Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

I t ex Alby, Vårby, Flemingsberg. Allt är faktiskt inte så dyrt i Stockholmsområdet om man inte förväntar sig att bo centralt.

Självklart kan man inte bo precis vid jobbet, men det är ju stor skillnad på att åka 30 min enkel resa och 2h. Om alternativet är att en i förhållandet ska vantrivas resten av livet så tycker jag att det är bättre att vända och vrida på olika stenar för att hitta vilka kompromisser man är villig att göra.
Områden som väldigt många inte vill bo i dock och även där svårt att hitta något under miljonen. Efter en slagning på Booli hittar jag en enda lägenhet som har utropspris under 995.000kr, och då pratar vi 20 kvadratmeter i ett extremt dåligt läge. Och det är verkligen inte nära Södermalm 😄
Jag skulle inte tro att det är ett alternativ för TS utifrån svaren i denna tråden.

Områden som väldigt många inte vill bo i dock och även där svårt att hitta något under miljonen. Efter en slagning på Booli hittar jag en enda lägenhet som har utropspris under 995.000kr, och då pratar vi 20 kvadratmeter i ett extremt dåligt läge. Och det är verkligen inte nära Södermalm 😄
Jag skulle inte tro att det är ett alternativ för TS utifrån svaren i denna tråden.

Men det är väl du som har ställt kravet på att det ska vara nära Södermalm? Enligt TS så räcker det med inom 45 min. Jag sökte på Hemnet och fick upp flera lägenheter inom det avståndet, och accepterar man en cykeltur till stationen så blir utbudet såklart större.

Självklart är det små lägenheter, en övernattningslägenhet för att minska restiden till jobbet brukar vara det. Ens "riktiga" boende där man har sina saker är ju någon annanstans. Det är inte TS som ska bo där, utan mannen som vill ha närmare till jobbet på vardagarna men samtidigt kunna låta hans fru också trivas med sitt boende.

Dock är inte konceptet med två boenden för alla, särskilt inte om man har partner/familj. Men under mina år med jobb i Stockholm så är det inte helt ovanligt är min erfarenhet. De som kan lägga upp sitt jobb fritt verkar ofta jobba längre dagar mitt i veckan för att kunna åka hem tidigare på fredagen och inte komma hem alltför sent.

Vad jag läst så verkar konceptet inte vara vanligt i vissa orter i Norrland också, där det beskrivits som en risk med "fly-in/fly-out-personal" hos företagen. (De belägger boenden, men skattar inte i kommunen.)

De BRFer jag har sett får man (eller kan inte) ändra planlösningen på. Ibland kan man ansöka om tillstånd - men då ska man leva på andras välvilja. Jag har dåliga erfarenheter med det. Plus att man kan tex inte installera luftvärmepump utan deras godkännande eftersom det påverkar fasaden. Det är ACn jag vill åt där. Där lär man nästan garanterat få ett nej. Det här är också anledningen till att jag inte vill bo i radhus. Det är ofta föreningar där med och man kan förbjudas att göra en väldig massa saker där. Mannens jobbarkompis fick tex inte bygga altan på sin uteplats, utan väggarna var tvungna att vara under 90 cm. Och det var ju insynsskyddet de var ute efter + tak. Men det gick inte eftersom grannar o div ställde sig på tvären.
Anledningen att man behöver få ok från styrelsen i en BRF vid mer ingripanden renoveringar som ändring av planlösning där väggar tas bort/flyttas är ju för att föreningen vill ha koll så att ingen boende tar ner bärande väggar hur som helst. Jag ändrade planlösningen i min förra lgh. Var inget problem med att få ok. Fick inkomma med information att väggen jag ville ta bort inte var bärande. Sen kan man få ok på att ta bort bärande väggar men då behöver en byggnadskonstruktör (tror jag det är) ha granskat det och angivit hur man istället kan stötta upp väggen. I Stockholm tror jag även att ett sådant ingrepp (ändring av bärande vägg) kan kräva bygganmälan till kommunen. Det senare tror jag dock även gäller hus.

Själv tycker jag det är skönt att mer ingripande renoveringar kräver ok från styrelsen.

Anledningen att man behöver få ok från styrelsen i en BRF vid mer ingripanden renoveringar som ändring av planlösning där väggar tas bort/flyttas är ju för att föreningen vill ha koll så att ingen boende tar ner bärande väggar hur som helst. Jag ändrade planlösningen i min förra lgh. Var inget problem med att få ok. Fick inkomma med information att väggen jag ville ta bort inte var bärande. Sen kan man få ok på att ta bort bärande väggar men då behöver en byggnadskonstruktör (tror jag det är) ha granskat det och angivit hur man istället kan stötta upp väggen. I Stockholm tror jag även att ett sådant ingrepp (ändring av bärande vägg) kan kräva bygganmälan till kommunen. Det senare tror jag dock även gäller hus.

Själv tycker jag det är skönt att mer ingripande renoveringar kräver ok från styrelsen.
Jag har koll på det där. Och det är bara en av anledningarna till att jag inte vill bo i en brf.

Jag fattar. Jag har ägt en brf på södermalm, jag gav för massa år sedan tre miljoner för den. Jag har en gammal bekant som på 60-talet köpte en villa i gamla enskede för 75 000kr. Det var mer möjligt för folk förr att köpa hus än idag, och vissa jobb finns bara på vissa platser. Har man jobb i kultursektorn vill man inte kasta sig ut i arbetslöshet heller.
En BR ägde du väl, inte hela föreningen 😅

75 000 år 1965 motsvarar 940 000 kr idag. Och det får man inte en villa i Gamla Enskede för såklart. Men: månadslönen 1960 för t ex en industriarbetare var 1100 kr för män, 760 för kvinnor. För tjänstemän gällde 1 650 kr för män och 850 kr för kvinnor. Fast de flesta kvinnor jobbade inte, i början av 60-talet var 75% av de gifta kvinnorna hemmafruar.

Så sannolikt räckte inte hushållens inkomst till några direkta utsvävningar på bostadsmarknaden. Jag ser ibland de som är frustrerade över att det var SÅ mycket lättare för tidigare generationer att köpa hus. SÅ mycket lättare var det antagligen inte.

De BRFer jag har sett får man (eller kan inte) ändra planlösningen på. Ibland kan man ansöka om tillstånd - men då ska man leva på andras välvilja. Jag har dåliga erfarenheter med det. Plus att man kan tex inte installera luftvärmepump utan deras godkännande eftersom det påverkar fasaden. Det är ACn jag vill åt där. Där lär man nästan garanterat få ett nej. Det här är också anledningen till att jag inte vill bo i radhus. Det är ofta föreningar där med och man kan förbjudas att göra en väldig massa saker där. Mannens jobbarkompis fick tex inte bygga altan på sin uteplats, utan väggarna var tvungna att vara under 90 cm. Och det var ju insynsskyddet de var ute efter + tak. Men det gick inte eftersom grannar o div ställde sig på tvären.

Visst kan grannar ställa så på tvären med ett hus med, men jag ser risken som betydligt mindre så länge man gör rimliga ändringar.

Jag har hög starttröskel annars med, men inte lika hög. Är det hemma så kan man göra lite pö om pö. Framförallt vid 20:30 när det är dags att gå o lägga sig. Då försvinner tröskeln helt magiskt och jag kan ta mig för allt som jag inte gjort på dagen - det här retar min man lite :rofl:

Jag är väl medveten om mina begränsningar och planen är tex automatisk bevattning, odlingar som kräver så lite omsorg som det är möjligt. Inte jättemycket blommor, som pollenallergiker så behöver man inte övergöra den biten tänker jag. Desto fler buskar, fruktträd och små oaser av växter som väldigt mycket sköter sig själva med lite stöttning här och där.
Varför skulle man garanterat få ett nej för att installera ac? Jag bor i BR-radhus, vi är många som installerat luftvärmepump senaste året för att få ner elkostnaden och kommer använda den för att kyla i sommar. En förening som förbjuder en energibesparande åtgärd borde vara rätt otidsenlig.

(De jag köpte av hade slagit ner väggen mellan köket och vardagsrummet, styrelsen var irriterad eftersom de inte bett om lov. Men sedan dess har samma sak gjorts i två andra radhuslägenheter, inget problem, det var inte bärande vägg. Ska man bo i BR kan man ju kolla alltså sånt med styrelsen innan man köper)

En BR ägde du väl, inte hela föreningen 😅

75 000 år 1965 motsvarar 940 000 kr idag. Och det får man inte en villa i Gamla Enskede för såklart. Men: månadslönen 1960 för t ex en industriarbetare var 1100 kr för män, 760 för kvinnor. För tjänstemän gällde 1 650 kr för män och 850 kr för kvinnor. Fast de flesta kvinnor jobbade inte, i början av 60-talet var 75% av de gifta kvinnorna hemmafruar.

Så sannolikt räckte inte hushållens inkomst till några direkta utsvävningar på bostadsmarknaden. Jag ser ibland de som är frustrerade över att det var SÅ mycket lättare för tidigare generationer att köpa hus. SÅ mycket lättare var det antagligen inte.
Det var så mycket lättare.

Det kanske ser ut som att vi lägger mer pengar på onödiga saker idag, men många saker är inte ett val. Man behöver tex ha en mobiltelefon för att kunna åka kollektivt tex. Man behöver ha internet hemma för det är så samhället ser ut. Visst, TV apparater är billigare och viss annan teknisk utrustning. Men mycket av det här är saker som vi MÅSTE ha idag. Fast telefoni erbjuds inte ens överallt längre. Så mobiltelefon är ett måste ur flera perspektiv. TV behöver man givetvis inte, men de kostar inte mycket i inköp, och åtminstone mina TV-apparater har hållt 15+ år, så däri ligger inte problemet.

Det var så mycket lättare. Att man överhuvudtaget kunde köpa hus på en lön visar just det. Det är inte tänkbart idag om det inte är ett mycket oattraktivt läge eller om ena parten har extremt hög inkomst. Nu behövs verkligen två inkomster. Jag och mannen går minus varje månad jag är arbetslös liksom. Och vi går inte ut och äter, roar oss eller liknande. Det kostar så mycket att bara leva. Jag äger inte ett enda par byxor som är hela så vi shoppar uppenbarligen inte heller.

Varför skulle man garanterat få ett nej för att installera ac? Jag bor i BR-radhus, vi är många som installerat luftvärmepump senaste året för att få ner elkostnaden och kommer använda den för att kyla i sommar. En förening som förbjuder en energibesparande åtgärd borde vara rätt otidsenlig.

(De jag köpte av hade slagit ner väggen mellan köket och vardagsrummet, styrelsen var irriterad eftersom de inte bett om lov. Men sedan dess har samma sak gjorts i två andra radhuslägenheter, inget problem, det var inte bärande vägg. Ska man bo i BR kan man ju kolla alltså sånt med styrelsen innan man köper)
För att man gör inverkan på fasaden. Och det är inte energibesparande om man ska använda den som AC.

Det kanske ser ut som att vi lägger mer pengar på onödiga saker idag, men många saker är inte ett val. Man behöver tex ha en mobiltelefon för att kunna åka kollektivt tex. Man behöver ha internet hemma för det är så samhället ser ut. Visst, TV apparater är billigare och viss annan teknisk utrustning. Men mycket av det här är saker som vi MÅSTE ha idag. Fast telefoni erbjuds inte ens överallt längre. Så mobiltelefon är ett måste ur flera perspektiv. TV behöver man givetvis inte, men de kostar inte mycket i inköp, och åtminstone mina TV-apparater har hållt 15+ år, så däri ligger inte problemet.

Det var så mycket lättare. Att man överhuvudtaget kunde köpa hus på en lön visar just det. Det är inte tänkbart idag om det inte är ett mycket oattraktivt läge eller om ena parten har extremt hög inkomst. Nu behövs verkligen två inkomster. Jag och mannen går minus varje månad jag är arbetslös liksom. Och vi går inte ut och äter, roar oss eller liknande. Det kostar så mycket att bara leva. Jag äger inte ett enda par byxor som är hela så vi shoppar uppenbarligen inte heller.

För att man gör inverkan på fasaden. Och det är inte energibesparande om man ska använda den som AC.
Hur man konsumerade har jag inte gått in på. Och "att man överhuvudtaget kunde köpa hus på en lön" säger inget om hur många som faktiskt kunde det. Miljonprogrammet byggdes inte för att folk hade råd att köpa hus i stället.

Pumpen är energibesparande på helår, du kör den sannolikt inte på kyla dygnet runt under sommaren.

Har ni tittat runt Bålsta, Enköping, Örsundsbro, Uppsala? Det är fortfarande relativt humana priser, man får mycket för pengarna och det är otroliga omgivningar med massor av caféer, gårdar och utflyktsmål. Googla Fjärdhundraland. Dessutom pendlingsavstånd till Stockholm, går särskilt snabbt med regionaltåget.

Det brukar gå att göra ganska så mycket i en bostadsrätt, så det kanske ändå är ett alternativ?

I många kolonistugor kan man bo på sommaren när det är odlingssäsong. Man får inte skriva sig där och det stänger på vintern. Men på vintern så odlar man ju ändå inte. Dessutom så ger en kolonistuga stora möjligheter till att utöva design utan att någon behöver bo i röran medan det pågår.
Min faster och man gör så. De bor i bostadsrättslägenhet i Malmö och har kolonistuga någon mil eller två bort. De brukar flytta ut dit i maj och sedan tillbaka i augusti/ september. Lite beroende på väder. De brukar odla en hel del både på lägenhetens balkong och i stugan.

Har ni tittat runt Bålsta, Enköping, Örsundsbro, Uppsala? Det är fortfarande relativt humana priser, man får mycket för pengarna och det är otroliga omgivningar med massor av caféer, gårdar och utflyktsmål. Googla Fjärdhundraland. Dessutom pendlingsavstånd till Stockholm, går särskilt snabbt med regionaltåget.
Vi har övriga familjen i Linköping, så helst placerar vi oss söder om Stockholm. Örsundsbro ger över 1,5 h pendling, då kan vi vara kvar i Flen :)

Men Bålsta kanske kan vara något att ha i bakhuvudet om vi köper hus efter svärmors tid. Tack för tips!

Det var så mycket lättare. Att man överhuvudtaget kunde köpa hus på en lön visar just det. Det är inte tänkbart idag om det inte är ett mycket oattraktivt läge eller om ena parten har extremt hög inkomst. Nu behövs verkligen två inkomster.
Det gick absolut inte förr heller. Då blev det också oattraktiva lägen att börja med. Finns ingen generation som kunnat köpa sin första bostad där man vill, med rätt skick osv. Dessutom hade man lätt en ränta på 17-18%. Det har alltid behövts prioriteras.

Det gick absolut inte förr heller. Då blev det också oattraktiva lägen att börja med. Finns ingen generation som kunnat köpa sin första bostad där man vill, med rätt skick osv. Dessutom hade man lätt en ränta på 17-18%. Det har alltid behövts prioriteras.
Ingen har sagt att man kunde köpa sitt drömhus direkt. Jag har sagt HUS utan definition.

Min faster och man gör så. De bor i bostadsrättslägenhet i Malmö och har kolonistuga någon mil eller två bort. De brukar flytta ut dit i maj och sedan tillbaka i augusti/ september. Lite beroende på väder. De brukar odla en hel del både på lägenhetens balkong och i stugan.
En kompis till mig som lever ensam gör så.
Hyreslägenhet på ena sidan vägen och kolonistuga på andra sidan vägen.
Några 100m emellan och lätt att pendla till Söder.

Ingen har sagt att man kunde köpa sitt drömhus direkt. Jag har sagt HUS utan definition.
Ok, tolkade det som hus med en hel del önskemål iaf såsom storlek, skick, närhet till sthlm, vi fick börja göra bostadskarriär förr med, först va det några hyreslägenheter sen bostadsrätt sen flertal hus, gårdar tills det blev där vi ville. Många av de kämpade vi med skyhöga räntor.
Blir provocerande när det låter som att vi hade så lätt förr.

Ja precis. I min förening finns 400 hushåll, och vi har och kollade på flera olika treor och fyror innan vi hittade den vi sen köpte. Vi fick se många olika versioner på samma ursprungsplanlösning!

I våran har icke-bärande väggar tagits bort så lägenheten känns extremt modern, medans badrummet är original och kvar för oss att göra något skoj med. Det är såpass stort att en del valt att göra en wc och ett badrum med dusch och toalett av det, så det är något jag överväger. Att lägga till en vägg och en till toastol alltså.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar