Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Ok, tolkade det som hus med en hel del önskemål iaf såsom storlek, skick, närhet till sthlm, vi fick börja göra bostadskarriär förr med, först va det några hyreslägenheter sen bostadsrätt sen flertal hus, gårdar tills det blev där vi ville. Många av de kämpade vi med skyhöga räntor.
Blir provocerande när det låter som att vi hade så lätt förr.
Är det provocerande att höra fakta? Tråkigt, men det gör det inte till mindre fakta. Skickkravet var helt tak och hel grund och att huset var beboligt. Jag tycker inte att det är jättehöga krav.

Bostadskarriär förr med? Skillnaden här är att bostadskarriär är svårare att göra nu. Priserna är oförutsägbara, marknaden är oförutsägbar och risken är rätt stor att man tvingas sälja för lägre än man köpte. Det är inte samma marknad längre. Det går inte att jämföra på något sätt. Och bostadskarriär är absolut inget man kan räkna med.

Sen säger jag inte att det var superlätt och att ingen kämpade. Då har du läst tokigt.

Men igen, ska man ändra/ta ner bärande väggar gäller samma regler för fristående hus. Du behöver göra en anmälan, samma regler som för brf.

https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-inomhus/andra-i-barande-konstruktion/
Men igen. Det är ändå lättare att få igenom det än om några i en förening ska "tycka" saker. Bygglov handlar inte om tyckande på samma sätt.

Så sannolikt räckte inte hushållens inkomst till några direkta utsvävningar på bostadsmarknaden. Jag ser ibland de som är frustrerade över att det var SÅ mycket lättare för tidigare generationer att köpa hus. SÅ mycket lättare var det antagligen inte.

Dessutom var det extremt dyrt att låna pengar. När mina föräldrar köpte sin första villa 1983 så låg räntan på drygt 16%.

Är det provocerande att höra fakta? Tråkigt, men det gör det inte till mindre fakta. Skickkravet var helt tak och hel grund och att huset var beboligt. Jag tycker inte att det är jättehöga krav.

Bostadskarriär förr med? Skillnaden här är att bostadskarriär är svårare att göra nu. Priserna är oförutsägbara, marknaden är oförutsägbar och risken är rätt stor att man tvingas sälja för lägre än man köpte. Det är inte samma marknad längre. Det går inte att jämföra på något sätt. Och bostadskarriär är absolut inget man kan räkna med.

Sen säger jag inte att det var superlätt och att ingen kämpade. Då har du läst tokigt.

Men igen. Det är ändå lättare att få igenom det än om några i en förening ska "tycka" saker. Bygglov handlar inte om tyckande på samma sätt.
Har du bott i BR nån gång där det gått till så? Alltså att några i föreningen tycker saker som kan lägga hinder i vägen för andra. Jag har visserligen bara bott i två föreningar, ingenstans har det varit så. Det finns alla sorter: gnetiga styrelser och styrelser som tillåter. Sånt kollar man ju innan man köper. Innan jag köpte här kollade jag t ex med styrelsen om jag fick stängsla in för kommande hund.

Du måste absolut inte välja BR, men du sprider sånt som inte stämmer. Som att luftvärmpump inte tillåts, det är åverkan på fasaden. Det beror på. Det kan finnas styrelser som säger nej till det (även om jag tror att det är sällsynt, ingen vill göra annat än minska elförbrukningen just nu) I vår förening har cirka hälften av medlemmarna pump nu. Och vi har olika altanbyggen, olika inglasningar osv.

Men så har det alltid varit med jämna och ojämna mellanrum.

Som jag har upplevt är 1978, 1983, 1988 och 1992.
Jag har för mig att det var svårt 1969 också, men som barn var jag inte så insatt.

Tänkt på att du är rätt otrevlig? Du är mer än lovligt tokig om du tror att det inte handlade om bostadskarriär förr med.

Tänkt på att du är rätt otrevlig? Du är mer än lovligt tokig om du tror att det inte handlade om bostadskarriär förr med.
Jajjemen. När folk förnekar fakta om och om igen så blir jag putt. Det märks i mina inlägg. Och du läste inte mitt inlägg. För då hade du inte skrivit din sista mening.

En BR ägde du väl, inte hela föreningen 😅

75 000 år 1965 motsvarar 940 000 kr idag. Och det får man inte en villa i Gamla Enskede för såklart. Men: månadslönen 1960 för t ex en industriarbetare var 1100 kr för män, 760 för kvinnor. För tjänstemän gällde 1 650 kr för män och 850 kr för kvinnor. Fast de flesta kvinnor jobbade inte, i början av 60-talet var 75% av de gifta kvinnorna hemmafruar.

Så sannolikt räckte inte hushållens inkomst till några direkta utsvävningar på bostadsmarknaden. Jag ser ibland de som är frustrerade över att det var SÅ mycket lättare för tidigare generationer att köpa hus. SÅ mycket lättare var det antagligen inte.
Både mina mor- och farföräldrar köpte nyproduktion på 70-talet, bägge familjer hade barn där frun var hemmafru. De har inte haft några högre inkomster. Hur många skulle kunna köpa nyproduktion idag, med en inkomst och två tre barn?

Både mina mor- och farföräldrar köpte nyproduktion på 70-talet, bägge familjer hade barn där frun var hemmafru. De har inte haft några högre inkomster. Hur många skulle kunna köpa nyproduktion idag, med en inkomst och två tre barn?
En hemmafru då gjorde mycket arbete för ekonomin.
Lagade billig mat från grunden.
Syltade och saftade frukt och bär.
Odlade grönsaker i trädgården.
Sydde och lagade kläder.
Ofta syddes nya kläder av gamla och trasiga dito.

Och så var 70-talshusen byggda på ett mycket billigare sätt än dagens hus.
Det går att tråckla ihop ett billigt "nybygge" även i dag.
Man börjar med 2 arbetsbodar och sätter sadeltak på det så har man ett hus för under 500 000:- plus tomt.
Ofta så ingick en hel del eget arbete i de där husen.

Sydde och lagade kläder.

Man börjar med 2 arbetsbodar och sätter sadeltak på det så har man ett hus för under 500 000:- plus tomt.

Men blir det godkänt för permanentboende? Det är väldigt strikta bygglovsregler nuförtiden.

Sydde och lagade kläder.

Nu gäller det ett hus som kanske går att jämföra med Älvsby hus, vilket kostar från 2 miljoner och uppåt. Utan tomt, vatten, avlopp och el. Det skulle du inte kunna bygga på en inkomst idag.

Men blir det godkänt för permanentboende? Det är väldigt strikta bygglovsregler nuförtiden.
Inte för det priset kanske.
Svårast är värmesystemet.
Men en frånluft-värmepump och en pelletskamin borde duga där.
Och att klä insidan med plast och ett ytterligare lager isolering är inte så svårt.
Och så mer isolering på ytterväggarna och en snygg panel på det.
På vinden blir det lätt att rulla ut mer isolering.
Litet bökigt med badrummet kanske, de brukar vara för små i byggbodar.

Annars så kan man gå runt alltihop och bygga en "sommarstuga".
Men då måste ju tomten medge det.
Planlagt område fungerar inte så bra då.

Det finns sedan inget förbud mot att bosätta sig i sin sommarstuga.
70-talshus är ju inte byggda enligt dagens normer vilket man måste ta med i kalkylen om förr och nu.

Är det Malmö? Malmö var ju lite av ett bakvatten under 70 och 80 talet, folk flyttade därifrån, sen i slutet av 1990 och början av 2000 piggnade det till igen och nu är det ju en väldigt trevlig stad.
Kostnaden för att bygga är ju densamma, det enda som skiljer sig är kostnaden för tomten

Nu gäller det ett hus som kanske går att jämföra med Älvsby hus, vilket kostar från 2 miljoner och uppåt. Utan tomt, vatten, avlopp och el. Det skulle du inte kunna bygga på en inkomst idag.
Det skulle man väl absolut kunna klara. Jag hade kunnat köpa en lägenhet för drygt 2 miljoner på en inkomst (inte speciellt hög) för 10 år sedan. Nu skulle jag sannolikt kunna låna ensam uppemot 3 miljoner och alltså i teorin kunna köpa något för dryga 4 om nuvarande boende säljs för ungefär det det är värderat till.

Har du bott i BR nån gång där det gått till så? Alltså att några i föreningen tycker saker som kan lägga hinder i vägen för andra. Jag har visserligen bara bott i två föreningar, ingenstans har det varit så. Det finns alla sorter: gnetiga styrelser och styrelser som tillåter. Sånt kollar man ju innan man köper. Innan jag köpte här kollade jag t ex med styrelsen om jag fick stängsla in för kommande hund.

Du måste absolut inte välja BR, men du sprider sånt som inte stämmer. Som att luftvärmpump inte tillåts, det är åverkan på fasaden. Det beror på. Det kan finnas styrelser som säger nej till det (även om jag tror att det är sällsynt, ingen vill göra annat än minska elförbrukningen just nu) I vår förening har cirka hälften av medlemmarna pump nu. Och vi har olika altanbyggen, olika inglasningar osv.
Styrelse byts ju dock ut årligen (inte alla samtidigt men några brukar bytas), så den kan bli gnetig om den inte är det eller vice versa.. men sen är ju det det fina i kråksången med en brf tycker jag, att det ofta är välkommet att engagera sig och därmed vara delaktig till att skapa den boendemiljön man vill ha. I vår förening sägs det sällan nej, men det påpekas ofta om det är något man ska tänka på, tex ventilationen eller vad som kräver bygglov. Har varit i många lägenheter som motsvarar våran och precis som du och flera andra påpekat så finns det alla möjliga planlösningar. Men oftast inte en trädgård på 1000 kvm.

Kostnaden för att bygga är ju densamma, det enda som skiljer sig är kostnaden för tomten
Ändå är nyproduktioner dyrare i populära lägen. Det händer också att företagen säljer utan vinst för att bli av med bostäder när försäljningen går ned. I början av omvandlingen av hammarbysjöstad fick man en bil på köpet när man köpte lägenhet för att försäljningen gick så otroligt dåligt.

BR är vidriga när det gäller vissa modifikationer, som att sätta upp kattnät på balkongen. Även om jag inte skulle fästa något i fasaden. Nähä, det står i stadgarna. HR är man mycket friare i, där finns de rättspraxis.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka