Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Eller också lägger man ett skambud på ett renoveringsobjekt, "biter den sura tjuren i hornen" och börjar renovera, även med små medel och en stor portion jävlaranamma och lite händighet kan man få den gård man drömt om när man köpte "liten hästgård med potential, ett fynd för den händige och en oslipad diamant".:D
Ja hade jag varit tjugo år yngre, så absolut. Nu vill jag helst slippa och kan tänka mig att betala ett högre pris för att bara kunna flytta in. Men min känsla är att det kommer bli renovering.

Spännande med olika prognoser. Jag har letat gård i flera år nu och det känns verkligen tvärdött. Fördelen är ju att det går att lägga bud under utgångspris men de flesta objekt som kommer ut är inte intressanta för vår del. De flesta har stora renoveringsbehov både på hus och stall. Om marknaden kommer igång så kanske fler fräscha objekt kommer ut.
Nu blev jag lite nyfiken, vilket område letar du gård? Det är ofta pensionärer som säljer gårdar, tror jag nog ändå, att inte ha något att renovera då är det mycket pengar eller du kanske inte vill ha någon mark eller skog? Jag tycker jag ser gårdar ute men är det något speciellt område?

Nu blev jag lite nyfiken, vilket område letar du gård? Det är ofta pensionärer som säljer gårdar, tror jag nog ändå, att inte ha något att renovera då är det mycket pengar eller du kanske inte vill ha någon mark eller skog? Jag tycker jag ser gårdar ute men är det något speciellt område?
Jag letar inom pendlingsavstånd till Göteborg. Jo jag har säkert för höga krav. Vår flytt är ofrivillig då vårt hus ska rivas pga bygge av kraftledningar. Vi trivs och vill bo kvar men det är inte möjligt.

Sen går tyvärr en del objekt bort då de kommer ligga nära framtida kraftledningar, vägar, tågspår etc då det är något vi kollar upp extra noga eftersom vi inte vill hamna i samma situation igen.

Jag letar inom pendlingsavstånd till Göteborg. Jo jag har säkert för höga krav. Vår flytt är ofrivillig då vårt hus ska rivas pga bygge av kraftledningar. Vi trivs och vill bo kvar men det är inte möjligt.

Sen går tyvärr en del objekt bort då de kommer ligga nära framtida kraftledningar, vägar, tågspår etc då det är något vi kollar upp extra noga eftersom vi inte vill hamna i samma situation igen.

Har egentligen ingenting matnyttigt att komma med men ville ändå räcka upp/ut en hand. Sitter i samma båt, en industri ska byggas 350 meter från vårt hus. Oklart ännu om fastigheten kommer anses undantagen påverkan (det rör sig om fängelse och ai-center så knappast) men vi kommer inte bo kvar som närmsta granne med det där. Tittar också så smått på gårdar och det är ett ganska tröstlöst fönstershoppande. Inte för långt bort, inte för lite mark (är det ens en gård med 2 ha inkl gräsmatta undrar man?), inte 115 kvm, inte en granne 30 meter från badrumsfönstret, måste gå att få beboeligt relativt snabbt om huset blir inlöst osv osv. En sådan gård som "alla" vill ha helt enkelt. Men det känns verkligen skit att "tvingas" bort från sitt hem. En lantlig idyll med fantastiska omgivningar ett stenkast från stan och köpcenter. Eller ja, den idyllen är ju snart historia, men ändå. Så vill helt enkelt säga, beklagar och förstår! Hoppas ni landar på ett ännu bättre ställe 🫂

Spännande med olika prognoser. Jag har letat gård i flera år nu och det känns verkligen tvärdött. Fördelen är ju att det går att lägga bud under utgångspris men de flesta objekt som kommer ut är inte intressanta för vår del. De flesta har stora renoveringsbehov både på hus och stall. Om marknaden kommer igång så kanske fler fräscha objekt kommer ut.
Gårdar fungerar på ett annat sätt.

Där bor man ofta kvar till att taket i princip ramlar in över en.
Och de som är fräscha har nästan alltid ägare som tänker bo kvar länge.
Jag funderade för några år sedan på att sälja min gård med pendelavstånd till både Stockholm och Uppsala, men kom fram till att det var meningslöst.
Den fungerar bra som en avancerad Villa med ovanligt gott om plats och extremt bra budget.

Den kostade vid anskaffandet som en bättre villa i området, men var i betydligt sämre skick på många sätt. T.ex. så tog vattnet slut och vi behövde borra en ny brunn.

Jag tror att just gårdar är något som man bara kan köpa i form av renoveringsobjekt om de skall ligga bra till och inte vara helt galet dyra. En granngård således för några år sedan som dödsbo för 9 mille i totalt sammanfalla de skick.

Det finns en fin hästgård i samma område som min gård, den ligger i en annan prisklass.
Typ 55 mille.
Men då är det också toppskick och extra allt.

Den förstod jag inte.
Är det för stort eller för smått?
Hus av villatyp har ofta ungefär den storleken.

Rätt plats och rätt mark är annars viktigast.
Kan ni inte ställa dit tillfälliga bostadsmoduler om huset behöver renoveras före inflytt?

Generellt för litet för oss. Men så utgår jag från objekt i den storleken som utges för att ha 3 sovrum så visar det sig vara 1 och två trånga kattvindar. Välplanerade kåkar kan ju absolut inrymma fler rum, eller också kan det finnas ett gårdshus som fortfarande står upp!

Kan kan man väl alltid men man ska ju orka också. Processen och leva så byggtiden.

Har egentligen ingenting matnyttigt att komma med men ville ändå räcka upp/ut en hand. Sitter i samma båt, en industri ska byggas 350 meter från vårt hus. Oklart ännu om fastigheten kommer anses undantagen påverkan (det rör sig om fängelse och ai-center så knappast) men vi kommer inte bo kvar som närmsta granne med det där. Tittar också så smått på gårdar och det är ett ganska tröstlöst fönstershoppande. Inte för långt bort, inte för lite mark (är det ens en gård med 2 ha inkl gräsmatta undrar man?), inte 115 kvm, inte en granne 30 meter från badrumsfönstret, måste gå att få beboeligt relativt snabbt om huset blir inlöst osv osv. En sådan gård som "alla" vill ha helt enkelt. Men det känns verkligen skit att "tvingas" bort från sitt hem. En lantlig idyll med fantastiska omgivningar ett stenkast från stan och köpcenter. Eller ja, den idyllen är ju snart historia, men ändå. Så vill helt enkelt säga, beklagar och förstår! Hoppas ni landar på ett ännu bättre ställe 🫂
Tack! Jag har insett att vi kommer att få sämre förutsättningar och dyrare, efter flytten. Ändå räknar jag oss till vinnarna, vi har många grannar som måste bo kvar.

Ja vi behöver göra en prioriteringslista och utgå ifrån den. Som du skriver, grannar nära går fetbort så då är det kanske värt att betala lite mer. Ju närmare Gbg desto dyrare och mer attraktivt.

Jag har också lärt mig att antal hektar bete beror lika mycket på hur marken är anskaffad. 5 ha vass kallar jag inte för bete. Nu åker vi alltid och rekar innan vi anmäler till visning.

Gårdar fungerar på ett annat sätt.

Där bor man ofta kvar till att taket i princip ramlar in över en.
Och de som är fräscha har nästan alltid ägare som tänker bo kvar länge.
Jag funderade för några år sedan på att sälja min gård med pendelavstånd till både Stockholm och Uppsala, men kom fram till att det var meningslöst.
Den fungerar bra som en avancerad Villa med ovanligt gott om plats och extremt bra budget.

Den kostade vid anskaffandet som en bättre villa i området, men var i betydligt sämre skick på många sätt. T.ex. så tog vattnet slut och vi behövde borra en ny brunn.

Jag tror att just gårdar är något som man bara kan köpa i form av renoveringsobjekt om de skall ligga bra till och inte vara helt galet dyra. En granngård således för några år sedan som dödsbo för 9 mille i totalt sammanfalla de skick.

Det finns en fin hästgård i samma område som min gård, den ligger i en annan prisklass.
Typ 55 mille.
Men då är det också toppskick och extra allt.
Ja du har nog rätt. Ibland dyker det dock upp nyrenoverade objekt och då är det nästan alltid en skilsmässa bakom. Det har funnits några som varit intressanta men vi har inte vågat satsa eftersom det har varit svårt att få besked om när vår husaffär skulle gå igenom.

Nu är allt klart och vi vill flytta direkt, helst igår. Samtidigt har vi sagt att vi bara ska flytta om det känns rätt, vi har inte bråttom.

Mailade min mäklare lite ”säljarens bilder” då jag har bilder på balkong och utsikt tagna nu under sommaren, och inte från februari då annonsens bilder togs. Detta gjorde jag i lördags - jag har fortfarande inte fått svar eller återkoppling.

På måndag har min lägenhet varit ute i fem månader och jag har haft tre visningar under hela den tiden. Jag kommer ta bort lägenheten från marknaden. Det gick inte helt enkelt. Så jag bor kvar och njuter av min fina lägenhet ♥️

Om man inte vill ha vissa människor som grannar eftersom man fått reda på hur dom betett sig där dom tidigare bott och är spekulanter på en fastighet i bygden kan man göra som en av mina kompisar när dom frågade efter vägen, "jaha ni är spekulanter på skilsmässogården, ja där har det varit många skilsmässor, ni åker förbi självmordstorpet, ja han sköt skallen av sig i vedboden, och så när ni passerat döviken där häst och släde med kusk gick genom isen och drunknade och kommer upp på mjölkmon, ja vi kallar den så eftersom mjölkskjutsen körde över skogvaktaren där, då ser ni skilsmässogården längre fram". Dom vände och åkte åt andra hållet med en rivstart.:angel:

Om man inte vill ha vissa människor som grannar eftersom man fått reda på hur dom betett sig där dom tidigare bott och är spekulanter på en fastighet i bygden kan man göra som en av mina kompisar när dom frågade efter vägen, "jaha ni är spekulanter på skilsmässogården, ja där har det varit många skilsmässor, ni åker förbi självmordstorpet, ja han sköt skallen av sig i vedboden, och så när ni passerat döviken där häst och släde med kusk gick genom isen och drunknade och kommer upp på mjölkmon, ja vi kallar den så eftersom mjölkskjutsen körde över skogvaktaren där, då ser ni skilsmässogården längre fram". Dom vände och åkte åt andra hållet med en rivstart.:angel:
Jag hade inte vänt utan bara undrat vad det var för märklig människa som sa allt detta.

Oj, jag har lite svårt för folk som går på en visning och radar upp nackdelar offentligt. Jag känner att man trots allt är hembjuden till någon och behöver visa respekt. Självklart finns det femtielva lösningar som inte passar mig men uppenbarligen har säljaren tänkt annorlunda.

ser ett ställe i olofstorp fjällhultsvägen på booli, dock ingen färdig hästgård, och 6 mille, beror på vad man har för budget, men inom några mil fr gbg så är det ju galet svårt med en fin och färdig gård. Men kan man tänka sig marks kommun och 5-6 mil till gbg blir det betydligt lättare.

ser ett ställe i olofstorp fjällhultsvägen på booli, dock ingen färdig hästgård, och 6 mille, beror på vad man har för budget, men inom några mil fr gbg så är det ju galet svårt med en fin och färdig gård. Men kan man tänka sig marks kommun och 5-6 mil till gbg blir det betydligt lättare.
Mark är väldigt vackert också. Sen blir naturen lite tråkigare när man kommer ner mot Svenljunga. Men skulle säga att det definitivt är ett ok pendlingsavstånd till Göteborg om man bor hyfsat nära Kinna/skene. Går direktbussar in, tar väl en timme. Haft en kollega som bor i trakterna och pendlade med bil 2-3 dagar vecka, funkade också helt ok men jobbigare om man ska åka varje dag och om man måste in i byggnadsställning vilket hon slapp.
Jag som är uppväxt utanför Stockholm kan fortfarande bli förvånad över vad folk tycker är rimligt pendlingsavstånd, där är 1 timme ju ofta mer regel än undantag.

Jag hade inte vänt utan bara undrat vad det var för märklig människa som sa allt detta.
Det var exakt detta som var meningen, jag tror inte att du heller ville ha grannar som startar grannfejder, okynnesanmäler, lämnar grindar öppna så djuren tar sig ut och sen anmäler grannen för att han inte har nån tillsyn över djuren. Deras gamla grannar var själaglada och ställde till med fest när dom drog vidare till nåt nytt offer att trackassera. Det finns många mysko människor man inte vill ha nåt alls med att göra, eller vad säger du @Inte_Ung?

Tack! Helt missat denna. Ja 5-6 mil kan jag tänka mig om det är hyfsat säker väg.

• Gilla
Reactions: abc
Nu är jag less… Idag är det sjunde visningen och jag städar i flera timmar. Ingen anmäld. Men mäklaren (vikarie) vill att vi kör ändå, ifall nån ”råkar komma förbi”.

Resonemanget är att antagningsbeskeden kom i fredags, så därför måste alla blivande studenter kasta sig iväg på visning samma helg. Jag känner mig tveksam till det, men kanske är det bara min lägenhet som inte duger.

Suck. Har iaf bestämt mig för att det här är sista visningen jag har där ingen är anmäld. Fyra gånger har vi haft så och ingen har nånsin kommit oanmäld. Nu räcker det med slit och stress i flera timmar för ingenting. :(

Lägenheten snett mittemot hade visning i förmiddags och där kom det en familj. Hoppas verkligen att de kommer hit i eftermiddag också! Grannen ovanför mig har visning en kvart efter mig också (tror mäklarna i området har panik och följer den som lägger in en visning först).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka