Bukefalos 28 år!

två hundar, fel hund tar åt sig av tillrättavisning

Citronhalsband borde fungera utmärkt i den här situationen. Rätt hund blir omedelbart korrigerad och min erfarenhet är att det är mycket effektivt.
 
Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också

Det behöver man inte vara hundexpert för att veta

Sanning med modifikation. Mina hundar tittar storögt på mig om jag sätter igång och vrålar planlöst. Huruvida det triggar mer skällande har nog mer att göra med varför hunden skäller.
 
Härda den mjuka hunden. Sätt den på en filt, gorma på ett inbillat föremål en meter bort och kasta godis på hunden samtidigt. Öka trycket i korrigeringen mot fantasihunden efterhand som den veka förstår leken.

Hundar kan lära sig att tryck inte är farligt.
 
Sanning med modifikation. Mina hundar tittar storögt på mig om jag sätter igång och vrålar planlöst. Huruvida det triggar mer skällande har nog mer att göra med varför hunden skäller.
Ja, ja med då vrålar du inte flera ggr om dagen "KOOOM HIIIT!!!!!" När hunden har hittat något intressant att nosa på

Man kan säkert chocka en bjäbbande hund vid dörren. Hojta till samtidigt som man går fram bestämt, men det får ju inte bli gnat gnat gnat
 
Eh, jo? Jag kan ta i från tårna och vråla så grannarnas fönster rister för att bryta min ligist när han kommer på att han ska valla på egen hand. Eller bara för att träna dem på att komma omedelbart på inkallning oavsett hur den låter.

Eller vråla GÅ BORT! när de svassar runt fötterna på mig när jag bär vattenhinkar.

Mina hundar är vana vid att jag kommunicerar med hela spektrat från viskningar och bebisspråk till vad som låter som gutturala mordhot. Oavsett hur jag låter så ser jag till att det alltid ger effekt. Och belöna när de lyssnar!
 
Ja, ja med då vrålar du inte flera ggr om dagen "KOOOM HIIIT!!!!!" När hunden har hittat något intressant att nosa på

Man kan säkert chocka en bjäbbande hund vid dörren. Hojta till samtidigt som man går fram bestämt, men det får ju inte bli gnat gnat gnat
Vem i den här diskussionen beter sig så då?

Här blir ett jäkla hallå när någon kommer. Ett vrål "TYYYYYST!" och det är tyst. Japp...vrål! :)
 
Ja, ja med då vrålar du inte flera ggr om dagen "KOOOM HIIIT!!!!!" När hunden har hittat något intressant att nosa på

Man kan säkert chocka en bjäbbande hund vid dörren. Hojta till samtidigt som man går fram bestämt, men det får ju inte bli gnat gnat gnat

Jag tror det har väldigt mycket att göra med hur det görs. Ett KOM HIIIT! när hunden inte hör första gången kan visst ha effekt även om det görs ett par gånger om dagen. Om man ser till att hunden lyssnar på det genom att stega fram och ta bort hunden från situationen och belönar när den lyssnar. Då lär den sig att den inte kommer undan genom att ignorera.

En hund som det däremot tjatas på konstant och där ägaren aldrig "tar igenom" det den säger utan skriker 5 ggr och sen låter det vara att hunden inte kommer. Javisst, där kommer hunden högst troligt att lära sig att bli döv.

Jag vill personligen att mina hundar ska lyssna oavsett tonläge. Och att de ska lära sig att matte inte är ett hemskt monster bara för att hon låter som det :angel:

Har egentligen med säkerhet samt trygghet att göra. Säkerhet att hunden inte blir rädd för mig om jag höjer rösten i en potentiellt farlig situation, tex fordon som kommer och hunden måste kallas in snabbt. Tryggheten att hunden vet att matte inte är förbannad när hund kommer utan bara att det är "allvar" och att hunden ändå inte kommer komma undan inkallningen.
 
Precis så tänker jag. Och även när jag är asförbannad eller jätterädd så vet de att jag aldrig går på dem när de kommer. Hos mig är det alltid tryggt. Värsta straffet är att bli bortkörd ;)

Jag tror det har väldigt mycket att göra med hur det görs. Ett KOM HIIIT! när hunden inte hör första gången kan visst ha effekt även om det görs ett par gånger om dagen. Om man ser till att hunden lyssnar på det genom att stega fram och ta bort hunden från situationen och belönar när den lyssnar. Då lär den sig att den inte kommer undan genom att ignorera.

En hund som det däremot tjatas på konstant och där ägaren aldrig "tar igenom" det den säger utan skriker 5 ggr och sen låter det vara att hunden inte kommer. Javisst, där kommer hunden högst troligt att lära sig att bli döv.

Jag vill personligen att mina hundar ska lyssna oavsett tonläge. Och att de ska lära sig att matte inte är ett hemskt monster bara för att hon låter som det :angel:

Har egentligen med säkerhet samt trygghet att göra. Säkerhet att hunden inte blir rädd för mig om jag höjer rösten i en potentiellt farlig situation, tex fordon som kommer och hunden måste kallas in snabbt. Tryggheten att hunden vet att matte inte är förbannad när hund kommer utan bara att det är "allvar" och att hunden ändå inte kommer komma undan inkallningen.
 
Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också

Det behöver man inte vara hundexpert för att veta
Äsch det där är inte allmängiltig.
Jag har bott med fem hundar. Av dessa har fyra inte varit i närheten av "skälliga".
EN hund är skällig, nu är han rätt normaldkällig men vi kallade honom vrålapan de första två åren. Den hunden hade ALDRIG hört höjda röster eller skrik i Vår bostad (Mycket ljudkänslig särbo och vi bodde i två ettor vilket gör skrikande onödigt) Rottweilern som vrålapan bodde ihop med kunde gå veckor utan att skälla ett skall...

Någon gång vrålade jag väl säkert till för att testa om det gick att bryta skällandet men det måste ha varit något extremt sällan. Särbon hade fått en hjärtattack om jag hade gapat inomhus typ.
 
Senast ändrad:
Eh, jo? Jag kan ta i från tårna och vråla så grannarnas fönster rister för att bryta min ligist när han kommer på att han ska valla på egen hand. Eller bara för att träna dem på att komma omedelbart på inkallning oavsett hur den låter.

Eller vråla GÅ BORT! när de svassar runt fötterna på mig när jag bär vattenhinkar.

Mina hundar är vana vid att jag kommunicerar med hela spektrat från viskningar och bebisspråk till vad som låter som gutturala mordhot. Oavsett hur jag låter så ser jag till att det alltid ger effekt. Och belöna när de lyssnar!
Hur ser du till att det ger effekt om du har kallat och hunden struntar i dig. Du kallar igen, tar i från tårna och vrålar , hunden struntar i dig ?

Jag är ganska rädd för att ta i med allt jag har om hunden sen struntar i mig ändå
Min jrt va ibland döv när jag ropade på henne, inte hade jag lust att skrika mig hes för att hon skulle komma, ännu värre om hon struntade i det också.
En gång va hon ute på bondens åker, en stor lerig åker.
Hon hade hittat ett vildsvinsbök. Säkert va där många spännande dofter.
Det ösregnade jag ville hem och ropade... "Döv hund"... Ropade igen... "Döv hund"..
"Förbannad matte" stegar ut på den leriga nyplogade åkern... Ropar igen... "Döv hund"....när jag till slut fick tag på henne morrade jag

Annars va hon ganska lydig :)
 
Jag tränar inte inkallning i situationer där jag inte har kontroll över omständigheterna. När inkallningen sitter finns det inte på världskartan att inte komma när jag tar i.

Innan den sitter är de inte lösa. Då har jag tex en långlina släpande bakom som jag kan trampa på.
 
Jag tror det har väldigt mycket att göra med hur det görs. Ett KOM HIIIT! när hunden inte hör första gången kan visst ha effekt även om det görs ett par gånger om dagen. Om man ser till att hunden lyssnar på det genom att stega fram och ta bort hunden från situationen och belönar när den lyssnar. Då lär den sig att den inte kommer undan genom att ignorera.

En hund som det däremot tjatas på konstant och där ägaren aldrig "tar igenom" det den säger utan skriker 5 ggr och sen låter det vara att hunden inte kommer. Javisst, där kommer hunden högst troligt att lära sig att bli döv.

Jag vill personligen att mina hundar ska lyssna oavsett tonläge. Och att de ska lära sig att matte inte är ett hemskt monster bara för att hon låter som det :angel:

Har egentligen med säkerhet samt trygghet att göra. Säkerhet att hunden inte blir rädd för mig om jag höjer rösten i en potentiellt farlig situation, tex fordon som kommer och hunden måste kallas in snabbt. Tryggheten att hunden vet att matte inte är förbannad när hund kommer utan bara att det är "allvar" och att hunden ändå inte kommer komma undan inkallningen.
Hundar har ju väldigt god hörsel, egentligen är det konstigt att vi känner att vi måste lägga oss på en ljudnivå där vi riskerar att bli hesa
Varför lär vi inte hundarna att vi menar allvar innan ljudnivå "vrål"?
Det borde räcka med ett tecken, ge sig själv en klapp på låret eller vad som helst. Då menar vi allvar

Visst skriker man om man blir rädd, det har jag gjort på Penny, hon reagerade direkt
 
I elitklass bruks så ska du kunna kalla in hunden på 75 m håll och sedan ställa den på 50 m. Blåser det från fel håll i Skåne så får man ta i från tårna när man kommenderar. Så jag har lärt mina hundar att vissa ord (inkallning, stå och ligg) SKRIKER jag ibland utan att det betyder att de har varit stygga. Dessutom vrålar jag BRA!!! med väldigt hög röst också ;). De ser inte så ledsna ut för det.

Om min hund inte lyder på inkallning så går jag och hämtar den. Den kan bara fetglömma att den ska få hitta på annat när jag har kallat in. Men givetvis ser jag också till att det lönar sig att komma för att bibehålla ett bra tempo in.

Sedan har jag haft en hund med ett pannben av betong också. Den hunden gick det inte att viska kommandon till precis. Utan man fick säga allting som om man verkligen verkligen menade det man sa och helst också komma med en motivering (hot eller muta) annars så fick man fingret och så fortsatte han lulla runt i sin egen värld.
 
Jag tränar inte inkallning i situationer där jag inte har kontroll över omständigheterna. När inkallningen sitter finns det inte på världskartan att inte komma när jag tar i.

Innan den sitter är de inte lösa. Då har jag tex en långlina släpande bakom som jag kan trampa på.
Vad smart med långlina, lyssnar dom inte blir det konsekvenser. Tvärstopp .Valpar och unghundar blir ju klart präglade på det

Vilken ålder kan man börja med det?
Det borde funka på alla hundar om man använder sele på hunden istället för halsband
Vad är det för lina, hur lång är den?
 
Hundar har ju väldigt god hörsel, egentligen är det konstigt att vi känner att vi måste lägga oss på en ljudnivå där vi riskerar att bli hesa
Varför lär vi inte hundarna att vi menar allvar innan ljudnivå "vrål"?
Det borde räcka med ett tecken, ge sig själv en klapp på låret eller vad som helst. Då menar vi allvar

Visst skriker man om man blir rädd, det har jag gjort på Penny, hon reagerade direkt

Det där beror ju helt på situation. Har man som Migo arbetande hundar som kan arbeta lååååångt bort så kanske man får ta i lite. Är hunden dessutom väldigt fokuserad på sin uppgift kan man också behöva ta i för att väcka hunden lite även när den är nära. Men hunden ska ju inte tro att den får bannor när den kommer. Tyvärr är alldeles för många långsinta mot sina hundar. Långdragna korrigeringar som alfarullningar, att banna eller ta tag i hunden när den kommer på inkallning osv är ju inte sådär jätteovanligt.
 
Hundar har ju väldigt god hörsel, egentligen är det konstigt att vi känner att vi måste lägga oss på en ljudnivå där vi riskerar att bli hesa
Varför lär vi inte hundarna att vi menar allvar innan ljudnivå "vrål"?
Det borde räcka med ett tecken, ge sig själv en klapp på låret eller vad som helst. Då menar vi allvar

Visst skriker man om man blir rädd, det har jag gjort på Penny, hon reagerade direkt

Det är inte ett dugg konstigt. Det handlar om arousalnivå.
 
Tycker helklart att ett vrål når igenom bättre när en viss gräns är nådd än vanligt prat.
På tonårstjejerna här är det ett måste när de dampar loss emellan varven och försvinner in i sin egna värld. Även min lille kan spela stendöv när man ska ropa in honom från trädgården ibland. Men han hör absolut skillnad på tonfall och tonfall och fattar när det är läge att börja lyssna. Den hala jäkeln väntar gärna till just det där "på-gränsentonfallet" kommer.
Gammeltanten skulle bli djupt förnärmad av en höjd röst. Det är inte henne värdigt :heart
 
Vad smart med långlina, lyssnar dom inte blir det konsekvenser. Tvärstopp .Valpar och unghundar blir ju klart präglade på det

Vilken ålder kan man börja med det?
Det borde funka på alla hundar om man använder sele på hunden istället för halsband
Vad är det för lina, hur lång är den?

Så lång som det går utan att det blir kaos. Jag körde med 20 meter på Boss när han var liten.
 
Det där beror ju helt på situation. Har man som Migo arbetande hundar som kan arbeta lååååångt bort så kanske man får ta i lite.

Jag har oftast inte en chans att göra mig hörd med röst när de jobbar eller tävlar på stora avstånd. Visslan åker fram när avstånden överstiger 100 meter...

Håller förövrigt med om att det inte handlar om att de inte hör, utan om att de inte har tid att lyssna på oss alla gånger. Är hunden mitt uppe i högvarvigt arbete eller med en stark retning så kan en hög ljudavledning behövas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 415
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 099
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 493
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp