Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Och jag fasar för när jag och mannen ska köpa hus istället.

Mannen har idag 1,5 h enkel väg till jobbet. Det har känts okej tidigare, men jag märker att det börjar slita nu när han måste vara på plats 5 dagar i veckan. Så jag har insett att vi måste bo närmare. Och helst ska ju jag också jobba i de krokarna då med. Inte helt lätt att få till. Plus att det är så förbaskat dyrt så man baxnar. Ska man hitta något under 5 miljoner så pratar vi renoveringsobjekt.
Renoveringsobjekt eller mindre attraktivt område längre ut. Nu vet jag inte vilket håll ni kommer ifrån men har flera kollegor som köpt rediga hus i Södertälje/Södertäljetrakten. Ändå inte för långt från staden men inte heller snordyrt.

Det är svindlande när jag tänker på vad vi skulle kunna köpa för gård ute i landet för dom pengar vi nu lagt på vår trea vi köpte i början av året. Men jag älskar att bo precis utanför tullarna och vill verkligen inte bo på landet.

Men varför håller ni på? Klart man vill få ut så mycket som möjligt och även slippa stå med dubbla hyror/bostadskostnader… den står väl inte där helt gratis och väntar?
Håller helt med. Vadå dumpa priset som en del tycker. Varför skall nån random köpare göra ett klipp. Då tror jag att de flesta som går bort hellre ser sina arvingar få lite guldkant på tillvaron.

Håller helt med. Vadå dumpa priset som en del tycker. Varför skall nån random köpare göra ett klipp. Då tror jag att de flesta som går bort hellre ser sina arvingar få lite guldkant på tillvaron.

Ja om det finns pengar. Annars betalar arvingarna hyran i en br tills den är såld, samt försäkring av bostaden mm
Fast nu pratar du ju helt mot dig själv? Det är väl ändå ingen som har pratat om att dumpa? Men har man lyxläget att inte behöva sälja för ett visst pris pga lån eller för att finansiera något nytt, så kan man sätta ett pris där lägenheten faktiskt säljer snabbt. Istället, som du själv skriver, för att sätta ett högre pris och ha kvar lägenheten med de kostnader detta innebär. Som sagt, lyxläge att ha det valet.

Renoveringsobjekt eller mindre attraktivt område längre ut. Nu vet jag inte vilket håll ni kommer ifrån men har flera kollegor som köpt rediga hus i Södertälje/Södertäljetrakten. Ändå inte för långt från staden men inte heller snordyrt.

Det är svindlande när jag tänker på vad vi skulle kunna köpa för gård ute i landet för dom pengar vi nu lagt på vår trea vi köpte i början av året. Men jag älskar att bo precis utanför tullarna och vill verkligen inte bo på landet.
De hus jag hittar i Södertälje kostar som minst runt strax under fem miljoner, men då är det som sagt lite att göra. Sen vill jag ha lite mer tomt än en pyttefyrkant. MINST 1000 kvm, gärna över 2000 om jag får önska.

Mannen jobbar på söder, så södertälje skulle passa fint. Men även områden som typ Järna är dyrt.

Men ni kan ju sänka priset hur mycket som helst, beroende på hur snabbt ni önskar få den såld? Det är ju en helt annan sak.
Varför ska en random köpare göra ett klipp istället för att
Fast nu pratar du ju helt mot dig själv? Det är väl ändå ingen som har pratat om att dumpa? Men har man lyxläget att inte behöva sälja för ett visst pris pga lån eller för att finansiera något nytt, så kan man sätta ett pris där lägenheten faktiskt säljer snabbt. Istället, som du själv skriver, för att sätta ett högre pris och ha kvar lägenheten med de kostnader detta innebär. Som sagt, lyxläge att ha det valet.
Nä pratar inte alls emot mig själv, vet precis vad jag pratar om. Men går inte att förklara tydligare. Så släpper det. Men skänk gärna bort ditt arv som du vill. Personligen vill vi i min familj att det stannar inom familjen.

De hus jag hittar i Södertälje kostar som minst runt strax under fem miljoner, men då är det som sagt lite att göra. Sen vill jag ha lite mer tomt än en pyttefyrkant. MINST 1000 kvm, gärna över 2000 om jag får önska.

Mannen jobbar på söder, så södertälje skulle passa fint. Men även områden som typ Järna är dyrt.

Kollar ni på radhus och BRF också eller måste det vara fristående hus?

Pratar du om @MJLee inlägg?
Nu har ju hen skrivit att de inte kan sänka priset av anledmingar som vi andra inte vet. Så då är det ju inte ett lyxläge.

Jag har nog aldrig sett radhus och BRF med över 1000 kvm tomt? Men generellt, nej. Det är inte intressant.

Ah, synd. Man kan komma rätt nära Södermalm (var det det du menade med söder?) om man kan tänka sig radhus. Finns fina i exempelvis Tyresö, Handen, Sickla (jag har släkt där) inom budget.

Ja ska du ha så stor tomt får du söka långt ut eller betala multum. Tomter större än 1200-1400 kvm ses som styckningsbara så då blir det automatiskt ett påslag på prisförväntan på minst 2-3 miljoner (i en mindre attraktiv kranskommun, annars mer). Riktigt stora tomter går till fastighetsutvecklare som river befintlig byggnad och bygger bostadsrätter.

Vi har 850 kvm tomt och vårt område är ett av de luftigaste i kommunen eftersom de som haft större tomter alla har styckat av och förtätat…

Ja ska du ha så stor tomt får du söka långt ut eller betala multum. Tomter större än 1200-1400 kvm ses som styckningsbara så då blir det automatiskt ett påslag på prisförväntan på minst 2-3 miljoner (i en mindre attraktiv kranskommun, annars mer). Riktigt stora tomter går till fastighetsutvecklare som river befintlig byggnad och bygger bostadsrätter.

Vi har 850 kvm tomt och vårt område är ett av de luftigaste i kommunen eftersom de som haft större tomter alla har styckat av och förtätat…
Jag förstår varför det ser ut som det ser ut. Jag kan likväl vara irriterad över att priserna är helt inhumana.
Jag vill inte bo i city, nära större vägar eller nåt sånt, så jag kikar bara i ytterkanterna som det är.

Men prislapparna är generellt höga ändå. Ofta över 6 miljoner.

Jag förstår varför det ser ut som det ser ut. Jag kan likväl vara irriterad över att priserna är helt inhumana.
Jag vill inte bo i city, nära större vägar eller nåt sånt, så jag kikar bara i ytterkanterna som det är.

Men prislapparna är generellt höga ändå. Ofta över 6 miljoner.
Hur stort hus vill ni ha? Kan man tänka sig mindre hus (1-2 sovrum, 60-80 kvm) så tycker jag att det finns en del för klart under 6 miljoner i de södra förorterna.

Hur stort hus vill ni ha? Kan man tänka sig mindre hus (1-2 sovrum, 60-80 kvm) så tycker jag att det finns en del för klart under 6 miljoner i de södra förorterna.
Det minsta vi kan tänka oss är en 4a. Och då behöver ett sovrum vara stort då vår säng är 240*200. Den behöver liksom få plats :D

Men det spelar ingen roll, jag tycker att även 5 miljoner är hutlöst för ett hus.

Har du kollar runt Gnesta Mölnbo vagnhärad?
Det är inte så långt från söder som man kan tro men räknas mer som landet och låg åtminstone förr lägre i pris.
Pendeln och sj tåg finns precis som i Järna.

Har du kollar runt Gnesta Mölnbo vagnhärad?
Det är inte så långt från söder som man kan tro men räknas mer som landet och låg åtminstone förr lägre i pris.
Pendeln och sj tåg finns precis som i Järna.
Från Vagnhärad tar det en timme att ta sig till Stockholm Södra. Från Mölnbo tar det över en timme, oftast 1 h och 20 min. Från Gnestad tar det 55 min.

Så dessa ställen kvalificerar inte helt enkelt. Isf kan jag lika gärna köpa hus för 1,5 miljon i Flen och ha ungefär samma restid. Ska jag betala flera miljoner mer så vill jag åtminstone halvera restiden för min man. Annars är det liksom inte värt det.

Det kommer säkert sluta med att vi sätter oss i någon lägenhet och vantrivs järnet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?