Bukefalos 28 år!

två hundar, fel hund tar åt sig av tillrättavisning

Emmahpemma

Trådstartare
hur sjutton ska jag lösa detta? Vi har två hundar, en schäfertik på 11 år och en liten blandras som blir 4 år i år.
Den lilla har en ovana att okynnesskälla på allt och inget, säger jag åt honom att vara tyst så går den äldre hunden undan och ser "utskälld" ut... :(
Jag försöker vara noooga med att säga namnet på den hund jag tilltalar, men kan ju erkänna att det glöms ibland..
Den äldre hunden har ingen rolig bakgrund, och är lättstressad och "tar hon åt sig" om den andra hunden gör något olämpligt..
Spelar ingen roll om hundarna är i olika rum, den äldre hunden blir ändå "låg" om jag säger åt den yngre.

Den äldre hunden har börjat höra lite sämre på ålderns höst, och jag misstänker att detta spelar in. Men lilla hunden kan ju inte leva om som attan för det... :crazy:

Har kloka buke något tips på hur jag kan lösa detta?
 
Du kanske får bli mer fysisk i tillrättavisningarna åt den lilla så att det blir tydligare för den äldre vem du tillrättavisar. Ffa om den äldre börjar få svårt att höra.

Jag tycker också att just när det handlar om att motverka skall är det oftast mkt bättre att korrigera fysiskt än med ljud. Det blir mer logiskt att inte göra ljud ifrån sig när man vill att hunden ska vara tyst och tittar man på hundar så kortigerar de en skällig hund tyst och fysiskt, inte med ljud. Om en hund skäller så deltar den istället i aktiviteten.
 
hur sjutton ska jag lösa detta? Vi har två hundar, en schäfertik på 11 år och en liten blandras som blir 4 år i år.
Den lilla har en ovana att okynnesskälla på allt och inget, säger jag åt honom att vara tyst så går den äldre hunden undan och ser "utskälld" ut... :(
Jag försöker vara noooga med att säga namnet på den hund jag tilltalar, men kan ju erkänna att det glöms ibland..
Den äldre hunden har ingen rolig bakgrund, och är lättstressad och "tar hon åt sig" om den andra hunden gör något olämpligt..
Spelar ingen roll om hundarna är i olika rum, den äldre hunden blir ändå "låg" om jag säger åt den yngre.

Den äldre hunden har börjat höra lite sämre på ålderns höst, och jag misstänker att detta spelar in. Men lilla hunden kan ju inte leva om som attan för det... :crazy:

Har kloka buke något tips på hur jag kan lösa detta?

Hur gör du då?

Skriker från ett annat rum eller går du dit och visar för hunden du korrigerar att det är just den du menar/ex tar i den fysiskt på något sätt ,avleder etc? Hindrar/avskärmar den fr områden dit den gärna skäller?

Vad jag sett på liknande scenarion om man har en hund som tar åt sig funkar det iaf dåligt att man är för verbal när man korrigerar den andra hunden
 
Tillrättavisa inte verbalt utan på annat sätt. Med en stöt t ex. Har själv tre hundar, och jag tillrättavisar mycket sällan verbalt.

Inleder jag en tillrättavisning med hundens namn, blir ju namnet förknippat med något negativt vilket i min filosofi inte fungerar.

Senast idag korrigerade jag en av tre, när de åt. Den tredje vill sno åt sig av de andra två, jag tog mig genom huset och satte en stöt i revbenen på den som var fräck.
 
han är svår att korrigera fysiskt, då han piper iväg snabbare än blixten innan man hinner fram. Alternativt går han och lägger sig under sängen och skäller. Han skäller på grannarna, och vi bor i lägenhet..inte optimalt läge att leva om :(
Men jag går alltid fram till hunden och ser till att visa med kroppsspråket vilken hund jag talar med. Men tyvärr hjälper det inte för att den äldre hunden ska misstolka..
Jag brukar ge honom en uppgift då han skäller, eller helst innan han börjar då. Försöker inpränta "skvaller" i lilla hundens huvud.. Men det går trögt. :(

Är jag helt galen som överväger ett antiskall-halsband? Lilla hunden har ju utöver allt annat kommit på att om man kryper in någonstans där matte inte kommer åt så lätt så kan man skälla fritt..
 
Hunden skäller och du skäller, ibland är det svårt att se ( höra) sig själv.

Men om du tänker efter så är det inte rätt att bestraffa hunden genom att göra likadant som den gör.

Ta ta i den lilla hunden, håll den i kinderna, titta den i ögonen och tala lugnt om för den att den ska vara tyst. Släpp den när den har lugnat ner sig.
Upprepa tills hunden fattar

Om du skäller så fortsätter hunden att skälla, det är givet.
 
Prova vattenspruta? Det går snabbt och till slut brukar det räcka att man tar upp vattensprutan så fattar dom.
 
Hunden skäller och du skäller, ibland är det svårt att se ( höra) sig själv.

Men om du tänker efter så är det inte rätt att bestraffa hunden genom att göra likadant som den gör.

Ta ta i den lilla hunden, håll den i kinderna, titta den i ögonen och tala lugnt om för den att den ska vara tyst. Släpp den när den har lugnat ner sig.
Upprepa tills hunden fattar

Om du skäller så fortsätter hunden att skälla, det är givet.

Nja.....jag tror inte hunden skäller för att husse/matte gör det. Hundar tar inte efter oss folk som barn tar efter sina föräldrar.

Hundar ser inte likheter på det sättet människor gör.
 
Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också

Det behöver man inte vara hundexpert för att veta
 
Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också

Det behöver man inte vara hundexpert för att veta
Fast det finns väl inget som säger att TS gapar och skriker på sin hund så till den grad att det triggar igång dom?
Man kan absolut höja rösten åt en hund utan att den för den skull börjar skälla:confused:
Det är ju stor skillnad på olika typer av verbal tillsägelse.
 
Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också

Det behöver man inte vara hundexpert för att veta

Njaa mina går undan om människor gapar och skriker. Om de däremot tror att man gapar med dom så är det en annan femma. Men det beror på hund och situation. Och människa.

Till TS, jag skulle nog stega fram till hunden som behöver tillrättavisningen och sen gosa lite extra med hunden som tar illa upp. Kanske ge något gott om hon vill ha det?

Det kan även beroende av hur man korrigerar. Är du tydlig med att du inte är arg långt efter? Alltså korrigering och sen direkt efter blir du glad och belönar/berömmer? Var extra glad mot hunden som blir låg tror jag så hon inte uppfattar det som att ni blir arga på henne.
 
Jag tycker det funkar dåligt att säga till. Bättre att bryta och belöna, mycket trevligare även för hunden.

Det håller jag verkligen med om :)
Min lilla hane funkar inte heller att säga till. Annan uppgift alt förbud att vara nära dörren funkar bäst.
 
Jo, men tydligen är tillsägelsen tillräckligt hård för att den andra hunden ska reagera negativt.

Börjar man höja rösten till en hund är man snart inne i en ond cirkel, man höjer och höjer.
Ofta ser jag hundägare som vrålar och skriker på sina hundar.
 
Njaa mina går undan om människor gapar och skriker. Om de däremot tror att man gapar med dom så är det en annan femma. Men det beror på hund och situation. Och människa.

Till TS, jag skulle nog stega fram till hunden som behöver tillrättavisningen och sen gosa lite extra med hunden som tar illa upp. Kanske ge något gott om hon vill ha det?

Det kan även beroende av hur man korrigerar. Är du tydlig med att du inte är arg långt efter? Alltså korrigering och sen direkt efter blir du glad och belönar/berömmer? Var extra glad mot hunden som blir låg tror jag så hon inte uppfattar det som att ni blir arga på henne.
Ofta kan man faktiskt se hundar som är helt döva och avtrubbade när matte eller husse står och vrålar.. Hundarna slutar att lyssna.
 
Men TS skriver att hen "säger till" hunden.
Vråla, gapa, skrika och avtrubbade hundar verkar det inte handla om här tack och lov :)

Att gammelhunden ser utskälld ut är en annan sak.
 
Ofta kan man faktiskt se hundar som är helt döva och avtrubbade när matte eller husse står och vrålar.. Hundarna slutar att lyssna.

Absolut finns det det. Men det behöver inte heller innebära att husse eller matte gapar jämt och ständigt. Vissa raser, och individer är helt enkelt sådana att dom ger en fingret och låtsas som att man inte finns om man blir arg eller höjer rösten. Medans andra fjäskar järnet.

Men visst. En massa gap och skrik gynnar ingen.
 
Om hunden går iväg, följ efter tills hunden stannar och tar emot tillrättavisningen. Du kan även ha koppel på att trampa på vid behov.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 288
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 415
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 101
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 493
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp