Tvätta arméns yllefilt

Brie

Trådstartare
Googlar men får så många olika svar 😅

Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är kvalitetsgrejor! Har aldrig blivit av att använda den på häst, men den har hängt några år i stallet och således både samlat damm och lukt.

Nu skulle jag vilja rädda den! Går det? Hur? Vet ju att det finns många textilkunniga på forumet, så litar mer på er än de spretiga googlesvaren :)
 
Skrubba i snön? Först ha den utomhus så den blir kall, sedan lägga den i snön, täcka över med mer snö och skrubba med kvast/borste. Finns nog bättre instruktioner om man googlar. Mattor kan rengöras så.
 
Den går att handtvätta med ulltvättmedel om du har ett badkar att göra det i. Låt bli att gnugga och vrida bara. Sen dropptorka en halv evighet. :D
 
skulle min komma in hade jag bränt den först :idea::D;)

Oookej, så illa är det inte här! Men visst damm och som sagt — några års stalldoft.

IMG_3686.jpeg
 
Googlar men får så många olika svar 😅

Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är kvalitetsgrejor! Har aldrig blivit av att använda den på häst, men den har hängt några år i stallet och således både samlat damm och lukt.

Nu skulle jag vilja rädda den! Går det? Hur? Vet ju att det finns många textilkunniga på forumet, så litar mer på er än de spretiga googlesvaren :)
Intressant tråd, jag har en ute i ladan.
Tänker att den kan vara användbar om kristen kommer". Just nu känns den inte sådär intressant. Fd hästfilt också......
 
Gamla yllefiltar är ofta behandlade med arsenik och ska behandlas som miljöfarligt avfall när de kasseras. Med det sagt, jag har sovit i massor med gamla yllefiltar genom åren och överlakan så jag hade inte varit orolig för att använda den. :)

Men så intressant, vad man lär sig! Oklart hur gammal denna är, kan vara från före 1970 med tanke på när hästburna regementet lades ner.

Har inte sett någon märkning som nämns i tråden som länkas dock.
 
Men så intressant, vad man lär sig! Oklart hur gammal denna är, kan vara från före 1970 med tanke på när hästburna regementet lades ner.

Har inte sett någon märkning som nämns i tråden som länkas dock.
Med tanke på att filten överlevt så länge så kan du vara säker på att den är behandlad med DDT. Gissar att det kanske inte fanns något krav på märkningen på djurfiltar? Å andra sidan så alla filtar som det bäddades med under Vattenfalls kraftverksbygganden tror jag inte heller var märkts.
 
Med tanke på att filten överlevt så länge så kan du vara säker på att den är behandlad med DDT. Gissar att det kanske inte fanns något krav på märkningen på djurfiltar? Å andra sidan så alla filtar som det bäddades med under Vattenfalls kraftverksbygganden tror jag inte heller var märkts.

Ja jag tror det mycket väl kan vara så, säker är jag ju inte och bonden är numera dement så kan inte fråga.
 
Med tanke på att filten överlevt så länge så kan du vara säker på att den är behandlad med DDT. Gissar att det kanske inte fanns något krav på märkningen på djurfiltar? Å andra sidan så alla filtar som det bäddades med under Vattenfalls kraftverksbygganden tror jag inte heller var märkts.
Det ligger gott om filtar i diverse armélager fortfarande som inte är behandlade. Jag har också ett par som jag fått för några år sedan och de såg i princip oanvända ut och ingen DDT. Analyserade en bit på dåvarande jobbet. Har man inte problem med att insekter äter på filtarna så håller de fint utan att vara behandlade med insektsgift.
 
Jag tvättar "vanliga" gamla yllefiltar och - plädar i maskin med gott resultat. Är det någon som har testat med en gammal arméfilt? Jag har nämligen en också, i stallet, ingrodd med potentiellt ett århundrades hästutsöndringar och lort, som jag gärna skulle maskintvätta om jag bara vågade.
 
Det ligger gott om filtar i diverse armélager fortfarande som inte är behandlade. Jag har också ett par som jag fått för några år sedan och de såg i princip oanvända ut och ingen DDT. Analyserade en bit på dåvarande jobbet. Har man inte problem med att insekter äter på filtarna så håller de fint utan att vara behandlade med insektsgift.
Filten det handlar om har hängt i ett stall i många år, hade den inte varit behandlad hade den varit uppäten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 630
Senast: mmbot
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Träning Det här är Totte. Han är en varmblodsvalack, 10 år gammal och 1,63 hög lite drygt. Han är en himla snäll och försynt häst, och tycker om...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: skwaller
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp