Tunga boots endast på tävling

Sv: Tunga boots endast på tävling

Visst är det så, men vi strävar väll ändå efter att minska den förslitningen så mycket som möjligt?

Yes, därför sitter man inte och tragglar dag ut och dag in på små volter.
Eller rider pass varje dag.
Eller bara tränar ökad tölt.
Eller har tunga boots varje dag!
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Yes, därför sitter man inte och tragglar dag ut och dag in på små volter.
Eller rider pass varje dag.
Eller bara tränar ökad tölt.
Eller har tunga boots varje dag!

Nähäää det menar du inte? ;)

Det är lustigt hur du försöker vrida på det jag skriver till att jag menar att man ska rida med tunga boots varje dag. Uppenbarligen läser du inte det jag har skrivit eller så missuppfattar du mig totalt.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Ok jodå, lindor + paddar väger ganska bra. Benskydd också. Speciellt benskydd + boots!

Jag vet inte vad du har för lindor och paddar med bly i men mina väger garanterat inte mer än viktboots. Inte senskydden heller. Och fortfarande man tävlar INTE med paddar och lidor och senskydd har men vid ALL hoppning, så åter igen, vad har det med det här att göra??
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Visst 80 g är inte mycket, jag tänker mer på de fall där hästen rids utan boots och att man sedan slänger på ett par 240 g.
Ang hopphästar och dressyrhästar så förstår jag inte vad det har att göra med viktboots övht. Benlindor och paddar väger väldigt lite, sen tävlar man aldrig dressyr med benlindor och paddar. Senskydd väger inte heller lika mycket som viktboots och de används vill all hoppning. Så hur relaterar det till detta? All utrustning väger, men det var inte det frågan handlade om.

Saken är den att viktbots inte väger särskilt mycket de heller, jag hade de inte vågat tävla med senskydd eller dressylindor+ pad utan att väga, det kan helt klart vara jämförbara vikter om inte tyngre. Jag tror du hakar upp dig på att det kallas viktbots.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Jag vet inte vad du har för lindor och paddar med bly i men mina väger garanterat inte mer än viktboots. Inte senskydden heller. Och fortfarande man tävlar INTE med paddar och lidor och senskydd har men vid ALL hoppning, så åter igen, vad har det med det här att göra??

Väg dem då, i synnerhet lindorna vid fuktig väderlek. En stor skillnad här är att tävlingsryttare på islandshäst måste hålla koll på vikten. Det slumpas ut vem som hamnar i hovbeslagskontroll (man kollar även munnen/bettet) och då vägs bootsen, de vägs även för alla som kommer i final. Det är inget man chansar på utan man håller sig snäppet under maxvikt som mest, det är bara islandshästtävlingar som har kontroll av utrustning på det viset, andra kan lasta på bäst de vill ;).

En del senskydd är ganska tunga och äldre modeller av senskydd/strykkappor av läder väger en del + att de väger mer om de blir våta.
 
Senast ändrad:
Sv: Tunga boots endast på tävling

Väg dem då, i synnerhet lindorna vid fuktig väderlek. En stor skillnad här är att tävlingsryttare på islandshäst måste hålla koll på vikten. Det slumpas ut vem som hamnar i hovbeslagskontroll (man kollar även munnen/bettet) och då vägs bootsen, de vägs även för alla som kommer i final. Det är inget man chansar på utan man håller sig snäppet under maxvikt som mest, det är bara islandshästtävlingar som har kontroll av utrustning på det viset, andra kan lasta på bäst de vill ;).

En del senskydd är ganska tunga och äldre modeller av senskydd/strykkappor av läder väger en del + att de väger mer om de blir våta.

Jasså det säger du? Så du menar att det är bara islandshästtävlingar som har regler för hästens utrustning? Herregud...

I hoppning får varje skydd max väga 200 g.
I dressyren får man inte ens använda skydd.
Vänligen läs TR.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

men alltså vad är skillnaden egentligen?

varför är det ok att hoppa några dagar i veckan med benskydd, men inte ok att träna nån dag i veckan + tävling med boots? det är ju samma sak, skydd som väger lite som tränas med då och då för inte sjutton hopptränar man varje dag heller oh inte har man skydd när man inte hopptränar.

Det är väl samma sak med hoppning i sånna fall, stackars hästar som går utan och sen ska belastas med att både hoppa och ha skydd (obs ironi tycker varken det är fel med boots eller skydd). Förstår inte alls den här diskussionen övht och tycker den är rätt onödig.

Nu har inte jag vägt mina senskydd, men känner man med handen är skillnaden i vikt minimal så jag förstår verkligen inte varför det skulle vara mer fel att rida med boots då och då än att hoppa med skydd då och då och viktbootsen väger inte så mycket så det blir förslitningsskador, har aldrig hört om någon islndshäst som fått problem pga att den gått med viktboots då och då.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Jasså det säger du? Så du menar att det är bara islandshästtävlingar som har regler för hästens utrustning? Herregud...

I hoppning får varje skydd max väga 200 g.
I dressyren får man inte ens använda skydd.
Vänligen läs TR.

Nej, jag menade att den regelmässiga hovbeslagskontrollen (inklusive koll av mun och annan utrustning) inte sker på dressyr/hopptävlingar, man kan i princip inte ha otillåten utrustning utan att åka fast. Jag har då inte sett någon väga bots på alla placerade i en lättklasstävling hoppning, eller någon annan tävling.

200g eller 250 är inte någon avgörande skillnad direkt.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Förstår inte alls den här diskussionen övht och tycker den är rätt onödig.

Varför då delta i en diskussion som du tycker är onödig? Detta är ett diskussionsforum och då får man väll diskutera vad man vill.

Jag tror att det är mindre risk för skador om hästen rids in successivt med de boots man vill använda på tävling, än att bara slänga på dem på tävling.
Alltså att man som någon skrev innan, börjar kanske fyra veckor innan med att först rida en kortare bit med boots för att sedan successivt öka till den tiden som hästen kommer att ha bootsen på tävling.
På samma sätt som att jag inte skulle få för mig att slänga in ett annat bett endast på tävling bara för att få det "lilla extra".
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Visst är det så, men vi strävar väll ändå efter att minska den förslitningen så mycket som möjligt?

Självklart, och i det läget är boots en fjärt i kattegatt. Utgå från hur vi tränar, sliter vikter på oss? Ja fel använda, rätt använda nej.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Jag tror att det är mindre risk för skador om hästen rids in successivt med de boots man vill använda på tävling, än att bara slänga på dem på tävling.
Alltså att man som någon skrev innan, börjar kanske fyra veckor innan med att först rida en kortare bit med boots för att sedan successivt öka till den tiden som hästen kommer att ha bootsen på tävling.
På samma sätt som att jag inte skulle få för mig att slänga in ett annat bett endast på tävling bara för att få det "lilla extra".

Nu rids de flesta hästar med boots då och då om man använder dem på tävling så jag förstår ärligt talat inte problemet. Ja man rider sällan alltid med boots, det förtar effekten delvis, men nog tränar man med bots. Du får det a

Vad har du för källa till att boots skulle vara någon avgörande källa när det gäller skador? Jag har då aldrig hört talas om att det skulle vara något problem alls. Klarar inte pållarna av bootsens tyngd så får de motsatt effekt så det är poänglöst.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

*kl*

Nummer ett: Ingen människa jag känner slänger på boots på otränad häst BARA på tävling. Då kan man få motsatt effekt. Så, alla hästar som bootsas "bara på täving" har bootsats även på träning någon gång, mer eller mindre beroende på häst helt enkelt.

Sen kan jag bidra med lite vikter från hushållsvågen ;):

Vita gummiboots utan vikt: 120 g
Vita gummiboots (klockor) med vikt: 240 g
Top reiter blyboots: 230 g

Eskadron padd + vanlig stretchlinda = 191 g
Eskadron padd + fleecelinda = 180 g (ca)

Många dressyrhästar går med padd + linda + vanliga oviktade gummiboots, vilket ger:
311 g med stretchlinda
300 g med fleecelinda

Om det inte regnar eller fastnar grus förstås ;)

Där tarm an visserligen AV skydden på tävling, men är det VIKTEN som är farlig så borde det vara sämre att gå med extra vikt 250 timmar om året än 20 timmar om året.



Tar man exempelet med bettet: Nej, att plötsligt slänga in nytt bett på tävling= Inte så smart. Kan ju få tvärtom-effekt!
Men om man provat det en eller två gånger innan har jagi nga problem med att ta det bettet "bara på tävling".
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Min häst har bara framskor och behöver egentligen skos runt om, men pga flocken o ev skaderisk har alla ridhästar enbart skor fram. Så jag lägger på skyddsboots bak för att jämna ut o hjälpa till med takten. Bootsen väger inte så mycket, har inte vägt men kanske 120 g.... Så vitt jag vet fungerar det bra.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Tror inte 1 timmes botsanvändning som de högst blir per tävling och man gör 2-3 ggr i månaden högst är det avgörande om hästen får skador typ kotledsinflammation osv.

De fixar man så bra hemma däremot om man rider fel dag ut och dag in eller rider rätt med hört hårt/mkt så man överanstränger lederna helt enkelt.


Sedan kommer man aldrig ifrån att hårt tävlande sliter på en häst och ökar risken för skador.

Det är ju krasst så att ju mer vi andvänder den ju mer sliter vi på den, samma med människor kolla på elitfotbollsspelarna de är nästan alltid skadad någon/ra gånger under sin kariär för de sliter sjukt mkt och är lätt att skada sig.
För den sakens skulle behtyder de inte att de gör fel i sin träning utan olyckan kan va framme än då.

Men självklart kan man ju lägga ner tid och pengar på att försöka förebygga självklart.
Variera underlaget är gratis.
Känna och klämma efter snullnader gallor är också gratis
Lägga på kyllera efter ett lite hårdarepass kostar men väldigt lite
Ha skydd på benen utifall hästen får ett snesteg och snubblar och trampar på en sena vid ridning.

Se till att hästen får massage då och då

Ja detta är små saker som kan vara avgörande många gånger=)

Att träna med boots hemma då och då så man vet om bootsen gör bra eller dåligt och sedan bara ha p åtävling ser jag inge fel i.
Jag själv äger inga boots eftersom jag inte är så duktig på att höra om det är ren tölt eller inte. Så anser jag att ett par boot skall icke ägas en en som mig.=)
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Jag har aldrig hävdat att det blir förslitningsskador. QUOTE]

Fast det var väl det du skrev i trådstarten: du funderade på om det blev överbelastnings/förslitningsskador.;)

Jag tror att en hsät som tränas regelbundet och är i gott skick och välmusklad, inte skadas alls även om man lägger på bootsen endast vid tävling. Så långt jag har sett handlar det om ena benparet som man lägger boots på, oftast fram (om man nu inte vill använda vikterna för att korrigera ett taktproblem).
Det blir totalt ett halvt kilo extra vikt att bära på.
Hur mycket väger ryttaren?

Säg en - vad jag tror - ganska normal ryttare på 80 kg (och här tar jag alltså hänsyn till alla överviktiga islandshästar och alla vuxna män som rider islandshäst). Ett halvt kilo hit eller dit under en tävling.
Det har knappast betydelse för hur mycket det sliter på en vältränad häst.

Jag förstår jämförelsen med andra sporter. Inte så att jag uppfattar att någon menat att två fel blir ett rätt, utan mer för att visa att viktbootsen på en islandshäst faktiskt inte är så stor extra belastning.

Personligen tror jag att ett riktigt intensivt dressyrpass "sliter" mer på hästen än tio minuters ritt med viktboots. Men man bygger ju upp hästen också genom att träna den.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Finns ingen vettig människa som sitter och rider i vattenpölar med benlindor eller i ösregn.;)
Utan de har du bara när det är torrt underlag eller i en paddock/ridhus och tror mig som använder benlindor istortsett varje dag de väger inte merän var tunga boots gör.


Men visst väger de bly om du lindar och galopperar längs en strand;)
Och viktfördelningen är helt annat än vad tunga boots avger som bara sitter på karlleden och faktiskt belastar kotleden rätt mkt.

Det är som jag skulle linda underarmen och handleden när jag gymmar, jag för bättre stöd och risken för musarm är mindre än om jag kör utan.

Men om jag däremot sätter en tungt armband bara runt handleden som väger 2 kilo och går runt med denna varje dag 1 timme kommer jag få problem dels med handleden men också troligtvist musarm och i senorna som går i underarmen och slutar vid armbågen.


Samma sak med häst linda ben är som stödlinda våra underarmar och handles
Boots är som tunga armband.

Dock är det bara nyttigt att då och då träna underarmarna med just att ha vikter runt handleden och pressa upp så man stärker underarmen och jobbar upp den muskeln.
Alltså om man för över detta på hästen är det bra att DÅ och DÅ träna med viktboots faktiskt på alla hästar oavsätt ras.

Men varje dag neeee inge jag kommer göra eller kan reka till folk att göra.

Det är väl som med allting vi gör??? Lagoom är bäst=)

Ni som bara vill använda boots ute påtävling gör de ni vet nog vad ni gör, jag menar annars märker ni väl rätt fort att utan boots vinner jag med förlorar jag och gör något åt de=)
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Kunde inte ha skrivit de bättre själv.

Som du säger tror jag alla överviktiga isländshsätar som har närmare 100 kilo övervikt som dessutom kanske ska släpa på en ryttare som väger 30 kilo för mkt och väger 95 kilo pluss sadel tar större skada.
Än om en häst som är vältränad ej överviktig och har en liten nätt ryttare på 50 kilo som har 180gr boots på framhovarna 2 ggr i månaden vid tävling.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Precis, det vi försöker säga är ju just att det borde vara sämre att använda boots (eller tunga armband ;)) varenda dag, varenda träning, än att använda dem på tävling på häst som är stabil i gången.
För som du säger- är bootsen för tunga för hästen så vinner man inte, tvärtom ;) Och då är det ju inte värt att bootsa!

Kolla min vikttabell högre upp. Visst blir det lite skillnad med om vikten är koncentrerad till hov/ballar än om det är på halva benet, men vikten är densamma. Om man inte kombinerar med vanliga gummiboots, då blir det t.o.m 300 g per hov för "dressyrlindning" och 200 g per hov för "blyboots".

INTE för att kritisera lindning, inte alls! :) Bara för att jämföra. 300 g per hov (ibland alla fyra), nästan varje dag. Eller 200 g per tävling och tävlingsträning. Skall då det sistnämnda vara sämre, är min fråga?.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Finns ingen vettig människa som sitter och rider i vattenpölar med benlindor eller i ösregn.;)
Utan de har du bara när det är torrt underlag eller i en paddock/ridhus och tror mig som använder benlindor istortsett varje dag de väger inte merän var tunga boots gör.


Men visst väger de bly om du lindar och galopperar längs en strand;)
Och viktfördelningen är helt annat än vad tunga boots avger som bara sitter på karlleden och faktiskt belastar kotleden rätt mkt.

Det är som jag skulle linda underarmen och handleden när jag gymmar, jag för bättre stöd och risken för musarm är mindre än om jag kör utan.

Men om jag däremot sätter en tungt armband bara runt handleden som väger 2 kilo och går runt med denna varje dag 1 timme kommer jag få problem dels med handleden men också troligtvist musarm och i senorna som går i underarmen och slutar vid armbågen.


Samma sak med häst linda ben är som stödlinda våra underarmar och handles
Boots är som tunga armband.

Dock är det bara nyttigt att då och då träna underarmarna med just att ha vikter runt handleden och pressa upp så man stärker underarmen och jobbar upp den muskeln.
Alltså om man för över detta på hästen är det bra att DÅ och DÅ träna med viktboots faktiskt på alla hästar oavsätt ras.

Men varje dag neeee inge jag kommer göra eller kan reka till folk att göra.

Det är väl som med allting vi gör??? Lagoom är bäst=)

Ni som bara vill använda boots ute påtävling gör de ni vet nog vad ni gör, jag menar annars märker ni väl rätt fort att utan boots vinner jag med förlorar jag och gör något åt de=)

Alltså tror du på allvar att jag syftar på att folk skulle galoppera i strandkanten med lindor? Det var nog en av de mest korkade påståendena på buke jag sett.

Givetvis är det skillnad på bots och lindor, men inte någon radikal skillnad varken när det gäller placering eller vikt - och du de flesta använder gboots eller motsvarande, och de sitter inte i karleden direkt. Vi pratar om vikter som man knappast kan kalla vikt när det gäller mänsklig träning, vem har viktarmband 50 g eller så som är ungefär vad vikten motsvarar för människor. Tja många har armbandsur så där är det kanske jämförbart.

Vitsen med bootsen är knappast att tynga ner hästen så den har problem att bära upp vikten.
 
Sv: Tunga boots endast på tävling

Kunde inte ha skrivit de bättre själv.

Som du säger tror jag alla överviktiga isländshsätar som har närmare 100 kilo övervikt som dessutom kanske ska släpa på en ryttare som väger 30 kilo för mkt och väger 95 kilo pluss sadel tar större skada.
Än om en häst som är vältränad ej överviktig och har en liten nätt ryttare på 50 kilo som har 180gr boots på framhovarna 2 ggr i månaden vid tävling.

Skriver också under på det!

Och du, än en gång, det med lindor var ingen kritik alls till dig eller andra dressyrryttare- bara en jämförelse! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 883
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 230
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 448
Senast: glimjandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp