Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Häromkring har det varit totalt stiltje på bostadsmarknaden hela våren. Nu tycks det vara proppen ur och många objekt har kommit ut på samma gång. Mäklarna tycker inte att det är så bra med för mycket att välja på.
Tyvärr så är det få hus i just de områdena jag vill bo i som är rätt för mig ute. Men jag får ha lite is i magen ett tag. Sitter säkert i en hyresrätt och är köpklar i alla fall.

Efter lite spaning på nätet och djupdykning i översiktsplaner så upptäckte jag att denna gård ligger precis i den planerade sträckning för nytt tågspår mellan Göteborg och Alingsås. Köparens undersökningsplikt är omfattande.
Det är på stadiet av en önskan. Nu vet jag inte hur gammal du är men skulle gissa att det är minst 30 år framåt i tiden, men mest inte troligt alls. Särskilt med tanke på de jätteinvesteringar det just nu genomförs i att utöka kapaciteten på befintliga stambanan. Stora industriområden har också varit i planeringen i säkert 15 år, de är nu nedlagda precis i dagarna. Ett enormt deponiområde planerades i skogen precis bakom den fastigheten men nekades i alla instanser upp till högsta, pga främst naturvärden. Var runt 4-5 år sen. Jag skulle inte oroat mig, mycket trevligt läge, ännu trevligare nu när återvinningscentralen som låg granne är nedlagd och iordningsställd.

Det är på stadiet av en önskan. Nu vet jag inte hur gammal du är men skulle gissa att det är minst 30 år framåt i tiden, men mest inte troligt alls. Särskilt med tanke på de jätteinvesteringar det just nu genomförs i att utöka kapaciteten på befintliga stambanan. Stora industriområden har också varit i planeringen i säkert 15 år, de är nu nedlagda precis i dagarna. Ett enormt deponiområde planerades i skogen precis bakom den fastigheten men nekades i alla instanser upp till högsta, pga främst naturvärden. Var runt 4-5 år sen. Jag skulle inte oroat mig, mycket trevligt läge, ännu trevligare nu när återvinningscentralen som låg granne är nedlagd och iordningsställd.
Ja det verkar vara ett jättefint område men jag är tveksam. Angående tågspår så har jag tänkt som du men för några månader sedan så gick regeringen ut med att de bidrar med runt 5 miljarder för att starta projektet så det flyttade tidsplanen markant.

Du skriver att återvinningsstationen är iordningställd men egentligen betyder det väl att de har lagt massor över det gamla skräpet? Undrar om kommunen har tagit prover på lakvatten från området. Pfas i grundvattnet är ju en väldigt aktuellt diskussion.

Planerna på industriområden är väl egentligen bara pausad, vi får se vilka som vinner valet och om planerna återupptas. Har suttit med på ett antal av dessa möten och den sittande politiken har varit väldigt tydlig med kommunens vision om att bli Sveriges bästa kommun för företag.

Men säljläget i framtiden blir ju svårare jj närmare det kommer.
Visst, samtidigt om det ligger så illa till lär det ju lösas in.
Men i ärlighetens namn är det enorm natur och boendepåverkan i det där önskeförslaget så att det ens kommer ta sig igenom alla instanser inom rimlig tid känns som glädjekalkyler för de som tror på det. Bara att titta på Gbg-Borås-projektet som är betydligt mer positivt för gemeneman, det står ju och stampar fortfarande efter vad, 15 års? utredningar och det är inte ett träd fällt för att anlägga några spår där än. Att köpa hus i den tilltänkta korridoren där skulle jag kanske inte råda till men denna, nä, där skulle jag inte oroa mig.

Ja det verkar vara ett jättefint område men jag är tveksam. Angående tågspår så har jag tänkt som du men för några månader sedan så gick regeringen ut med att de bidrar med runt 5 miljarder för att starta projektet så det flyttade tidsplanen markant.

Du skriver att återvinningsstationen är iordningställd men egentligen betyder det väl att de har lagt massor över det gamla skräpet? Undrar om kommunen har tagit prover på lakvatten från området. Pfas i grundvattnet är ju en väldigt aktuellt diskussion.

Planerna på industriområden är väl egentligen bara pausad, vi får se vilka som vinner valet och om planerna återupptas. Har suttit med på ett antal av dessa möten och den sittande politiken har varit väldigt tydlig med kommunens vision om att bli Sveriges bästa kommun för företag.
Såg det beslutet, samtidigt, de pengarna räckte inte ens fram till första tunneln som måste borras, som ska genom naturreservat. Kändes mer som "jaja, kan ni sluta tjata-pengar".

Det är rätt längesen det blev enbart återvinningsstation och inte en tipp. Finns säkert negativa konsekvenser kvar, jag tänkte mer att man just inte har en aktiv tipp i sin närhet längre, det lät och luktade inte alltid så kul då.

Allt kan väl återupptas såklart men uppfattade inte beslutet som paus fram till valet.

Jag tänker också att bosätter man sig såpass nära en storstad så kommer saker att hända. Nu har ju förslag påbörjats om motorvägsanknytning mellan E45 Ale och E20 Lerum, blir ju enorma områden som påverkas. Det känns nästan mer verkligt än järnvägen.
Det är ju stort industriprojekt i antågande kring Tahult, ny "stad" mellan Mölnlycke och Landvetter osv.

Det är ju inget jag skulle sträva efter. Att skänka bort huset till kommunen eller trafikverket.
Men vi pratar om, kanske, inte alls, liten sannolikhet. En sak är om man vet att det håller på att byggas, bestämt ska byggas inom ett kortare tidsintervall. Det är ju inte i läget att vi köper idag för att om ett år bli inlösta. Det skänks ju inte riktigt bort heller.

Men vi pratar om, kanske, inte alls, liten sannolikhet. En sak är om man vet att det håller på att byggas, bestämt ska byggas inom ett kortare tidsintervall. Det är ju inte i läget att vi köper idag för att om ett år bli inlösta. Det skänks ju inte riktigt bort heller.
Gör det inte? De jag vet som fått sina hus inlösta har varit för en spottstyver mot om det varit ute på riktiga marknaden. Sedan sjunker ju värdet även i närheten med...

Gör det inte? De jag vet som fått sina hus inlösta har varit för en spottstyver mot om det varit ute på riktiga marknaden. Sedan sjunker ju värdet även i närheten med...
En kollega fick sitt hus inlöst precis. Hem köpte för 300k (det är alltså inte i Göteborg haha) för typ 10 år sen. Renoverat för runt 400k. Får 1.9 miljoner av Trafikverket för inlösningen. Hen var mycket nöjd.

Läser man om det ska man få ersättning motsvarande en ny bosättning. Det var olika poster såsom kostnad för flytt, förlorade intäkter mm. Fastigheten ersätts med marknadsvärde satt efter taxeringsvärde. De jag hört om har inte blivit missnöjda per se, sen kan ju viljan att få bo kvar sällan ersättas i pengar och det kan ju ge en missnöjeskänsla oavsett hur mycket man ersätts med.

Läser man om det ska man få ersättning motsvarande en ny bosättning. Det var olika poster såsom kostnad för flytt, förlorade intäkter mm. Fastigheten ersätts med marknadsvärde satt efter taxeringsvärde. De jag hört om har inte blivit missnöjda per se, sen kan ju viljan att få bo kvar sällan ersättas i pengar och det kan ju ge en missnöjeskänsla oavsett hur mycket man ersätts med.
Nej, det där är inte generellt utan olika beroende på projekt. Vi hade tur och fick en värdering gjord av en värderingsman och sedan är praxis att det läggs på 25 %. I ett annat projekt gick det efter snittet på sålda projekt i området. Det ligger ett förslag att ersättningen ska höjas till 1,5 % vilket jag tycker är rimligt när man faktiskt tvingas från sitt hus.

Sen är det väldigt få som blir inlösta. En minskning på 6 % av marknadsvärdet förväntas man acceptera och sedan är det dem som avgör om man är drabbad mer än det.

Men det värsta är stressen och ovetskapen. Vi har vetat att vi kanske är drabbade sen 2011. Och först nu är det aktuellt.

Nu är jag less… Idag är det sjunde visningen och jag städar i flera timmar. Ingen anmäld. Men mäklaren (vikarie) vill att vi kör ändå, ifall nån ”råkar komma förbi”.

Resonemanget är att antagningsbeskeden kom i fredags, så därför måste alla blivande studenter kasta sig iväg på visning samma helg. Jag känner mig tveksam till det, men kanske är det bara min lägenhet som inte duger.

Suck. Har iaf bestämt mig för att det här är sista visningen jag har där ingen är anmäld. Fyra gånger har vi haft så och ingen har nånsin kommit oanmäld. Nu räcker det med slit och stress i flera timmar för ingenting. :(

Lägenheten snett mittemot hade visning i förmiddags och där kom det en familj. Hoppas verkligen att de kommer hit i eftermiddag också! Grannen ovanför mig har visning en kvart efter mig också (tror mäklarna i området har panik och följer den som lägger in en visning först).
Hur gick det, kom någon? ♥️

Nej, det där är inte generellt utan olika beroende på projekt. Vi hade tur och fick en värdering gjord av en värderingsman och sedan är praxis att det läggs på 25 %. I ett annat projekt gick det efter snittet på sålda projekt i området. Det ligger ett förslag att ersättningen ska höjas till 1,5 % vilket jag tycker är rimligt när man faktiskt tvingas från sitt hus.

Sen är det väldigt få som blir inlösta. En minskning på 6 % av marknadsvärdet förväntas man acceptera och sedan är det dem som avgör om man är drabbad mer än det.

Men det värsta är stressen och ovetskapen. Vi har vetat att vi kanske är drabbade sen 2011. Och först nu är det aktuellt.
Kan säkert vara olika men att det är spottstyver och i princip skänks bort var vad jag svarade på och det stämmer ju inte. Sen hur "marknadsvärdet" sätts kan säkert se lite olika ut. Ovissheten förstår jag verkligen. Varit med om betydligt lindrigare ovissheter kring mitt boende och det är inte kul.

Ang denna fastighet, nu när jag läst lite mer, så är det ju tänkt tunnel hela vägen så då var det bara beroende på om ett ev schakt under byggnadstiden skulle ligga i närheten som kan störa.
Med det sagt, känns det inte rätt, för osäkert, så självklart ska du leta vidare.

Mark är väldigt vackert också. Sen blir naturen lite tråkigare när man kommer ner mot Svenljunga. Men skulle säga att det definitivt är ett ok pendlingsavstånd till Göteborg om man bor hyfsat nära Kinna/skene. Går direktbussar in, tar väl en timme. Haft en kollega som bor i trakterna och pendlade med bil 2-3 dagar vecka, funkade också helt ok men jobbigare om man ska åka varje dag och om man måste in i byggnadsställning vilket hon slapp.
Jag som är uppväxt utanför Stockholm kan fortfarande bli förvånad över vad folk tycker är rimligt pendlingsavstånd, där är 1 timme ju ofta mer regel än undantag.
Tar nog 1h vid bra väder och när det inte är någon trafik alls.
Bor själv i Lindome och jobbar i Göteborg nära gränsen till Partille. Tar lite mer än 20 min utan trafik. Skulle jag sluta vid 16 istället för lite innan 15 så tar det 40 min eller mer, räcker att det är fredag och folk stämplar ut tidigare eller som nu semestertider så tar det 10- 15 min länge tid.

Tar nog 1h vid bra väder och när det inte är någon trafik alls.
Bor själv i Lindome och jobbar i Göteborg nära gränsen till Partille. Tar lite mer än 20 min utan trafik. Skulle jag sluta vid 16 istället för lite innan 15 så tar det 40 min eller mer, räcker att det är fredag och folk stämplar ut tidigare eller som nu semestertider så tar det 10- 15 min länge tid.
Jag tänkte på bussen :) den tar nog en dryg timme från centralen till centrala Kinna. Sen bor man såklart inte centralt i Kinna om man letar gård eller jobbar kanske inte precis vid centralen i Göteborg, men klart görbar tid tänker jag. I paritet med att pendla Uppsala-Stockholm vilket flera på mitt jobb gör 2-3 dagar/vecka. Varje dag är tufft såklart.

Hur gick det, kom någon? ♥️

Nix. Så nu vill mäklaren boka in nya visningar. :( Men jag ska iaf säga att om ingen bokar så ställer vi in, känns så onödigt att lägga flera timmar på att ändra/flytta saker och sen kånka bort alla mina saker för att därefter återställa allt.

Nästa gång jag flyttar kommer jag flytta först och sen sälja med stylad lägenhet. Verkligen inte värt besväret med allt detta.

Har sagt upp möblerna jag hyr till månadsskiftet och efter det flyttar jag nog rubbet till nya lägenheten. Hatar det här hattandet…

Kan säkert vara olika men att det är spottstyver och i princip skänks bort var vad jag svarade på och det stämmer ju inte. Sen hur "marknadsvärdet" sätts kan säkert se lite olika ut. Ovissheten förstår jag verkligen. Varit med om betydligt lindrigare ovissheter kring mitt boende och det är inte kul.

Ang denna fastighet, nu när jag läst lite mer, så är det ju tänkt tunnel hela vägen så då var det bara beroende på om ett ev schakt under byggnadstiden skulle ligga i närheten som kan störa.
Med det sagt, känns det inte rätt, för osäkert, så självklart ska du leta vidare.
Ja, jag är ju lite extra försiktig med denna erfarenheten. Läget är ju svårt att ändra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka