Tvätta arméns yllefilt

Åh, jag har också en gammal sån filt som vart i stall men som jag skulle vilja ha inne nu! Den är vit med tryck "FLYVAPNET" på - köpt billigt på överskottslager pga feltrycket :D

Men man kan nog lugnt säga att det krävs kraftig sanering innan min man går med på att ta in den i huset :rofl: Men det är ju tråkigt om den bara ligger i ett förråd och blir förstörd.
 
Åh, jag har också en gammal sån filt som vart i stall men som jag skulle vilja ha inne nu! Den är vit med tryck "FLYVAPNET" på - köpt billigt på överskottslager pga feltrycket :D

Men man kan nog lugnt säga att det krävs kraftig sanering innan min man går med på att ta in den i huset :rofl: Men det är ju tråkigt om den bara ligger i ett förråd och blir förstörd.

Om du vid något tillfälle vill sälja den är jag en ivrig spekulant. Hejdlöst roligt med feltryck. :D
 
Jag skulle inte vara orolig för att använda filtarna även om de är impregnerade med DDT. DDT är ett insektsgift som framförallt är farligt för insekter, inte människor. Det binder otroligt hårt till organiskt material (som ju ull är) och människans förmåga till hudupptag av DDT är extremt litet. Man kanske inte ska ge filten till ett spädbarn att sutta på men för normalt eget bruk är det försumbar risk för negativa hälsoeffekter.
 
Jag skulle inte vara orolig för att använda filtarna även om de är impregnerade med DDT. DDT är ett insektsgift som framförallt är farligt för insekter, inte människor. Det binder otroligt hårt till organiskt material (som ju ull är) och människans förmåga till hudupptag av DDT är extremt litet. Man kanske inte ska ge filten till ett spädbarn att sutta på men för normalt eget bruk är det försumbar risk för negativa hälsoeffekter.
Har hört att det kanske inte heller är bra att ha den i sängen jämt. Men att alternativet använda är väldigt mycket bättre än alternativet slänga, när det gäller gifter (slänga alternativet gör ju att giftet kommer ut i naturen mer eller mindre).

Det som gör mig lite osäker i det hela är alternativet maskintvätt. Det måste ju riskera få ut eventuella gifter i vattnet och dessutom riskerar att göra filten lite udda. Lägga ut i snö låter mer tryggt.
 
Har hört att det kanske inte heller är bra att ha den i sängen jämt. Men att alternativet använda är väldigt mycket bättre än alternativet slänga, när det gäller gifter (slänga alternativet gör ju att giftet kommer ut i naturen mer eller mindre).

Det som gör mig lite osäker i det hela är alternativet maskintvätt. Det måste ju riskera få ut eventuella gifter i vattnet och dessutom riskerar att göra filten lite udda. Lägga ut i snö låter mer tryggt.
Slänga gör man på insamling för farligt avfall på sin ÅVC, där tas det om hand på rätt sätt :)

Maskintvätt kan absolut göra att det sprids till naturen, dock är det begränsad mängd DDT i en filt så det är ju inte flera kilo som kommer loss.
 
Jag känner mig väl inte jätteorolig för egen del, skulle kännas tråkigt att göra sig av med den för den är så tät och mjuk. Och jag gillar att den har en historia :)
 
Jag sydde ett täcke till min ponny av en gammal grå arméfilt. Jag har för mig att jag tvättade det i maskin på ylleprogrammet. Jag vet säkert att tonåriga jag inte tvättade det för hand iaf :D
 
Jag tvättar alla stallfiltar i ylle och även de jag har inne på ylleprogrammet med tvättmedel för ull. Aldrig varit något problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 280
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 630
Senast: mmbot
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp