Tung i handen - Är detta normalt?

Miouhaneun

Trådstartare
Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input.

Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m MSVB med en hel del resultat +/- 70%. Har nu varit avställd ett år och har satts igång under 3 månader nu.

Till problemen. Hon har alltid gärna gått på bogarna och drivit dåligt bak. Spänner sig lätt och sänker ryggen. Hon har alltid varit lite hård i handen och stum, men gör gärna alla rörelser upp till MSVB. Del av problemet är att hon inte hänger sig i handen, utan hon drar ut och upp. Vi har under alla år tränat varje vecka, och tränaren har aldrig reagerat på att hon ser onormal ut, men vet att jag haft problem med att hon lägger sig i min hand.

Nu under igångsättningen har jag försökt jobba henne rund och lite lägre länge för att verkligen värma muskulaturen på henne. Hon jobbar på framåt, tjafsar inte, men hon drar så i tygeln att hon lyfter mig ur sadeln, ger mig kramp och skavsår i händerna.
Jag rör på bettet, gör halvhalter, ställer om ofta, gör övergångar, ja allt jag kan komma på. Jag tror inte hon lägger inte sin balans i min hand, för släpper jag kontakten helt i några sekunder så tappar hon inte takten, däremot åker näsan ut, upp som ett periskop eller som om hon hade en väldigt hårt spänt gummiband i nacken.

Jag vet att hård mun är något som ofta är framridet, men det finns saker som får mig att misstänka att någonting skulle kunna vara knasigt. Hon har en liten karprygg över länden, samt något som ET misstänkt har varit en traumaskada på bålen. Hon har även alltid varit gallig i bakkotorna, stel i sin rygg, samt att höger bakben är svagt. I byten byter hon gärna och rent men byter väldigt högt med höger bak som om det är jobbigt.

Planen nu är att sätta upp en utbildad beridare en gång så denne får känna på hästen och säga vad denne tycker. Upplever denne att hästen inte känns onormal utan kanske svag och lite stel så vet jag inte hur vi går vidare. Upplever denne samma sak som jag - Att det kan inte vara normalt att det ska kännas såhär: Då blir det nog klinikbesök/ET koll igen.

Tips/tankar/erfarenheter?
 
Gör en koll för att utesluta ev problem men annars skulle jag jobba en sådan häst mycket i skritt. Det kanske tar 30-40 minuter första veckan innan du kan trava. Rid tempoväxlingar i skritt, skänkelvikningar och skolor. Tänk hela tiden innerskänkel-yttertygel, ytterskänkel-innertygel och stretcha ut halsen framåt-neråt.
När du får "gummibandskänslan" i skritten så kan du prova att trava och se om du kan behålla känslan av lätthet i handen. Annars bara att backa tillbaka. Jag vet att det kanske låter märkligt på en såpass utbildad häst men jag har ägnat hösten åt detta med min som kan vara en riktig trätrut och också tävlas i msvB. Inte så att min nu är helt perfekt nu men det går inte att jämföra med hur hon har varit tidigare.
Ganska tråkigt jobb men kan ge väldigt fina resultat om du är tålmodig. :)
 
Vad händer om du inte håller emot så hårt att hon lyfter dig ur sadeln då? Du bjuder ju motstånd när du håller så hårt att hon lyfter dig ur sadeln.

Man ska rida hästen för skänkeln fram till bettet. Inte hålla ner huvudet, vad händer om du lättar på handen? Du får absolut inte glappa med tygeln däremot erbjud ett lätt stöd med stadiga händer.

Om hästen slänger upp huvudet så fort du lättar på handen är hon inte ärligt på tygeln.
 
@Miouhaneun
Du skriver att du har tränat varje vecka i 5 år, men har det alltid varit för samma tränare?
Alla tränare passar inte alla hästar/elever, det kanske är dags att testa en annan tränare och få en annan syn på saken?
 
Som du beskriver låter det ju som att hästen aldrig jobbat helt rätt men har en bra inställning och ändå gör ett bra jobb.
Det låter ju som du har en bra plan med beridare och kolla upp den och sen tycker jag du fick bra tips av Hedwig. Du får ju backa bandet och hitta en avspänd häst som bär sig korrekt utan att din hand håller den på plats. Och det är säkert lättast i skritt.
Bara att du tänker på att du jobbar just med avspänning kan göra att du upptäcker massa saker du kan förbättra.
Hade en häst tidigare som var ganska svår att rida bra på marken och lite som du beskriver och skrittade massor när den skulle rehabiliteras efter skada vilket gav mig massor! Jag hittade liksom var det blev fel, varför den blev spänd och förstod hur viktigt det var att avspänningen var med i alla övningar.
 
Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input.

Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m MSVB med en hel del resultat +/- 70%. Har nu varit avställd ett år och har satts igång under 3 månader nu.

Till problemen. Hon har alltid gärna gått på bogarna och drivit dåligt bak. Spänner sig lätt och sänker ryggen. Hon har alltid varit lite hård i handen och stum, men gör gärna alla rörelser upp till MSVB. Del av problemet är att hon inte hänger sig i handen, utan hon drar ut och upp. Vi har under alla år tränat varje vecka, och tränaren har aldrig reagerat på att hon ser onormal ut, men vet att jag haft problem med att hon lägger sig i min hand.

Nu under igångsättningen har jag försökt jobba henne rund och lite lägre länge för att verkligen värma muskulaturen på henne. Hon jobbar på framåt, tjafsar inte, men hon drar så i tygeln att hon lyfter mig ur sadeln, ger mig kramp och skavsår i händerna.
Jag rör på bettet, gör halvhalter, ställer om ofta, gör övergångar, ja allt jag kan komma på. Jag tror inte hon lägger inte sin balans i min hand, för släpper jag kontakten helt i några sekunder så tappar hon inte takten, däremot åker näsan ut, upp som ett periskop eller som om hon hade en väldigt hårt spänt gummiband i nacken.

Jag vet att hård mun är något som ofta är framridet, men det finns saker som får mig att misstänka att någonting skulle kunna vara knasigt. Hon har en liten karprygg över länden, samt något som ET misstänkt har varit en traumaskada på bålen. Hon har även alltid varit gallig i bakkotorna, stel i sin rygg, samt att höger bakben är svagt. I byten byter hon gärna och rent men byter väldigt högt med höger bak som om det är jobbigt.

Planen nu är att sätta upp en utbildad beridare en gång så denne får känna på hästen och säga vad denne tycker. Upplever denne att hästen inte känns onormal utan kanske svag och lite stel så vet jag inte hur vi går vidare. Upplever denne samma sak som jag - Att det kan inte vara normalt att det ska kännas såhär: Då blir det nog klinikbesök/ET koll igen.

Tips/tankar/erfarenheter?

Om du misstänker ryggproblem och om hon har karpryggstendens så är nog förmodligen ryggen som är problemet. I synerhet din beskrivning av ridproblemet tyder på det. Vet inte vad klinik skulle kunna hjälpa dig med såvida hon inte blivit halt, fått inflamtion i kotled/knä som sekundärt problem. Annars är det nog regelbundna ET/kiropraktor behandlingar som bäst kan hjälpa din häst, tillsammans med rehabiliternings träning/ridning av dig. Mycket stretching och avslappning.

På en häst med ryggproblem skulle jag inte fokusera på kontakten med tygeln alls, det skapar bara än mer frustration och spänning (som ju du känner som ett stort tryck/motstånd i handen). Låter ju som din häst är en mycket trevlig och följsam, men med ryggproblem kan inte ens den bästa och mest följsamma häst hjälpa att den blir spänd.

Fokusera på avslappning och stretching i ridninen i stället. Skritta mycket serpentiner och åttvolter, guida tydligt med en tygel i taget men främst med sätet, håll inte emot med yttertygeln, tänk inte på "kontakt", tänk stretching och avslappning, det är prio ett just nu. Serpentiner och åttvolter, iom att du guidear och ändrar riktning hela tiden, hjälper hästen att slappna av samtidigt som dom hjälper hästen att komma bort från framdelen (engagera sig åt rätt håll). Uppmuntra och beröm och ge 100% av tygeln så fort hon sträcker fram och ner huvudet, behöver inte vara särskilt mycket "ner" i början, räcker med minsta lilla försök i rätt riktning så uppmuntrar du det. Blir hon spänd av dessa övningar så gör volterna större i början och minska allteftersom.

Sen kan du ju stretcha för hand också, efter ridningen, du kan säkert få ett stretch-program av din ET.

Tror inte travövningar är särskilt bra för en häst med ryggproblem. Min egen skadade sig illa i hagen (fläkte sig) för några år sedan och en gång till året efter. Jag åkte till klinik båda gångerna, på ET:s inrådan, eftersom hans baknän fick sig en smäll också. Lång rehabilitering har det varit och många många behandlingar av ET därefter för ryggen. Rådet jag fick var att skritta skritta skritta dom första 3 månaderna och därefter galoppera, några steg i taget i början, och först därefter lägga in lite travövningar. Men att helt hoppa över traven ett bra tag. Min häst har också numer en tendens till karprygg, pga denna skada.

Så mitt råd, fokusera inte på kontakten, utan på avslappning och stretching och låt tygeln vara lös. Kontakt stör bara en häst med ryggproblem, den måste hitta tillbaks till sin egen självbärghet först och du kan hjälpa den dit via övningar (som du bara guidear till) utan att rida med kontakt hela tiden. När du hittat avslappningen/stretchingen så kan du börja hitta tillbaks till kontakten igen och rida typ skolor (öppna/sluta) eller "shoulder in" på en volt som i princip ber hästen "lyfta" bogen i sidled (utåt från volten) för att få den bort från framdelen. Men det krävs att du har avslappningen och känslan av stretchingen i grunden först, innan du går in på såna övningar, och att du är noga med att med jämna intervaller, återgå till stretchingen och avslappningen, i början kanske bara något/någtra steg "öppna" eller "shoulder in" på en volt, och sendan direkt tillbaks till stretchingen.

Jag vet att man här inne på "dressyr" hävdar att man inom dressyr alltid rider med kontakt, men ibland kan det vara bra att tänka utanför boxen, i synnerhet om man har ett rehabiliteringsprojekt, då blir den lösa tygeln bara ett förstadie till kontakten sen.
 
Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input.

Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m MSVB med en hel del resultat +/- 70%. Har nu varit avställd ett år och har satts igång under 3 månader nu.

Till problemen. Hon har alltid gärna gått på bogarna och drivit dåligt bak. Spänner sig lätt och sänker ryggen. Hon har alltid varit lite hård i handen och stum, men gör gärna alla rörelser upp till MSVB. Del av problemet är att hon inte hänger sig i handen, utan hon drar ut och upp. Vi har under alla år tränat varje vecka, och tränaren har aldrig reagerat på att hon ser onormal ut, men vet att jag haft problem med att hon lägger sig i min hand.

Nu under igångsättningen har jag försökt jobba henne rund och lite lägre länge för att verkligen värma muskulaturen på henne. Hon jobbar på framåt, tjafsar inte, men hon drar så i tygeln att hon lyfter mig ur sadeln, ger mig kramp och skavsår i händerna.
Jag rör på bettet, gör halvhalter, ställer om ofta, gör övergångar, ja allt jag kan komma på. Jag tror inte hon lägger inte sin balans i min hand, för släpper jag kontakten helt i några sekunder så tappar hon inte takten, däremot åker näsan ut, upp som ett periskop eller som om hon hade en väldigt hårt spänt gummiband i nacken.

Jag vet att hård mun är något som ofta är framridet, men det finns saker som får mig att misstänka att någonting skulle kunna vara knasigt. Hon har en liten karprygg över länden, samt något som ET misstänkt har varit en traumaskada på bålen. Hon har även alltid varit gallig i bakkotorna, stel i sin rygg, samt att höger bakben är svagt. I byten byter hon gärna och rent men byter väldigt högt med höger bak som om det är jobbigt.

Planen nu är att sätta upp en utbildad beridare en gång så denne får känna på hästen och säga vad denne tycker. Upplever denne att hästen inte känns onormal utan kanske svag och lite stel så vet jag inte hur vi går vidare. Upplever denne samma sak som jag - Att det kan inte vara normalt att det ska kännas såhär: Då blir det nog klinikbesök/ET koll igen.

Tips/tankar/erfarenheter?


Jag skulle fundera på tränaren - om du med dennes hjälp inte kommit längre än såhär?

Du får inte hålla fast i tygeln så att hästen rubbar dig ur sadeln, det är något som inte är bra alls antingen med träningen eller henne. Sitt inte och fippla med bettet, det bara stör.

Kolla upp henne, och jag tror det är helt rätt att be om hjälp av en beridare som kan känna uppsuttet vad det är som felar.
 
Min förra häst (också utbildad msvB) fick jag börja om med när jag fick hem henne. Skritt, skritt och åter skritt var det som gällde i början. Vissa pass i början kunde jag skritta 1,5 timme innan jag fick henne dit jag ville ha henne. Lång, låg och avslappnad samt ett bra övertramp. Så i den änden hade jag börjat, förutsatt att hästen är frisk.
 
Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input.

Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m MSVB med en hel del resultat +/- 70%. Har nu varit avställd ett år och har satts igång under 3 månader nu.

Till problemen. Hon har alltid gärna gått på bogarna och drivit dåligt bak. Spänner sig lätt och sänker ryggen. Hon har alltid varit lite hård i handen och stum, men gör gärna alla rörelser upp till MSVB. Del av problemet är att hon inte hänger sig i handen, utan hon drar ut och upp. Vi har under alla år tränat varje vecka, och tränaren har aldrig reagerat på att hon ser onormal ut, men vet att jag haft problem med att hon lägger sig i min hand.

Nu under igångsättningen har jag försökt jobba henne rund och lite lägre länge för att verkligen värma muskulaturen på henne. Hon jobbar på framåt, tjafsar inte, men hon drar så i tygeln att hon lyfter mig ur sadeln, ger mig kramp och skavsår i händerna.
Jag rör på bettet, gör halvhalter, ställer om ofta, gör övergångar, ja allt jag kan komma på. Jag tror inte hon lägger inte sin balans i min hand, för släpper jag kontakten helt i några sekunder så tappar hon inte takten, däremot åker näsan ut, upp som ett periskop eller som om hon hade en väldigt hårt spänt gummiband i nacken.

Jag vet att hård mun är något som ofta är framridet, men det finns saker som får mig att misstänka att någonting skulle kunna vara knasigt. Hon har en liten karprygg över länden, samt något som ET misstänkt har varit en traumaskada på bålen. Hon har även alltid varit gallig i bakkotorna, stel i sin rygg, samt att höger bakben är svagt. I byten byter hon gärna och rent men byter väldigt högt med höger bak som om det är jobbigt.

Planen nu är att sätta upp en utbildad beridare en gång så denne får känna på hästen och säga vad denne tycker. Upplever denne att hästen inte känns onormal utan kanske svag och lite stel så vet jag inte hur vi går vidare. Upplever denne samma sak som jag - Att det kan inte vara normalt att det ska kännas såhär: Då blir det nog klinikbesök/ET koll igen.

Tips/tankar/erfarenheter?
Jag har haft precis samma problem med en häst. Men det låter ju som att hon har någon form av obehag i kroppen... Det hade min också, var stel som satan i hela överlinjen, halsen, sidorna och rumpan, ja det var med andra ord inte så konstigt att hon gick som hon gjorde.
Vad som hjälpte oss väldigt mycket, när hennes kropp var fit igen, var att jag lät henne gå utan ständig kontakt i handen, så att hon själv fick känna av sin kropp. Parera lite med små tygeltag och halvhalter om hon hamnade fel bara. Samt inte begära för hög form, utan satte större fokus på skolor och andra förberedande övningar. Jag upplevde att hon blev väldigt mycket mer avslappnad, då hon förknippat kontakten i munnen med obehag. När hon sen blev mjukare i sin kropp, och framförallt satte musklerna för arbetet igen(!), för jag tror att det också kan ha haft betydelse, kunde vi också få en betydligt känsligare kontakt mellan hand-mun igen.
Vad jag kan tänka mig, och har sett, ofta blir ett problem är att man kanske glömmer att en häst som stått i ett år inte på lång tid klarar av att ridas som innan den ställdes av. Det är ju helt enkelt att börja om igen och bygga upp hästens fysik, och hela tiden låta hästen känna efter hur mycket den klarar av. Att den är så mycket i handen skulle jag se som ett tecken på att den inte fysiskt klarar av arbetet, än :)
 
Jag tycker det låter som att hästen aldrig blivit korrekt grundutbildad. Den har aldrig lärt sig följa tygeln eller ge eftergift. Jag tycker inte att man ska sitta och småratta med händerna på någon häst utan varje tygeltag måste ha ett specifikt syfte och alltid samverka med skänklar. Om det vore min häst så skulle jag först kolla upp den och om den är ok så skulle jag ta hjälp av en skicklig ryttare som börjar om från början med grundutbildningen. Utan en korrekt grund kommer man aldrig vidare!
 
Om du misstänker ryggproblem och om hon har karpryggstendens så är nog förmodligen ryggen som är problemet. I synerhet din beskrivning av ridproblemet tyder på det. Vet inte vad klinik skulle kunna hjälpa dig med såvida hon inte blivit halt, fått inflamtion i kotled/knä som sekundärt problem. Annars är det nog regelbundna ET/kiropraktor behandlingar som bäst kan hjälpa din häst, tillsammans med rehabiliternings träning/ridning av dig. Mycket stretching och avslappning.

På en häst med ryggproblem skulle jag inte fokusera på kontakten med tygeln alls, det skapar bara än mer frustration och spänning (som ju du känner som ett stort tryck/motstånd i handen). Låter ju som din häst är en mycket trevlig och följsam, men med ryggproblem kan inte ens den bästa och mest följsamma häst hjälpa att den blir spänd.

Fokusera på avslappning och stretching i ridninen i stället. Skritta mycket serpentiner och åttvolter, guida tydligt med en tygel i taget men främst med sätet, håll inte emot med yttertygeln, tänk inte på "kontakt", tänk stretching och avslappning, det är prio ett just nu. Serpentiner och åttvolter, iom att du guidear och ändrar riktning hela tiden, hjälper hästen att slappna av samtidigt som dom hjälper hästen att komma bort från framdelen (engagera sig åt rätt håll). Uppmuntra och beröm och ge 100% av tygeln så fort hon sträcker fram och ner huvudet, behöver inte vara särskilt mycket "ner" i början, räcker med minsta lilla försök i rätt riktning så uppmuntrar du det. Blir hon spänd av dessa övningar så gör volterna större i början och minska allteftersom.

Sen kan du ju stretcha för hand också, efter ridningen, du kan säkert få ett stretch-program av din ET.

Tror inte travövningar är särskilt bra för en häst med ryggproblem. Min egen skadade sig illa i hagen (fläkte sig) för några år sedan och en gång till året efter. Jag åkte till klinik båda gångerna, på ET:s inrådan, eftersom hans baknän fick sig en smäll också. Lång rehabilitering har det varit och många många behandlingar av ET därefter för ryggen. Rådet jag fick var att skritta skritta skritta dom första 3 månaderna och därefter galoppera, några steg i taget i början, och först därefter lägga in lite travövningar. Men att helt hoppa över traven ett bra tag. Min häst har också numer en tendens till karprygg, pga denna skada.

Så mitt råd, fokusera inte på kontakten, utan på avslappning och stretching och låt tygeln vara lös. Kontakt stör bara en häst med ryggproblem, den måste hitta tillbaks till sin egen självbärghet först och du kan hjälpa den dit via övningar (som du bara guidear till) utan att rida med kontakt hela tiden. När du hittat avslappningen/stretchingen så kan du börja hitta tillbaks till kontakten igen och rida typ skolor (öppna/sluta) eller "shoulder in" på en volt som i princip ber hästen "lyfta" bogen i sidled (utåt från volten) för att få den bort från framdelen. Men det krävs att du har avslappningen och känslan av stretchingen i grunden först, innan du går in på såna övningar, och att du är noga med att med jämna intervaller, återgå till stretchingen och avslappningen, i början kanske bara något/någtra steg "öppna" eller "shoulder in" på en volt, och sendan direkt tillbaks till stretchingen.

Jag vet att man här inne på "dressyr" hävdar att man inom dressyr alltid rider med kontakt, men ibland kan det vara bra att tänka utanför boxen, i synnerhet om man har ett rehabiliteringsprojekt, då blir den lösa tygeln bara ett förstadie till kontakten sen.
Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle inte en klinik kunna hjälpa hästen om den fått ryggproblem :confused:
 
Kl

Tycker inte det är alls konstigt att en häst som varit avställd ett år har tappat styrka att bära sig ridmässigt och gärna lägger sig i handen . Om inte anledningen till avställningen varit en skada hade jag sett det som brist på styrka, 3 månaders igångsättning är lite efter ett år avställd . Det viktiga är ju att du nu rider igång den stärkande på ett sätt som främjar att få tillbaka bärighet och styrka för det arbete du kräver. Drar hästen ut och upp när den får chans är den ju inte igenom kroppen alls , var hon sådan alltså även när hon tävlade msvB på 70 % ?

Att den lägger sig i handen och blir stark när du lägger ner den om den precis satts igång efter ett års vila i sig, alternativt tappar form och slår upp när du försöker ändra formen ser jag som sagt inte som ngn skademisstanke i sak utan det känns som sagt som en ganska vanlig grej på en häst som inte ridits på ett år och nu rids igång. Däremot är det viktiga ju hur du isåfall som ryttare får ordning på det dvs hur du behöver rida och hantera arbetet för att bäst stärka upp hästen .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: MML
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp