Bukefalos 28 år!

Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

athena

Trådstartare
Jag har "fått" en jobbdator som jag nu äntligen lyckats konfigurera till min trådlösa router. Men nu funkar ju inte den andra datorn istället :eek:. Det måste ju vara meningen att man ska kunna köra flera, eller vadå?

Hur bär jag mig åt för att lösa detta dilemma? Grr... jag blir så arg!
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Jo, man kan köra flera datorer via WLAN så länge man konfigurerar router och datorer efter minsta gemensamma nämnare och att datorerna inte har samma IP-adress och/eller MAC-adress.

Finns även en chans att routern inte är riktigt OK och då kan man ha div skumma problem. Gäller t ex D-Link.

För att kunna hjälpa dig mer måste du berätta mer vad du gjort eller inte gjort. Vad finns i ditt nät? Vad har du för router och för nätverkskort i dina PC? Kör du med inställningarna direkt i XP eller använder du någon klient för WLAN? Vilka inställningar använder du för t ex WEP/WPA, SSID, Broadcast SSID? Har du fasta IP på dina PC eller använder du DCHP? Fungerar något på din gamla PC eller är allt helt galet? Man kan t ex få radiokontak, men inget fungerar. Man kan få radiokontakt och IP-adress, men inget fungerar.

Du måste ge mig/oss mer info om detta för att man ska kunna ge något utförligare svar på frågan.
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Åh herregud så många svåra frågor :eek:. Jag kan inte svara på en enda en :D.

Jag krånglade bra länge igår och fick som sagt jobbdatorn att funka. Har inte startat den än idag. Min privata PC står och "erhåller nätverksadress", men får tydligen ingen för efter ca en halvtimme ger den upp.

Inser att jag inte kan tillräckligt mkt för att fixa detta, så det smartaste är nog att försöka få privata PCn att funka och köra jobbdatorn via kabel.... Suck.
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Jag krånglade bra länge igår

....och vad innebär det? Vad gjorde du?

Min privata PC står och "erhåller nätverksadress", men får tydligen ingen för efter ca en halvtimme ger den upp.

Något stämmer inte, men troligen så är det DHCP konfat på datorn. Ungefär så mycket kan man väl säga, men tyvärr inte mer. Måste veta mer om vad som fungerar och inte.

Inser att jag inte kan tillräckligt mkt för att fixa detta, så det smartaste är nog att försöka få privata PCn att funka och köra jobbdatorn via kabel.... Suck.

Det är ett sätt. Ett annat är att bjuda hem någon IT-kunnig person på fika och som kollar upp det hela.


..............
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Hehe, bor du i närheten :angel:.
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Uppdatering av gammal tråd...

Tänkte nu göra ett nytt försök att få till ovanstående, haha :p. Chattade upp Telias support i hopp om att de kunde hjälpa till, men de visste INGENTING om routrar :eek:. Jag fick bara tipset att ringa Zyxels support... Woaw :cool:.

Så om det är nån härinne som är sugen på att hjälpa till är det bara att hojta till!
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Här har vi 3 datorer kopplat till vårt trådlösa :) Funkar bra !

Mvh
Emma
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Ja den infon hälpte ju mig jättemycket :angel:.
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Router o dator måste vara rätt inställda antingen med fasta lokala IP-nummer eller att routern delar ut varje gång en trådlös ansluter.
PL
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Ja, det vet jag. Men jag vet inte hur man gör det!
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Lite olika på olika system men i princip går du in på routern o aktiverar DHCP, på datorn ställer du in "erhåller IP-adress automatiskt" under inställningar för TCP/IP för den trådlösa inställningen.
PL
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

OK, steg 1. Aktivera DHCP. Är det samma som statisk DHCP?
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Statisk DHCP? För min del har jag statisk IP utåt o DHCP som delar ut interna IP.
PL
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Jag har en Zyxel-router om det är till ngn hjälp. Det enda jag hittar om DHCP i routern är just "aktivera statisk DHCP".
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Jag letade snabbt fram en Zyxel-manual på nätet o där stod det "enable DHCP".
Vilken modell har du?
PL
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

...nu har jag lagt till båda mina datorers MAC-adresser i DHCP-listan och gett dem varsin IP-adress. Den här funkar fortfarande, den andra står och "erhåller nätverksadress".

Det måste vara nåt mer jag ska göra...
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Den rutan har varit ikryssad jämt. Den heter P-320W.
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Nog bäst att strunta i statisk dhcp till en början.
Kolla inställningarna på datorerna.
PL
 
Sv: Två trådlösa datorer till samma router - funkar inte det?

Har du kollat datorerna trådlösprogram att de hittar routern?
Stämmer säkerhetsinställningarna?
PL
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 289
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp