Du menar om de har gett en offert och att kostnaderna sedan stiger efteråt? Annars sitter de ju inte i klistret, för materialkostnaderna betalas ju av kunden.Många hantverkare sitter i klistret när materialkostnaderna skenar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du menar om de har gett en offert och att kostnaderna sedan stiger efteråt? Annars sitter de ju inte i klistret, för materialkostnaderna betalas ju av kunden.Många hantverkare sitter i klistret när materialkostnaderna skenar
Fast hantverkar- och materialkostnader har rusat ända sedan invasionen av Ukraina. Det ÄR redan orimligt dyrt att renovera. Värre kanske det kan bli, men inte mycket för då har snart ingen råd med att renovera alls.
Oavsett så innehåller fasta priser en riskpremie. Så har de bara räknat på ett vettigt sätt kring det borde de inte heller i de fallen sitta i klistret av att det uppstår en kostnadsökning i de uppdrag som är aktuella just nu.Du menar om de har gett en offert och att kostnaderna sedan stiger efteråt? Annars sitter de ju inte i klistret, för materialkostnaderna betalas ju av kunden.
Jag håller verkligen med dig. Vi flyttade in i nuvarande hus 2017 och har bara renoverat kosmetiskt, dvs målat och tapetserat. Köket är gammalt (60-tal) men väldigt rejält och platsbyggt. Absolut inget jag vill riva ut. Det blev jättefint med målningRent krasst så borde folk renovera mindre. Det är verkligen inte bra för miljön att riva ut fullt fungerande badrum och kök bara för att de inte är senaste modet.
Både ochSkrev dock aldrig att ”det är bara”Fattar att det är en snäv bransch, men är man bara öppen för att flytta så är som sagt Skåne väldigt prisvärt på sina håll. Annonserar dom ens ut tjänster i spelbranschen, eller är det typ headhunting och spontanansökningar som gäller? Och en extrem dos tur då….
Vi sålde vårt förra på kommande, efter visning såklart. Vi hade inte ens bygglov på vårt nya vid den tiden men hade diskuterat med mäklaren vid vilket bud vi skulle packa och dra så att säga, om det så hade blivit ett lägenhetshotell ett halvår.Hur resonerar mäklare när det står snart till salu? Är det möjligt att få visning trots
att bostaden bara är kommande?
Jag har koll på några bostäder som är intressanta men som inte är optimala. Hade det stämt till 100% så hade jag jagat mäklaren men nu är det halvok.
Har ni koll på Grödinge?Jag har inget emot att bo i Flen. Det är restiden som är problemet.
De får inte jobba hemifrån längre så tyvärr är det som det är.
Rent krasst så borde folk renovera mindre. Det är verkligen inte bra för miljön att riva ut fullt fungerande badrum och kök bara för att de inte är senaste modet.
Jag säger inte emot utan är väl en anekdot men lite komiskt pratade jag om ffa badrum häromdagen om just våtrumsmatta. I mina föräldrars hus är ena badrummet gjort 1968, med våtrumsmatta och tapet och vid någon form av besiktning för typ några mån sen, tror det var för just försäkring var beskedet snarare behåll, idag görs inte så bra jobb att ett badrum, oavsett material/teknik fortfarande 60 år senare är helt och tätt och ingen reservation skulle sättas.Fast "fullt fungerande" är dom ofta inte. Våtrumsmatta och fogar har bäst-före-datum. Och byggnadsstandarden har höjts rejält.
Försäkringsbolag ersätter inte vattenskador i badrum vars tätskikt passerat sin hållbarhet.
Jag måste tillexempel planera och budgetera för att fixa mitt badrum, gärna inom 1 år. Våtrumsmattan är 25 år gammal, och golvet har inte rätt dosering. Ventilationen behöver också förbättras.
Det går inte att ordna själv, såvida du inte har utbildning inom det. Det måste rivas ut, fixas av en professionell hantverkare, och få ett nytt godkänt tätskikt.
Och angående kök så kan ett bättre planerat kök göra enorm skillnad i vardagslivet. Rätt bänkhöjd, bra arbetstriangel, nog med förvaring.
Fast "fullt fungerande" är dom ofta inte. Våtrumsmatta och fogar har bäst-före-datum. Och byggnadsstandarden har höjts rejält.
Försäkringsbolag ersätter inte vattenskador i badrum vars tätskikt passerat sin hållbarhet.
Jag måste tillexempel planera och budgetera för att fixa mitt badrum, gärna inom 1 år. Våtrumsmattan är 25 år gammal, och golvet har inte rätt dosering. Ventilationen behöver också förbättras.
Det går inte att ordna själv, såvida du inte har utbildning inom det. Det måste rivas ut, fixas av en professionell hantverkare, och få ett nytt godkänt tätskikt.
Och angående kök så kan ett bättre planerat kök göra enorm skillnad i vardagslivet. Rätt bänkhöjd, bra arbetstriangel, nog med förvaring.
Rent krasst så borde folk renovera mindre. Det är verkligen inte bra för miljön att riva ut fullt fungerande badrum och kök bara för att de inte är senaste modet.
Hur många som kommer på visning säger heller inte så mycket. Tror det var 45Du får ursäkta men för någon som inte får sålt sin lägenhet för att kunna flytta närmre sin sjuka mamma så är detta lite provocerande att klaga på - i en tråd som handlar om just trögheten på bostadsmarknaden.
Jag håller delvis med dig. Men samtidigt så är det viktigt att man trivs i sitt hem. Med det sagt så kan man komma jättelångt med att bara byta luckor och lådfronter. Kanske kan man möblera om stommarna om man vill ändra. Men all out all in attityden på fullt fungerande grejer är sjukt onödigt. De går ofta att modda istället liksom.Nu menar jag de som faktiskt har fullt fungerande kök och badrum men som vill "göra det till sitt eget" för att det har fel färg eller fel stil. Eller för att de helt enkelt är renoveringstokiga.
Jag tittar på programmet Renoveringsdrömmar. Den här säsongen var det ett par med, Oscar och Joar, som skulle renovera köket och några rum i en gammal gård från ca 1900. Deras budget var 80000 kr. Anders Öfvergård sa att det var en lågt ställd budget. När de vara klara (det blev jättefint!!) så hade det kostat endast 31000 kr. Väldigt mycket under budget eftersom de hade återbrukat massor och sålt allt som gick att sälja som de inte hade användning för. T.ex. hade de fått de befintliga 70-tals skåpen i köket att fungera med deras sekelskiftesstil.
Tyvärr ska de flesta idag ha allt helt nytt i den senaste modenyansen av vitt.
Ja, när vi gjorde om vårt badrum så var det ett otroligt lyft för hela huset. Det blev så mycket roligare att städa också. Köket köpte vi begagnat och efter 20 år när vi ville göra om så sålde vi det vidare igen. Ett jättebra Ek kök.Fast "fullt fungerande" är dom ofta inte. Våtrumsmatta och fogar har bäst-före-datum. Och byggnadsstandarden har höjts rejält.
Jag kan ju lugnt säga att jag ABSOLUT inte hade svarat på okända nummer från utlandet. Tror att det är ytterst vanligt att man inte gör det. Skicka ett sms istället?Har testat att ringa till ordföranden i brf:en som jag tittade på. Kan vara en sån person som inte svarar okända tyska nummer för han svarar i alla fall inte.
Ja, jag får prova.Jag kan ju lugnt säga att jag ABSOLUT inte hade svarat på okända nummer från utlandet. Tror att det är ytterst vanligt att man inte gör det. Skicka ett sms istället?
Ja, jag är ju likadan. Svarar inte på okända nummer.Jag kan ju lugnt säga att jag ABSOLUT inte hade svarat på okända nummer från utlandet. Tror att det är ytterst vanligt att man inte gör det. Skicka ett sms istället?
Relativt ofta finns kontaktuppgifter till styrelsen i BRF på föreningen hemsida, oftast är det då en mailadress. Jag skulle i första hand välja den vägen för kontakt.Ja, jag får prova.