Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin och torktumlare.

Blomskan

Trådstartare
Planerar för fullt inför inredande av mitt blivande tvättrum.
Behöver lite råd från er som har erfarenhet av att ha tillgång till tvättmaskin och torktumlare i era stall.

Vilken storlek på tvättmaskin måste jag rikta in mig på för att klara av att tvätta alla sorters täcken, alltså även de största vintertäckena?

Angående torktumlare.
Har sett att man har detta i vissa stall.
Är det något som används och framförallt, till vad används de?

Någon som har torkskåp?
Vad tycker ni om det?
Är det användbart?
 
Min erf och råd är att öht inte ha tvättmaskin oreglerat som alla trycker på knappar / tvättar i oreglerat .
Då går maskinerna sönder . Har du endast dig själv i stallet är det ju annat.

Torktumlare tycker jag är överkurs . Bättre ha bra tork möjligheter i fråga om att hänga täckena .
 
Jag är helt själv i stallet.
Tvättmaskin ska in sen är min undran vilken storlek som rekommenderas..
 
Planerar för fullt inför inredande av mitt blivande tvättrum.
Behöver lite råd från er som har erfarenhet av att ha tillgång till tvättmaskin och torktumlare i era stall.

Vilken storlek på tvättmaskin måste jag rikta in mig på för att klara av att tvätta alla sorters täcken, alltså även de största vintertäckena?

Angående torktumlare.
Har sett att man har detta i vissa stall.
Är det något som används och framförallt, till vad används de?

Någon som har torkskåp?
Vad tycker ni om det?
Är det användbart?

Jag är van att ha maskin i stallet. Det är vascator (lr liknande industritvättmaskiner som gäller). Det har alltid varit av "standardstorlek" och det har gått att tvätta ett 200 gr Amigotäcke i stl 130 utan problem. Men i en tidigare hyresrätt jag bodde i fanns en grovtvättstuga med tvättmaskin för mattor. I den fick jag in två vintertäcken samtidigt utan problem, hade kunnat trycka in ett tredje utan att det blivit trångt. Tror den är för 15 kg. Den är lika stor som en industritorktumlare (alltså i trumman), så det var verkligen gott om plats.

Om du inte ska erbjuda den tjänsten att tvätta andras täcken, så hade jag tyckt att det räcker med en normalstor. Vintertäcken går superbra att tvätta på gräsmattan på sommaren med högtryckstvätten!

Ang torktumlare så är det knappt något jag använt till hästprylar.
Däremot hade vi ett sånt stort och brett torkskåp i det gamla stallet. Skitbra! Hängde in täcket där när det var blött och man skulle rida, så han det torka på en timma tills det skulle på hästen igen efter ridningen.
Men det blir ju väldigt skitigt när det är använda täcken som ska torkas, så har man obegränsat med både plats och pengar är det ju bäst att ha två :D. En för ren tvätt ;).

Personligen hade jag varit överlycklig om vi haft en tvättmaskin till hästprylar nu när vi flyttat till egen gård! :) får önska en i julklapp!
 
Jag har stått i två stall där det har funnits tvättmaskin. Båda maskinerna var normalstora Wascator och de är helt värdelösa när man ska tvätta täcken. Maskinerna är alldeles för små för detta, så täckena blir varken rena eller knappt blöta i mitten. I första stallet så fick inhyrningarna tvätta själva till en början, men pga vissa puckon som tvättade longergjordar o dyl så att maskinen gick sönder hela tiden, så blev det sedan tvättförbud och man fick betala till personalen som då fixade tvätten. I andra stallet funkade det bättre, man fick välja om man ville tvätta själv eller om man ville köpa tjänsten av personalen, men det var inga större problem med att maskinen gick sönder.

Om jag fick välja en tvättmaskin att tvätta täcken i, då skulle jag ta en stor matt-tvättmaskin.
 
Vad menar ni med "normalstora"?
Är det 6,5, 9 eller 12 kg...?

Grejen med en 15 kilos tvättmaskin är ju att de begagnade kostar från ca 25,000kr...
Det är därför jag undrar om jag verkligen behöver en sådan stor.
De största täckena jag har är 300g i stolek 155.

Jag är inte intresserad av att bara kunna spola av dem utan jag vill verkligen ha en maskin som klarar att tvätta även de stora täckena.
Sedan får man ju givetvis spola av dem om de är alldeles fulla med lera..

Har sett att det finns "vanliga" tvättmaskiner som klarar upp till 12kg.

Någon som tvättat i en sådan och vet om det funkar?

Jag ser ingen anledning att köpa en industritvättmaskin som bara klarar 7,5kg. Då kan jag lika gärna använda min vanliga maskin.. :)
 
I vår maskin som tar 7 kg, går då inte vintertäckena in. Även jag är intresserad av att veta hur stor maskin man faktiskt behöver för att täckena både ska gå in så luckan går att stänga ;) och att de faktiskt blir rena.

Vad det gäller torkskåp går inte min dörr att stänga när jag hängt in täcken, det är för snålt med utrymme mellan hängarna och dörren. Mitt önskemål är ett torkrum med värme och avfuktare.
 
Enligt proffsen (de som tvättar professionellt, mot betalning, alltså) som jag haft kontakt med krävs en stor maskin för att de stora/tjocka täckena ska bli riktigt rena.
Hos min mor finns det tillgång till en rejäl maskin för mattor. Den är grym, även till utetäckena! En sån skulle jag vilja ha. Fleecetäcken och liknande tycker jag har funkat bra i vanlig maskin, liksom nuvarande hästens flugtäcken som jag tvättar själv hemmavid. Jag kan nog trycka in min hästs utetäcken i samma maskin om det är så - jag vet inte hur många kg de rymmer men de har rätt stor trumma - men tvivlar på att det blir såvärst bra resultat faktiskt..

Torktumlare känns overkill. Däremot brukar jag hänga in schabrak etc i torkskåpet, så ett sånt skulle jag nog gärna ha om pengar/plats finns.
 
Vi har Wascator, men de i "tvättstugestorlek" räcker inte till tjocka vintertäcken. Visst kan du knöla in ett, men rena blir de inte.

Vi hade en riktigt industrimaskin (15 kg +) men den kostade enorma summor både i inköp och drift. För att inte tala om service, där svimmade man nästan.

Slutade med att vi lämnade bort de tjocka skrymmande täckena och tog de mindre hemma, och har Wascatorn till dem och till annat lite hårdare smutsat.
 
Lite spinn-off på det här med tvättning då.. Vad använder ni för tvättmedel?
Har ni vanligt eller är det någon som använder typ industritvättmedel?
 
Vad menar ni med "normalstora"?
Är det 6,5, 9 eller 12 kg...?

Grejen med en 15 kilos tvättmaskin är ju att de begagnade kostar från ca 25,000kr...
Det är därför jag undrar om jag verkligen behöver en sådan stor.
De största täckena jag har är 300g i stolek 155.

Jag är inte intresserad av att bara kunna spola av dem utan jag vill verkligen ha en maskin som klarar att tvätta även de stora täckena.
Sedan får man ju givetvis spola av dem om de är alldeles fulla med lera..

Har sett att det finns "vanliga" tvättmaskiner som klarar upp till 12kg.

Någon som tvättat i en sådan och vet om det funkar?

Jag ser ingen anledning att köpa en industritvättmaskin som bara klarar 7,5kg. Då kan jag lika gärna använda min vanliga maskin.. :)

Minst 12 kg behöver du om du ska tvätta täcken av din storlek. Vanliga hushållsmaskiner håller inte i längden utan satsa på en begagnad Wascator.

Jag använder tvättmedlet Ocean från Granngården - funkar bra på täcken och schabrak.

/Lizzie
 
Ä
Vad menar ni med "normalstora"?
Är det 6,5, 9 eller 12 kg...?

Grejen med en 15 kilos tvättmaskin är ju att de begagnade kostar från ca 25,000kr...
Det är därför jag undrar om jag verkligen behöver en sådan stor.
De största täckena jag har är 300g i stolek 155.

Jag är inte intresserad av att bara kunna spola av dem utan jag vill verkligen ha en maskin som klarar att tvätta även de stora täckena.
Sedan får man ju givetvis spola av dem om de är alldeles fulla med lera..

Har sett att det finns "vanliga" tvättmaskiner som klarar upp till 12kg.

Någon som tvättat i en sådan och vet om det funkar?

Jag ser ingen anledning att köpa en industritvättmaskin som bara klarar 7,5kg. Då kan jag lika gärna använda min vanliga maskin.. :)
En om du tar en "vanlig" tvättmaskin som kan ta 8 kg lr mer, så kommer de aldrig att få plats. Trumman blir liksom inte så mkt större ändå. Ska du tvätta ett 300 gr täcke i stl 155 och förvänta dig att det blir rent, då är jag ledsen att du är så illa tvungen att hosta upp de där 20' för en mattvättmaskin.
Men som sagt, högtryckstvätten är super. Och det handlar inte om att "bara" skölja av, utan smutsen försvinner verkligen. Även schabrak blir renare i högtryckstvätten än i maskin ibland.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 692
Senast: Ajda
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 314
Senast: Vinur
·
IT & mobiler Vi har precis flyttat in i hus och som många vet så behöver man allt som oftast byta ut vitvarorna. Vi hoppades på att slippa behöva...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 606
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp