Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Det beror på vad man menar med "mycket". Men det finns gott om lägenheter för 3 miljoner som utgångspris inom ca 20-30 minuters kollektivtrafik från Sthlm C (sökte på 3 rum+). Självklart kommer man att behöva amortera om man lånar 3 miljoner, det är ju ett lån.

Jag tycker att det ofta sprids en delvis felaktig bild av hur det är att "bo i Stockholm". Det är absolut så att man får mycket mer för pengarna i andra delar av landet, men Storstockholm är stort och har överlag bra kollektivtrafik. Det är inte så att det är omöjligt att köpa en lägenhet i Storstockholm, särskilt inte om man har möjlighet att betala så mycket som 3 miljoner. Sedan kanske man inte vill maxa sitt lån (med tanke på att det var så siffran dök upp) men det är en annan sak.

Det kommer dock vara längre transporttid till saker och ting i livet, men det har mer med Stockholms storlek att göra och inte lägenhetskostnaden. Och skulle det byggas fler hus med stora tomter närmare Stockholm C, som ibland verkar efterfrågas, så skulle hela Storstockholms yta växa ännu mer...
Men du är välmedelålders och har jobb sedan ett tag? När våra ungdomar flyttade till Stockholm och bodde inneboende på sunkställen första tiden var det inte kul. Sen bor de på studentboenden, toppen, men nu börjar tiden gå ut där också. Det är problematiskt om de vill bo i Stockholm, kunde de nöja sig med Enköping vore det toppen men vi får se. Hoppas fler lägenheter kommer ut nu som de tror med nya reglerna.

Men du är välmedelålders och har jobb sedan ett tag? När våra ungdomar flyttade till Stockholm och bodde inneboende på sunkställen första tiden var det inte kul. Sen bor de på studentboenden, toppen, men nu börjar tiden gå ut där också. Det är problematiskt om de vill bo i Stockholm, kunde de nöja sig med Enköping vore det toppen men vi får se. Hoppas fler lägenheter kommer ut nu som de tror med nya reglerna.
Min syster, som har stabil fast anställning men inte gott om pengar, fick flytta till utanför Norrtälje för att kunna få en lägenhet.
Hon pendlar typ fyra timmar om dagen 😬😬😬

Verkligen inte billigt!

Mitt inlägg var ett svar på att en användare skrev att hen får låna 3 miljoner och fick då till svar från en annan användare att "det får du inte mycket för i Stockholm", så det är inte riktigt relevant i den situation du tar upp :)

Min lgh ligger i Stockholm Stad (kommun) men utanför tullarna. Området har gått ner sej REJÄLT.
De säljer nu 3or för runt 2 milj. Och jag som vill ha minst 2,5 för min 2a är glad att jag hyrt ut den.
Får se sen efter uthyrningstiden hur mkt back jag kommer gå då vi måste sälja den då.
Jag köpte den för 2,4... Så när 2orna går för 1,7-2 milj så är marknaden inte i närheten just nu.

De nya bolånereglerna från 1 april har inte gjort ett skvatt på området.

Förstår verkligen inte att man stryper ner antalet parkeringsplatser. Jag vill slippa leta parkering dagligen. Avsaknad av parkeringsplats är ett stort minus, tyvärr.

Min lgh ligger i Stockholm Stad (kommun) men utanför tullarna. Området har gått ner sej REJÄLT.
De säljer nu 3or för runt 2 milj. Och jag som vill ha minst 2,5 för min 2a är glad att jag hyrt ut den.
Får se sen efter uthyrningstiden hur mkt back jag kommer gå då vi måste sälja den då.
Jag köpte den för 2,4... Så när 2orna går för 1,7-2 milj så är marknaden inte i närheten just nu.

Vilket område är det? Hässelby?

När vi skrev kontrakt frågade jag mäklaren om bomarknaden. Hen sa att hen hade flera objekt som var i stan, visserligen inte ett lika hett område, där det är segt, det är inte många på visningarna. Så antar att just vår lägenhet var en perfekt storm. Det var ju några som budade upp den rejält och verkligen ville ha den. Mäklaren sa också att paret som köpte, var på väg att köpa en annan lägenhet men förlorade den just innan de skulle skriva kontrakt pga högre bud. Vilket antagligen också var ett skäl till att de ville skriva direkt.

Fortsatt dött för mig.
Funderar på att sänka priset något (och därmed gå ännu mer minus), men undrar om det ens är lönt? Tänker 45.000 gör varken till eller från, hade man kunnat tänka sig att ge 45.000 mindre så borde man väl redan visat intresse då det känns som ett rimligt bud? Är endast 3% mindre än utgångspriset.

Jag får fundera vidare.

Fortsatt dött för mig.
Funderar på att sänka priset något (och därmed gå ännu mer minus), men undrar om det ens är lönt? Tänker 45.000 gör varken till eller från, hade man kunnat tänka sig att ge 45.000 mindre så borde man väl redan visat intresse då det känns som ett rimligt bud? Är endast 3% mindre än utgångspriset.

Jag får fundera vidare.

Stendött här med. Ungefär samma antal som kollar på annonsen på hemnet från vecka till vecka. Men ingen som vill boka visning.

Jag tänker bita ihop tills augusti är över. Om ingen är intresserad då så kan jag tänka mig att sänka priset lite. Men tills dess försöker jag tänka på annat.

Stendött här med. Ungefär samma antal som kollar på annonsen på hemnet från vecka till vecka. Men ingen som vill boka visning.

Jag tänker bita ihop tills augusti är över. Om ingen är intresserad då så kan jag tänka mig att sänka priset lite. Men tills dess försöker jag tänka på annat.

Mtp läget är kanske ett alternativ att hyra ut den när alla studenter letar boende i höst? Eller behöver du sälja nu? Annars kan du tjäna lite och behöver inte tänka på dubbla boendekostnader.

Nu är annonsen uppdaterad, så ligger högre upp i sökningarna. Det blev en liten prissänkning med cirka 3%. Vi slängde in en visningstid nästa helg också, så får vi se. Är lite sista chansen nu känner jag - säljs den inte i juni så plockar jag troligtvis bort den från marknaden.

På den marknaden jag söker bostad nu verkar mäklarna och/eller säljarna vara de som gör att det står tvärstilla 🙁
Objekt som legat ute som kommande i upp till 1 år, där säljarna kanske kommer ha en visning till hösten enligt mäklaren. Mäklare som man får jaga för att få tag på, de ringer inte tillbaka, svarar inte på sms, bekräftar inte visningstid...
Finns någon enstaka mäklare som både svarar i telefon, eller ringer tillbaka inom kort, och dyker upp på visning, men hen verkar vara ensam i sitt slag i den här kommunen. Hen har tyvärr inget objekt som är rätt för mig just nu.
Letar i en mindre kommun inom pendlingsavstånd från tre större städer.

Det kommer ju ändrade regler för andrahandsuthyrning nu :). Passar inte i denna tråden såklart men ett dödsbo till en granne såldes för en helt sjuk summa förra veckan. Tänker att det kan ge lite hopp om att det vänder snart :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka