kombinerad tvättmaskin och torktumlare

YaHilweh

Trådstartare
Vi har precis flyttat in i hus och som många vet så behöver man allt som oftast byta ut vitvarorna. Vi hoppades på att slippa behöva byta ut tvättmaskin och torktumlare, men icke. Torktumlaren har helt gett upp, allt som väger mer än en strumpa är för tungt att torka. Ett par joggingbyxor och den lägger av och börjar larma direkt.
Den är rengjord och alla delar är kollade, men den är nog inte utbytt på 10-15år så det är väl dags.

Tvättmaskinen den fungerar och behöver väl egentligen inte bytas lika akut, men samtidigt kan det vara skönt att ha bytt ut båda samtidigt.

Vår tvättstuga/badrum är inte allt för stort och två maskiner är trångt i utrymmet. Det går inte att ställa dom på varandra pga snedtak. På sidan där det ej är snedtak, där är det fullt och finns ingen plats. Ett framtida projekt är att bygga om källaren till tvättstuga, men idag får vi använda det som finns.

Men pga bristande utrymme har vi funderat lite på en kombinerad tvätt/torkmaskin. Är det någon som har erfaranhet av det? Jag har förstått att det kan ta en jäkla tid att tvätta/torka på en gång, samt att man kan inte göra båda delarna samtidigt. Torka en tvätt och tvätta en ny.

Men vad ser ni annars för för- och nackdelar med en sådan maskin?
 
Vi har precis flyttat in i hus och som många vet så behöver man allt som oftast byta ut vitvarorna. Vi hoppades på att slippa behöva byta ut tvättmaskin och torktumlare, men icke. Torktumlaren har helt gett upp, allt som väger mer än en strumpa är för tungt att torka. Ett par joggingbyxor och den lägger av och börjar larma direkt.
Den är rengjord och alla delar är kollade, men den är nog inte utbytt på 10-15år så det är väl dags.

Tvättmaskinen den fungerar och behöver väl egentligen inte bytas lika akut, men samtidigt kan det vara skönt att ha bytt ut båda samtidigt.

Vår tvättstuga/badrum är inte allt för stort och två maskiner är trångt i utrymmet. Det går inte att ställa dom på varandra pga snedtak. På sidan där det ej är snedtak, där är det fullt och finns ingen plats. Ett framtida projekt är att bygga om källaren till tvättstuga, men idag får vi använda det som finns.

Men pga bristande utrymme har vi funderat lite på en kombinerad tvätt/torkmaskin. Är det någon som har erfaranhet av det? Jag har förstått att det kan ta en jäkla tid att tvätta/torka på en gång, samt att man kan inte göra båda delarna samtidigt. Torka en tvätt och tvätta en ny.

Men vad ser ni annars för för- och nackdelar med en sådan maskin?

För oss har det varit räddningen, helt klart.

De är mer energikrävande än de två skilda, tror jag. Det var så förr iallfall. Men även dessa kombinerade finns i "energisnåla" varianter.

Vi har då programmerat vår att tvätta och tumla direkt efter, i samma program så att säga. Det tar ca 6 timmar enligt tiden som står i displayen men beroende på hur mycket det är i så anpassar den sig efter hur torr tvätten är och kan ta som minst 3-4 timmar.
Vår tar 7 kg tvätt i tumlaren som mest men hela 10 kg om man bara tvättar. Man kan ju även där programmera för bara tvättning.

Anledningen till att det blev räddningen är en helt annan än att det var platsbrist. Vi tvättade, och glömde tvätten i maskinen, eftersom man är tvungen att flytta över den till tumlaren och då hann den bli sur. Det var bara att tvätta om maskinen och hade man tur så försvann lukten.
Tvättmaskinen tvättade också snabbare än tumlaren torkade så det kunde vara en maskin i tumlaren och tvätten glömdes av den anledningen av i tvättmaskinen.

Nu lägger jag in en maskin och när den är klar så är den helt klar. I det stora hela tar det lika lång tid som förr. Man hinner med 1-2 tvättar per dag på detta sätt. Man är uppe mer än 12 timmar per dag ju.
 
Vi har en sådan, men vi har också kvar vår gamla torktumlare.
Nackdelen är att den inte tar lika mycket vikt som tvättmaskin och torktumlare gör separat. Och vissa saker blir inte helt torrt i tumlaren.

Själv hade jag nog inte velat vara utan min extra torktumlare, det tar alldeles för lång tid att tumla sängkläder i den kombinerade och blir knappt torrt ändå. Men för underkläder och handdukar funkar det jättebra.
Har man mycket som ska tvättas på samma gång blir det ju inte lika smidigt eftersom man inte kan köra parallellt.

Själva tvättdelen funkar utmärkt, så det är torkfunktionen som håller lite sämre kvalitet.
 
Vi har en sådan, men vi har också kvar vår gamla torktumlare.
Nackdelen är att den inte tar lika mycket vikt som tvättmaskin och torktumlare gör separat. Och vissa saker blir inte helt torrt i tumlaren.

Själv hade jag nog inte velat vara utan min extra torktumlare, det tar alldeles för lång tid att tumla sängkläder i den kombinerade och blir knappt torrt ändå. Men för underkläder och handdukar funkar det jättebra.
Har man mycket som ska tvättas på samma gång blir det ju inte lika smidigt eftersom man inte kan köra parallellt.

Själva tvättdelen funkar utmärkt, så det är torkfunktionen som håller lite sämre kvalitet.

Men 7 kg tvätt i tvättmaskin är ju riktigt bra ju, som vi har. 10 kg tumlare är ju inte heller dåligt.

I vår kombinerade blir tvätten snustorr.
 
Men 7 kg tvätt i tvättmaskin är ju riktigt bra ju, som vi har. 10 kg tumlare är ju inte heller dåligt.

I vår kombinerade blir tvätten snustorr.
Det beror säkert på vilken modell man har. Torkfunktionen i min kombinerade maskin är iaf sämre än i min gamla tvättmaskin.
 
Du får tänka igenom hur ofta du tvättar och hur ofta du vill torktumla tvätten torr eller använda annan torkmetod. vi använder vår torktumlare väldigt lite, så för vår del hade det egentligen varit bättre med en kombinerad maskin tror jag.
 
Åh, jag hade aldrig orkat. Jag torkar allt på ställning. Blir torrt över natten. Jag fattar inte alls poängen.
 
Åh, jag hade aldrig orkat. Jag torkar allt på ställning. Blir torrt över natten. Jag fattar inte alls poängen.

Jag skulle aldrig orka hänga upp varje plagg för sig och dessutom ha torkställning i vardagsrummet. Vi har vår maskin i badrummet och där får inget plats, ännu mindre en torkställning.
Sedan blir ju tvätten inte så där stel som den blir när den hänger, den blir mjuk och fin utan sköljmedel.
 
Vi hänger på ställning inne under vintern/hösten/blötväder, men torktumlar en del som strumpor och sockor och andra underkläder. Så det är bara sällan som vi vill torka och tvätta samtidigt.

Vi hade en mindre kombimaskin när vi bodde i lägenhet, och den var, som någon här sagt om sin, bra på att tvätta, sämre på att torka.

Så ska man skaffa en kombimaskin, så behöver man välja riktigt noga, läsa tester och fundera, så att man får en riktigt bra.

Men en torktumlare behöver inte stå i badrummet. Den kan ju stå i något annat utrymme, som inte behöver vara ett våtrum. Kondenstumlare behöver ju bara ett eluttag, inga fler anslutningar. De har en behållare som samlar vattnet.
Vår nya torktumlare med värmepump både torkar utmärkt, och är energisnål.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har nyligen upptäckt att sådant alls existerar, och det låter ju supersmart! I lägenheten här så är det faktiskt förberett för...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 274
Senast: Silver Girl
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Hemmet Är det någon som har en kombinerad tvätt- och torktumlare, dvs tvättmaskin och torktumlare i ett? I dagsläget har vi bara tvättmaskin...
2
Svar
38
· Visningar
4 492
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Fick hem provsvaret idag, vi har Giardia :arghh: Har precis beställt hem Axilur och Virkon för 2500 kr och nu börjar 3 veckor av...
Svar
16
· Visningar
7 013
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp