vi slet vårt hår ang VARFÖR, och hon blev bara värre. Equiatriker kollade henne kontinuerligt, från två veckor efter vurpan och framåt. Vet var redan vid första besöket fundersam om hästen inte var sned i bäckenet och bad mig kolla med equiatriker.

FEM ggr bedyrade equiatrikern att hästen INTE var sned. I september var hästen sämre än någonsin, och jag var redan då erbjuden utdömning två ggr men avböjt. Som ett sista halmstrå så i sept som tvååring tog jag ut en annan equiatriker för en second opinion. Och tjohaj att häststackarn var sned. Bäckenet, bogen, nacken.

Rättades, och på ÅB i oktober gick hon ren på böjprov och var ohalt. Dock med en rätt sjysst rörelsestörning bak, taskig koordination och för att citera vet 'det ser ju ut som hon är av på mitten??'. Equiatrikern konsulterades igen, tyckte 'muskelminne, smärtminne samt att hon INTE VET hur hon ska bete sig när hon nu kan använda kroppen korrekt. Sätt igång henne och stärk henne'. Så jag gjorde det.

Hon var frisk och fräsch och tufflade på från oktober - maj. I maj var det 'friskförklaringsÅB'. Ren på böjprov, ren i alla gångarter vid longering. Så helt friskförklarad från 'vurpproblemen'. Dock märktes vid ridning på volt i trav i vänster varv att hon inte fick med sig HB ordentligt och hon hade plättlätt för sig i hö varv, men markant svårare i vä. Då vi visste det fanns en liten birkelandsfraktur/POF (dvs benbit) i hö bakkota bedövade vi den och bingo.

Så i maj 2006 opererades biten bort. Hon var UA böjprovsmässigt etc innan OP. På ÅB var den opererade kotleden UA, men 'de gamla' problemen var tillbaka, hon hade ledinfl igen och samma problem som efter vurpan.

Vi trodde först det var pga avlastning från OP och behandlade men näe. Då kopplades kiron in, konstaterade snedhet bäckenet ffa oc hon rättades och behandlade sedan. På ÅB nästan helt bra. Sen kom ögonoperationen, och när då samma jävla historia upprepades IGEN började det ju läggas ihop ett plus ett. Hon var nämligen ledhalt igen, och sned igen. Rättades och behandlades.. Innan jag hann sätta igång var det dags för nästa OP, och då ansåg ju både jag och vet och kiron att nu ska hon rättas såsnart hon kommer ur narkos!

Troligtvis så övertänjde hon ligament eller liknande vid den första vurpan och sen efter att ha gått sned så länge. Så hon har lätt att 'återkomma' i snedhet, och kastning/uppvak i samband med narkos blir 'för mycket' och hon blir sned. Och när hon blir sned kommer ledinflammationerna som ett brev på posten efter en tid. Och ju mer otränad/omusklad hon är dessto mer påverkar det. (Vet + kiron har gott hopp om att hon kommer bli mycket bättre även om hon skulle stå på näsan, när hon är i full träning och musklad och stärk, muskler hjälper ju till att stabilisera. Men hon hade vilat sen maj, och sista OP var nu i nov, så kan ju gissa hur ur form hon var inför den. Och än värre nu inför nästa..)

(Hon har generellt lättare än en 'normal' häst att bli sned, strax innan andra ögonop vurpade hon sig sned - fast åt 'andra hållet' i hagen/etc)

Tyvärr finns inget bra sätt att diagnosticera om ligamenten är förslappade, möjligen ev kan det synas med värmekamera. Men enligt både vet och kiro är det ett mycket rimligt antagande att det är det det beror på att hon har lättare än en 'normal' häst att bli sned (hon blir sned åt samma håll och på samma sätt efter varenda narkos, som av en händelse åt samma håll och på samma sätt som hon blev efter den ursprungliga olyckan).

Så, för att slippa att hon går sned och som ett brev på posten får ledinflammationer, så var det min absoluta önskan att hon skulle rättas direkt efter OP, för att mota Olle i grnd (dvs slippa ledinfl och påföljande ledsprutningar och konvalescens).

Hon var innan senaste narkosen 'rak' och ohalt, efter narkos var hon sned men ohalt. Så, förhoppningsvis motade vi Olle i grind där.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Men hur blir det nu om ögat måste bort. Räcker verkligen det ögonlock som finns att täcka hålet?

Inte den blekaste aning faktiskt, det är en av de saker jag själv funderat på. Men de får väl plastikoperera med hudtransplantat om det krävs. Alltså flytta hud fö att täcka.

Men jag vet faktiskt inte, det är en av de saker jag själv grunnat över. Har ÅB på onsdag så då ska jag diskutera saken med vet. Och om de börjar yra om en NY plastikoperation, då kommer jag bli vansinnig på riktigt. Jag ville inte göra den här, just för att jag trodde det skulle bli/var rädd att det skulle bli såhär, men vet vägrade ju ta bort ögat.

Men nu ska endera ögat väck, eller så om det går att sy ner och sy ihop övre och under ögonlocket permanent, alltså den del av ögat hon inte kan blinka med. Så att hon får ha främre halvan av ögat öppet och resten 'stängt'. Vi pratade ju om att vi ev skulle få göra det om operationen i övrigt lyckades, men det faktum att hon inte kan blinka med den yttre halvan av ögat skulle ge problem i sommar med flugor etc. Jag är dock tveksam om det går, det drogs loss ett av de stygnen ögonlocken var hopsydda med efter den här op, pga spänningen. Men jag får höra med vet helt enkelt..

Men alternativen är att sy ihop ögonlocken på stående häst (dvs ingen narkos), eller så tar de bort ögat. Jag går INTE med på något nytt jävla försök att få det att fungera som innebär full narkos. Ska hon i narkos igen så är det för att avlägsna ögat..
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Med reservation för att jag missat något - jag har fattat det som att det inte är något fel på synen på ögat, utan att det "bara" är inken och därpå följande problem med ögonlocket som är frågan. Vet vill väl inte operera bort ett friskt öga?

Mvh QP
 
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

Med reservation för att jag missat något - jag har fattat det som att det inte är något fel på synen på ögat, utan att det "bara" är inken och därpå följande problem med ögonlocket som är frågan. Vet vill väl inte operera bort ett friskt öga?

Mvh QP

Det är inget fel på synen - än. Dock är ögats skyddsmekanism satt ur spel, och innana ndra operationen hade hon i flera månader ett hornhinnesår som vägrade läka. Blinkreflexen som är till för att skydda ögat från t ex flygande föremål, en kvist som kommer 'farande' etc fungerar ju inte, så risken för ögonskador är stor. Som grädde på moset kommer det in strö och elände när hon ligger ner, iom att ögat inte kan slutas.

Det är alltså inte ett alternativ varken för mig eller veterinärerna att ögat varken ska eller kan vara som det är nu. Det är dysfunktionellt. Och om det får fortgå så kommer synen försämras och på sikt försvinna helt pga upprepade ögonskador och ögoninflammationer. Det är tyvärr inte en smärtfri process.

Vet ville inte ta bort ögat eftersom han 'trodde det kunde hjälpa' med en till operation, vägrade dock ge någon prognos.

Jag som - till skillnad från vet som uttalade sig om och gjorde den andra operationen - har sett utvecklingen från dag ett efter den första operationen. Det var en helt lyckad operation, men tyvärr tillstötte komplikationer i form av vävnadsdöd och bortstötande av transplanterad hud. Ovanpå detta drog sårområdet kraftigt ihop sig vid läkning.

Jag ville inte utsätta hästen för en till operation med tveksam prognos (prognosen var ju sämre andra gången än första gången), och ville därför skona hästen från 'fortsatt lidande' genom att ta bort ögat. Operationerna och allt kring det har inte bara kostat stora summor pengar, det har innebär ännu mer summor i kringproblem efter narkos osv. Vilken var och är ännu en anledning att jag anser att det både för mig och hästen 'var nog'.

Och jag anser det i än högre grad nu. Vad veterinären tycker återstår att se, men det kommer inte bli någon mer plastikoperation på ögat, utan endera går det att stående korrigera och se om det hjälper, eller så sövs hon och vi tar bort ögat. Oavsett vad vet tycker dne här gången. Det är inte veterinären som lägger tusenlappar på tusenlappar, knappt har några pengar kvar på försäkringen, och får spola spån och gojs och fan och han moster ur ögat varje morgon etc. Dvs det är väldigt enkelt att 'på håll' tycka si eller så, men det finns rent reella saker som påverkar också.

(och ekonomiska, hennes försäkring är nästan maxutnyttjad, och kommer i princip 'ta slut' om det krävs en till OP. Vilket gör att jag riskerar att få ta bort henne av ekonomiska skäl om det händer något 'större' de närmsta fyra månaderna.. :crazy: Bara ögontrasslet har spräckt 50 000 kronorsgränsen i ERSÄTTNINGSBARA kostnader.. Lägger man in alla åtskilliga tusenlappar jag lagt ur egen ficka blir man mörkrädd.. )

Så, synen är okej och på så sätt är ögat friskt, men det är dysfunktionellt, och det är tyvärr inte så 'bara', utan det kommer innebära att hon - smärtsamt och långsamt - förlorar synen på sikt. Om det bara vore kosmetiskt skulle hon kunna få vara både vindögd och skelögd utan att jag brydde mig. Men det är som sagt funktionaliteten eller brist på sådan då som bekymrar =/

Inken har inte visat sitt fula tryne sen den togs bort 30:e augusti.. *peppar peppar* Alltid något!

Och det finns mer än en veterinär som tycker och tyckte redan innan andra OP att det vettigaste och bästa var att ta bort ögat (trots att man då är rätt körd om hon skadar det återstående ögat och förlorar synen på det, det är ju inte helt riskfritt att plocka bort ögat.). Dock valde jag att lägga störst vikt vi att hästen fick träffa krion direkt efter uppvak framför att jag ville ta bort ögat. Jag hade dock kunnat operera bort det på 'annat håll'. Och det är vad jag kommer göra om jag inte blir överens med vet på ÅB.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer uppdatering om Keles öga..

OJ OJ OJ :eek: vilka problem ni haft!

Känner med dig o hästen. Samtidigt skickar jag en eloge till dig för att du orkar.. Mycket beundransvärt! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 043
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 200
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 350
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp