Bukefalos 28 år!

tvätta snoppen

Seabaz

Trådstartare
Hur tvättar man en väldigt smutsig snopp på en häst som verkligen inte vill bli tvättad där? :crazy:

Är det bara att låta det vara eller??

Nu har två oberoende människor påpekat att dom tycker min häst ser svullen ut i skapet... Visst att knotten har börjat komma och dom biter där men inte så mycket... Så jag funderar på om han kanske har nån slags skit där i?

26956836.jpg
 
Sv: tvätta snoppen

om man behöver ser man lättast för atttdet antingen är lite svullet eller för att det stinker. då är det bara att tvätta!

vissa hästar gillar det andra avskyr den typ av behandling:o
(akta dig för sparkande bakben)

ta hink med ljummet vatten och mild tvål (lactacyd eller lite hexocil)
svamp och halddukar. sen är det bara att köra upp svampen i skapet.
för det är oftast inte själva snorren som behöver tvättas utan inne i skapet. det är som ett stort tomrum. så in och tvätta. sen sköljer du nbort all tvål och torkar rent.

lycka till!
 
Sv: tvätta snoppen

Normalt sett brukar de inte behövas någon tvätt, i enstaka fall inträffar att hästen får en infektion och då behöver det bli rengjort. Det märks som sagt genom att det luktar urk. Smörj in utsidan av skapet med något insektsmedel, så ser du snart om det är orsaken till svullnad för då bör det ju gå tillbaka.
 
Sv: tvätta snoppen

svullenad i skapet kan även bero på dålig cirkulation.

som sagt, luktar det dåligt? isf kan det vara en infektion och då behöver det tvättas. be någon hålla ett framben så du inte får dig en smäll av bakbenen.
 
Sv: tvätta snoppen

Jag har precis samma problem. Min häst hatar det, men han för en massa svart klägg där som stinker (det är normalt, har frågat vet.) så måste det tvättas med jämna mellanrum.
Ett tips är att vänja honom vid att du pillar runt där innan du faktiskt tvättar. Typ klia och borsta.
 
Sv: tvätta snoppen

Normalt vill jag väl ändå inte hålla med om, när en infektion uppstår så kan det knappast kallas för normalt. Jag har ännu inte behövt tvätta hästen i de nedre regionerna, och bara varit med om en (inte min) som haft det behovet just pga infektion. Men när den var överstånden så fanns heller inget behov av vidare tvätt.
 
Sv: tvätta snoppen

Min kompis fick lugnande utskrivet till sin häst för att kunna tvätta skapet ordentligt.
Hästen vara också svullen och när hon tvättat två gånger så var skapet normalstort igen.
 
Sv: tvätta snoppen

Ska du tvätta själva snoppen behöver du lugnande, oftast fungerar acepromazin bäst (pleg/vetranquil/sedalin) för att få dem att slappna av och släppa ut snoppen.

Dock så som flera sagt, så oftast räcker det med att tvätta skapet, det behövs ingen sedering för om det inte är en bråkig häst. Är hästen snäll/väluppfostrad så ta slangen, lågt vattentryck, handskar, lactacyd tvål eller - faktiskt - YES diskmedel (det har jag blivit rek av vet), och så in med handen och tvätta rent, låt gärna verka ett tag så allt klegg lossnar, sen skölja. Tänk på att det är ett delikat område, så försök lösa upp istället för att gnugga/skrapa loss.

Hjälper inte det rek jag veterinär, som dessutom då kan ge pleg och hjälpa till vid första tvätten. Förhoppningsvis räcker det, om inte kan du få utskrivet sedalin eller vetranquil så du kan tvätta själv ett par ggr till.

Och ja, din häst ser på bilden ut att vara svullen.

/Alexandra - som med hjälp av vetranquil ska försöka få ponnyn att hänga ut lilla snorren så jag kan tvätta..
 
Sv: tvätta snoppen

Normalt vill jag väl ändå inte hålla med om, när en infektion uppstår så kan det knappast kallas för normalt. Jag har ännu inte behövt tvätta hästen i de nedre regionerna, och bara varit med om en (inte min) som haft det behovet just pga infektion. Men när den var överstånden så fanns heller inget behov av vidare tvätt.

Jag håller med om att det inte är normalt, men skulle tro TS vet menade att det helt enkelt inte beror på sjukdom/liknande, utan den hästen är lite grisig och känslig.

Ponnyn här är ju likadan, och definitivt att det inte är 'helt normalt, så blir alla hästar'. Men det beror inte på sjukdom/skada/defekt, utan han är lite känslig, och som vet sa 'antagligen lite grisig i sina toalettvanor'. T ex när de kissat, så vissa hästar 'skakar av' den innan de tar in, andra kissar, drar in och så droppar det lite urin inne i skapet. Utmärkt grogrund för 'diverse' därinne, och är hästen lite känslig så.

Skulle tro veterinären menat så?
 
Sv: tvätta snoppen

Min uppfattning är att det behöver tvättas då och då,men man ska absolut inte göra det för ofta. Min valack ÄLSKADE när jag pillade han på snoppen,så det var ju enkelt.Han hängde ut den direkt och lyfte ena bakbenet åt mig (som en kissande hanhund) Såg rätt kul ut.har en annan häst här som inte gillar det så mycket,men han ger sig till slut,man får ta lite i taget och akta sig för sparkar.Annars är det lugnande som gäller tyvärr.
 
Sv: tvätta snoppen

Jag har aldrig nånsin tvättat snoppen. Det hade säkerligen inte skadat att göra det nån gång, men so far aldrig gjort. Plockat lite flagor på nån som haft mycket nån gång när de varit sederade bara. Då menar jag de där gula flagorna.

Vad gäller skapet så brukar jag tvätta det när jag tvättar hästen i övrigt, oavsett om det ser ut att behövas eller ej. Alla mina pojkar har gillat det med, ser saliga ut, lyfter gärna ett ben så man ska nå. Dock gömmer de lilla pillesnopppen lååååångt upp.

Så får väl se, snopptvätt kommer bli en helt ny erfarenhet här, som jag väl eg kunnat vara utan, men men ;)

Ponnyerna jag hade när jag var liten blev nog aldrig tvättade i skapet, inga problem alls. Så jag tror att för 'standardhästen' så det behövs inte, men det skadar absolut inte, och de flesta verkar tycka det är ganska mysigt att bli av med gegget. (jag spolar tom med slangen utan minsta protester).

Ponnyn med problem blir helt vindögd av salighet om man börjar pillra med hans skap, antagligen just för han har problem, även när han inte svullnar så det blir väldigt geggigt, kan synas på bakbenen med det svarta kletet. Och ffa så luktar det APA, det luktar den där äckellukten av det svarta kletet och KISS. Så i hans fall är ju skaptvätt nödvändig (han svullnar nu och då vintertid med, bara tvätta ur skapet så är det bra igen, i några mån).

Nu hjälpte inte skaptvätt, så jag trodde det var insektsreaktion. Vet var ut men konstaterade att det sitter 'inne i', och jag fick order om att tvätta snoppen (skulle snoppen när han behagar hänga ut den se helt ren och fin ut skulle jag ringa igen dock). Så jag ska ge vetranquil, försöka locka ut lilla snoppen och tvätta med YES (förvånade lite, men för det är mer fettlösande, för verkligen lösa upp) skölja nooga och sen avsluta med en lactacydtvätt. En gång i veckan i tre veckor. Sen ska jag tydligen inte behöva göra det mer än 'ett par gånger per år'.

Än har jag inte förmått mig ge mig in i intimtvättsbranschen, men ska göra det i helgen eller på måndag tänkte jag, om han nu släpper ner den av vetranquil, sällan man ser den ute alls utom när han kissar, vilket säkerligen är en del av problemet, att han luftar den för lite. Fbl brukar ha den ute och dingla ¨på luftning både nu och då :devil:
 
Sv: tvätta snoppen

Man kan bremsa/lyfta framben. Se till att få det rent en gång för alla! Sen är det bra om man underhåller lite så att det inte hinner bli svullet och infekterat.

Min häst har problem med detta OM jag inte gör rent imellanåt. Själv uppmärksammade jag det första gången när det var rejält svullet o då var det lögn i f-n att få komma intill o tvätta. Det gjorde ju ont! Nu luktar jag mig till när det är dags för tvätt o slipper oxå därmed en förbannad häst. Får tvätta utan fara för livet. :idea:
 
Sv: tvätta snoppen

KL

Min kille hänger och dinglar med sin ofta, när han är i hagen och betar. Speciellt sommar och om det är riktigt varmt. Ett tag trodde jag han hade en nervskada men då han drar upp den vid högre hastigheter än enbart lunk så drog jag slutsatsen att han uftar den. Han kan stå och lufta i stallet med, om det inte är för kallt på vintern.

Men han har flagor. Massor av flagor. Ibland kan jag få tag i snoppen och pilla bort några stycken. Oftast drar han blixtsnabbt in den. Och jag pratar inte bara guka flagor. Tjocka som sårskorpor. Han var otroligt ren så länge han var hingst och onanerade men efter kastrationen gör han inte det lika ofta och den är vrålskitig.

Någon dag här skall jag väl på med gummihandskar och upp med en svamp. Rent måste det bli. Tycker han är lite svullen med.
 
Sv: tvätta snoppen

Jag brukar "fånga" den när den är ute. Antingen om dem luftar den eller har fällt ut den för att kissa. Sen får man vara snabb och rensa den. Det svarta klegget brukar jag pilla bort med fingrar/naglar. Det luktar illa och behandlingen uppskattas inte hos någon av mina hästar, ibland viftar dem lite med bakbenen men inte så att man blir träffad.
 
Sv: tvätta snoppen

Okej tack för alla svar!

Det luktar inte illa om min häst men när han ibland står ute i gagen och vädrar snoppen så ser jag att det är som gammalt klägg torkat på snoppen... Det är typ gult!?

Men som sagt, det luktar inte illa men som jag skrev så är han lite svullen av det. Nu har han blivit knottbiten där trotts insmorning med tjärsalva men dom är ettriga nu knotten i början sedan brukar det ge med sig.

Jag kom på att jag faktiskt har lugnande medel kvar från nyår så det ska jag nog ge honom innan. Han är van att man håller på och kliar, borstar och pillar utanpå skapet men jag har aldrig provat inne i, visste inte att man kunde det.

Annars kommer vet. ut nästa vecka och ska vaccinera så jag ska skriva upp så jag kommer ihåg att fråga henne annars!!

Tack för svaren :bow:
 
Sv: tvätta snoppen

Min förra häst fick mkt smuts upp i skapet. Som tur va så tyckte han det var hur skönt som helst med rengöring. Ibland kunde man få ut flera deciliter med lera liknande smörja som luktade apa. En gång såg de ut som om det var små vita maskar i sörjan. Så vidrigt att man höll på att svimma. Snoppen var lätt at rengöra vid spolning, för den hängde allt som oftast ute efter ridning. :angel: Bara att spola av ....Rengjorde skapet regelbundet ca 2 gånger i månaden. Trots all smuts så verkade han aldrig ha ont eller bli irriterad…
Hästen jag rider i dag går inte att rengöra själv. Rengjordes sist han var på klinik under sedering och då kom det ut mkt spån och smuts.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 428
Senast: cf234k
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp