Bukefalos 28 år!

två hundar, fel hund tar åt sig av tillrättavisning

@Emmahpemma, varför skäller den lilla och "lever rövare" då? Får den ordentligt med fysisk och mental träning? Kan den koppla av också? Passivitetstränar ni något? Har ni testat skvallerträning på det som hunden skäller på?

Istället för att fundera ut hur du ska korrigera hunden kanske det är lättare att få hunden att inte alls börja skälla. Det brukar dessutom göra livet med hund så otroligt mycket roligare när man kan fokusera på det som är bra istället för på det som är dåligt.
 
Den här tråden tog det spår jag hade hoppats att den inte skulle göra.. Men jag har fått en del väldigt bra tips! Tack för dom :)

Jag vrålar inte på hunden. Alls. Jag kallar på honom med trevlig röst om jag hör att han börjar låta. Eller ännu hellre om jag hör grannarna låta. Men om hunden ignorerar så söker jag upp honom och kallar på honom igen eller ger honom någon annan uppgift. Typ "gå och lägg dig".
Går inte det heller igenom så skärper jag tonläget, inte skriker, och får oftast gehör då. I detta läge har gammelhunden gått och lagt sig i ett annat rum.. Gått med sänkt skalle och ledsen svans.. Jag försöker ge henne någon uppgift som jag vet att hon tycker är rolig.. Men hon avbryter och smyger undan om hon hör att jag skärper tonläget, eller ens låter "inte glad". Observera att annars bryr hon sig aldrig om hur jag pratar... Men om lilla hunden gör ofog som hon vet att man inte får göra.. Så blir hon låg.
Hon bryr sig tillexempel inte om jag säger åt lilla hunden när hat försöker stjäla strumpor från torkställningen.. Det har hon aldrig prövat göra och har aldrig kopplat handling - missnöjd matte där..


Men kommer skicka efter ett antiskall-halsband till lilla hunden. Då blir han korrigerad utan min inblandning och gammelhunden slipper bli ledsen.

Angående varför han skäller: han är uppvuxen i villa och har aldrig hört grannar bakom väggen/på taket.. Kombinerat med larmande raser i sig. Det har blivit bättre. Men inte helt bra. Det kanske låter som att ham skäller dagarna igenom. Men så är inte fallet, utan det händer kanske en gång i veckan att han skäller mer än ett skall på raken.

Han aktiveras fysiskt och psykiskt. Men inte så fort han vill bli aktiverad. Jag jobbar hemifrån och kan såklart inte släppa allt jag har för händerna direkt hunden vill göra något. Vi aktiverar på fritiden :)
Och jo, vi skvallertränar på grannarna.
 
@Emmahpemma, varför skäller den lilla och "lever rövare" då? Får den ordentligt med fysisk och mental träning? Kan den koppla av också? Passivitetstränar ni något? Har ni testat skvallerträning på det som hunden skäller på?

Istället för att fundera ut hur du ska korrigera hunden kanske det är lättare att få hunden att inte alls börja skälla. Det brukar dessutom göra livet med hund så otroligt mycket roligare när man kan fokusera på det som är bra istället för på det som är dåligt.


Det här kände jag att jag måste svara på lite mer ingående.
Ja självklart jobbar jag mot att hunden ska sluta skälla helt inomhus. Men jag måste ju ändå på något sätt kunna visa honom att det inte är ett önskvärt beteende. Han kan t.ex. komma när jag kallar på honom bär han skäller och han fortdätter skälla hela vägen fram till mig.. Eller när han helt enkelt totalignorerar och fortsätter skälla. Ska jag bara tycka "okej vi tar en längre promenad/mer mental aktivering senare när jag är ledig" och ignorera att han skäller? Vet inte hur andra hyresvärdar är men vi skulle då bli vräkta
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 415
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 099
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 493
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp