Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

E4an är rätt ointressant. SJ, mälartrafik osv är mer vad vi letar efter :)

Iome
Vagnhärad.

Finns hus med helt okej pris med promenad-avstånd till stationen.

Om man tar bil eller buss en bit till tåget, så blir det ännu billigare.
Och då är E4 bra att ha nära eftersom att det går fort med bil.

Jag hade kollat pendeltågen och kollat på hus i hyfsad närhet till stationerna! Då får man rätt bra inspiration på ställen man kanske inte hade kommit på själv

Jo och där behöver ni hitta en kompromiss.

Jag räknade på timpenning när jag jämförde pris med restid.
Hur många timmar skulle jag behöva arbeta för att betala för vad det kostar för den minskade restiden?
Tid är pengar och det kan man räkna på.
Dessutom så är det ett jobb som man alltid får och inte kan förlora.
Bättre att sitta arbetslös eller sjukskriven i något billigt som man lätt drar runt på låga inkomster.

Ett hus för under 1 mille ger i princip en minskad kostnad på en halv lön mot ett hus 45 min från söder.
Sambon orkar ju inte pendla som jag förstod.ner
Vagnhärad.

Finns hus med helt okej pris med promenad-avstånd till stationen.

Om man tar bil eller buss en bit till tåget, så blir det ännu billigare.
Och då är E4 bra att ha nära eftersom att det går fort med bil.
Ja jag föreslog också vagnhärad tidigare i tråden. Det är ju verkligen landet men nära stan.

Jag hade kollat pendeltågen och kollat på hus i hyfsad närhet till stationerna! Då får man rätt bra inspiration på ställen man kanske inte hade kommit på själv
Problemet med Stockholm är att det är svårt att komma under en timmes pendling dörr till dörr utan att det är snordyrt (eller att man är beroende av bil för att nå tåg). Kollade för 2-3 år sedan på att ev flytta närmare Stockholm (pendla in 2-3xvecka skulle isåfall gälla) kollar man på ytterområden som tex Vallentuna, Läggesta/mariefred, Gnesta där man beroende på var man bor och jobbar kan komma ner till en timme dörr till dörr så hittar du nog inga hus med stor tomt och rimlig storlek för under 5 miljoner. En bit ut från tätorterna går det att hitta men är man två vuxna som pendlar med lite olika tider eller åt olika håll så krävs det ju två bilar.
@SiZo , vet att Flen är rätt trist, men tror du inte att det kommer bli bättre? Känns ju lite som nästa ”utpost” efter Gnesta, som ju faktiskt blivit rätt trevligt. Antar att din man inte heller kan jobba på tåget och räkna in det i arbetstiden? Annars hade ju hela mälartrafik linjen upp till typ Eskilstuna och ner till Katrineholm kunnat funka? Med byte till pendeltåg i flemingsberg. Men det blir ju långa dagar varje dag om man inte kan räkna restid eller får möjlighet att jobba hemma (tycker det för övrigt låter som en rigid arbetsgivare, jag jobbar med mycket känsligare saker och vi har en 50-50 policy)

Problemet med Stockholm är att det är svårt att komma under en timmes pendling dörr till dörr utan att det är snordyrt (eller att man är beroende av bil för att nå tåg). Kollade för 2-3 år sedan på att ev flytta närmare Stockholm (pendla in 2-3xvecka skulle isåfall gälla) kollar man på ytterområden som tex Vallentuna, Läggesta/mariefred, Gnesta där man beroende på var man bor och jobbar kan komma ner till en timme dörr till dörr så hittar du nog inga hus med stor tomt och rimlig storlek för under 5 miljoner. En bit ut från tätorterna går det att hitta men är man två vuxna som pendlar med lite olika tider eller åt olika håll så krävs det ju två bilar.
@SiZo , vet att Flen är rätt trist, men tror du inte att det kommer bli bättre? Känns ju lite som nästa ”utpost” efter Gnesta, som ju faktiskt blivit rätt trevligt. Antar att din man inte heller kan jobba på tåget och räkna in det i arbetstiden? Annars hade ju hela mälartrafik linjen upp till typ Eskilstuna och ner till Katrineholm kunnat funka? Med byte till pendeltåg i flemingsberg. Men det blir ju långa dagar varje dag om man inte kan räkna restid eller får möjlighet att jobba hemma (tycker det för övrigt låter som en rigid arbetsgivare, jag jobbar med mycket känsligare saker och vi har en 50-50 policy)
Jo jag vet, har bott 5 år i Stockholm och min sambo har bott i Kungsängen, dock bodde vi i lägenhet så inte riktigt samma sak såklart.

Jag har inget emot att bo i Flen. Det är restiden som är problemet.

De får inte jobba hemifrån längre så tyvärr är det som det är.

Då kanske ni behöver släppa att det måste vara söderut mot Linköping?
Norrut är det lättare.

Längs Roslagsbanan och mot Uppsala och så Bålsta då.

Det är ju olika skeden i livet med, även om ni är 40 så verkar ni ju båda inte helt etablerade inom era arbetsfält. Så just nu kanske det är prio och då får det gå ut över bostadsdrömmen och man får välja bostad efter arbetsmöjligheterna. Sen när ni levt ut er jobb"dröm" så kanske det blir bostad som blir prioriterad och då kanske man väljer ett mindre spännande jobb för en mer trivsam bostad. Man vet ju aldrig vilka vägar livet tar, och varje tid sin egen prio. När din partner har jobbat 5-10 år på sin arbetsplats kanske det inte är så spännande längre eller viktigt att göra just det hen gör. Jag jobbade på dataspelsföretag i början av 2000-talet och mina fd kollegor gör i de allra flesta fall helt andra grejer idag på helt andra orter. De som fortfarande är i branschen gör andra saker inom det än det de gjorde när vi jobbade tillsammans.

Om föregående generation med lätthet hade kunnat köpa ett hus med de kraven undrar jag varför inte fler gjorde det.

Med de kraven vet jag inte, men mina föräldrar köpte en villa i Huddinge 1992. De var då 28 år, pappa jobbade som golvläggare och mamma deltid och drev en simskola tillsammans med ett par vänner. Villan kostade 850tkr och de lånade alltihop, på den tiden kunde man ju ta topplån.

Sen ska man ju inte påstå att allting vad guld och gröna skogar på 90-talet. Det var ju både finanskris och hutlösa räntor. Mina föräldrar fick betala mycket av sin lön till det huset. Så visst kunde inte alla köpa hus, men idag är vi ju väldigt långt ifrån att de flesta 28-åringar skulle kunna köpa hus med rimligt pendlingsavstånd till Stockholms innerstad. Framför allt inte folk med traditionella arbetaryrken och deltidare.

Ja det går pendeltåg från Bålsta och det är smidigt. Sommaravstängningarna är dessutom klara. Överlag är Bålsta väldigt bra placerat, nära flera andra större städer och känns inte heller som en förort på samma sätt som Järfälla, Kungsängen, Huddinge, Haninge m.fl.

10 min med tåg till Enköping, 25 min till Västerås, 27 min med regionaltåg till Stockholm (40 min med pendel), 1 timme med buss till Uppsala.

Har du kollat mot Nynäshamn? Från tex Grödby kan du åka in till Södra Station på 55 min med buss till Segersäng och sen pendeln. Visst, det tar väl en halvtimme med bil till Södertälje, så lite längre tid för att komma ut på E4 söderut, men det kan det väl vara värt?

Jag är rätt säker på att @SiZo inte var ute efter handfasta råd så mycket som att pysa ur sig lite allmän frustration över huspriserna i Stockholm.
Så kan det vara.
Men jag tycker att det är intressant att se vilka möjligheter som finns för människor i dag att skaffa sig en bostad som känns rätt, så jag fortsätter gärna med att försöka hitta någon lösning.

Om inte @SiZo har något emot det.

Det ger en bra bild av bostadsmarknaden och hur den påverkar människor.

Har du kollat mot Nynäshamn? Från tex Grödby kan du åka in till Södra Station på 55 min med buss till Segersäng och sen pendeln. Visst, det tar väl en halvtimme med bil till Södertälje, så lite längre tid för att komma ut på E4 söderut, men det kan det väl vara värt?
Sorry, glömde att det skulle vara mindre än 1 timmes pendling.

Men 1000kvm är ju inte stor tomt.det är ju bara något större än ett frimärke till tomt

Frimärke är väl att ta i, det är ändå Stockholm vi pratar om. Men jag håller med dig om att det inte är så stort.

I området som ligger snäppet utanför oss finns det många tomter som är 2000-3500 kvm och enligt detaljplan får de inte styckas om de inte är över 10 000 kvm. Så att allt styckas som det pratades om tidigare i tråden behöver ju inte stämma, det beror ju lite på vad kommunen bestämt för området.

Men 1000kvm är ju inte stor tomt.det är ju bara något större än ett frimärke till tomt
Det räknas som en stor tomt inom tätortsgränsen idag. Generellt sett styckas tomterna mindre än så för nya bostadsområden idag. Så med moderna mått mätt är det en stor tomt, sen bygger folk generellt sett väldigt stora hus med idag. på 40-50tal byggdes hus med en kvm yta på 75 kvm (+ källare) i snitt medan det i dag byggs 150 -200 kvm + garage på 40-70 kvm. Så större byggnader och mindre tomter.

Det räknas som en stor tomt inom tätortsgränsen idag. Generellt sett styckas tomterna mindre än så för nya bostadsområden idag. Så med moderna mått mätt är det en stor tomt, sen bygger folk generellt sett väldigt stora hus med idag. på 40-50tal byggdes hus med en kvm yta på 75 kvm (+ källare) i snitt medan det i dag byggs 150 -200 kvm + garage på 40-70 kvm. Så större byggnader och mindre tomter.
Jag vet, men det är kul att se mäklarannonser, hemma är vanlig tomt typ 2500kvm o uppåt (min är straks under 7000kvm) , här nere i skåne på mitt hus stod det i annonsen hus med STOOOOOOOR tomt, jippi tänkt jag tills jag kollade storleken 1874kvm :D

Då kanske ni behöver släppa att det måste vara söderut mot Linköping?
Norrut är det lättare.

Längs Roslagsbanan och mot Uppsala och så Bålsta då.
Absolut. Och när vi väl har råd att köpa hus så kanske inte svärmor finns längre - då är det ett lättare val. Men vi vet att hennes tid är räknad, cancer. Så vi prioriterar närhet till henne högst av allt för tillfället. Hon mår jättebra bra "idag" så kanske hon får finnas med oss länge till.

Måste vi välja mellan att bo i en supertrisst lägenhet och har nära till henne eller ett fint hus och ha långt till henne så är valet enkelt.

Men först måste jag ha jobb såklart.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar