Bukefalos 28 år!

Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Vica

Trådstartare
Alla har vi väl surat på att det ser förj**lgit ut när man kommer ner och ska tvätta. Men, hur det än må se ut - visa oss! In med bilder så kan vi jämföra vem som har det värst :D

Så här jobbigt ser det ut hos mej. Vi har ÄNTLIGEN efter 5 ÅRS väntan fått en ny maskin som inte stannar mitt i programmet... Så nu är det två fungerande maskiner, en torktumlare och ett ganska nytt torkskåp (till höger om maskinerna, ej med på bild). Vi har även en mangel (inte vågat prova) som inte kom med på bild dock. En HEMSK vinylmatta på golvet och allmänt tråkiga väggar... Det är tråkigt att tvätta här. Enda roliga är touchknappen på den nya maskinen :angel:

27420284.jpg


Vem har det värre?
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

JAG har det värre! Herregud, det där såg ju ut att vara värsta drömmen att tvätta i! Måste ladda batteriet till kameran, men sen jävlar :devil:.
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Men ojoj, det där ser ut som en dröm-tvättstuga i jämförelse med våran :eek:

Skitigt, dammigt, grusigt. Tvättmaskiner som tar ungefär en timma på sig att bli klara med tvätten. Kul, när passet är på 2 timmar. Torkskåp som lägger av titt som tätt. Också kul, när maskinen tagit en dryg timma på sig och man därmed inte har mycket tid kvar för torkning. Och en arg lappskrivar-maffia har vi fått också, som bestämt sig för att uppfinna hjulet på nytt istället för att bara följa de regler som finns. Suck..


(PS. Tänkte förresten starta en tvättstugetråd efter dagens tvättpass men blev aldrig av :D)
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Tvättmaskiner som tar ungefär en timma på sig att bli klara med tvätten.
Vad har du haft för turbomaskiner innan? Jag har aldrig varit med om tvättmaskiner som tar kortare tid än ca en timme på sig.
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Vi har en tvättmaskin med snabbtvätt tar 25 minuter, ordinarie tvätt tar 45 minuter.
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Våra tar 43 minuter på 60tvätt och typ 38 minuter på 40. Egentligen förstår jag inte varför det är kortare tid på 40. Tvätten måste väl tvättas likadant även om det är varmare vatten??

Men men :)
Den här tvättstugan är väldans bra, två stora piffiga maskiner, ett superbra torkskåp och en sådär bra tumlare.
Men där vi bodde förut (anledningen till att jag skaffade min tvättmaskin) hade de en vanlig maskin, inte wascator utan en vanlig typ electrolux hushållsmaskin för typ 6 kilo tvätt. Det tog hundra år, ingen torktumlare men däremot ett torkrum som dröp av fukt (tvätt kunde hänga över natten ibland och var f.f. inte torr) och spindlar.. tusen spindlar med långa ben, damm och annan skit.
Usch.
Dessutom var inte tvättstugan avstängd på nätterna så om jag ibland hade sista passet på kvällen och städade som vanligt så var det endå sura lappar dagen efter från kärringarna om att jag inte städat.. för att killarna i andra trappen sprang ner och tvättade på nätterna.
Tvi och usch. Glad att jag slipper, om det är något som är intresserad av att se vilket värdelöst ställe jag bodde på förut kan ni kolla grannfejden på Torsdag :angel:
I ett av de där husen har jag bott och Karin som är med är min jobbarkompis :D
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Våra tar 43 minuter på 60tvätt och typ 38 minuter på 40. Egentligen förstår jag inte varför det är kortare tid på 40. Tvätten måste väl tvättas likadant även om det är varmare vatten??
Vattnet måste värmas upp till en högre temperatur i maskinen, det är det som tar tid!
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

I "min" tvättstuga tar 40-graderstvätten 40 min, vilket är jättebra, men 60-graderstvätten tar 2 h :eek: Tvättpassen är på 3 timmar, och jag brukar aldrig hinna få mina handdukar och lakan torra på bara en timme. Torkskåpet vill man inte köra för varmt, för beläggningen på stängerna där man hänger tvätten flagnar och fastnar i tvätten vid höga temperaturer. Och torktumlaren stänger alltid av sig innan tvätten är torr...
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

*harkel host*

BILDbevis tack! :D
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

*Delvis KL*

Jisses! Jag är glad att jag bor där jag bor :D

Vi har två tvättrum med 3 maskiner, 2 torktumlare samt 1 torkskåp i varje (relativt nya maskiner ska jag kanske tillägga) utöver det så finns det ett separat rum med mangel och bord där man kan stå och vika tvätt om man så vill. Första och andra tvättpasset är på 5 timmar och det tredje på 4 timmar, alltid rent och fint i "stugan" (mest äldre som bor här och de är alltid noga med att städa efter sig) även om det är grymt tråkiga väggar men tack och lov klinker på golvet. Förut fanns det också alltid en back med lite olika böcker i som man kunde sitta och läsa om man väntade på att maskinerna skulle bli klara men den har jag inte sett på ett tag eller om den kanske står i ett annat rum :)
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Vilken dröm att få ha en sån tvättstuga , och du klagar :eek::eek:

I våran tvättstuga finns det 1 tvättmaskin med dålig centrifugering och 1 torkrum som är som i storlek som ett sovrum (blir aldrig torrt på ett tvättpass -utan jag bokar alltid över natten för att det ska bli torrt).

Tvättstugan är inget att hurra över men jag trivs i området och skulle gärna bo kvar om det fanns 3or här men det verkar inte så.
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Åh, här är det fräscht och nya maskiner av min favoritsort :) Aldrig något krångel och inga arga lappar.

Vi är iofs bara tre trappuppgångar som delar, 27 lägenheter eller något sådant tror jag. Jag har bott i STORT område men där låg tvättstugan i eget hus och hade fem pass samtidigt (två maskiner var och en tumlare).

Här har vi dock väldigt knäppa tider, 7-13 och 13-19 och så får vi inte tvätta på röda dagar (fast det finns ngn form av tyst överenskommelse här så det är ok ändå fast man behöver inte börja sju på morgonen de dagarna).
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Får man lägga in bild för att visa vilken lyxig tvättstuga man har? :angel: Jag gillar verkligen den jag har här, så jag kommer nog fotografera den nästa gång jag tvättar (vilket förhoppningsvis blir imorgon)
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Tycker du det där är jobbigt? :rofl: För att komma ner i tvättstugan måste jag gå ut från huset, runt knuten, över en liten parkering och sedan lyfta upp två källardörrar som öppnar en brant brant stentrappa som lutar hisnande skarpt ner i ett kolsvart hål. I slutet av hålet sitter en dörr, 1.5m hög, som väger minst 200kg och avskyr att öppnas. Innanför den 1.5m höga dörren är ett litet rum, 1.55m högt i tak med väggar av oklädd betong och spindelväv i drivor i hörnen. Den 200kg tunga dörren avskyr att släppa in människor men låter gärna regnet sippra in så betonggolvet är alltid lerigt och halt. Innanför det 1.55m höga rummet ligger ännu ett rum, max 1.45m i takhöjd, och där står en splitterny eko-tvättmaskin och dess bästis torktumlaren. Dock sitter de på en ram av träbjälkar för golvet lutar så farligt mot ett av hörnen, och i detta hörn sitter the swamp pump (vet inte vad det heter på svenska - pumpen som ser till att huset inte blir fyllt med vatten när det regnar!) mitt i ett bottenlöst hål som är säkert en meter i omkrets. Tvättrummets väggar är av oklädd betong, det ligger gamla dokument i stora staplar uppe på en gisten kista som är misstänkt lik en likkista, och ett samuraisvärd står lutat mot ett uråldrigt metallskåp som inte går att öppna. På en av väggarna har någon skrivit, i blyerts: "REFRIGERATOR??" :rofl: :rofl: På vintrarna snöar det in genom de 200-åriga fönstren, på vårarna bygger mössen bon i det murkna virket i "likkistan" och på somrarna är det olidligt varmt. Lampan är en glödlampa som är skruvad rakt in i taket, precis på rätt ställe för ens panna när man krälar in genom dörren. Det är helt enkelt världens bästa tvättstuga! :D
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Begär du ett mysrum eller en fungerande tvättstuga:confused:
PL

Vad är det för fel att kombinera design och funktion? Man BEHÖVER ju inte lägga in en spygråbeigegul linoliummatta och man måste inte måla allt i vitt vitt vitt. :)
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Får man lägga in bild för att visa vilken lyxig tvättstuga man har? :angel: Jag gillar verkligen den jag har här, så jag kommer nog fotografera den nästa gång jag tvättar (vilket förhoppningsvis blir imorgon)

Det är ju en BILDtråd så härja på! :D

Jerseyite; OMFG. :eek: En fråga bara, drar du dej för att tvätta möjligtvis? :angel:
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Nej, faktiskt inte! Maskinerna är så bra att man [nästan] glömmer resten. Jag vägrar dock att tvätta efter skymningens ingång - man vet aldrig vad som gömmer sig i de där blöta hörnen bakom "likkistan"! :eek:
 
Sv: Tvättstugor, tvättstugor, tvättstugor

Kanske lite klinker, en vettig golvbrunn så man bara kan spola av golvet istället för att behöva sopa hela vägen, en liten radio, bättre maskinparkslösning... Ja typ.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 560
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 827
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp