Två hästar lämnades att självdö – kvinna döms för grovt djurplågeri

Bukefalos 30 år!

Två hästar hittades döda i en hage i januari förra året. När ägaren till den ena hästen, som var utlånad på foder, kom dit med veterinär för intyg om dödsfallet, förstod de att hästarna inte fått mat under en längre tid. På onsdagen dömdes ägaren till den andra hästen för grovt djurplågeri till skyddstillsyn och 140 timmar samhällstjänst.

Det gör man men det är restriktivt och en helhetsbedömning och vi vet inget om i vilken grad den här kvinnans ohälsa är, jag tänker att det nog kan stå ganska illa till och att då döma henne till fängelse kan bli ett för hårt straff.

Fast jag pratar inte om just den här kvinnan. Utan om den stora majoriteten i just denna typ av brott.

Tycker det främst är tragiskt för alla, människor och djur i sådana här fall. I domen står att hon lider av psykisk ohälsa och därför gick man under minimistraffet fängelse.

"Eksjö tingsrätt konstaterar att grovt djurplågeri har ett minimistraff på fängelse i sex månader, men att kvinnans psykiska ohälsa gör att straffet kan ersättas med skyddstillsyn och samhällstjänst"

Jämför med hur djur behandlas i industriell djurproduktion, grisar och höns, där de som är ansvariga inte bara kommer undan utan belönas ekonomiskt.
Psykisk ohälsa är ingen ursäkt. Jag vet många som lider av psykisk ohälsa men hellre skulle dö själva än missköta sina djur.

Lite så. Är man så sjuk att man inte kan straffas bör man istället dömas till vård. Kan man inte dömas till vård är man inte så sjuk att man ska slippa straff, ungefär. Även om jag givetvis förstår att det inte är så enkelt, men det är verkligen beklämmande hur få människor som plågat djur på fruktansvärda vis får undvika straff för att de lider av psykisk ohälsa.
Fast hon undviker inte straff, det domstolen gör (skall göra) är att de dels tar hänsyn till hur uppsåtet ser ut och sen (fast mycket restriktivt) till konsekvenserna av straffet för personen. Tänker man efter lite tror jag nästan alla inser att det är så det bör göras, annars blir rättskipningen helt absurd.

Skulle man döma till vård vore det att säga hon är helt ursäktad, och för det krävs att hon inte själv förstod och förstår vad som händer. Däremot borde hon få hjälp att må bättre genom vården, men det oavsett den här tragiska utgången.

Ägaren till den utlånade hästen tycker jag också har ett visst ansvar, inte att hon borde dömas men lämnar man bort sitt husdjur kollar man noga upp innan och följer sen upp kontinuerligt för att inte riskera sånt här.

Enligt artikeln hade grannen sett att de inte sköttes om och fick tillräckligt med mat redan i somras men ringer ägaren först när grannen tror hästen är död, så där är en till som inte verkar agerat särskilt bra.

Senast ändrad:
Ägaren till den utlånade hästen tycker jag också har ett visst ansvar, inte att hon borde dömas men lämnar man bort sitt husdjur kollar man noga upp innan och följer sen upp kontinuerligt för att inte riskera sånt här.

Enligt artikeln hade grannen sett att de inte sköttes om och fick tillräckligt med mat redan i somras men ringer ägaren först när han tror hästen är död, så där är en till som inte verkar agerat särskilt bra.
Jag tycker nog grannen som sett det hela ske och väldigt långsamt men inte agerar förrän djuren är döda har ett större ansvar än ägaren som haft kontakt med hästhållaren och fått svar att allt är ok.

Jag tycker nog grannen som sett det hela ske och väldigt långsamt men inte agerar förrän djuren är döda har ett större ansvar än ägaren som haft kontakt med hästhållaren och fått svar att allt är ok.
Enligt hur det stod i artikeln hade alla varningsklockor ringt för min del, hon som hade hästen hade bett om pengar till hö, kommer med undanflykter för att inte få besök, ägaren borde också ha sett vid tidigare koll i höstas att hästarna inte var i hull om hon nu överhuvudtaget besökt hästen halvåret innan de dog.

Att hästar som lämnas ut på foder inte sköts är inget ovanligt även fast det sällan går så långt som här, är man ägare har man ett ansvar att kolla upp att hästen sköts tycker jag. Skulle själv aldrig lita på någon som jag inte själv personligen kände väldigt väl och som jag visste tog väl hand om den. Det finns exempel på hur omhändertagna hästar direkt vanvårdats efter de tagits om hand av myndigheter.

Att hästar som lämnas ut på foder inte sköts är inget ovanligt även fast det sällan går så långt som här, är man ägare har man ett ansvar att kolla upp att hästen sköts tycker jag. Skulle själv aldrig lita på någon som jag inte själv personligen kände väldigt väl och som jag visste tog väl hand om den. Det finns exempel på hur omhändertagna hästar direkt vanvårdats efter de tagits om hand av myndigheter.
Jag förstår inte det sista, menar du att myndigheter vanvårdar omhändertagna djur?

Fast hon undviker inte straff, det domstolen gör (skall göra) är att de dels tar hänsyn till hur uppsåtet ser ut och sen (fast mycket restriktivt) till konsekvenserna av straffet för personen. Tänker man efter lite tror jag nästan alla inser att det är så det bör göras, annars blir rättskipningen helt absurd.

Skulle man döma till vård vore det att säga hon är helt ursäktad, och för det krävs att hon inte själv förstod och förstår vad som händer. Däremot borde hon få hjälp att må bättre genom vården, men det oavsett den här tragiska utgången.

Jag tror faktiskt inte alls att nästan alla tycker psykisk ohälsa alltid är en förmildrande orsak. Och jag tycker inte att vård är att komma undan, snarare tvärtom. Så i det håller jag absolut inte med i din värdering.

Jag förstår inte det sista, menar du att myndigheter vanvårdar omhändertagna djur?
Det var lite kortfattat, det sista var som exempel att inte ens när myndigheter är ansvariga för djur och placerar ut dem för höga kostnader hos privata aktörer kan man lita på att djuren tas om hand på ett någorlunda sätt. Så inte direkt kopplat till det här fallet utan att om man som djurägare lämnar bort ett husdjur till någon så måste man både kolla upp innan och sedan kontinuerligt följa upp med besök, det vet alla som håller på med hästar. Inte bara vanvård utan även hur de mår allmänt med kamrater och rutiner och inte minst hur de behandlas.

Inte många verkar hålla med mig men det ändrar inget för min del, äger jag ett djur är det min skyldighet att se till att djuret får ett så bra liv som rimligt möjligt. Det är en syn jag inte kommer ändra på.

Senast ändrad:
Det var lite kortfattat, det sista var som exempel att inte ens när myndigheter är ansvariga för djur och placerar ut dem för höga kostnader hos privata aktörer kan man lita på att djuren tas om hand på ett någorlunda sätt. Så inte kopplat till det här fallet utan att omman som djurägare lämnar bort ett husdjur till någon så måste man både kolla upp innan och sedan kontinuerligt följa upp med besök, det vet alla som håller på med hästar. Inte bara vanvård utan även hur de mår allmänt med kamrater och rutiner och inte minst hur de behandlas.
Det hjälper inte alltid. Jag lånade ut en häst som jag hälsade på flera gånger och fick ständigt höra hur bra allting var, att de var iväg på träningar och tävlingar så allt var frid och fröjd tills jag på bakvägar fick höra att det inte var det. Jag hade reagerat på att hon verkade avstängd de gånger jag var ute men allt såg ju så bra ut. När jag gjorde ett oannonserat besök och även kände igenom henne i hagen brann det i skallen på fodervärdarna och både jag och hästen hotades.

Jag åkte därifrån, tyvärr, då jag ville vara säker på att jag inte ställde till det juridiskt. Fick med mig trasig utrustning som de mer eller mindre slängde på innan jag åkte. När jag sedan hämtade henne i stallet hade de misshandlat henne. Veterinärundersökningen visade på ärr efter sporrar, hon var halt på två ben och piskad så hon hade ett tiotal blodiga sår som efterlämnade ärr resten av hennes liv, både utvärtes men även mentalt. Jag hade inga bevis på vem som hade gjort det men jag vet även om det aldrig hade hållit i domstol. Hade jag vetat att hon misshandlats hade jag tagit polis med mig och anmält på plats.

Jag är glad att hon överlevde, andra hästar hade inte samma tur utan reds och spöades så de skadades och fick avlivas. Kom jag förbi en olycka där han var skadad skulle jag spotta på honom och åka därifrån utan att ringa 112. :devil:

Det hjälper inte alltid. Jag lånade ut en häst som jag hälsade på flera gånger och fick ständigt höra hur bra allting var, att de var iväg på träningar och tävlingar så allt var frid och fröjd tills jag på bakvägar fick höra att det inte var det. Jag hade reagerat på att hon verkade avstängd de gånger jag var ute men allt såg ju så bra ut. När jag gjorde ett oannonserat besök och även kände igenom henne i hagen brann det i skallen på fodervärdarna och både jag och hästen hotades.

Jag åkte därifrån, tyvärr, då jag ville vara säker på att jag inte ställde till det juridiskt. Fick med mig trasig utrustning som de mer eller mindre slängde på innan jag åkte. När jag sedan hämtade henne i stallet hade de misshandlat henne. Veterinärundersökningen visade på ärr efter sporrar, hon var halt på två ben och piskad så hon hade ett tiotal blodiga sår som efterlämnade ärr resten av hennes liv, både utvärtes men även mentalt. Jag hade inga bevis på vem som hade gjort det men jag vet även om det aldrig hade hållit i domstol. Hade jag vetat att hon misshandlats hade jag tagit polis med mig och anmält på plats.

Jag är glad att hon överlevde, andra hästar hade inte samma tur utan reds och spöades så de skadades och fick avlivas. Kom jag förbi en olycka där han var skadad skulle jag spotta på honom och åka därifrån utan att ringa 112. :devil:
Ingen är fullkomlig och jag tänker man gör så bra man kan, mer kan man inte och man lär sig genom erfarenheter. Det du beskriver är tyvärr vad jag också sett, fast inte på egna hästar. De som behandlar hästar så, för mig hade det nog resulterat i en misshandelsdom om det varit min häst men det hade det kanske varit värt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka