Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Hur resonerar mäklare när det står snart till salu? Är det möjligt att få visning trots
att bostaden bara är kommande?

Jag har koll på några bostäder som är intressanta men som inte är optimala. Hade det stämt till 100% så hade jag jagat mäklaren men nu är det halvok.

Det var ju det här med restiden ;)
Jo och där behöver ni hitta en kompromiss.

Jag räknade på timpenning när jag jämförde pris med restid.
Hur många timmar skulle jag behöva arbeta för att betala för vad det kostar för den minskade restiden?
Tid är pengar och det kan man räkna på.
Dessutom så är det ett jobb som man alltid får och inte kan förlora.
Bättre att sitta arbetslös eller sjukskriven i något billigt som man lätt drar runt på låga inkomster.

Ett hus för under 1 mille ger i princip en minskad kostnad på en halv lön mot ett hus 45 min från söder.

Det blir lite konstigt när ni är flera som förklarar helt självklara saker. Givetvis beror det på de som är med i föreningen - det är själva bekymret. Folk kan vara hur välvilliga och trevliga som helst, eller motsträviga mot allt. Men man vet inte innan.
Poängen är ju att jag som boende är en del i om föreningen uppfattas som välvillig eller motsträvig. Och vill jag förändra det är det oftast lätt att gå med i styrelsen. Dvs det är inte föreningen som är på det ena eller andra sättet utan personerna, inklusive mig själv. Jag tror det är därför jag m.fl. fortsätter svara samma sak eftersom svaren tillbaka från dig m.fl. är att boende i br inte är önskvärt eftersom föreningen kan vara motsträvig.

Hur resonerar mäklare när det står snart till salu? Är det möjligt att få visning trots
att bostaden bara är kommande?

Jag har koll på några bostäder som är intressanta men som inte är optimala. Hade det stämt till 100% så hade jag jagat mäklaren men nu är det halvok.
Ring mäklaren och fråga. Det kan ju vara bra både att gå på visningar även om du inte köper just den för att jämföra, sen kan det också vara bra att få kontakt med en mäklare i det område du letar och informera lite vad du letar för något, som sagt är marknaden lite halvdöd på många ställen och många säljare föredrar säkert att sälja ”under hand” till fast pris just nu om det finns en matchande köpare istället för att leva i styling och hålla sig undan på visningar som kanske inte ens leder till bud.
Min erfarenhet är att kommande kan vara allt från någon som rekar marknaden lite till någon som vill sälja men kanske inte fått sålt än och sitter kvar, men om intresse finns kan sälja på studs. Och allt däremellan, tex några som tvekar på om de har råd att köpa större men om stjärnorna står rätt och någon vill köpa samtidigt som de hittar något de har råd med så säljer de:)

Senast ändrad:
Poängen är ju att jag som boende är en del i om föreningen uppfattas som välvillig eller motsträvig. Och vill jag förändra det är det oftast lätt att gå med i styrelsen. Dvs det är inte föreningen som är på det ena eller andra sättet utan personerna, inklusive mig själv. Jag tror det är därför jag m.fl. fortsätter svara samma sak eftersom svaren tillbaka från dig m.fl. är att boende i br inte är önskvärt eftersom föreningen kan vara motsträvig.
Fast jag kan inte ta alla poster i föreningen. Och dessutom så har jag absolut noll intresse av att ta en enda post i en förening. Jag vet att det finns bra föreningar. Men jag vet också att det finns motsatsen. Och jag vet att vissa människor går liksom inte att få positivt inställda till saker.

Och med tanke på att han jobbar på söder o det är kö på morgonen så kommer det ta över timman o ibland ännu värre
Sorry, missade att det var Södermalm som gäller, min tanke var kollektivpendling från Enköping eller Bålsta. Ja, då är det ju lite knöligare oavsett, mycket mer köigt om man bor söder om stan.

Sorry, missade att det var Södermalm som gäller, min tanke var kollektivpendling från Enköping eller Bålsta. Ja, då är det ju lite knöligare oavsett, mycket mer köigt om man bor söder om stan.
Men Bålsta går det tåg ifrån. Så det verkade supersmidigt.

Fast jag kan inte ta alla poster i föreningen. Och dessutom så har jag absolut noll intresse av att ta en enda post i en förening. Jag vet att det finns bra föreningar. Men jag vet också att det finns motsatsen. Och jag vet att vissa människor går liksom inte att få positivt inställda till saker.
Nej då har du ju helt rätt i att det inte passar dig att bo i bostadsrätt. Det har iaf inte jag sagt emot, bara synsättet på brf som flera skrivit om, som att det är någon allmängiltig sanning och att föreningen är något utomstående som inte går att påverka eller har med en själv att göra.

Det går ju att byta till tunnelbanan från både Odenplan och Centralen. Kruxet är bara att det brukar bli buss del av sträckan sommartid.

Det kan jag inte svara på utan att ha en specifik lägenhet. Men är man ihop med en designer så inser man fort att de måste få utlopp för sin skapande lust, annars blir de liksom tokiga. Han behöver få designa, ändra och fixa som han vill för att trivas riktigt bra.

Det låter som att han har en massa specifika krav som nu tar på dig ansvaret för att lösa åt honom. Han låter ganska oflexibel och det gör du också.

Ja. Hus med tak och grund lämnar verkligen noll rum för flexibilitet.
Det är pendlingstiden och söder om Stockholm som är svårt att få till för det pris ni kan betala.

Men titta på Lästringe, Tystberga och Sättersta t.ex.
Det är söderut mer eller mindre längs med E4.

Fast det ska ju också stor tomt med plats för odling? Och stort sovrum till en stor säng?
Storleken är inget exakt krav. Det beror på hur den är utformad. Med 1000 kvm så kommer jag nästan garanterat kunna göra det jag vill med trädgården. Mindre går också, men då beror det på hur tomten ser ut lite mer. Men poängen är att 200 kvm räcker liksom inte.

Sängen är 240*200. Så den är knappast gigantisk. 3*3 meter räcker om dörren sitter rätt till. Det är ju så det är. Det blir mycket "det beror på" och ungefär bedömningar när man inte har något exakt att gå efter.

Det är pendlingstiden och söder om Stockholm som är svårt att få till för det pris ni kan betala.

Men titta på Lästringe, Tystberga och Sättersta t.ex.
Det är söderut mer eller mindre längs med E4.
E4an är rätt ointressant. SJ, mälartrafik osv är mer vad vi letar efter :)

Iome

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka