Två sjuka hundar samtidigt..

Det finns ju Flagyl men dom är extremt snåla med det eller okunniga om att det funkar.
Numera köper jag från Ungern där gardia är vanligt och vettarna vet hur o med vad det ska behandlas.
Flagyl är antibiotika så det finns goda anledningar till att det i Sverige inte skrivs ut hur som helst till alla som vill ha. Att man i vissa länder är väldigt generös med antibiotikaförskrivningen är knappast ett tecken på att de är extra kompetenta.
 
Flagyl är antibiotika så det finns goda anledningar till att det i Sverige inte skrivs ut hur som helst till alla som vill ha. Att man i vissa länder är väldigt generös med antibiotikaförskrivningen är knappast ett tecken på att de är extra kompetenta.
Vänta nu,var någonstans står det att jag köper antibiotika?
Och Flagyl kan göra hunden frisk så varför inte? Eller tycker du att en förstörd mage på livstid är ok för hunden.?

Speciellt när det står så här på Flagylens användningsområde: Specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation
 
Det finns ju Flagyl men dom är extremt snåla med det eller okunniga om att det funkar.
Numera köper jag från Ungern där gardia är vanligt och vettarna vet hur o med vad det ska behandlas.
Ja och det är ju tur att de är det. Snåla med att skriva ut antibiotika alltså. Antibiotikaresistens är inget att sträva efter. Behöver man antibiotika så får man det och jag tycker att många veterinärer fortfarande är väl generösa med sina utskrivningar av antibiotika. Samma sak med avmaskningsmedel till hästar.
 
Vänta nu,var någonstans står det att jag köper antibiotika?
Och Flagyl kan göra hunden frisk så varför inte? Eller tycker du att en förstörd mage på livstid är ok för hunden.?

Speciellt när det står så här på Flagylens användningsområde: Specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation
Flagyl är antibiotika.
 
Vänta nu,var någonstans står det att jag köper antibiotika?
Och Flagyl kan göra hunden frisk så varför inte? Eller tycker du att en förstörd mage på livstid är ok för hunden.?

Speciellt när det står så här på Flagylens användningsområde: Specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation
Jag tolkade ditt förra inlägg som att du brukar köpa flagyl från Ungern eftersom det var så svårt att få utskrivet här. Om det inte var så du menade missuppfattade jag dig helt enkelt.

Naturligtvis ska sjuka djur få hjälp, och det finns absolut situationer då antibiotika är befogat. Men resistens är ett växande problem, och det ska bara användas när det verkligen är nödvändigt.
 
Uppdaterar er lite.

Hundarna skulle behandlas av vet.s inrådan i 5 dagar nu med Axilur, Assam skulle behandlas
5 dagar med Axilur ihop med Flagyl 7 dagar igen. Samma behandling som tidigare.
Jag har behandlat tidigare som längst 10 dagar trots vet. sa om 5-7dagar (det hjälpte inte Assam m. 10 dagar).

Pratade med en av mina kontaktpersoner ifrån hundens ägare och vi beslutar oss att behandla med Axilur ända fram till hans undersökning för att se om en längre behandling hjälper.
Kommer då att bli Axilur i ca 17dagar.

Han är idag behandlat i nio dagar, vi lämnar in träckprov på tisdag för att se att det redan nu inte skall finnas någon Giardia. Den 23sep blir det ultraljud + blodprov och ännu ett träckprov lämnas då in. Vi får se hur alla provsvar visar sig. Visar det att han inte har Giardia på tisdag och den 23september så kommer vi att skicka in nya träckprover på han och dom andra hundarna den 28sep samt ett par veckor efter det om ingen visar positivt på Giardia.

Jag hoppas verkligen det här ska funka och ge det resultat vi vill ha.. 🙄🐶
 
Uppdatering 26/9

Assam var hos veterinären och undersöktes i veckan, det togs blodprov och gjordes ett ultraljud samt lämnade in avföringsprover ifrån tre tillfällen.

Veterinären ringde om provsvaren i fredags.

Blodprovs svaren visade att B-12 värdet var lågt (som jag misstänkte) men att även kortisol värdet låg på gränsen till för lågt. Vilket kan indikera på underfunktion i binjurarna.

Ultraljudet visar inflammation i grovtarmen vilket veterinären förväntade sig att se då det ofta blir inflammerat om man haft långvariga problem med Giardia.
Man kunde även se en liten inflammation vid binjurarna men fortfarande inom normala gränser men ändå så pass små att veterinären kommenterat dom.

För att utesluta underfunktion i binjurarna så skall han nästa vecka göra ett ACTH- Stimulering där dom stimulerar binjurarnas produktion av stresshormonet kortisol.
Dom kommer först ta ett blodprov och sedan injicera något för att sen vänta en timme och sen ta ett nytt blodprov. Om blodprovet är normalt då kan man utesluta underfunktion i binjurarna.

Avföringsprovet visade negativt så ingen Giardia tre dagar efter avslutad behandling, så han kan alltså bli av med det. Vi kommer ta ny prover under helgen och lämna in nästa vecka på alla hundar då har det gått 16dagar för 5st hundar och 1v för Assam. Är dom fria då kommer vi fortsätta lämna in träckprov efter 14dagar om ingen nu visar symptom innan.

Assam skall få B-12 tillskott i 6v, och två veckor efter det ta nya prover för kontroll av det värdet. Samt fasas över till ett annat foder som förhoppningsvis ska funka bättre på honom, han får även Pro-fibrer till maten.

Så nästa vecka hoppas vi på att ingen har Giardia samt att Assams kontroll av binjurarna är att dom funkar som det ska.
 
Uppdatering 26/9

Assam var hos veterinären och undersöktes i veckan, det togs blodprov och gjordes ett ultraljud samt lämnade in avföringsprover ifrån tre tillfällen.

Veterinären ringde om provsvaren i fredags.

Blodprovs svaren visade att B-12 värdet var lågt (som jag misstänkte) men att även kortisol värdet låg på gränsen till för lågt. Vilket kan indikera på underfunktion i binjurarna.

Ultraljudet visar inflammation i grovtarmen vilket veterinären förväntade sig att se då det ofta blir inflammerat om man haft långvariga problem med Giardia.
Man kunde även se en liten inflammation vid binjurarna men fortfarande inom normala gränser men ändå så pass små att veterinären kommenterat dom.

För att utesluta underfunktion i binjurarna så skall han nästa vecka göra ett ACTH- Stimulering där dom stimulerar binjurarnas produktion av stresshormonet kortisol.
Dom kommer först ta ett blodprov och sedan injicera något för att sen vänta en timme och sen ta ett nytt blodprov. Om blodprovet är normalt då kan man utesluta underfunktion i binjurarna.

Avföringsprovet visade negativt så ingen Giardia tre dagar efter avslutad behandling, så han kan alltså bli av med det. Vi kommer ta ny prover under helgen och lämna in nästa vecka på alla hundar då har det gått 16dagar för 5st hundar och 1v för Assam. Är dom fria då kommer vi fortsätta lämna in träckprov efter 14dagar om ingen nu visar symptom innan.

Assam skall få B-12 tillskott i 6v, och två veckor efter det ta nya prover för kontroll av det värdet. Samt fasas över till ett annat foder som förhoppningsvis ska funka bättre på honom, han får även Pro-fibrer till maten.

Så nästa vecka hoppas vi på att ingen har Giardia samt att Assams kontroll av binjurarna är att dom funkar som det ska.

Håller tummarna att ni är av med det nu. ACTH-simulering har min hund också gjort, jag hoppas ni får samma bra besked som vi fick.
 
Uppdatering igen :)

Assam ACTH-stimulering visade normal funktion 👏
Är nästan helt över fasad på nya fodret och gått på B-12 tillskotten i ca 2-3 veckor och han börjar redan bli bättre i magen! Har dessutom varit Giardia fri i nästan 3.5v. :banana:

Tyvärr fick en annan hund upp Giardia igen, för två veckor sedan men satte in behandling direkt på alla. Vi tror att även denna hund Benji (9år) har en bakomliggande orsak pågrund av lite andra sjukdomssymptom som ska kollas upp den 23okt.

Assam HD/ED röntgades även i måndags 5okt och har HD A ED UA :bump: Blir ett återbesök den 23okt för kontroll av att B-12 tillskotten och nya fodret funkar mm.

Vi ska lämna i extra avföringsprover på måndag 12/10 på Assam + Benji samt dom ordinarie proverna på alla hundar den 19/10.

Verax den andra unghunden flyttade ut fredagen den 2okt till en blivande hundförare och skall fortsätta sin utveckling och håller tummarna att han är lämplig som 👮‍♂️🐶 men det är en lång väg kvar för dom.

Men då blir det också lite enklare när det minskat i flocken med en hund, går allt som det ska nu framöver så lär även Assam flytta till en hundförare när allt ordnat upp sig på honom med nya fodret och att B-12 värdet blivit normalt samt att han inte har Giardia.

VI håller tummarna att allt går som det ska nu framöver och att vi slipper mer Giardia.
 
Uppdatering!

Mina fyra egna hundar har varit ej haft Giardia på ett par veckor, vilket känns skönt.

Nu är det så att jag fick hem lite akut en omplacering på 9mån hos mig i torsdags, vilket var tänkt redan en månad innan.

Vi hämtade upp han på ett pensionat där han satt tillfälligt i tre veckor.

Han var först hos fodervärdar men han var lite stökig och han fick omplaceras tillfälligt till en hundförare i två veckor, tanken då var att han skulle till mig men vi behövde avvakta lite i och med att vi ville att det skulle gå lite längre ifrån att mina hundar var fria.

Vi tog ytligare prover i veckan på mina hundar i tisdags där alla var negativa då gått ca 4v.

Så vi hämtade upp unghunden torsdag och kom hem på kvällen.

Vi tog avföringsprover på han två gånger på kvällen och sedan på morgonen vid 6-tiden, då knappt gått 12h som hunden varit hos oss.

Vi åkte och lämnade in hos Vidilab, och testade mot Giardia, samt standard analyser.

Fick idag svar och då står det Förekomst på Giardia...

Han kan väll omöjligt hunnit få upp det hos oss eftersom vi tog proverna så fort han kom hit i torsdags och sen fredag morgon 12h senare.

Hur lång tid tar det att Giardia kan visas i avföring på labbet?
 
Jag skulle gissa på att han kom med det, men giardia kan smitta på 1 dygn, lärde jag mig på den dåliga vägen.

Hmm, jag tänker att det säkert kan gå snabbt ibland.

Men nu gick det ju inte ens ett dygn utan proverna vi lämnade in var ifrån torsdag kväll alltså 1-2h efter han kommit hem till oss, samt morgonen efter mindre än 12h hos oss. Det får mig att bli lite tveksam. Sen så har han varit på pensionat och även varit väldigt stressad där som jag förstått det som.
Så han har varit med om en hel del på kort tid, allt ifrån flyttat två ggr innan mig och foderbyten till stress.

Några andra var där för att se om dom kunde ta han (bli fodervärd åt han) men det blev inte så eftersom han nog avskräckte dom. Han är nafsig/bitig och sliter tag i kläderna på en. Så han var nog väldigt stressad på pensionatet så tänker att det kan triggat igång Giardia eller något om man han blivit utsatt för det någon annanstans eller haft det latent sen valp.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 385
Senast: alicegard
·
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp