Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

När jag för flera år sen ville köpa en lägenhet som såldes med Hemverket så ville inte banken bevilja lån. Vet inte om det fortfarande är så.
Det var inga problem när jag sålde mitt hus och Swedbank var (är) min bank. Bankmannen sa också att han aldrig hade haft en så bra kontakt med mäklare som med Hemverkets mäklare. Allting som skulle vara klart var klart, osv. Däremot vet jag att Hemverket ställer krav på att man inte får använda sig av Bluestep Bank och ytterligare någon liknande.

Det var inga problem när jag sålde mitt hus och Swedbank var (är) min bank. Bankmannen sa också att han aldrig hade haft en så bra kontakt med mäklare som med Hemverkets mäklare. Allting som skulle vara klart var klart, osv. Däremot vet jag att Hemverket ställer krav på att man inte får använda sig av Bluestep Bank och ytterligare någon liknande.
Det här var SBAB.

Jag har iaf haft två visningar, så det känns lite ljusare. Förvisso var ingen intresserad av att köpa (den ena köpte nåt annat och den andra tyckte lägenheten var för liten) men om ingen ens kommer på visning blir det garanterat inget sålt.

Håller tummarna för dig @kolblakkur så du får flytta snart. :heart

Jag har iaf haft två visningar, så det känns lite ljusare. Förvisso var ingen intresserad av att köpa (den ena köpte nåt annat och den andra tyckte lägenheten var för liten) men om ingen ens kommer på visning blir det garanterat inget sålt.

Håller tummarna för dig @kolblakkur så du får flytta snart. :heart
Lite konstigt att upptäcka att en liten lägenhet är för liten när man kommer på visning :confused: . Förvisso kan planlösning vara en viktig del, men det är ju samma kvadratmeter hur som helst!

Men positivt att det i alla fall kommer folk nu :up:!

Lite konstigt att upptäcka att en liten lägenhet är för liten när man kommer på visning :confused: . Förvisso kan planlösning vara en viktig del, men det är ju samma kvadratmeter hur som helst!

Ja, mäklaren var lite förvirrad. Det mättes en massa och muttrades om hur säng, soffa, nån slags möbel (vitrinskåp?) och köksbord skulle få plats. Men lägenheten är liksom 25 kvm och har ett stort badrum, då finns det inte så mycket yta att tala om.

Samtidigt är balkongen på 7 kvm och inglasad, så det går att ha soffa där. Men, men. Rätt person dyker förhoppningsvis upp snart.

Beroende på hur stort man bor innan så kan det kanske vara svårt att uppskatta hur stort det blir/känns med en viss yta. Jag antar att planlösningen också kan göra skillnad - 25 kvm väldigt välplanerat kan ju kännas större än 25 kvm med jobbiga vinklar, längder, vrår etc. Jag har visserligen mest kollat på hus när jag skulle köpa, men det var någon mäklare som var riktigt bra på att få huset att se större ut än det egentligen var - när man väl såg det så märkte man hur litet det faktiskt var.

Beroende på hur stort man bor innan så kan det kanske vara svårt att uppskatta hur stort det blir/känns med en viss yta. Jag antar att planlösningen också kan göra skillnad - 25 kvm väldigt välplanerat kan ju kännas större än 25 kvm med jobbiga vinklar, längder, vrår etc. Jag har visserligen mest kollat på hus när jag skulle köpa, men det var någon mäklare som var riktigt bra på att få huset att se större ut än det egentligen var - när man väl såg det så märkte man hur litet det faktiskt var.
Absolut. Men jag antar att @Habina s lägenhet ligger utlagd med planlösningskarta också?

Jag kollade som hastigast på Hemnet och märkte att lediga objekt har ökat rejält när det gäller villor och fritidshus på bara ett par månader, där det inte funnits nåt ledigt på evigheter finns det plötsligt 4-5 stycken nu. Har marknaden förändrats så mycket och varför? Dom objekt som legat ute länge där har priset sjunkit rätt mycket, kan det vara så att folk fått det tufft på kort tid och måste sälja?

Jag kollade som hastigast på Hemnet och märkte att lediga objekt har ökat rejält när det gäller villor och fritidshus på bara ett par månader, där det inte funnits nåt ledigt på evigheter finns det plötsligt 4-5 stycken nu. Har marknaden förändrats så mycket och varför? Dom objekt som legat ute länge där har priset sjunkit rätt mycket, kan det vara så att folk fått det tufft på kort tid och måste sälja?
Gissar att folk haft det tufft under lång tid och nu hoppas sälja.

Runt mina byar i grannskapet har ett par sålts via lapp i lådan. bl.a. en granngård med skog och åkrar och allt i bra grundskick. De la brev i lådan och efter ett par år ringde ägaren upp och affären gjordes. Ägaren flyttade till lägenhet (80 + år) och köparna fick inventarier, inkl ett litet vackert museum :)

Har marknaden förändrats så mycket och varför? Dom objekt som legat ute länge där har priset sjunkit rätt mycket, kan det vara så att folk fått det tufft på kort tid och måste sälja?
Min analys är att tidigare priser har varit glädjekalkyler.
Bostadspriserna steg på ett fel-motiverat sätt under Pandemin.
Sedan så blev det svårt att sälja med höga räntor och höga energipriser.

Nu har marknaden kommit igång igen med litet lägre räntor och nya regler med minskat krav på både kontantinsatsen och amorteringar.

Nu finns ett uppdämt behov av att sälja. Priserna justeras också efter förutsättningarna som är nu, så de sjunker mot pandemi-priserna.

Absolut. Men jag antar att @Habina s lägenhet ligger utlagd med planlösningskarta också?
Jag tänker att det kan vara svårt ändå. När jag letade lägenhet sist så kändes vissa jättestora på dryga 70 kvadrat medan andra kändes jättetrånga på 90. Jag har bott i lägenhet på 65 kvadrat som faktiskt kändes liten då hallen var så mycket void space och 45 kvadrat som kändes större pga hur fönster och planritning var placerat. Men jag tror och hoppas du får den såld snart @Habina

Min analys är att tidigare priser har varit glädjekalkyler.
Bostadspriserna steg på ett fel-motiverat sätt under Pandemin.
Sedan så blev det svårt att sälja med höga räntor och höga energipriser.

Nu har marknaden kommit igång igen med litet lägre räntor och nya regler med minskat krav på både kontantinsatsen och amorteringar.

Nu finns ett uppdämt behov av att sälja. Priserna justeras också efter förutsättningarna som är nu, så de sjunker mot pandemi-priserna.
Då tänker vi lika, min gissning är att priserna kommer att fortsätta dala eftersom övriga marknaden sjunker i takt med lågkonjunkturen.

Då tänker vi lika, min gissning är att priserna kommer att fortsätta dala eftersom övriga marknaden sjunker i takt med lågkonjunkturen.
Det tror inte jag.
Jag tror att priserna snart tar fart igen när hjulen hoppar igång.
Och att hjulen hoppar igång så snart som näringslivet har återhämtat sig från dyr el och höga räntor.

Först så kommer dock det stora utbudet att hålla nere priserna ett tag till.
Men våren 2027 så är det nog full fart på bostadsmarknaden igen.

Det tror inte jag.
Och att hjulen hoppar igång så snart som näringslivet har återhämtat sig från dyr el och höga räntor.

Spännande med olika prognoser. Jag har letat gård i flera år nu och det känns verkligen tvärdött. Fördelen är ju att det går att lägga bud under utgångspris men de flesta objekt som kommer ut är inte intressanta för vår del. De flesta har stora renoveringsbehov både på hus och stall. Om marknaden kommer igång så kanske fler fräscha objekt kommer ut.

Det tror inte jag.

Det tror jag också. Här har det definitivt börjat hoppa igång redan (mest koll på lägenheter i innerstan, det hände helt klart något efter 1/4). Inte varit lika tvärdött kanske som på andra ställen, folk kommer alltid vilja bo mitt i stan, men sett många som legat ute länge eller bytt mäklare, eller fått sänka priset. Det var lite samma läge när jag köpte sist (2018), men det räcker ju att en (helst 2) vill köpa så kan ju ett enskilt objekt dra iväg ändå. I min förening hade vi en bra försäljning tidigt i år, sen en riktig rekord försäljning som känns som den drog med sig två lägenheter till riktigt högt. Att folk tänker att det är värt det att gå lite till när andra har gjort det.

Spännande med olika prognoser. Jag har letat gård i flera år nu och det känns verkligen tvärdött. Fördelen är ju att det går att lägga bud under utgångspris men de flesta objekt som kommer ut är inte intressanta för vår del. De flesta har stora renoveringsbehov både på hus och stall. Om marknaden kommer igång så kanske fler fräscha objekt kommer ut.
Eller också lägger man ett skambud på ett renoveringsobjekt, "biter den sura tjuren i hornen" och börjar renovera, även med små medel och en stor portion jävlaranamma och lite händighet kan man få den gård man drömt om när man köpte "liten hästgård med potential, ett fynd för den händige och en oslipad diamant".:D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka