Det hjälper inte alltid. Jag lånade ut en häst som jag hälsade på flera gånger och fick ständigt höra hur bra allting var, att de var iväg på träningar och tävlingar så allt var frid och fröjd tills jag på bakvägar fick höra att det inte var det. Jag hade reagerat på att hon verkade avstängd de gånger jag var ute men allt såg ju så bra ut. När jag gjorde ett oannonserat besök och även kände igenom henne i hagen brann det i skallen på fodervärdarna och både jag och hästen hotades.
Jag åkte därifrån, tyvärr, då jag ville vara säker på att jag inte ställde till det juridiskt. Fick med mig trasig utrustning som de mer eller mindre slängde på innan jag åkte. När jag sedan hämtade henne i stallet hade de misshandlat henne. Veterinärundersökningen visade på ärr efter sporrar, hon var halt på två ben och piskad så hon hade ett tiotal blodiga sår som efterlämnade ärr resten av hennes liv, både utvärtes men även mentalt. Jag hade inga bevis på vem som hade gjort det men jag vet även om det aldrig hade hållit i domstol. Hade jag vetat att hon misshandlats hade jag tagit polis med mig och anmält på plats.
Jag är glad att hon överlevde, andra hästar hade inte samma tur utan reds och spöades så de skadades och fick avlivas. Kom jag förbi en olycka där han var skadad skulle jag spotta på honom och åka därifrån utan att ringa 112.